Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat eet jij ver verwijderd van de bewoonde wereld? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wat eet jij ver verwijderd van de bewoonde wereld?

Blanche schreef:Waar koop je eigenlijk die melkpoeder en van welk merk is dat? Is dit babymelkpoeder of...?
Ik ben afgelopen voorjaar 4 weken in Marokko wezen fietsen.
O.a. Hoge Atlas waar we soms dagen geen winkel tegenkwamen.
In alle winkeltjes (hoe klein ook) is melkpoeder te krijgen, ik dacht dat het Milo heet en is verkrijgbaar in blikken en pakken met diverse inhoud maten.
Het zijn geel/wit/rode verpakkingen, kan niet missen. Is geen babymelkpoeder overigens. (Ook bij AH verkrijgbaar in het schap bij de Surinaamse maaltijdcomponenten)
Water heb je uiteraard wel nodig, maar dat is zeker in de winter niet zo'n probleem lijkt me (mits je wel kunt filteren uiteraard, anders ben je alsnog aangewezen op de kleine winkeltjes).
Verder zijn de meeste maaltijdsuggesties al voorbij gekomen (couscous, pasta, rijst zijn allemaal te bereiden zonder afgieten)
Ook aardappelpuree kan prima.
Verder is voor 2 dagen brood nog goed te doen lijkt mij en anders altijd wat cruesli in de tas voor noodgevallen.
Veel plezier !
Brood kun je op ieder moment van de dag eten. Weegt niet veel.
Worsten ( salami enz.enz.) overal te koop in lange stukken, blijft goed, hangt toch ook in de winkel in warme gebieden.
Verder noodvoorraad droogvoer voor enkele dagen. Water is dan nodig.

Groet

Jans
Nou, we staan op het punt La Paz te verlaten en via de Salar de Uyuni en de laguna's van zuid-west Bolivia naar San Pedro de Atacama te fietsen. Dat betekent weinig supermarkten en water...
Dus hier is onze lijst:

Ontbijt: pap (porridge) aangevult met noten, gedroogde abrikozen en rozijnen. Weinig water nodig, melkpoeder erbij, aan de kook brengen, porridge toevoegen, goed roeren!, noten etc erbij en je kunt er een halve dag op fietsen. We zijn sinds kort overgestapt van brood op porridge, brood is hier niet te vreten... het was gisteren al oud zullen we maar zeggen.

Lunch: alles wat voorhanden is. restjes pasta of rijst van de avond daarvoor (komt niet al te vaak voor), chocolade repen, koekjes, pinda's, noten, rozijnen, gedroogde abrikozen.

Avondmaal: rijst of pasta. Uien, knoflook, kruiden, en alle mogelijke groenten die je hebt kunnen bemachtigen. Wortels blijven lang goed, alles wat hard is trouwens. We gaan hier voor de gevriesdroogde aardappelen (!) en de gedroogde paddestoelen. Is lichter (in gewicht) en smaakt toch goed !

Volgens welingelichte bronnen zullen we voor zo'n 7 a 8 dagen voedsel mee moeten nemen en voor 3 dagen water...

Groetjes uit La Paz, (later op de dag een nieuwe update op onze site trouwens)
Ali en Son :D
Jans Kinds schreef:Brood kun je op ieder moment van de dag eten.
Couscous ook. Rijst ook. Pasta ook. Kortom wat niet en couscous neemt heel wat minder plaats in dan brood.

Gerd
Qua ruimte en houdbaarheid zou ik brood al gauw verbannen als je langere tijd niet in de gelegenheid bent iets vers te kopen.
Bij natuurvoedingswinkels kan je ook vele langhoudbare producten vinden. Bijvoorbeeld een tube Tartex. Dat is een soort gist paté, verkrijgbaar in vele smaak varianten. Is voedzaam en lekker hartig. Officieel moet het na openen koel bewaard worden, maar aangezien het volledig plantaardig is, zal een paar dagen buiten de koelkast ook niet veel kwaad kunnen.
In die winkels kan je ook vele noten en zaden vinden, welke ook zeer voedzaam en gezond zijn, niet te zwaar en lang houdbaar.

Verder zou ik wel een paar tubes Fred & Ed chocopasta meenemen. :P
In Zuid-Amerika (op het punt waar Sonya & Ali nu zijn) namen wij voor ongeveer 10 dagen eten mee. Dat zag er voor vertrek zo uit:

Afbeelding

Veel havermout dus (gemengd met siroop in poedervorm, noten, rozijnen, suiker en eventueel vers fruit), en allerlei pakjes en zakjes om pasta mee op smaak te brengen. Als groenten vooral dingen die niet in de tas kapot kunnen (wortels en ui).

Natuurlijk ook Snickers :wink: , snoepjes en koekjes.
Voor de lunch voor de eerste twee dagen brood, daarna cake en daarna noodles.

Water zul je sowieso in voldoende mate mee moeten nemen - voor drinken maar ook voor het bereiden van voedsel. Wij fietsen allebei met 5 liter extra (dus bovenop wat in de bidons past).

@Sonali: als je ergens nog Mantecol kunt scoren: prima te eten en barstensvol caloriën!
Robertjan schreef:Qua ruimte en houdbaarheid zou ik brood al gauw verbannen als je langere tijd niet in de gelegenheid bent iets vers te kopen.
Ooit gaat het me lukken om bannocks te maken.

Maar verlopig gebruik ik als brood vervanger tortilla's, ze zijn langer houdbaar, robuuster en makkelijker ergens tussen te proper in een fietstas, maar helaas niet in alle landen te krijgen.

Als beleg uiteraard pindakaas, worst of chips.

Afbeelding
@Sonali. Ik herinner me geweldig anijsbrood uit Tupiza. Bleef ook lang eetbaar. Verder vond ik eten in Bolivia (als vegetarier) niet erg inspirerend. Enorm oppassen met besmet water.
Trouwens: vergeten, een pakkie soep als pasta-saus is erg goed te doen. Ook veel vegetarische opties in dit segment! Zelfs in Bolivia... :D
Groetjes, Ali
Jeetje wat een antwoorden al, bedankt iedereen! Das voldoende om een boodschappenlijstje samen te stellen voor een paar dagen.
Maar het pakjes eten laat ik er liever uit vanwege E621. Trouwens nog een tip voor als je in een land fiets waar ze dadels verkopen. Dit is pas echt een lichtgewicht caloriebom!

@ Sonali, Wow Sonya en Aaldrik ...Salar de Unyuni. Das erg fraai, jammer genoeg hebben wij hem alleen maar gedaan in en jeep in onze pre-wereldfietser periode. Geniet ze!
Robertjan schreef:Qua ruimte en houdbaarheid zou ik brood al gauw verbannen als je langere tijd niet in de gelegenheid bent iets vers te kopen.
Zelfs middenin de bewoonde wereld vind ik brood altijd maar lastig (afgezien van het per twee plakjes in plastic verpakte roggebrood dat de Aldi soms in de aanbieding heeft). Wat ik zelf handig vind voor ontbijt en middageten, is knackebrod. Als je een doosje hebt waar het in kan, zodat je niet al de eerste ochtend duizend stukjes aanelkaar moet puzzelen met jam *grrr*, blijft het lang eetbaar. Naarmate ik mijn knackebroddoos verder leeg eet, gaat er meer beleg in de doos zodat ik geen ruimte onbenut laat. Voor beleg ben ik dol op van die doosjes met een assortiment cups met chocopasta, honing en jam, of minipakjes hagelslag, vlokken, vruchtenhagel - met zijn zessen in een doosje geloof ik. Tip: netjes boven een bordje eten, of buiten voor de tent. ;)

Veel nuttige recepten hier, eet smakelijk alvast!

Carl
Hallo Blanche

Melk en eipoeder en andere dingen/recepten is verkrijgbaar bij Qvist outdoor cooking:
http://www.qvist.nl/

Bannock is vrijmakkelijk te maken, meel beetje gist en melkpoer met water kneden en in beetje olie bakken,
Afgelopen winter in Nieuw Zeeland gefietst o.a de rainbow road hiervoor porridge ingeslagen om deze prachtige off road in drie dagen te fietsen. Hiervan twee dagen op porridge en fietsershaver (mengsel van diverse noten rozijnen en mms) geleefd. Porridge is een kant en klaar mengsel van havermout, melkpoeder en suiker.
Roald schreef:Hallo Blanche

Melk en eipoeder en andere dingen/recepten is verkrijgbaar bij Qvist outdoor cooking:
http://www.qvist.nl/

Bannock is vrijmakkelijk te maken, meel beetje gist en melkpoer met water kneden en in beetje olie bakken,
Das een mooie site met veel tips!
Bedankt Roald.
Niet ver verwijderd van de bewoonde wereld, maar het niet voorhanden van de levensmiddelen zou ook in dit topic passen.
In 1981 fietste ik door Oostbloklanden, dus toen nog onder "hamer en sikkel". Er was vrijwel geen eten te vinden onderweg. De lange rijen voor de winkels om de schaarse produkten te kopen. Ik heb dit allemaal meegemaakt. Daarom heb ik van te voren diverse soorten voedsel en drinken in poedervorm, in zakjes verkrijgbaar bij winkels voor bergsport en trektochten.
Het was een erg moeilijke fietstocht, veel armoede gezien en de strenge bureaucratie. 1100 km in twee weken gefietst.


Afbeelding
Soms had ik mazzel bij deze bakkerij in Kolín (Tsjechoslowakije), brood en melk! Vrijwel lege etalages. Links staat mijn fiets.
Brood, veel brood(heb ik altijd bij me), fruit(mandarijntjes, appels) en drinken(water, fris in kleine kartonnen pakjes, yogy). Dit heb ik altijd in voorraad bij me. Verder eet ik al het plaatselijk voedsel, als het m'n spijsvertering maar niet verstoord en laat ik daar nou zeer precies in zijn. Enig risico,dan wordt het weer brood, veel brood en fruit.