Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kneesavers lijken mij goed te helpen. - Forum Wereldfietser

Kneesavers lijken mij goed te helpen.

Sinds een paar jaar heb ik last van mijn knie. Ik heb er wel eens wat over op het forum verteld, maar ik jan dat niet meer terug vinden. De diagnose was
Patello Femoraal Pijn Syndroom, een welving in het kraakbeen van de knieschijf. Oefeningetjes helpen goed, ik kan er goed mee leven en fietsen en mijn klachten waren beperkt tot de eerste dagen van een langere reis.

Sinds een maand heb ik echter Kneesavers en ondanks de koude heb ik op weg naar Zürich geen moment knieklachten gehad.

Wie knieklachten heeft: kijk eens hoe je je voeten het liefst op de pedalen hebt staan, zonder ingeklikt te zijn. Staan ze dan buiten het centrum van de pedaal (weg van de trapas)? Heb je, zoals ik, o-benen? Dan kunnen die Kneesavers iets voor je zijn.

Echte cranksavers zullen het niet zijn, omdat de hefboom naar de cranks een stuk groten wordt... Maar misschien valt dat wel reuze mee.
Interessant!! Ik heb ook o-benen. En ik heb ook gevoelige knieën.
En deze pedalen zal ik zeker onthouden.

Heb je ook ervaring met Speedplay Frog's, en met offroad-pedalen, die met die pennetjes (die laatste vind ik zelf niet verkeerd)?
Marc, die Frog pedalen hebben vast iets heel bijzonders maar ik snap van hun website niet zo goed wat. Wat ze kennelijk niet doen is de Q factor verbreden, ofwel de afstand van de voeten tot de trapas. Dat is wat die Kneesavers doen. Kneesaves zijn geen pedalen maar verlengstukjes voor (je eigen) pedalen.

Je kunt ze bij mij in Amsterdam wel proberen, ik heb waarschijnlijk nog wel een setje over.
Dat is wel interesant van die verlengstukjes, ik zit altijd nogal snel met mijn hak naar binnen en heb op mijn 1,5 jaar oude cranks al hele geulen ingesleten.
Misschien juist omdat je te brede cranks hebt? Want te breed is juist wat erg veel cranks van de grote S zijn. Geef mij maar cranks met een zo laag mogelijke Q. Op mijn racefiets heb ik nog antieke TA Pro Vis, en die zijn werkelijk subliem smal. Maar iedereen is weer anders.
Wim
Op de website van Kneesavers vind je allerlei informatie. Punt is: hebben je knieën (of je fiets) last, dan kunnen Kneesavers uitkomst bieden.

Wat voor mij overtuigend was , is dat mijn voeten pas recht onder mijn knieën staan als mijn voeten wijder op de pedalen staan.

@Ronald: ik heb ook zo'n geul (bij mij staat mijn linkervoet met de punt naar buiten gedraaid, mijn rechtervoet juist iets naar binnen !?!?!?!). Met die verlengstukjes tik ik nog maar zelden tegen tegen mijn crank. .

Meningen zijn verdeeld. Sommigen zeggen dat je afwijkende standen van de voeten juist moet corrigeren, anderen vinden dat je juist de ruimte moet geven voor het natuurlijke.

Ik hoorde laatst van mijn Franse buurman een spreekwoord: als je het natuurlijke van je afwerpt, komt het terug in galop.
M'n voeten lopen ook inderdaad iets naar buiten toe, van de pedalen af.
bikelike schreef:Je kunt ze bij mij in Amsterdam wel proberen, ik heb waarschijnlijk nog wel een setje over.
Dat is mooi. Van dat aanbod wil ik zeker gebruik maken. Een mooi moment om langs te komen (en m'n fiets mee te nemen), is als de sneeuw is weggedooid.
Bedankt tot zover. :wink:
bikelike schreef: Wat voor mij overtuigend was , is dat mijn voeten pas recht onder mijn knieën staan als mijn voeten wijder op de pedalen staan. [...]
Sommigen zeggen dat je afwijkende standen van de voeten juist moet corrigeren, anderen vinden dat je juist de ruimte moet geven voor het natuurlijke.
In dit verband zou het verkleinen van de Q-factor ruimte bieden aan het natuurlijke. Bij O-benen staan de voeten in de regel dicht bij elkaar - anders zouden de benen geen O (wijd op de helft, sluitend aan de onderkant) maken. De natuurlijke stand van O-benen is juist met de knieen verder naar buiten dan de voeten - door de voeten recht onder de knieen te plaatsen, wring je de voeten verder naar buiten dan hun natuurlijke stand.

Zoals Wim al zei, lijkt slijtage van de crank erop te wijzen dat de voeten naar binnen willen. Het vergroten van de afstand tussen voet en crank spaart dan wel de crank, maar het zou de slijtage weleens naar de knie kunnen verplaatsen. Een betere oplossing lijkt mij de cranks aan te passen aan de houding in plaats van de houding aan het kennelijk te brede crankstel.

Voor zover de theorie. Ik wil hiermee geenszins uitspraken doen over benen die ik nog nooit gezien heb. Misschien heb jij inderdaad O-benen met ver uit elkaar staande voeten. En als jij eerst knieproblemen had en nu met Kneesavers niet meer, dan is dat natuurlijk alleen maar geweldig. Ik wil er slechts voor waarschuwen, dat dit niet per se voor anderen ook geldt. Ik vind het dan ook mooi, dat je een ander aanbiedt ze uit te proberen.

Vriendelijke groeten,

Carl
Dat is waar, het blijft altijd passen en meten en heel individueel. En dan nog veranderen mijn persoonlijke inzichten soms met de jaren (soms met de seconden, maar dat is mijn ding).

Ik slijt mijn schoenen aan de buitenkanten af, dus mijn voeten willen wel dichter bij elkaar maar staan dan kennelijk scheef, dus met verder uit elkaar staande voeten zou ik mijn o-benen kunnen compenseren. Alweer een nieuwe zienswijze...

Het mensenlijk lichaam, als de menselijke psyche, blijft een mysterie.