Additionally, paste this code immediately after the opening tag: woon werk fiets - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

woon werk fiets

136 berichten
Over de materiaalkeuze voor het frame zijn veel meningen, en iedereen heeft daarin gelijk. :D Het is een kwestie van voorkeur.

Aluminium is zeker stevig zat voor een fietsvakantie, waar dan ook. Het is wel 'wat' gevoeliger voor metaalmoeheid. En om een dunnere en lichtere buis net zo stevig te krijgen als een stalen buis, worden deze heel stoer 'oversized' gemaakt (zie je de marketing?). Hierdoor blijven de hoogwaardige alu frames nog nét iets lichter dan staal.
Wel heeft alu de eigenschap (heel) stijf te zijn.

Staal is dunner, en kan afhankelijk van de legering ook makkelijker in Verweggistan gerepareerd worden als je echt in de rimboe zit (verwijderd van een grotere stad). Het is ook makkelijker werken voor maatbouwers, vandaar dat ik ook stalen reisfietsen heb. Zoals gezegd kunnen de frames een klein tikje minder licht zijn dan hoogwaardige alu frames, maar veel scheelt het niet.
Afhankelijk van de soort heeft staal een wat levendiger karakter. Het buigt heel lichtjes waardoor trillingen al in het frame worden weggehaald. Zo heb je als het ware meters demping, i.p.v. 100mm! :D Sommigen vinden staal ook gewoon mooier dan die dikke alu buizen.

Titanium combineert veel van de voordelen van zowel alu als staal: licht, levendig, resistent tegen metaalmoeheid. Het enige nadeel lijkt de prijs te zijn. Een fiets als mijn recentste zou in titanium wellicht € 5000 gekost hebben... :roll: Maar dan heb je ook wat!

Carbon is niet bruikbaar als framemateriaal voor een reisfiets. Één tik er tegen en het frame kan naar de schroothoop. Echt voor mensen die gesponsord worden door een sponsor, eigen bedrijf of een werkgever hebben die geld over heeft. :wink:
Leo van Lierop schreef:Frank van Rijn[...] rijden allemaal op een alu frame!
Heeft Frank zijn stalen Gazelle Kathmandu ingeruild dan?
Robertjan schreef:materiaalkeuze
Tsja, lastig hoor allemaal!

In elk geval ga ik volgende week de "Ladies Only" reparatiecursus doen bij Bike4Travel om eens te kijken wat ik van onderhoud vind (i.e. wel of geen derailleur :?: ). Meteen een kans om me vooraf in de winkel te laten adviseren...
Ik en mijn Gazelle gaan nu de sneeuw trotseren die een uurtje geleden opeens begon te vallen..... 't Is hier weer een witte wereld!
Robertjan schreef:
Leo van Lierop schreef:Frank van Rijn[...] rijden allemaal op een alu frame!
Heeft Frank zijn stalen Gazelle Kathmandu ingeruild dan?
Las ik in deze topic.
Ook staat het op zijn website.
Inderdaad, hij heeft na een speciale versie (staal) nu een confectieframe gekregen van dat model, zo lijkt het.
Robertjan schreef:Inderdaad, hij heeft na een speciale versie (staal) nu een confectieframe gekregen van dat model, zo lijkt het.
Nu? Frank rijdt al sinds voorjaar 2005 op een aluminium 'Kathmandu'-frame. Overigens was dat niet zijn keuze, maar die van zijn hoofdsponsor - Gazelle.
Leon
Mijn woonwerkfiets, toerfiets, allesfiets voor in de winter:
Gazelle Champion mondial frame. ± 20 jaar oud. Oude wielen, naven, cranks, bracket en balhoofd. Campa.
Single speed. 36x18.
34 x 18 zou onder winterse omstandigheden beter zijn.
Af en toe drupje kettingzaagolie. Kleeft erg aan maar het gaat niet kraken of roesten.
Marathon Racers. 30mm.
Brooks B17 onder Albert Heijntas.
Raceblades spatborden. (ben een mietje)
Bel, dubbel stuurlint en ledlampjes.
Elke dag 3 trappen op en af richting Amsterdamse overloop.
Mijn beste allesfiets ever ever!
Goedkoop!

niko
Derailer geeft problemen met stoplichten??? Rij al jaren met derailer en bij stoplichten is het gewoon anticiperen oftewel: rood - stoppen - terugschakelen terwijl je vertraagd..
Wanneer je 'te laat' bent met schakelen gewoon je fiets effe optillen.. :idea:
nikopaul schreef:Mijn woonwerkfiets, toerfiets, allesfiets voor in de winter:
Gazelle Champion mondial frame. ± 20 jaar oud. Oude wielen, naven, cranks, bracket en balhoofd. Campa.
Single speed. 36x18.
34 x 18 zou onder winterse omstandigheden beter zijn.
Af en toe drupje kettingzaagolie. Kleeft erg aan maar het gaat niet kraken of roesten.
Marathon Racers. 30mm.
Brooks B17 onder Albert Heijntas.
Raceblades spatborden. (ben een mietje)
Bel, dubbel stuurlint en ledlampjes.
Elke dag 3 trappen op en af richting Amsterdamse overloop.
Mijn beste allesfiets ever ever!
Goedkoop!

niko
zoiets ? ;)

Afbeelding
Inderdaad, zo iets...
Afbeelding
en zo iets:
Afbeelding
Wel geen Gazelle maar een nog oudere Batavus.
Het nadeel van zo'n fiets vind ik dat er geen achterdrager is.
Ik heb 2 voortassen van Ortlieb op mijn achterdrager voor mijn regenkleding, broodtrommel, werkkleding, backuptapes . . . moet er niet aan denken dat allemaal in mijn rugtas te hebben.
Soms ga ik ook wel uit mijn werk vandaan rechtstreeks naar de supermarkt, dan zitten de tassen gelijk tsjokvol.
Leo van Lierop schreef:Het nadeel van zo'n fiets vind ik dat er geen achterdrager is.
Als je er een drager op wil dan schroef je er toch gewoon een achterdrager op. Of dacht je dat je dan door de stijlpolitie s'nachts van je bed gelicht wordt? :D
Ik wist niet dat er een achterdrager op kon. Is het niet erg instabiel al ga je er een achterdrager opzetten met zware tassen er op?
Leo van Lierop schreef:Ik wist niet dat er een achterdrager op kon. Is het niet erg instabiel al ga je er een achterdrager opzetten met zware tassen er op?
Afbeelding
:lol:
Natuurlijk moet je als je het leuk wilt houden geen zware bagage aan zo'n slank frame hangen, zeker als je er zelf wat meer pondjes aan hebt hangen dan Marten. Maar een Tubus Fly met twee lowrider tassen met in totaal hoogstens een kilo of acht lukt best zonder dat het gaat zwieberen, en met een keertje 15 kilo boodschappen kom je ook wel thuis. Als je vaak meer wilt vervoeren kun je beter proberen een steviger frame als van een Dawes Galaxy als donor te gebruiken.
Wim
nikopaul schreef:frame. ± 20 jaar oud
Tsja, maar over zo'n mooi oud frame heb ik natuurlijk niet de beschikking, en bovendien niet de skills om het op te bouwen! Dus ik hou het toch maar even bij een nieuwe :wink: .
Wel leuk overigens om al die verschillende fietsen te zien!
Yohta schreef:Rij al jaren met derailer en bij stoplichten
Goed om te lezen!!
Met Rohloff doe ik evengoed vaak terugschakelen voor een stoplicht...
Robertjan schreef:Met Rohloff doe ik evengoed vaak terugschakelen voor een stoplicht...
Ja maar kun je dat niet gewoon vanuit stilstand doen net als een naafversnelling, of werkt een Rohloff weer anders?