Additionally, paste this code immediately after the opening tag: post eens een foto van je vakantiefiets - Pagina 39 - Forum Wereldfietser

post eens een foto van je vakantiefiets

3722 berichten
JesseL schreef:@AB
Erg mooie fiets. Ik heb alleen het idee dat de verhoudingen niet kloppen. Had je geen groter frame moeten hebben? Nu is je zadelpen bijna net zolang als je zadelbuis. Dat ziet er een beetje vreemd uit en lijkt minder stabiel. Maar wellicht is dat altijd zo met 26" fietsen. Daar heb ik geen ervaring mee. Gezien mijn lengte (1,90) lijkt me dat echt veel te klein voor mij...
Heb proefgereden op een maat 51, die was net te klein. Deze maat 55 is goed. Lange benen, kort bovenlijf. Maar ik denk dat maat 58 ook wel had gekund, vooral met dat VRO/systeem ben je dan erg flexibel. Persoonlijk hou ik van een sportieve rijhouding, dus iets meer voorover zittend. Dat is wel iets minder comfortabel voor je polsen, ondanks de overigens heel lekker zittende ergogrips. Ik denk dat ik op een maat 58 (dan anderhalve centimeter langere bovenbuis en 3cm hogere balhoofdbuis) iets meer rechtop had kunnen zitten, wat op zich voor lange dagafstanden wel iets comfortabeler is inderdaad. Gerrit Gaastra (1,93m) heeft een binnenbeenlengte 4,5cm langer dan mijn binnenbeenlengte (ben zelf 1,90m), en zelfs Gerrit rijdt op een maat 55 Power Rohler. Maar net waar je voor kiest dus.
groot41 schreef:http://i238.photobucket.com/albums/ff23 ... efiets.jpg

Natuurlijk kan ik niet achterblijven na al die berichten over nieuwe fietsen.
Dit carbon "monster" is ingewijd met een retour "Mont-Ventoux".
Geweldig zoals het fietst. De fiets met de rohloffnaaf heb ik hier voor thuis gelaten. O ja, kijk op http://www.klaasgroot voor het verslag van die tocht!
Hoi Klaas,

Ik zie dat je extra tassen op de Bob hebt gemonteerd. Hoe doe je dat?

gr. Johannes
JesseL schreef:@AB
Erg mooie fiets. Ik heb alleen het idee dat de verhoudingen niet kloppen. Had je geen groter frame moeten hebben? Nu is je zadelpen bijna net zolang als je zadelbuis. Dat ziet er een beetje vreemd uit en lijkt minder stabiel. Maar wellicht is dat altijd zo met 26" fietsen. Daar heb ik geen ervaring mee. Gezien mijn lengte (1,90) lijkt me dat echt veel te klein voor mij...
Dat viel mij ook al op. Zo komt de fiets binnen bij de winkel waar hij uiteindelijk verkocht gaat worden. De fabrikant schuift de zadelpen expres niet verder de zitbuis in om krassen e.d. op de pen te voorkomen. Maar ik heb nog nooit iemand zien rijden met zo'n ver uitgestoken pen. Maar misschien ligt dat aan mij....
Is een mooie fiets! Ik had persoonlijk alleen een maatje groter genomen. De zadelpen steekt nu wel erg ver uit naar mijn mening.

Ronnie
Als je maar vaak genoeg tegen iemand zegt dat zijn fiets te klein is krijgt hij vanzelf last van zijn rug.
Gerrit Gaastra (1,93m) heeft een binnenbeenlengte 4,5cm langer dan mijn binnenbeenlengte (ben zelf 1,90m), en zelfs Gerrit rijdt op een maat 55 Power Rohler. Maar net waar je voor kiest dus.
AB,

Jij vergelijkt een OffRohler met een mountainbike, de OffRohler is een trekkingfiets en echt geen mountainbike! Blijkt ook wel aan jouw manier van inrijden, over stoepranden enz.
Ik ben zelf 1.84 m en heb mijn OffRohler "aan laten meten" en er kwam een framemaat van 55 cm uitrollen. Bij mij staat de zadelpen ook niet zo ver uit als bij jou.
Ik heb aangegeven een comfortabele zithouding te prefereren en dan kom je dus al op een kleinere framemaat uit voor een wat minder diepe zithouding.
Ik wil je hiermee echter geen rugpijn aanpraten, ik hoop dat je net zo veel plezier van je OffRohler hebt als ik ervan heb.

Groeten, Vincent
Waar het op neer komt is dat je dus eigenlijk een hoger frame had moeten hebben, maar geen langer frame - een maatfiets dus. Ik hoop dat je van dit kleine frame geen spijt gaat hebben.
Wim
Jullie praten die jongen wel een complex aan!
Laat hem toch genieten van zijn nieuwe fiets!
Wim schreef:Waar het op neer komt is dat je dus eigenlijk een hoger frame had moeten hebben, maar geen langer frame - een maatfiets dus.
Dat hoeft helemaal niet. AB heeft gewoon een klein frame en daardoor alle mogelijkheden om met lange pennen een diepe zit te creeeren, of met veel spacers een minder diepe zit. Dit was niet het geval geweest als AB een maat groter had genomen. Met een maatfiets krijgt AB, als hij goed opgemeten is, dezelfde verhoudingen tussen stuur, zadel en trappers.

Dat de verhoudingen er voor mensen die niet van slopingframes houden er niet goed uitzien, betekend niet dat AB niet goed op de fiets kan zitten.

AB, als je nu zo onzeker bent geworden dat je inderdaad rugpijn krijgt door alleen al naar de fiets te kijken: zet een paar foto's van jou op de fiets in fietshouding op dit forum en de discussie kan hier pas echt losbarsten.
Bedankt voor jullie goedbedoelde adviezen, die voor jullie en anderen misschien goed zouden werken, en wellicht ook voor mij.

Voor alle duidelijkheid, ik ben al meer dan 20jaar fietsverslaafd, en fiets zo'n 15000km per jaar en het enige waar ik spijt van heb, is dat ik deze fiets niet eerder heb gekocht. Er gaat niets boven onverharde paden en je één voelen met de omgeving. Het duurde even, maar er heeft zich een nieuwe wereld geopend ;).

De idworx off rohler heeft hetzelfde frame als de power rohler. Er is dus geen wezenlijk verschil, behalve de spatborden, de verlichting en de bagagedragers.
En met het zadel ietsjes naar beneden en de VRO iets omhoog kan ik er tot na mijn vijftigste nog prima mee uit de voeten.

Heb uiteraard ook al met de VRO omhoog gefietst, maar vind mijn huidige setup prettiger, iets sportiever. Dat ik iets last van mijn polsen kreeg was omdat ik die dag 9 uur lang op die voor mij nieuwe fiets had gezeten (onwennigheid en lange duur dus). Op mijn hybride (met ligstuur) had ik daar na zo'n dag fietsen ook last van gehad..... Overigens heb ik op mijn racer (Canyon mt60) na een marmotte, of op mijn tt-fiets (Cervelo mt56!) na een lange tijdrit heb ik ook wel eens pijntjes. En ja daar staat mijn zadel ook zo hoog. Het computerprogramma van Canyon adviseerde zelfs een maat 64, en heb toch voor 60 gekozen.

Maar nogmaals ik denk dat ik met een maat 58 ook prima mee uit de voeten had gekund. Maar ik denk dat mijn huidige mt 55 een goede tussenweg is. Mijn proefrit op een maat 51 power rohler was me net te klein, en dan voornamelijk qua zitbuislengte.

Wellicht dat een maatfiets ook prettig rijd, maar zie niet het echte wezenlijke verschil. Een maatfiets suggereert bijna dat maar één bepaalde houding de juiste is. Mijn ervaring is dat niet altijd opgaat, er zijn gewoon teveel variabelen die een prettige houding bepalen, en zelfs een maatfiets lost dat niet per definitie op.

Bovendien serieproductie en confectie heeft zo zijn voordelen. Dat geldt niet alleen voor fietsen, maar ook voor auto's, huizen, kleding, electronica, banen, vakanties en voedsel. Dat wil niet zeggen dat we robots zijn, maar dat we flexibel genoeg zijn om kleine variabelen op te kunnen vangen. Wat belangrijker is wat je zelf een prettige houding, en dus manier van fietsen vind: snel, langzaam, tourend, haastig, sportief en reactief of juist heel erg genietend en ietwat comfortabel en passief.

Maar veel belangrijker: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... &start=100:

Heeft iemand nog een goede tip in welke tijd van het jaar je het beste de Tioga Pass (3031m) en Death Valley (-85m) binnen een tijdsbestek van 5 dagen in één route al fietsend kunt combineren? Half mei zou het al eens te vroeg voor de Tioga Pass kunnen zijn, maar te heet voor Death Valley.
Mijn nieuwe fiets zonder bagage:
Afbeelding

met bagage:
Afbeelding

Hoofdzakelijk gebruik ik de fiets voor woonwerkverkeer. Moet daarvoor nog wel wat snellere bandjes monteren.
Ziet er heel mooi uit. Bewust gekozen voor de grijze naven en de V-brakes?
Prachtfiets, kwijl kwijl. De fiets heeft ook iets klassieks lijkt het wel, zal wel door de kleursetting komen. Wat dat betreft zou je nog eens na kunnen denken over de kleur rood. Simpelste oplossing is om de foto in photoshop even na te bewerken ;). Maar veel plezier ermee, gaat je zeker lukken.
Robertjan schreef:Ziet er heel mooi uit. Bewust gekozen voor de grijze naven en de V-brakes?
Dank je!

De kleur van de naven waren nou eenmaal zo, en ik had ze eerlijk gezegd ook niet anders willen hebben. De fiets heeft zo een blinkende look.

De vbrakes zijn wel een bewuste keuze. Toevallig hadden mijn oude LX remmen ook 'Parallel Push' en dat beviel me erg goed. Voor het mooie moet ik er nog effe Koolstop blokjes er in doen.
Veel kwijl kwijl inderdaad. Goed dat ik weet dat je bij Van Nicholas geen zwart kunt kiezen... Ik twijfelde voor m'n volgende ATB nog tussen staal of tita, maar dan wordt het dus staal met een zwarte naaf.

Voor nog meer zilverwerk kun je nog een toeter kunnen overwegen i.p.v. een bel.:wink:
Robertjan schreef:Ziet er heel mooi uit. Bewust gekozen voor de grijze naven en de V-brakes?
Huh?? V-brakes???
Ja toch? Zien er niet uit als hydraulische leidingen van Magura's, dus daarom dacht ik V-brakes...? :roll:
Robertjan schreef:Ja toch? Zien er niet uit als hydraulische leidingen van Magura's, dus daarom dacht ik V-brakes...? :roll:
:oops: Je hebt helemaal gelijk, ik zat te slapen, sorry.
Mooie fiets maar mijn opmerking bij de fiets van AB zou hier ook kunnen:
JesseL schreef:Erg mooie fiets. Ik heb alleen het idee dat de verhoudingen niet kloppen. Had je geen groter frame moeten hebben? Nu is je zadelpen bijna net zolang als je zadelbuis. Dat ziet er een beetje vreemd uit en lijkt minder stabiel. Maar wellicht is dat altijd zo met 26" fietsen. Daar heb ik geen ervaring mee. Gezien mijn lengte (1,90) lijkt me dat echt veel te klein voor mij...
Jesse, volgens de fietsenwinkel was een maatframe niet nodig. De lengte van het zadel tot het stuur is hier goed. En dat is de maat waar het om gaat.
Dit is het grootste standaard frame wat ze hadden (ik ben 1.95m lang). Het frame nog groter maken lijkt me niet optimaal. Hoe dan ook, de fiets voelt goed aan. 8)