Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Montage nieuwe ketting - Forum Wereldfietser

Montage nieuwe ketting

Ik was mij Marten op cursus en dacht zelf nu mijn ketting wel te kunnen vervangen. Dat ging ook uitstekend, maar bij het schakelen moet ik nu eerst een extra trapje doen voor de ketting volgt. Ik ben vast iets simpels vergeten, maar kan iemand me vertellen wat dan?
arnob schreef:Ik was mij Marten op cursus en dacht zelf nu mijn ketting wel te kunnen vervangen. Dat ging ook uitstekend, maar bij het schakelen moet ik nu eerst een extra trapje doen voor de ketting volgt. Ik ben vast iets simpels vergeten, maar kan iemand me vertellen wat dan?
Een andere ketting zou niet uit mogen maken, tenzij de lengte heel anders is of de ketting van een heel ander type. Kijk eens naar de afstelling van de kabelschroef
Als je niets hebt gewijzigd aan de afstellingen kan de buitenkabel nog uit zijn houder zijn geschoten, waardoor de afstelling ook niet meer klopt. Dat kan bij de derailleur of bij een framenokje het geval zijn.
Als ik een nieuwe ketting heb opgelegd moet ik bijna altijd ook nog even de derailleur afstellen. Het zijn maar kleine stapjes die ik aan moet passen.
Ik weet niet of anderen dat ook doen, maar bij een nieuwe ketting kort ik hem altijd in met 2 schakels.
Leo van Lierop schreef:Ik weet niet of anderen dat ook doen, maar bij een nieuwe ketting kort ik hem altijd in met 2 schakels.
Ik zou hopen van niet! :shock:
Leo van Lierop schreef:Ik weet niet of anderen dat ook doen, maar bij een nieuwe ketting kort ik hem altijd in met 2 schakels.
Dan zou de tiende ketting op mijn fiets wel erg krap zijn geworden :? :roll: :lol:
De nieuwe ketting moet evenveel schakels bevatten als de oude, tenzij je over de oude niet tevreden was wat dat betreft.
De enig foolproofe manier om daar zeker van te zijn (en voor mij dus de enige manier :cry: :wink: ) is om de nieuwe naast de oude te leggen. Je moet dan wel wat schuiven want de oude is door slijtage langer geworden.
Leon
m-gineering schreef:
Leo van Lierop schreef:Ik weet niet of anderen dat ook doen, maar bij een nieuwe ketting kort ik hem altijd in met 2 schakels.
Ik zou hopen van niet! :shock:
Als ik het niet doe slaat bij mij de ketting over.
Leo van Lierop schreef:Ik weet niet of anderen dat ook doen, maar bij een nieuwe ketting kort ik hem altijd in met 2 schakels.
2 schakels korter dan de vorige ketting? of 2 schakels korter dan de lengte bij aanschaf van de ketting?
scheeltje schreef:
Leo van Lierop schreef:Ik weet niet of anderen dat ook doen, maar bij een nieuwe ketting kort ik hem altijd in met 2 schakels.
2 schakels korter dan de vorige ketting? of 2 schakels korter dan de lengte bij aanschaf van de ketting?
"bij een nieuwe ketting"

lol, anders hou ik geen ketting meer over.
Leo van Lierop schreef:
scheeltje schreef:
Leo van Lierop schreef:Ik weet niet of anderen dat ook doen, maar bij een nieuwe ketting kort ik hem altijd in met 2 schakels.
2 schakels korter dan de vorige ketting? of 2 schakels korter dan de lengte bij aanschaf van de ketting?
"bij een nieuwe ketting"

lol, anders hou ik geen ketting meer over.
De vraag was vooral bedoeld om even duidelijkheid te scheppen. Het leek nu of je elke volgende ketting 2 schakels kleiner maakte dan de vorige, en ik was blijkbaar niet de enige die het zo las....
Leon schreef:Dan zou de tiende ketting op mijn fiets wel erg krap zijn geworden :? :roll: :lol:
De nieuwe ketting moet evenveel schakels bevatten als de oude, tenzij je over de oude niet tevreden was wat dat betreft.
De enig foolproofe manier om daar zeker van te zijn (en voor mij dus de enige manier :cry: :wink: ) is om de nieuwe naast de oude te leggen. Je moet dan wel wat schuiven want de oude is door slijtage langer geworden.
Leon
leon schreef: De enig foolproofe manier om daar zeker van te zijn (en voor mij dus de enige manier :cry: :wink: ) is om de nieuwe naast de oude te leggen. Je moet dan wel wat schuiven want de oude is door slijtage langer geworden.
Leon
Dan ga je er blindelings vanuit dat de vorige ketting goed was en er niets is veranderd aan de tandwielen, en je wordt er nog smerig van ook ;)

- pleur de smerige oude ketting bij het oud ijzer
- leg de nieuwe ketting over de grootste tandwielen voor en achter en breng de einden naar elkaar toe. Voeg nog 2.5-3.5cm extra toe bij de kortst mogelijke lengte voor de derailleur en maak de ketting op maat
-rijg de ketting nu door alle kooien en monteer de verbindingsschakel
- leg de nieuwe ketting over de grootste tandwielen voor en achter en breng de einden naar elkaar toe. Voeg nog 2.5-3.5cm extra toe bij de kortst mogelijke lengte voor de derailleur en maak de ketting op maat
-rijg de ketting nu door alle kooien en monteer de verbindingsschakel

Of door de voor -en achterderailleur, over de kleinste kettingwielen voor en achter, kettingeinden naar elkaar halen tot de achterderailleur net op spanning komt, ketting inkorten indien nodig.
Je bedoelt de grootste kettingwielen neem ik aan?
Ik denk het niet, bij de grootste tandwielen methode maak je de ketting zo kort mogelijk, bij de kleinste tandwielen methode ga je uit van het maximaal mogelijke lengte...
:?:
De manier die Marten beschrijft, over de grootste tandwielen en op een dusdanige wijze dat je derailleur nog werkt is de manier die ik ook gebruik. Een nadeel van deze manier kan zijn dat als je met tandwielenen (een groter achtertandwiel bijvoorbeeld) gaat wisselen je eventueel een probleem zou kunnen hebben, geen speling meer in de deri...
Dan zou je bij het monteren van een andere ketting ook de ketting op een dusdanige manier af kunnen stellen dat je bij de kleinste tandwielen de derailleur net genoeg op spanning hebt. Op die manier heb je wat rek.... M.i. net waar je voor kiest, ik gebruik optie 1, misschien dat racefietsers optie twee meer gebruiken...
quote="m-gineering"

> Dan ga je er blindelings vanuit dat de vorige ketting goed was
Na verloop van een bepaald aantal kilometers weet je wel of je tevreden bent.

> en er niets is veranderd aan de tandwielen
Ik ben er niet zo eentje die ongemerkt nieuwe kransjes monteert.

> - leg de nieuwe ketting over de grootste tandwielen voor en achter
> en breng de einden naar elkaar toe. Voeg nog 2.5-3.5cm extra toe
> bij de kortst mogelijke lengte voor de derailleur en maak de ketting
> op maat. -rijg de ketting nu door alle kooien en monteer de verbindingsschakel

Noem je dat foolproof? Je hebt geen idee tot welke vergissingen ik in staat ben!
Misschien moest ik toch maar eens een sleutelcursus gaan volgen. :lol:

Leon
Leon schreef: Noem je dat foolproof?
Ik noem niks foolproof, Ik heb te veel ontzag voor de inventiviteit van 'fools' ;)
Maar ik kan wel aangeven wanneer een methode niet foolproof is :roll:
Ik prefereer methode 2, kun je namelijk nog eens een beschadigde schakel verwijderen zonder dat je ketting mogelijkerwijs te kort wordt.