Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verhalenestafette reacties - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Verhalenestafette reacties

Robertjan schreef: Hans, klopt de calculator wel? :lol: :wink:
Tsja... het is een eerste versie. Ik hoop op wat input van mede fietsers om hem te kunnen verfijnen. Heb je suggesties voor verbetering? Zijn er andere factoren waar ik rekening mee moet houden?
Hoi Hans,

je mag me nog iets beter uitleggen hoe je die VvF ziet. Nu wordt het plezier steeds beroerder als de VvF negatief is en de overige factoren behalve sh toenemen. In geval van een positieve VvF versterken de overige factoren dan het plezier maar daar heb je niets meer aan zodra de VvF negatief is. Het weer is dan als het ware omgeslagen en dat kun je het plezier alleen nog verhogen door alle andere factoren zo laag mogelijk te houden (en sh zo hoog mogelijk). Dat was toch niet de bedoeling, of wel?
Afbeelding
groet,
Vincent
HansvanderVeeke schreef:
Robertjan schreef: Hans, klopt de calculator wel? :lol: :wink:
Tsja... het is een eerste versie. Ik hoop op wat input van mede fietsers om hem te kunnen verfijnen. Heb je suggesties voor verbetering? Zijn er andere factoren waar ik rekening mee moet houden?
Volgens mij moet de bikkelfactor een tijdscomponent hebben. Hoe hoger de bikkelfactor hoe erger het op het moment zelf is, en hoe meer 'plezier' je er over tig jaar aan denkt beleefd te hebben :D
Een collega - econometrist en racefietser - vond de column erg herkenbaar, maar had wel de volgende opmerking:
Er zit trouwens een foutje in zijn formule: de omgeving moet waarschijnlijk niet als multiplicator maar als additie in de formule. Nu versterkt een mooie omgeving het gevoel dat hij obv de activiteit al heeft. Dat zou betekenen dat deze man ongelukkiger wordt van iets stoms doen in een ongelofelijk mooie en inspirerende omgeving dan van iets stoms doen in een oersaaie omgeving.
Hmmm... stof tot nadenken. Ik zal weer eens gaan puzzelen en kijken of ik een alternatieve formule kan bedenke waar jullie commentaar in zit.
Maar ik ben geen wiskundige dus het zal discutabel blijven.
HansvanderVeeke schreef:Maar ik ben geen wiskundige
Ik wel :lol: Zal ik er straks eens naar kijken? :wink:
Annetje schreef:
HansvanderVeeke schreef:Maar ik ben geen wiskundige
Ik wel :lol: Zal ik er straks eens naar kijken? :wink:
Kijk! Eindelijk deskundige hulp!

Graag.
En Annetje? :D
Sorry, nog geen tijd gehad :D

Maar een paar opmerkingen kan ik vast geven:

- Vincent heeft gelijk wbt de VvF. Ofwel moet die strikt positief zijn, ofwel kan je hem beter optellen bij de rest ipv ermee vermenigvuldigen. Wat je ook kan doen, is VvF vervangen door e^(VvF), dat werkt ook :D Dit wil wel zeggen dat plezier altijd positief wordt :D
- Met de omgevingsfactor lijkt me weinig mis. Als de omgeving niet inspirerend is, wordt er gewoon met 1 vermenigvuldigd.

Zo, als er nog verfijning nodig is, geef je maar een gil. :lol:
Volgens mij werkt het ook beter als je bw en bf aanduidt met getallen van -2 tot +2. Dat zijn ook 5 mogelijkheden per factor.
Als je dan gezellig met z'n allen in een vreselijke hoosbui tegen de wind in fietst (wat iedereen wel eens doet, maar wellicht niet in die gezellige groep), dan moet het volgens mij toch nog positief worden.

Dat, tezamen met optellen van de VvF i.p.v. vermenigvuldigen, zorgt volgens mij (zover mijn hersens het nadenken toelaten, wiskunde was niet mijn sterkste vak... :oops:) dat het aardig klopt... :roll:
De bikkelfactor speelt inderdaad een belangrijke rol. Zelfs automobilisten hebben hier last van 'goh, stond jij ook in die lange file?'. Als of ze iets vreselijks getrotseerd hebben. :roll:

Maar, als ik automobilisten aanspreek in het buitenland, durven ze niks te vertellen over hun vreselijke autoreis en willen ze alleen maar de ins en outs weten over jouw reis. Terecht natuurlijk, jij bent daar op eigen kracht gekomen en de automobilist hoefde alleen maar zijn rechtervoetje ingedrukt te houden.

Dit noem ik niet de bikkelfactor maar de zelfdoefactor. Jij hebt het immers helemaal zelf gedaan. Het is het zelfde als een timmerman die een stoel helemaal zelf maakt, daar zal hij veel trotser op zijn als dat hij een stoel in de winkel koopt. Je kan het van mijn part ook de trotsfactor noemen, je hebt iets zelf gedaan. En iets wat je zelf doet daar ben je altijd trots op.

De bikkelfactor geldt alleen als ik echt iets heb gepresteerd, zeg maar door zeer slecht weer heen rijden of een stijle berg op rijden. Ook voel ik die factor als ik een lange reis heb afgemaakt en het heb volgehouden tot het einde.

Dat laatste uit zich ook als je thuis de vakantieverhalen van anderen aan moet horen. Dan ben je benieuwd naar de bikkelfactor van hun reis. Veelal is die bikkelfactor van anderen dan rond de 0 en bekruipt je het gevoel van 'is dat alles wat je gedaan hebt?'. Het is dan wel zaak dit gevoel zo veel mogelijk te onderdrukken. :lol:

Toch zijn die factoren niet alles. Een factor steekt er voor mij met kop en schouder boven uit, de omgevingsfactor. Het opsnuiven van de sfeer en het steeds zien van verschillende dingen is iets wat je het beste kan doen op een fiets.
Met de auto blijft daar vaak weinig van over, je ben dan meestal met dingen bezig als, rij ik niet te hard, waarom rij ik zo langzaam, kan die gene achter me niet wat meer afstand nemen . . .
Van al die zaken heb je geen last met de fiets, noem het de ontspanningsfactor. Je kan lekker relaxen en je hoofd leeg gooien. Een factor die ik ook heel belangrijk vind gezien mijn drukke baan. Daarom rij ik altijd naar mijn werk toe met de fiets.

Maar gelukkig heb ik vandaag een vrije dag dus kon ik dit verhaal eens lekker van me afschrijven.
Als niemand verder uitsluitsel heeft over de zeer serieuze formule, gaat de nieuwe column/het nieuwe verhaal op de voorpagina... :D
Een nieuw artikel staat online...! :D
Hoi Robertjan,

Leuk dat je mijn tekst geplaatst hebt.

Beste lezers,
Ook voor mij geldt natuurlijk kritiek/ feedback op mijn pennevrucht is welkom.

Maarten
Als ik dit zo lees, was mijn manier van het ontdekken van m.n. Peru nog niet zo gek... :D
Overal waar het interessant is, net even wat langer blijven! Niks 2000km/maand, maar 6-10 bezienswaardige plekken per maand... :wink:
Ten eerste Maarten: erg leuk geschreven.

Precies zo ben ik ooit begonnen..
Eerst met auto, tentje opzetten en te voet de omgeving verkennen. Tot er een sterretje op de kaart kwam en ik verder trok. Maar ook hier kwam het gevoel: meer, verder richting horizon dus tent mee op rug en zo de bergen intrekken.
Terwijl dat eerste zo relaxed was ging ik mezelf kwellen door zware zak op rug... :roll:

Mijn eerste fietsvakantie, Zweden, per camping bleef ik 2 a 3 nachten en had de meest relaxte vakantie ooit. Heel veel van de omgeving gezien, het ultieme vakantiegevoel. niets moeten, geen kilometerteller, heerlijk!! maar ook hier bekroop me al snel het gevoel, al die kilometers die ik rond de camping heb gemaakt had ik ook verder het land kunnen intrekken..dus toch weer verder, meer, en altijd richting horizon.

En het bevalt me goed! :D heel goed maar heel soms, tijdens een lange klim naar boven, bekruipt me het gevoel: was ik maar tevreden met een standplek en wat dagtochtjes...oh, wat zou dat relaxed zijn :wink: 1 grote ster op de kaart ipv een kilometerslange slang.
Maarten,

Erg leuk stukje wat me meteen aan het denken zet over hoe het ook kan of zou moeten. Wat ook gebeurde toe ik 'de filosofie van de heuvel las'. Ik reis namenlijk heel anders en dit geeft meteen inspiratie om te veranderen.
Maar ja, werk, kinderen, hypotheek. Kortom, de slang. Kom daar maar eens los van. :?
"Verandering van spijs doet leven."

Misschien is het nuttig voor mensen met een 'gecontroleerd' leven om juist op vakantie meer op gevoel te leven?
En andersom voor mensen die op gevoel leven, op vakantie meer routine te gebruiken...?
Maarten, heel herkenbaar. En wellicht ook daarom een plezier om te lezen! :wink: