Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga Randonneur 2005 vs 2004 - Forum Wereldfietser

Koga Randonneur 2005 vs 2004

Hallo,

ik sta op het punt om een Koga Randonneur tekopen en ben 'verplicht' om het model van 2005 te nemen omdat ze er van 2004 geen meer hebben in mijn maat (60).

Nu heb ik zo echter het gevoel dat er in het nieuwe model een aantal zaken minder goed zijn.

Zo zijn de Schwalbe marathon (XR?) banden vervangen door Maxxis Overdrive 37-622 banden waarvan ik nog nooit gehoord heb. Hebben jullie hier ervaringen mee?

Ook het stuur is nog uitgebreider: er staat zo'n triatlonstuur op waarvan ik vermoed dat ik dat niet zo vaak zal gebruiken (kan dat er af want het zal ook iets wegen hé) en de positie van de 'dichtsbijzijnde handvaten' van het vlinderstuur is volgens mij te dicht bij m'n knieën omdat het niet meer gelijk staat met de stuurpen zelf, maar een aantal cm eronder (is dit te snappen?).
Men heeft mij gewaarschuwd dat ik met mijn lengte (1m91) moet oppassen voor de meeste vlindersturen omdat de onderste handvaten dus dichterbij zijn dan bij een traditioneel stuur.

Laatste vraag: ik kan op hun site niet vinden hoeveel spaken dat wiel heeft. 40? Ok, dit kan ik wel in de winkel gaan vragen, maar nu ik toch bezig ben hé :wink: Ik heb al meermaals spaakbreuken gehad wegens mijn gewicht en wil dit niet te vaak meer meemaken.

Groetjes
Wim

Waarom dan een Koga, als je zelf al zoveel twijfel hebt? Je kan voor hetzelfde geld (of minder) een even goede fiets kopen, waarbij je zelf veel meer zeggenschap hebt over stuur, velgen, aantal spaken, etc. Bijv. bij Snel, Santos of Jan Jansen.

Gerd

Hoi Wim,,

een Koga Randonneur heeft (achter) 40 spaken. Je kan aan je dealer vragen of hij er een recht ATB-stuur opzet met lange bar-ends. Eventueel een langere stuurpen. Houd er rekening mee dat de hele grote en de hele kleine framematen van Koga over het algemeen snel uitverkocht zijn. Ik heb 3/4 jaar geleden al een Globetraveller-S van 2005 verkocht omdat die van 2004 niet meer leverbaar was. (er waren er maar een paar van gemaakt)

En anders kun je altijd nog naar een Jan Jansen, Snel, Santos, Vittorio of Avaghon gaan. Dan kun je in ieder geval zelf bepalen wat je erop wilt hebben.

GerdC schreef:Waarom dan een Koga, als je zelf al zoveel twijfel hebt? Je kan voor hetzelfde geld (of minder) een even goede fiets kopen, waarbij je zelf veel meer zeggenschap hebt over stuur, velgen, aantal spaken, etc. Bijv. bij Snel, Santos of Jan Jansen.

Gerd
Omdat ik reuze tevreden ben over mijn vader zijn Koga (aangapaste Terraliner) en ook deze randonneur bevalt me wel qua specificaties. Alleen als ik deze drie vragen bij elkaar zet, lijkt het of ik er totaal niks van moet hebben wat dus niet het geval is.

Tweede reden: ik ben geen echte materiaal kenner, dus als ik op de Santos site kijk, weet ik vaak niet wat de verschillen zijn.

Ik woon in België en zou graag in de buurt mijn fietsenwinkel hebben waar ik even langs kan voor reparatie of onderhoud. Van Snel en Jan Jansen kan ik geen info vinden ...

Binnen een paar weken kan ik een testritje gaan dooen met de randonneur, dan weet ik of ik (op het eerste gezicht) goed zit op die koga (en het stuur dus ok is).

Eigenlijk zou ik willen horen of het de moeite is om bij aankoop te vragen of er toch geen schwalbe banden op mogen of het stuur van vorig jaar ...

Wim

Ik denk dat de Maxxis Overdrive een betere band is dan de standaard Schwalbe Marathon (hs308).
Er zit als enige band een geweven kevlar laag in. (De overige kevlar anti-lek lagen bestaan uit kevlar stukjes). Hierdoor is de rolweerstand lager dan bij een dikke Smartguard en de lekbestendigheid toch hoog.

Veel fietservaring met deze band is er denk ik niet, maar Maxxis is het topmerk van CST (Cheng Shing Tires) en daarvan is zelfs het goedkope segment goed. (goed in dit geval is: sterk, zeer bestendig tegen uitdroging, lage rolweerstand).

Groeten,

Marco de Wit

Marco de Wit schreef:Ik denk dat de Maxxis Overdrive een betere band is dan de standaard Schwalbe Marathon (hs308).
Er zit als enige band een geweven kevlar laag in. (De overige kevlar anti-lek lagen bestaan uit kevlar stukjes). Hierdoor is de rolweerstand lager dan bij een dikke Smartguard en de lekbestendigheid toch hoog.

Veel fietservaring met deze band is er denk ik niet, maar Maxxis is het topmerk van CST (Cheng Shing Tires) en daarvan is zelfs het goedkope segment goed. (goed in dit geval is: sterk, zeer bestendig tegen uitdroging, lage rolweerstand).

Groeten,

Marco de Wit
Even als aanvulling de link naar de Cheng Shin homepage:

http://www.maxxistires.com/

Martin