Additionally, paste this code immediately after the opening tag: marathon extreme - Forum Wereldfietser

marathon extreme

hallo ,
heeft iemand ervaring met de nieuwe marathon extreme van schwalbe ??
grt Berth
Vorig jaar zaten op de idworx Off Rohler, Smart Sam banden. Met die keuze was ik het zacht gezegd niet eens. Dit jaar gebruikt idworx de Marathon Extreme en ik heb vorig jaar het prototype getest.
Het was geen ´duurproef´, zoals ik in november en december met de nieuwe Marathon XR heb gedaan, maar ik vind ze wel goed.
In principe zijn ze pas in april leverbaar :lol:
Ziet er goed uit>

http://www.schwalbe.com/nl/nl/fiets/tou ... 260&info=1


Misschien dat ik weer eens met een superdikke band op pad ga.
Jammer dat ie maar tot 70psi gaat.
Een 1,5 versie met 100psi en met iets minder profiel zou perfect zijn voor mij.
NurEinTier schreef:Ziet er goed uit>

http://www.schwalbe.com/nl/nl/fiets/tou ... 260&info=1
Misschien dat ik weer eens met een superdikke band op pad ga.
Jammer dat ie maar tot 70psi gaat.
Een 1,5 versie met 100psi en met iets minder profiel zou perfect zijn voor mij.
De wangspanning van een 2"-band op 70 psi is nagenoeg gelijk aan die van een 1,5"-band op 100 psi. Een 2" band op 70 psi (5 bar) is dan ook knetterhard; je hoeft dat niet te doen voor het comfort.
Leon
Eric Schuijt schreef:In principe zijn ze pas in april leverbaar :lol:
Goed dat ik dat weet, dan wacht ik nog effe.
En let erop dat je bij een hele brede band op een 19 mm velg, de velgwand naar buiten kan drukken als je pakweg boven de 4 of 5 bar komt. (Met de nadruk op 'kan')

Eric Schuijt
Ja, en als je de band zachter laat wiebelt ie al gauw wat meer. Er kan in de praktijk best veel, maar brede velgen zijn toch eigenlijk bijna altijd een voordeel.
Wim
Bedankt voor de tip. :D
Ik heb inderdaad een nieuwe achtervelg nodig en had al voor 19mm (binnenbreedte) gekozen, weegt iets minder en je hebt meer keuze.
Nu ga ik toch voor 21mm.

Heeft wangspanning te maken met rolweerstand? Of draagvermogen?
Ik heb nu 40mm standaard Marathon en daarvoor 47mm Conti Travelcontact (nooit meer) .
De 40mm Marthon is sneller, scheelt geen werelden maar toch.
Eric Schuijt schreef:In principe zijn ze pas in april leverbaar :lol:
Weet iemand inmiddels vanaf wanneer ze precies leverbaar zijn want in de Schwalbefolder worden wij er al mee lekker gemaakt? :?

Groeten Bob
Als het goed is krijg ik ze volgende week binnen. 50-559. Ik heb ze maar in Duitsland besteld.

Eric
Afbeelding

Gisteren zijn ze binnengekomen en ik ben vandaag meteen gaan buitenspelen met mijn nieuwe bandjes. Het is wel wennen als je de gladde Supreme's gewend bent. De banden nodigen wel veel meer uit om juist het zandpad naast het fietspad te nemen. En daar waar ik met de Supreme regelmatig stil viel had ik nu grip. Maar helaas geen nat gras, geen modder en geen gevaarlijke afdaling dus heel veel meer kan ik er nog niet over zeggen. Door de wind was het ook moeilijk te zeggen hoeveel de banden nu zwaarder lopen .... ja 'iets'. Met Hemelvaart ga ik de eerste tocht er mee maken ... dan weet ik meer.

Wouter
Ja, fijn bandje! We hebben de band meegenomen naar Marokko voor een test voor het blad Bike & trekking. Deze test zal zeer waarschijnlijk in de volgende B&t te lezen zijn.

Veel plezier met je nieuwe banden in ieder geval!
Maken ze op asfalt niet teveel herrie?
De banden ruizen licht, maar dat hadden mijn Supreme's ook. Het is echt verwaarloosbaar in vergelijking tot de mountainbikes dit ik af en toe passeer. Wel heb ik rond de 16km/h dat de fiets wat gaat trillen omdat dan kennelijk de band mijn (onbepakte) fiets in resonantie brengt. En dan begint mijn fiets geluid te maken ... de banden blijven stil.

Wouter
Afgelopen tijd krijg ik vragen over mijn ervaring met de extreme's.
Mensen blijken vakantie foto's te analyseren om dan tot de conclusie te komen dat ik in Noorwegen 'stiekem' op big apples heb gereden.

De reden was zeker niet dat de Extreme's niet bevallen, in tegendeel solo is het mijn eerste keuze (ik kan me namelijk toch niet beheersen om op het asfalt blijven :wink: )

Maar in Noorwegen was ik met Lord Jim onderweg op zijn supersnelle Marathon Racer bandjes. Tsja dan gaat elk beetje weerstand tellen, ook al valt me de rolweerstand van de Extreme's wel mee. Overgrote deel was asfalt RV17 en dan is de Big Apple een snelleren keuze.

Maar inmiddels liggen de extreme's er weer onder voor het betere modder en sneeuw werk !

Wouter
Hi,

Heb op mijn Travelmaster ook Schwalbe Extreme gemonteerd, 26" x 2.0
Prima banden, bevallen goed maar wel met een merkbaar zwaardere rolweerstand dan de wat smallere banden.
Een ander nadeel is dat brede banden in combinatie met een AXA Defender slot nauwelijks vrij lopen.
Daar kwam ik pas na een hele dag sleuren en stoempen achter,... dacht eerst dat het aan het aanlopen van de Magura remmen lag ..... zoeken, zoeken, kon het geluid niet thuisbrengen :twisted:
Heb vervolgens het achterwiel iets scheef gezet om vrijloop van het wiel te bewerkstelligen en verder te kunnen fietsen ... mag natuurlijk niet echt met zo'n dure fiets.
Heb met de fietsenmaker afgesproken dat de slotplaat bij de eerste servicebeurt wordt opgeruimd/ uitgeslepen maar ik vind dit eigenlijk een slecht lapmiddel.

Gerard
Zelf heb ik ook een Travelmaster met Magura en een Axa Defender en daar heb ik echt nog aan beide kanten 5mm ruimte met mijn banden.
Dat is door Santos zo gemonteerd, er zit wel een losse adapterplaat tussen het frame en het slot. Slijpen klinkt niet echt professioneel, dat moet anders kunnen. Ze worden tenslotte ook massaal verkocht met 50mm Supreme's ...

Wouter
Hi Wouter,

Bedankt voor je reactie....
Bij mijn fiets is ook een losse achterplaat gemonteerd maar meer dan 1,5 - 2 mm speling zit er niet tussen slot en band.
Precies waar de band aan elkaar verlijmd is (om hem rond te maken) zit een nauwelijkls merkbare verdikking in de band waar het wiel op het slot aanloopt..... is ook gemonteerd door Santos.
Nu waren er onderweg wel meer wat meer probleempjes..... de remblokken liepen ook tegen de banden aan (te hoog gemonteerd)..... los balhoofd....
Dit heb ik inmiddels wel verholpen :lol: .... het slot mag de fietsenmaker doen.

Gerard

Gerard
Hoi Wouter, of anderen,

Hebben jullie nog meer info over het verschil in rijgedrag en rolweerstand tussen de Supreme's en de Extreme's?
Hoi Jesse,

Blijf je op de weg dan is de Supreme prima maar kies ik persoonlijk voor de Big Apple (zoals mijn Noorwegen trip). Maar zodra de ondergrond ook maar iets losjes is dan slipt de Supreme weg en graaf je je zelf in. Bospaadjes maar zelfs nat gras is al snel te veel voor de Supreme. Op de weg is de Extreme net niet helemaal rond, en voel je door het profiel heel ligt het trillen zoals van een noppenband. Na het inrijden neemt het wel iets af (of ik wen er aan).

Zoals ik al schreef: Als ik alleen op pad ga en de tijd aan mij zelf heb ... dan ruil ik een stukje snelheid in voor betrouwbaarheid en neem de Extreme's.

Wouter