Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietskaarten Noorwegen noodzakelijk? - Forum Wereldfietser

Fietskaarten Noorwegen noodzakelijk?

Wij willen graag aankomende zomer een ronde rijden door Zuid Noorwegen en hebben om deze route globaal te plannen een tijdje geleden de kaart van Noorwegen zuid van Freytag & Berndt gekocht (1:250.000).

Wij willen graag stukken route van de Hjulgleder fietsen (Bergen-Kristiansand en een stuk Rallarvegen). Nu vroegen wij ons af of het fietsen van deze routes goed te doen zijn op de overzichtskaart of dat de kaarten van Hjulgleder noodzakelijk zijn. Persoonlijk vind ik 30 euro best veel geld voor een kaart en heb nog geen winkel gevonden om ze keer in te kunnen kijken.

Heeft iemand hier ervaring mee?
scheeltje schreef:... Hjulgleder ... Persoonlijk vind ik 30 euro best veel geld voor een kaart en heb nog geen winkel gevonden om ze keer in te kunnen kijken.
Even een googeltje op Hjulgleder levert bovenaan de pagina op:
De Zwerver, Groningen

Overigens is Noorwegen best te fietsen op een grofstoffelijke kaart. Er zijn niet zoveel wegen. :lol:

Ik heb nauwelijks in grote steden gefietst, dus hoe het daar over het algemeen is weet ik niet.
Ik ben alleen in Stavanger geweest. Een grote stad met veel bewegwijzerde fietsroute.
Enige probleem is dat je een kaart moet hebben van die routes om de agglomeratie je weg te vinden. En daarvoor moet je eerst naar de Tourist Information. :twisted:

Op mijn site staat overigens een verslag van mijn tocht in Noorwegen in 2009.

Peter
Domme vraag misschien.
Maar is dat niet de NorthSeaCycleRoute? Die loopt in ieder geval van Bergen naar Kristiansand en is keurig bewegwijzerd en in een boekje uitgegeven. Het is een heel erg mooie route. Heb er in 2003 delen van gefietst.

Rutger
Ik ben in het bezit van 7 pakketjes met fietsroutes van het zuiden van Noorwegen (reeks SORSKE HJULGLEDER).
Het gaat om de routes : nr 1 Hjulgleder Nordsjoruta Ost / eveneens nr 1 Hjulgleder Norsjoruta Vest / Telemarkskanalen / nr 3 Hjulgleder Setesdal og Hardanger / nr 4 Hjulgleder Rallarverg og Hallingdal / nr 5 Numedal / nr 6 Telemark og Rylfyke.
Je kan die routes bekijken via www.bike-norway.com.
Ik ben eventueel bereid deze mooie reisroutes uit te lenen aan geïnteresseerde maar ernstige vakantiefietsers (met de bedoeling dat deze mooie uitgave in goede staat blijft !!)
Op dit ogenblik zijn ze nog even uitgeleend, maar heel binnenkort terug in mijn bezit.
Dirk - GENT
Ik fietste 3x de Rallarvegen tussen Geilo en Voss in beide richtingen (verslavend stuk) en het zijstuk naar Fläm. In feite heb je aan de kaarten die je hebt genoeg. Het pad is overduidelijk. Maar wanneer je de hoogtes, hutten en andere details wil hebben dan kun je mijn stafkaarten van het gebied lenen.
Koert kschouten1@orange.nl.
wij komen regelmatig in groningen en zullen is binnenlopen bij de zwerver, bedankt voor de tip
Ik heb in 2006 een rondje in Noorwegen gemaakt en daarbij gebruik gemaakt van kaarten van Freytag&Berndt en het routeboekje van Kettler, volgens mij een goede basis:
Voor mijn verslag en info zie:
http://www.fietsvakantielinks.nl/harryo ... rwegen.htm


Harry
Zijn er eigenlijk nog mooie stukken off-road te fietsen in Noorwegen?
En zo ja, wat zijn daar de beste kaarten daarvoor?
De kleinere wegen op een gewone kaart (1:250.000) zijn geregeld onverhard en altijd erg rustig.
Gedetailleerdere kaarten zijn niet echt nodig, meer dan op een goede 1:250.000
is er over het algemeen toch niet.
Freytag&Berndt voldoet prima.
Helemaal met Franck eens: je hebt ruim voldoende aan de Freytag&Berndt kaarten van 1:250.000.
Aangezien het toch camping-werk wordt zal ik denk ik GPS met batterijlader, en een papieren overzichtskaart meenemen bij de WF-buitenlandtocht (Noorwegen) komend jaar. Dankzij de GPS en de gratis OpenMTBMaps.org kaart van Noorwegen heb ik (nagenoeg) alle weggetjes van Noorwegen erop staan. Alleen plannen is wat lastiger. Gelukkig schijnen de kaarten volgens de man achter dat project wel erg goed in elkaar gestoken te worden, waardoor je niet over onbegaanbare paden geleidt zou mogen worden.

Dankzij de GPS en dat project heb ik heel Europa zo goed als het kan in de GPS. Dat is totaal veel goedkoper dan 1:50.000 kaarten van west-Europa en 1:300.000 van oost-Europa... :roll: Alleen heb je dan stroom nodig onderweg.
Leo van Lierop schreef:Zijn er eigenlijk nog mooie stukken off-road te fietsen in Noorwegen?
En zo ja, wat zijn daar de beste kaarten daarvoor?
Wat versta je onder off-road? Ik meen dat de Rallarvegen zo'n beetje het maximum is wat je bepakt met de fiets kan doen. Wanneer je bijvoorbeeld de paden over de Hardangervidda wil fietsen, dan lukt dat gewoon niet met bagage.
Veel wegen, ook doorgaande wegen, zijn onverhard maar altijd zeer goed te befietsen. Het zijn geoliede zandwegen. Dat is geen off-road en je vindt die wegen gewoon op je kaart. Je komt er bijna niemand tegen. Alleen in het voorjaar zijn die wegen soms wat minder door opdooi. De Noren gaan overigens zeer voorzichtig met fietsers om. Ze hebben überhaupt weinig haast. Vooral de buitenlanders planken vol gas naar de Noordkaap. Die wegen zou ik so-wie-so mijden. Tunnels zijn iha. verboden voor fietsers maar er is altijd wel een begane weg bovenlangs.
Plan geen idioot grote afstanden; blijf althans binnen de door je gewenste limiet, want voor een 'volgende' camping of onderdak moet je zo maar 50 kilometer verderop. Je kan overal je tentje neerzetten maar wanneer je nat en koud bent kun je voor weinig geld ook een hut (hytter) of kamer (KRO) huren. Vergeet niet bij iedere gelegenheid (landhandel) je basisvoorraad aan te vullen.
Succes.