Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies eerste fiets - Forum Wereldfietser

Advies eerste fiets

Ik wil advies over een door mij aante schaffen fiets. Ik ben een beginnend fietser en zal mij vooral over verhared niet te steile wegen begeven.
Ik heb 3 modellen op het oog: Batavus M.Pact (afgebouwd met Shimano Deore), Giant Expedition (geen idee waarmee afgebouwd) en de Gazelle Medeo Trekking (Shimano Alivio) Hiervan is de Gazelle met 900 Euro de goedkoopste, beide anderen zijn zo'n 1200 Euro.
Vraag is concreet: Welke ervaringen hebben jullie met deze merken/types en wat is wijsheid met betrekking tot de afbouw onderdelen. Is een extra investering voor mijn vorm van fietsen nodig?

Bedankt

Ik heb de Expedition van 1999. Ben er heel erg tevreden mee. Ik heb het model van komend jaar gezien en deze is na een paar slechte jaren weer erg mooi en goed opgebouwd. Ook Shimano Deore geloof ik. Is een mooie fiets, zeker gezien de prijs. Bij Gazelle en Batavus krijg je vaak net iets minder voor de prijs.
Al zou dat niet helemaal waar moeten zijn met de huidige berichten omtrend prijsafspraken tussen de merken.
Kom aan fietsers, er zou toch meer te zeggen kunnen zijn?
Hallo,
er valt zeker meer te zeggen maar er zijn niet zoveel wereldfietsers online.
Verschil tussen batavus en gazelle is denk ik niet zo groot. Giant schijnt wel stukken beter te zijn. Zelf heb ik er varing met een gazelle medeo (model 1998): ben er mee naar zwitserland gefietst. dit ging prima, maar de fiets was toch wel afgeracht toen ik weer thuis was. Nu heb ik een Pioneer van Nazca: een ligfiets. Heb je daar al over nagedacht? Zijn echt heerlijk voor lange afstanden, zeker als je niet al teveel heuvels neemt. en hij heeft nog nergens speling na een tocht naar Portugal.

Jan willem

De beste fiets lijkt mij ook de Giant. Ik heb er zelf een, de Giant CSL, een direct broertje van de Expedition. Ben er al mee naar België, Denemarken en Zweden geweest. Fietst goed en is betrouwbaar.
Maar misschien het beste advies, rij er zelf eens een testrondje op.
Kleine zaken die je niet bevallen kun je aanpassen, zoals bijvoorbeeld een ander zadel, ander stuur. Als de groep maar ok is. Minimaal toch wel Deore. Heeft wat minder onderhoud nodig en als het dan toch moet gaat het vaak wat eenvoudiger.

je kunt na mijn idee ook beter 7 of 8 versnellingen nemen dan 9 (dan heb ik het over de achter cassette). bij 9 word het afstellen veel preciezer en heb je ook eerder dat die "per ongeluk" op een verkeerd tandwiel schiet

Wereldfietserjw schreef:je kunt na mijn idee ook beter 7 of 8 versnellingen nemen dan 9 (dan heb ik het over de achter cassette). bij 9 word het afstellen veel preciezer en heb je ook eerder dat die "per ongeluk" op een verkeerd tandwiel schiet
Nou klinkt dit ook voor mij als een goede reden, maar wat een onzin zeg. Ik rijd nu 4 jaar met 9 versnellingen en ik heb dat nog nooit meegemaakt. Afstellen wordt er echt niet moeilijker of makkelijker op met meer of minder tandwielen. De ketting wordt smaller en de derailleur zorgt ervoor dat het goed gaat. Als dat niet meer gaat is of je derailleur gesneuveld of je kabel niet meer in orde.

Nadeel van 9-speed weet ik uit eigen ervaring is dat de Shimano kettingen uit de begin periode BAGGER waren. Heb er met wat simpele ritjes al 3 de vernieling in gereden. Ik rijd dan ook meestal onverhard.
De enige ketting die lekker werkt met 9-speed is Rohloff, die is sterk en flexibel genoeg om alles netjes te bestrijken qua versnellingen. Je moet dan wel de wat duurdere versie kopen van die Rohloff-ketting, maar dan heb je ook wel kwaliteit in handen.
Ikzelf rijd er al weer een paar jaar mee en hij is nog steeds hard.

Tja, ik heb weinig ervaring met onverhard. Daar gaat mijn voorkeur niet naar uit. Ik ben wel bij de Shimano ketting gebleven. Ik ben nu bezig aan mijn tweede in een ruime 3 1/2 jaar. Er zijn echter wel hele grote kwaliteitsverschillen in kettingen, ook bij Shimano zelf. Ik heb de originele ketting na een jaar ofzo vervangen door een veel te duur model. Maar dat model houdt het dus al erg lang uit bij mij.
S&M schreef:Ik wil advies over een door mij aante schaffen fiets. Ik ben een beginnend fietser en zal mij vooral over verhared niet te steile wegen begeven.
Ik heb 3 modellen op het oog: Batavus M.Pact (afgebouwd met Shimano Deore), Giant Expedition (geen idee waarmee afgebouwd) en de Gazelle Medeo Trekking (Shimano Alivio) Hiervan is de Gazelle met 900 Euro de goedkoopste, beide anderen zijn zo'n 1200 Euro.
Vraag is concreet: Welke ervaringen hebben jullie met deze merken/types en wat is wijsheid met betrekking tot de afbouw onderdelen. Is een extra investering voor mijn vorm van fietsen nodig?

Bedankt
Er valt ontzettend veel te zeggen over de aanschaf van een fiets. Dat is al gauw twee uurtjes typewerk. In het komende nummer van het tijdschrift de Wereldfietser is een artikel gewijd aan tweedehands fietsen.
Wat mijn eigen ervaringen betreft. Ik heb nog nooit een nieuwe fiets gehad. En al die superfietsjes hoeven van mij ook niet. Waar je niet op moet bezuinigen zijn de assen en de velgen en spaken. Kies als frame een lichtstalen buis zoals Reijnolds 531. En of daar Peugeot, Giant, Rih of zo op staat, maakt niet zo veel uit.
Ga niet af op een merknaam. Let op het gebruikte materialen en de onderdelen waarmee wordt afgemonteerd.
Mijn huidige fiets is een stalen peugeot die ik in 1989 tweedehands in Alaska heb gekocht voor 150 dollar. Ik heb er inmiddels meer dan 200.000 kilometer mee gereden. Het frame is een keer gebroken en was gemakkelijk te lassen bij de eerste garage (omdat het staal is). Verder heb ik Mavic velgen en Shimano assen. De fiets ziet eruit als net van de vuilboot gehaald, maar hij rijdt als een zonnetje en heeft me overal ter wereld gebracht waarheen ik wilde. En onderweg heb ik heel wat van die superfietsjes langs de kant gezien met wanhopige eigenaren.
Of het een worldtrekking randoneur is of wat voor mooie namen ze al niet bedenken, hangt af van de onderdelen, een potje goed vet (ook niet op bezuinigen) en regelmatig schoonmaken en smeren van ketting en lagers. De rest van de fiets mag smerig zijn.