Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Goede fietspomp gezocht - Forum Wereldfietser

Goede fietspomp gezocht

Wat is een goede fietspomp voor dunlop (auto) ventielen, behalve die bij het tankstation op de hoek?
Heb nu een normale pomp, die meestal in de auto ligt en dus voor thuis gebruik. Vind deze alleen te groot om mee te nemen. Voor onderweg heb ik een Zefal mini pompje, zo'n dubbel telescoop gevalletje met rubber dat je om kunt draaien als je een ander soort ventiel gebruikt, maar dat ding bevalt me niet. En dat is voorzichtig uitgedrukt.



Liefst heb ik een soort voetpomp met een stuk slang dat toch aan het frame kan of in ieder geval compact opgevouwen. Moet natuurlijk wel een beetje vlot een band op spanning kunnen brengen.

In de diverse zaken liggen allerlei soorten pompen, bekende en minder bekende merken maar wat is jullie ervaring?
Zijn er uitschieters in positieve zin?

Ik heb zelf ook een Zefal, maar dan zonder extra mogelijkheden. Met mogelijkheden bedoel ik dat ie niet dubbel pompt. Het is er een van normale lengte (maat 4). Voor onderweg bevalt het prima. Daarnaast heb ik altijd ventielverlopen bij me, zodat ik andere pompen onderweg kan gebruiken.
De dubbele telescoop dingen bevallen me erg slecht. Dat vind ik altijd een beetje compenseren voor een slechte oplossing. Die dingen zijn te klein en pompen dus slecht.

Helaas ben ik nog geen normale pomp tegengekomen die goed mee kan op de fiets.
Zal eens op mijn eigen bericht reageren

Zag vanmiddag bij de kijkshop (Sinterklaastijd, dan moet je de stad wel eens in) een klein voetpompje met metertje voor 12 euro.
Hier staat'ie: Minipomp Kijkshop

Iemand ervaring met die dingen?

Heb 'm zelf niet, maar kwam van 't zomer iemand tegen die precies dezelfde heeft. Zij was er erg tevreden over. Ik vond het nogal een klein onhandig ding, maar je moet er kennelijk even mee leren omgaan (even dat gevoel van stabiliteit 'onder de voet' krijgen...) Volgens mij gaat ie goed lang mee.

Sluit me persoonlijk aan bij de ervaringen met de Zefal van Vincent. Ook ik heb daar goede ervaringen mee. En ach, dat beetje handwerk valt ook wel weer mee.

Groeten,
Paula

ZEFAL HP X 4
Zo heet die ja. Die heb ik dus ook.
Ziet er leuk uit maar heb er geen ervaring mee. Als fietsers gebruiken we natuurlijk wel graag onze benen dus misschien....
[ :lol: quote="Henk_B"]Zal eens op mijn eigen bericht reageren

Zag vanmiddag bij de kijkshop (Sinterklaastijd, dan moet je de stad wel eens in) een klein voetpompje met metertje voor 12 euro.
Hier staat'ie: Minipomp Kijkshop

Iemand ervaring met die dingen?[/quote]

Topeak CMB-2. Met een slangetje en en voetuitklapstaandaardje. Hiermee kun je moeiteloos tot 7 a 8 bar pompen (maar of dat verstandig is...)

Degelijk en niet zo erg groot.

Beto, ik weet niet of die in Nl. te vinden zijn maar ze werken wel.
30 cm, uittrekbaar slangetje, voetsteun en makkelijk te onderhouden. omgerekend 10 Euro.

http://www.barleesbicyclecentre.com/pumps.html

Beto mini eerste pompje bovenaan links.

Ik heb ook al een soortgelijke zefal gezien.

Ik heb zelf een Topeak type Einstein - MasterBlaster.

Hier zit een hogedruk hevel op waardoor hij op ALLE ventielen past. Hij is dus ook instelbaar door een twee-traps telescoop mechanisme voor zowel gewone banden als ook race-/mountainbike banden.

Ik heb deze al vrijlang en het mechaniek is nog steeds 100% in orde. De meeste telescoop constructies gaan kapot op termijn maar deze heb ik al weer jaren.

Het nadeel is wel dat ik niet zeker weet of deze nog steeds verkocht wordt. Ik zag wel een vergelijkbaar model laatst bij iemand ook van Topeak en die had hij net gekocht. Zeg een maand of 3 geleden.

Handige extra is dat je hem ook als bandenafnemer kan gebruiken. Das wel handig als je band strak om je velg ligt.
Ha,

De beste die ik ooit heb gehad is inderdaad de Zefal HP X 4.
Pompt makkelijk tot 8 bar (Racefiets) en krijgt eenvopudig een MTB band vol.
Bevestiging op de fiets kan tussen het frame of middels kleine plastic 'slangklemmetjes' met een uitsteekseltje aan het frame.
Vroeger zaten die standaard aan je schoolfiets gelast maar tegenwoordig los te koop van plastic. Werkt goed !
Als fietsforens op een ATB spring nog wel eens over een stoeprandje of neem een bospaadje maar ik ben 'm nog nooit kwijt geraakt.

Succes !
Martijn
Vincent schreef:Ik heb eindelijk een pomp gevonden waar ik heel tevreden over ben. De ZEFAL HP X 4. Lengte ca. 57 cm, maar is in diverse lengtes te krijgen. Heeft een autoventieluitgang en zo'n klemmetje waarmee je hem vastzet op het ventiel. Ik gebruik twee soorten verloopnippels zodat ik nu elk soort ventiel aankan (hollands, frans en auto). Aan het uiteinde (handzijde) zit een slim draaidopje waarmee je de veer kunt blokkeren zodat ie steviger pompt. Draai je het draaidopje weer terug, dan kun je het handvat iets indrukken waardoor ie in het frame gezet kan worden. De buis is van metaal. Ik weet niet hoe ie zich houdt tijdens een lange tocht.
Ik ben op zoek naar een onderdeeltje voor de zéfal hp. Het gaat over de twee witte nylon profieltjes waarmee ik de pomp in het fietsframe klem. Enwel tussen het trappenashuis en de zadelbuis. Weet iemand een adres waar ik die kan bestellen.
Ik ben zeer te vreden over dit hogedrukpompje. Na 25 jaar gebruik zijn dit de 2 onderdeeltjes die versleten zijn. Waarvoor ik het nodig heb, het pompen tot 8 bar, functioneerd nog uitstekend. Een zéér tevreden gebruiker.

Als iemand mijn kan helpen?[/i]

Als ik goed begrepen heb wat je zoekt, staat het op de site van Thorn in Engeland: www.sjscycles.com Ga naar de online shop, en dan naar onderdelen voor fietspompen.
Wim

http://www.zefal.com/AAA/page.php?nom=p ... &langue=fr
voor de artikelnummers van de vervangingsonderdelen.
Wim
Bedankt Willem voor je reactie. Ik heb het onderdeeltje gevonden.

Fons

Ik heb zelf ook nog wel een vraag. Ik ben de laatste jaren op steeds bredere banden gaan fietsen, en daar moet dus ook steeds meer lucht in. Met mijn luxe Blackburn racefiets pompje is dat een bijna ondoenlijke klus geworden (ik ben wat jaloers op diegenen onder jullie met zo'n mooie Zefal HPX). Ik heb nu overal autoventielen in, en dat maakt het inderdaad een stuk makkelijker (en steviger). Toch moet je zelf ook wel eens pompen, bijvoorbeeld als je een lekke band gehad hebt. Nu zie ik dat er ook van die CO2 patronen zijn waarmee je je band kunt opblazen (het gemak dient de mens), maar ik kan daar niet heel veel informatie over vinden. Ik heb ook wel eens van een technicus gehoord dat die Co2 minder weglekt dan gewone lucht. Ik snap dat het in verre streken geen goed idee is ter vervanging van een pomp, maar dichtbij huis of als aanvulling lijkt het me wel wat. Zijn dit gestandaardiseerde patronen, of zijn er allerlei verschillen merken en systemen?
Wim
Willem, ik zou het niet weten. Ik heb totaal geen ervaring met co2-patronen.
Fons

Willem Jongman schreef:Ik snap dat het in verre streken geen goed idee is ter vervanging van een pomp, maar dichtbij huis of als aanvulling lijkt het me wel wat. Zijn dit gestandaardiseerde patronen, of zijn er allerlei verschillen merken en systemen?
Wim
Ik weet niets over systemen van patronen, maar als je in de usenetnieuwsgroep* nl.fiets vraagt krijg je vast antwoord, daar zitten veel wielrenners en MTB-ers.
Ik zie zelf geen heil in deze dingen. Twee patronen zijn niet lichter dan een goedkope fullsize framepomp. Het grappige is namelijk dat de goedkope pompen het lichtste zijn, maar dat staat nooit in de reclamefolder vermeld :lol:
Bovendien heb je met een CO2-patroon maar één kans.
Groeten, Leon

*: dat gaat mbv Outlook Express of via Google.

De beste pomp kost eigelijk niets en op veel plaatsen voor handen.
Ik ga altijd langs de bezinepomp, verloopnippel op zak.
Ideaal, geen zweet op je rug, en je banden zo hard als je wilt.
Ook wat betreft snelheid gaat er niets boven de compressor.

Toch blijft een pompje nodig voor een eventuele lekke band.

John.

Klopt. Daarom, en vanwege de stevigheid, heb ik nu in de vakantiefietsen autoventielen. Maar inderdaad, dan moet je toch nog wel eens een band oppompen als je een lek gehad hebt. Juist daarvoor zoek ik iets makkelijkers dan een handpomp. Zo'n dikke band oppompen tot 5 bar is een hele klus (ik ben laatst zowat een hele ochtend bezig geweest), en zelfs tot 3 bar om daarop naar de benzinepomp te rijden was een hele tour met dat kleine pompje. Als dat zou kunnen door even zo'n patroon ertegenaan te houden, welaan het gemak dient de mens. Met een tandem waarvan de banden op hoge spaning gehouden moeten worden, twee solofietsen (van mijn vrouw en dochter), alsook een tweewielige bagagekar heb ik onderweg meer banden te onderhouden (en soms te plakken) dan me lief is.
Wim