Additionally, paste this code immediately after the opening tag: dia scanners - Forum Wereldfietser

dia scanners

Ik ben op zoek naar een dia scanner om mijn archief van dia's en negatieven te digitaliseren. Ik had Nikon in mijn hoofd, maar ontdekte dat Nikon ermee opgehouden is. Ik neem aan omdat alle professionals al voorzien zijn. Ik kom verder zowat alleen maar goedkope flatbed scanners tegen waarmee je ook dia's kunt scannen. Voor hoge kwaliteit (en dat is wat ik zoek) lijkt me dat niks, en dat is ook wat je wel leest. Ben ik gewoon te laat, of heeft iemand een goed idee?
Wim
Wim schreef:Ik ben op zoek naar een dia scanner om mijn archief van dia's en negatieven te digitaliseren. Ik had Nikon in mijn hoofd, maar ontdekte dat Nikon ermee opgehouden is. Ik neem aan omdat alle professionals al voorzien zijn. Ik kom verder zowat alleen maar goedkope flatbed scanners tegen waarmee je ook dia's kunt scannen. Voor hoge kwaliteit (en dat is wat ik zoek) lijkt me dat niks, en dat is ook wat je wel leest. Ben ik gewoon te laat, of heeft iemand een goed idee?
Wim
Botte oplossing: diaprojecor, goed scherm en camera op een statief. ALs je de setup voor elkaar hebt is het in ieder geval snel.
Met mijn projector kan ik geen negatiefstroken projecteren. Vroeger had je ook diacopieervoorzetapparaten. Dat was een buis met een vatting voor de camera een de ene kant, en een sleuf voor de dia aan de andere kant. In principe zou dat ook moeten kunnen doen voor een digitale systeemcamera, maar ik heb het nergens gezien. Misschien moet ik gewoon op zoek naar een tweedehands Nikon Coolscan. Wel maak ik me dan wat zorgen over de toekomstige spoftware support.
Wim
Misschien een of twee weekjes vrij nemen en zo'n ding huren? Je zou er een snellader bij kunnen nemen en dan moet je toch tempo kunnen maken (hoewel: waarschijnlijk gaat het over meerdere duizenden dia's en dan wordt het toch een langduriger project). Maar op Google levert diascanner huren toch redelijk resultaat. Sterkte; gelukkig wordt diskruimte wel steeds goedkoper.
m-gineering schreef:Botte oplossing: diaprojecor, goed scherm en camera op een statief. ALs je de setup voor elkaar hebt is het in ieder geval snel.
Heb ik geprobeerd. Dan kun je inderdaad zien wat er op het plaatje staat, maar dan heb je het echt gehad. (weinig resolutie, onscherpe hoeken, donkere hoeken, kleurverloop etc. etc. en dat bovenop de andere beeldfouten)
Wim, je bent inderdaad laat.
Flatbedscanners leveren in het beste geval vanaf kleinbeeld acceptabele resultaten voor op websites en foto's van 10x15. Negatieven zijn problematischer dan dia's. Van automatische ontstoffingssoftware moet je je niet veel voorstellen, die van mijn Epson 4990 blijkt alleen te werken bij resoluties die niet interessant zijn.
Zo'n tweedehands nikon is idd het beste wat je tegen kunt komen, compatibiliteitsproblemen kun je nog jaren pareren met een computer van de kringloop. De 17'' CRT-schermen daarvan zijn vaak ook prima :-)
Zelf heb ik een simpele HP Photosmart S20, beter dan de flatbeds maar uiteraard minder dan de coolscans, erg traag maar wel erg gebruiksvriendelijk. Kostte toen 200 euro in de uitverkoop.
Het verkrijgen van een acceptabele mate van scherpte en het corrigeren van de kleurbalans, die bij filmmateriaal altijd verschillend is in schaduw, grijstinten en hoge lichten, blijft een crime - of je ziet van een mijl afstand dat het een filmscan is.
De tip om er een te huren lijkt mij best een goede. Als je je een week opsluit met een snelle scanner krijg je misschien meer resultaat dan dat je jaren prutst met een traag geval. Slim is het dan om je scanoriginelen te bewaren voor het geval je later meer bedreven bent in het corrigeren van kleur en scherpte. (en een tweede HD kopen voor backups)
Succes,
Leon
Ik had ergens gehoord dat Aldi (waar ik nooit kom overigens) een diascanner in de aanbieding heeft met resolutie 5 Megapixel. Weet iemand of die er nog te koop is?

Rutger
Wim schreef:Voor hoge kwaliteit (en dat is wat ik zoek)
Rutger schreef:Aldi
Dsju, nou loopt mijn computer spontaan vast :roll:
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... 00_ed.html

Wel duur, maar dan heb je wel wat.


En natuurlijk heeft Canon ook nog wel wat, maar ja toch iets minder, zeg maar een beetje het Santos vs Idworx verhaal ;)
http://www.cameranu.nl/artikel/11841/Ca ... 5600F.html

En anders koop je dit speeltje en zet je er een dia-adapter op....
http://fotografie.tweedehands.net/digit ... pixel.html
Ik heb een diascanner. Merk Epson Perfection V100. Prijs € 109,– bij een computerzaak in Winsum gekocht. Ook voor negatieven. Maar helaas niet voor 6 x 6 en 6 x 9 cm films. Deze scanner kan ook gewone foto's en andere beelden scannen (zoals een boek). Maar heel onmisbaar is Adobe Photoshop CS die ik in mijn PC heb zitten. Vuiltjes wegwerken, kleuren instellen, formaten of resoluties wijzigen. Zelfs oude vergeelde foto's en verbleekte dia's kan je met één muisklik hun originele kleuren teruggeven!

Afbeelding

Deze dia van het Engelse dorp Bawtry tijdens mijn fietstocht in 1972 vraagt om een flinke "opknapbeurt". Het resultaat zie je hieronder. Bemerk de Mini-politieauto rechts!

Afbeelding
Wim schreef:Met mijn projector kan ik geen negatiefstroken projecteren. Vroeger had je ook diacopieervoorzetapparaten. Dat was een buis met een vatting voor de camera een de ene kant, en een sleuf voor de dia aan de andere kant. In principe zou dat ook moeten kunnen doen voor een digitale systeemcamera, maar ik heb het nergens gezien.
Die kopieerapparaatjes kom je wel eens tegen bij fotografiebeurzen. Over dik een week is er eentje in Houten.
Martin E. van Doornik schreef:Afbeelding
Precies. Bebouwing roze; lucht groen en uitgebeten, voorgrond met paarse gloed, het zwart is bruin en de overgangen lucht-daken lijkt wel met een schaar gedaan. :D
Leon schreef:
Martin E. van Doornik schreef:
Precies. Bebouwing roze; lucht groen en uitgebeten, voorgrond met paarse gloed, het zwart is bruin en de overgangen lucht-daken lijkt wel met een schaar gedaan. :D
Klopt, de dia was van ouderdom na 37 jaar zo verkleurd dat de schade moeilijk te herstellen is. De wolkenlucht heb ik van een andere recente foto overgenomen en achter de huizen "geplakt". Zo is de foto wel tot mijn tevredenheid gered.
Martin koop in ieder geval geen "ZOLID" dit rampe ding heb ik na twee maanden nog niet aan de praat.
Met een balgapparaat en een dia voorzetstuk heb je het nadeel dat met een digitale camera met een sensor van +/_ 24 X 16 mm de brandpuntafstand van je objectief niet meer klopt maar we blijven experimenteren. :-)

Groetjes

Opa Leen
Martin E. van Doornik schreef:
Leon schreef:
Martin E. van Doornik schreef:
Precies. Bebouwing roze; lucht groen en uitgebeten, voorgrond met paarse gloed, het zwart is bruin en de overgangen lucht-daken lijkt wel met een schaar gedaan. :D
Klopt, de dia was van ouderdom na 37 jaar zo verkleurd dat de schade moeilijk te herstellen is. De wolkenlucht heb ik van een andere recente foto overgenomen en achter de huizen "geplakt". Zo is de foto wel tot mijn tevredenheid gered.
Als je in jouw photoshopversie Auto Levels (Niveaus Bepalen) gebruikt via Image, Adjustments, Auto Levels (Afbeelding, Aanpassingen, Niveaus bepalen) dan vind ik de foto er al beter uitzien dan jouw versie. Daarna kun je nog met een curve spelen om het contrast wat op te krikken. Het meeste werk is het poetsen van de lucht :shock: :D
Maar ja, het is een smaakkwestie. Ik zie liever van de redelijke restauratie dan van de duidelijke 'nep'versie.
Leon
Jammer dat je niet in de buurt woont, maar ik heb nog een Konica Minolta Dimage Scan Dual II staan die ik nooit (meer) gebruik.
deze dus!

Had je gemakkelijk een maandje of zo kunnen lenen van me; verkopen doe ik hem nog niet.

Dus mocht je toevallig in de buurt zijn ... :wink:
Je zou eens kunnen kijken op marktplaats. Daar staan op dit moment verschillende diascanners te koop - en te huur overigens.
Als alternatief: ik heb voor mijn werk wel eens microfilms gedigitaliseerd, eenvoudig door deze op een diasorteerraam te leggen en een foto te maken met een goede macrolens. Het resultaat was meer dan behoorlijk. Het is daarbij overigens wel cruciaal dat camera en dia parallel staan.
PrimeFilm scanner 1800 of 3600dpi voor dia's en negatieven.
Goede ervaringen.
www.scanace.com
Hoi Wim,

Degelijke info over veel filmscanners vind je op http://www.filmscanner.info.
Zelf gebruik ik een Nikon Coolscan V ED, die inderdaad uit productie genomen is. Dit is een zeer goede en betaalbare scanner voor kleinbeeldmateriaal (resolutie bijna 4000 ppi). Wel moet je dia’s en filmstroken stuk voor stuk in deze scanner laden, wat vervelend wordt als je honderden beelden achter elkaar zou willen inscannen.
Ik heb ook veel gewerkt met de Epson V 750 Pro flatbadscanner. Hoe deze scanner een resolutie van 6400 ppi kan halen, blijft een van de best bewaarde geheimen van Epson. Een test op de bovengenoemde website komt niet verder dan 2300 ppi, wat aardig overeenkomt met mijn eigen bevindingen. Verder vind ik de scherpte van de Epson scans erg tegenvallen; een probleem dat zich waarschijnlijk bij alle flatbadscanners voordoet vanwege de de glasplaat waar het filmmateriaal op ligt, die bij echte filmscanners ontbreekt.
Ik heb ook nog een Minolta Dimage Scan Elite filmscanner (bouwjaar 2000), die ik nu niet meer gebruik. Een nadeel t.o.v. Michaëls scanner is dat de mijne nog een ouderwetse scsi-kabel i.p.v. usb aansluiting heeft. (De bijbehorende pc met scsi-kaart staat ook al meer dan een jaar afgedankt bij ons op zolder...).
Nieuwe software voor oude scanners is te vinden op http://www.hamrick.com.