Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van Turkije naar India - Forum Wereldfietser

Van Turkije naar India

Hallo,
In mei stappen wij op de fiets om te beginnen aan onze fietswereldreis. We willen vanuit Groningen naar Frankrijk rijden om daar via de Middellandse Zee kust verder te gaan richting Italië, Griekenland en Turkije.
Vervolgens willen we naar India en Nepal. Het stuk tussen Turkije en India zegt ons momenteel weinig. We kunnen ons er lastig een beeld van maken hoe het zou zijn om er te fietsen. In eerste instantie hadden we het plan om er dan ook overheen te vliegen.
Sinds kort zijn we aan het twijfelen geslagen en zijn we van het plan om te gaan vliegen afgestapt. We willen de route nu in elk geval over land doen.
Of dit met de fiets of de trein zal zijn weten we nog niet.

Graag horen we ervaringen en tips over hoe het is om in Iran en Pakistan te fietsen/ reizen.

Groetjes Marlous & Steven

Kijk eens op http://www.bike2china.nl voor het verhaal van Rob en Marike.

Lisette

Hoi Lisette,

Bedankt voor je reactie! De website biking2china is ons inderdaad bekend. Erg mooie verhalen en een van de redenen dat we zijn gaan twijfelen.

Graag krijgen we meer reacties die die twijfel weg kunnen nemen.

Groetjes Marlous & Steven
Hoi Marlous en Steven!

Goed plan, om te twijfelen!
Als ik jullie was, zou ik het doen! Ervaring met fietsen in Iran en Pakistan heb ik niet, maar reizen door die landen deed ik wel. (2002-2003)
Ik ben daar wel nederlandse fietsers (een stel) tegengekomen en heb hun emailadres; omdat ik het 2 jaar geleden kreeg, zal ik het adres effe checken (bestaat het nog?) en vragen aan ze of ik het aan jullie mag geven (da's netjes toch?!) want zij kunnen je vast meer details leveren dan ik (ik mail het zodra ik bevestiging heb). Het is dus te doen!
Ook ken ik een spaans fietsend stel dat in 2004 door Pakistan fietste, ze waren waanzinnig enthousiast, soms wel heftig in het noorden in de bergen. Ook hen vraag ik of ik hun emailadres mag geven, zij weten zeer recente dingen over fietsen in Pakistan.

Dit zijn mijn ervaringen in het "kort";

IRAN; Erg lieve mensen, erg gastvrij (vaak eten bij mensen thuis!), redelijk goed engels sprekend, erg islamitisch maar tolerant en "vergevend" naar (soms onwennige) toeristen. Soms moderner dan je zou denken, met moderne shoppingmalls bv., niet erg veel internet echter.

Eten; soms wat moeilijk om iets zonder schapenhersens erin te vinden, dus vaak maar zelf koken om die reden, op de markt genoeg te krijgen en in winkeltjes. In grotere steden zijn de pizzatentjes soms een uitkomst, het ijs en de zoetwaar in de bakkerij zijn een verassing die goed uitkomt als je honger hebt!

Zeer mooi landschap, zeer afwisselend landschap en afwisselend klimaat (bergen koud, sneeuw, laagland soms guur maar ook soms erg warm).

In grotere steden waar toeristen met bussen naartoe gaan zijn hotels; niet sjiek, vaak weinig mogelijkheden om jezelf te wassen; alleen een wasbakje op de gang zonder schot eromheen, dus hoe doet een vrouw dat (pannetje in kamer met washandje..) Sommige hotels zijn alleen voor mannen. In kleine dorpjes zijn er Of geen hotels, Of geen officiele hotels (niet met het oog te herkennen in achterafstraatje), of de hotels voor mannen. Een tent is aan te raden (en een dikke slaapzak/warme kleding want 's nachts wordt het in sommige streken flink fris).

Ik zei het al;streng islamitisch; Hoofddoek is verplicht voor een vrouw, zelfs op de foto die je gebruikt voor je visum! Verder lange mouwen, lange broek met een soort lange jas of jurk eroverheen (het idee is dat je vormen en billen en benen onzichtbaar zijn); niet makkelijk op de fiets... je kan het meeste het beste in Turkije kopen! De nederlandse fietsster die ik zag had een Turkse vissersbroek aan met een volledige "jurk" eroverheen (zo'n jurk die islamitische vrouwen dragen). De jurk stroopte ze op en snoerde ze vast met een riem als ze fietste, en de wijde turkse vissersbroek verhulde genoeg en bedekte genoeg! Ze zijn absoluut geen fietsende vrouwen gewend, dus ze kijken zeer verbaasd....

Iran; een aanrader, weing andere toeristen, verassend!

PAKISTAN;
Heel anders dan Iran. Aardige mensen, gastvrij, streng islamitisch, minder modern maar overal volop internet, soms wat viezig (zeker in goedkope hotels en restaurants, daar liep ik de eerste en heftigste racekak ooit op....), goedkoop! Meer reizigers dan in Iran!

Eten; beter dan in Iran, meer keuze, veel vleesgerechten echter dus vegetariers hebben het zwaarder. Volop etenswaren in winkels en marksten te kopen. Ze frituren op straat uienringen en groentes; lekker hartig (vet) hapje!

Landschap soms saai (kaal), soms erg heftig en erg mooi (bergen in het noorden, de K2, Karakoram Highway), goed te fietsen volgens de Spanjaarden! Wij zijn niet in Karachi geweest maar horen altijd dat het een ongezellige, onveilige stad is. Peshawar, Rawal Pindi/Islamabad en Lahore vonden wij leuke steden! Quetta is niet zo leuk, maar handig als je vanuit Iran komt over de Dogubeyazit-Bazargan grenspost.(mooi in Dogubeyazit; mount Ararat!)

In grotere steden hotels en guesthouses waar ze aan reizigers zijn gewend, en de bekende wijkjes met goedkope restaurantjes die ook aan reizigers zijn gewend. Goedkoop eten en slapen is soms ook vies eten en slapen. Meer geld is vaak meer hygiene. Maar bedluis kwam ik er nou ook weer niet tegen. In kleine dorpjes kleine hotelachtige dingetjes, of een inofficiele slaapplek (bij iemand thuis, onherkenbaar pensionnetje), of een tent! Ook hier kan het echt fris worden.

In Pakistan is een hoofddoek niet verplicht maar ik droeg mijn doek daar wel en ook nog een lange wijde bloes die ik over mijn broek heentrok. Alle vrouwen lopen in jurk en hoofddoek, veel toeristes ook, en de mannen zijn minder beleeefd als in Iran en kijken nogal..... Aanraken deden ze niet, maar gebeurt soms wel als een vrouw alleen reist.

Pakistan; vooral erg mooi, ook aan te raden. TIP:Oversteken naar India bij Amritsar, slapen bij de Gouden Tempel van de Sikhs; mooi man!!!

Heel veel plezier!!!

Heleen, nu in Egypte, met Robin 6 maanden op de fiets, nog 6 maanden te gaan naar Marokko en via Spanje/Frankrijk naar huis...
Beste Marlous en Steven,

Eerder vertelde ik al over twee nederlandse fietsers (Jurgen en Saskia) die in Pakistan en Iran fietsten; ik heb email-contact met ze gehad en ze zijn nu in Chili aan het fietsen.

Ze geven graag antwoord op allerlei vragen van jullie!

Je kan ze mailen op jurgen.saskia@ekno.com!

Succes!

Heleen
Hallo Heleen,

Hartstikke bedankt voor het vragen van het emailadres. Dankzij al jullie berichten en reacties hebben wij inmiddels al de beslissing gemaakt dat wij sowieso het stuk in Turkije gaan fietsen. Wij gaan dan ter plekke de beslissing nemen of we door fietsen of op de trein stappen.

Tips en reacties blijven uiteraard welkom!!

Groetjes Marlous & Steven