Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 'Fietser vanaf 55 jaar moet een helm dragen' - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

'Fietser vanaf 55 jaar moet een helm dragen'

131 berichten
multiwgb schreef:
Revanho schreef:[. De invoering van helmplicht in andere landen heeft aangetoond dat dit o.a. een sterk effect kan hebben op het gebruik van de fiets.

Renaat
Noem eens een land en wat voor mensen hebben toen de fiets ontdekt.
Volgens mij wordt hier bedoeld dat men de fiets juist vaker laat staan als de helmplicht ingevoerd wordt, daarmee heeft het een nadelig gevolg voor de gezondheid dus.
Abacus schreef:
multiwgb schreef:
Revanho schreef:[. De invoering van helmplicht in andere landen heeft aangetoond dat dit o.a. een sterk effect kan hebben op het gebruik van de fiets.

Renaat
Noem eens een land en wat voor mensen hebben toen de fiets ontdekt.
Volgens mij wordt hier bedoeld dat men de fiets juist vaker laat staan als de helmplicht ingevoerd wordt, daarmee heeft het een nadelig gevolg voor de gezondheid dus.
Inderdaad. Ik had blijkbaar nog het woord negatief tussen sterk en effect moeten invoegen, maar ik dacht dat het wel duidelijk was.

Renaat
mensen gewoon niet over zeuren, er is ook een tijd in nederland geweest dat je zonder helm op de brommer mocht, maar dat is nu dus ook allang niet meer. tijden veranderen nu eenmaal,en als er een wet komt voor helmplicht op de fiets dan zul je je daar toch echt aan moeten gaan houden, hoe belachelijk je het idee ook vindt, en dan kun je nu wel met een heleboel argumenten af komen waarom jij het onzin vind, maar dat gaat je dan toch niet helpen :)
drestar schreef:... dan kun je nu wel met een heleboel argumenten af komen waarom jij het onzin vind, maar dat gaat je dan toch niet helpen :)
Je praat als een Noord Koreaans heerser. We zitten hier niet in Noord Korea.
Leon
drestar schreef:mensen gewoon niet over zeuren, er is ook een tijd in nederland geweest dat je zonder helm op de brommer mocht, maar dat is nu dus ook allang niet meer. tijden veranderen nu eenmaal,en als er een wet komt voor helmplicht op de fiets dan zul je je daar toch echt aan moeten gaan houden, hoe belachelijk je het idee ook vindt, en dan kun je nu wel met een heleboel argumenten af komen waarom jij het onzin vind, maar dat gaat je dan toch niet helpen :)
1) Die wetswijziging is er nog lang niet en ik zie die ook niet echt goedgekeurd geraken in Nederland. Dus het gaat hier helemaal niet om gezeur over gedane zaken.

2) Wetgeving is veranderlijk en kan ook teruggedraaid worden. Dit kan naar aanleiding van sociale druk/protest, maar wat mij betreft nog liever op basis van onderbouwde argumentatie.

3) Er zijn goede redenen om tegenstander te zijn van enige vorm van helmplicht voor fietsers. De nadelen (minder fietsers met negatieve gevolgen voor de gezondheid en toenemend gebruik van auto's/bromfietsen met vermindering van de veiligheid van andere fietsers en meer vervuiling tot gevolg) wegen volgens mij niet op tegen de voordelen.

4) Gelukkig is niet iedereen zo gelaten als jou. Als mensen zich op die manier bij elke wetswijziging zouden neerleggen, dan zou er nog veel meer onzin in wetteksten geschreven staan. Ga jij even gelaten zijn bij een helmplicht voor voetgangers, bij een verplichting om als voetganger een beschermend pak te dragen, bij een afschaffing van het recht op vrije meningsuiting, bij ... (bedenk maar zelf iets).
En wat zou je vinden van de (her)invoering van de plicht om voor elke wagen iemand te laten lopen met een rode vlag. (Dat is in diverse landen een verplichting geweest toen de auto net in het straatbeeld begon te verschijnen.)

Renaat
Leon schreef:
drestar schreef:... dan kun je nu wel met een heleboel argumenten af komen waarom jij het onzin vind, maar dat gaat je dan toch niet helpen :)
Je praat als een Noord Koreaans heerser. We zitten hier niet in Noord Korea.
Leon
Dat is veel korter gezegd wat ik dacht :wink:

Renaat
Revanho schreef:
drestar schreef:mensen gewoon niet over zeuren, er is ook een tijd in nederland geweest dat je zonder helm op de brommer mocht, maar dat is nu dus ook allang niet meer. tijden veranderen nu eenmaal,en als er een wet komt voor helmplicht op de fiets dan zul je je daar toch echt aan moeten gaan houden, hoe belachelijk je het idee ook vindt, en dan kun je nu wel met een heleboel argumenten af komen waarom jij het onzin vind, maar dat gaat je dan toch niet helpen :)
1) Die wetswijziging is er nog lang niet en ik zie die ook niet echt goedgekeurd geraken in Nederland. Dus het gaat hier helemaal niet om gezeur over gedane zaken.

2) Wetgeving is veranderlijk en kan ook teruggedraaid worden. Dit kan naar aanleiding van sociale druk/protest, maar wat mij betreft nog liever op basis van onderbouwde argumentatie.

3) Er zijn goede redenen om tegenstader te zijn van enige vorm van helmplicht voor fietsers. De nadelen (minder fietsen met negatieve gevolgen voor de gezondheid en toenemend gebruik van auto's/bromfietsen met verhoging van verminderen van de veiligheid van andere fietsers en meer vervuiling tot gevolg) wegen volgens mij niet op tegen de voordelen.

4) Gelukkig is niet iedereen zo gelaten als jou. Als mensen zich op die manier bij elke wetswijziging zouden neerleggen, dan zou er nog veel meer onzin in wetteksten geschreven staan. Ga jij even gelaten zijn bij een helmplicht voor voetgangers, bij een verplichting om als voetganger een beschermend pak te dragen, bij een afschaffing van het recht op vrije meningsuiting, bij ... (bedenk maar zelf iets).
En wat zou je vinden van de (her)invoering van de plicht om voor elke wagen iemand te laten lopen met een rode vlag. (Dat is in diverse landen een verplichting geweest toen de auto net in het straatbeeld begon te verschijnen.)

Renaat
je kunt ook te ver gaan met je beschermt pak voor voetgangers haha!
en als iedereen zich erbij zou neerleggen? ja dat doen we in feite toch altijd.. want mensen klagen altijd overal over en er verandert toch niks,
drestar schreef: je kunt ook te ver gaan met je beschermt pak voor voetgangers haha!
en als iedereen zich erbij zou neerleggen? ja dat doen we in feite toch altijd.. want mensen klagen altijd overal over en er verandert toch niks,
Waarom gaat een beschermend pak voor voetgangers te ver en een helmplicht voor +55-jarigen niet?
drestar schreef: en als iedereen zich erbij zou neerleggen? ja dat doen we in feite toch altijd.. want mensen klagen altijd overal over en er verandert toch niks,
Wie zijn die 'wij'?
Leggen alle mensen zich bij elke wetswijziging neer?
Is de wetgeving en de maatschappij van 20 (of vul zelf iets in) jaar gelden hetzelfde als die van nu en zal die van binnen 20 jaar nog hetzelfde zijn?
Zijn er geen fundamentele verschillen tussen de diverse democratische partijen?

Renaat
drestar schreef:er verandert toch niks,
Ik zeg niet dat dat bij jou zo is, maar de verzuchting in het algemeen is vaak dat je in je eentje de wereld niet kunt veranderen. Uiteraard is dat niet ook zo want we zijn hier in NL (daar hou ik het even op) met zo'n 17 miljoen mensen. Dus als ik in mijn eentje voor één zeventienmiljoenste bijdraag heb ik mijn burgerplicht al gedaan.
Tot nu toe ben ik waarschijnlijk wel een beetje actiever geweest dan dat, want het gros is inderdaad niet erg actief.
Leon
Als we nou eens aan R en R vragen om fietskleding te ontwerpen. Hiermee kan je wel een uitglijder maken zonder helm. :lol:
drestar schreef:je kunt ook te ver gaan met je beschermt pak voor voetgangers haha
Ik ga hier toch serieus op in. In bijv. 2009 waren er namelijk 23 ziekenhuisopnamen voor een "schedeldakfractuur" (te verminderen/-voorkómen door het dragen van een helm) door een fietsongeval zonder betrokkenheid van een motorvoertuig, variërend van MAIS-score 2 t/m 4 (5 en 6 hadden de waarde 0). In datzelfde jaar waren er 104 ziekenhuisopnamen (exclusief de hoofdwonden-opnames) van voetgangers zonder betrokkenheid van een motorvoertuig, variëren van MAIS-score 2 t/m 5 (6 had de waarde 0). Dat betekent dus dat er 4x zoveel gewonden verminderd/voorkómen kunnen worden door het dragen van een speciaal beschermend voetgangerspak dan door het dragen van een fietshelm.

Mijn conclusie: de stelling van Renaat is allesbehalve te ver gaand. Of het politiek zal scoren, is helaas een ander verhaal.
Pffffff.....

Ik wist wel dat het woord helm tot een rode waas kon leiden bij (wereld)fietsers.
Maar nu loopt de ene helft al de revolutie te verkondigen en de andere helft legt zich al neer bij deze nieuwe 'wet'. Er is geen wet! Hou toch op!
En dan zijn er nog de cowboys die vinden dat de helm hen beperkt in hun 'vrijheid'.
Noord-Korea is al genoemd en dan staan we op de drempel van de wet van godwin.

Get a life.
Er is een persbericht uitgegaan van een verenigingetje dat zich (soms op verzoek van de markt) bezig houdt met veiligheid. Da's alles.
Inderdaad: wij van wc-eend...

Er moet niks. Er is geen wet. Er komt geen wet.
Een helmplicht is een verkeersmaatregel en die moet langs de tweede kamer. Die is zowiezo al vleugellam, en op dit punt zeker.
GroenLinks en D66 willen geen helmplicht omdat het fietsen ontmoedigd, en da's niet milieuvriendelijk. VVD, pvv en opnieuw D66 willen geen helmplicht omdat dat mensen beperkt in keuzevrijheid. CDA wil geen overbodige regelgeving. 50plus zal roepen dat het discriminatie is van een leeftijdsgroep.
Klaar!!
Revanho schreef:1) Die wetswijziging is er nog lang niet en ik zie die ook niet echt goedgekeurd geraken in Nederland. Dus het gaat hier helemaal niet om gezeur over gedane zaken.
Dat we een Belg nodig hebben om dit bondig uit te leggen.

Er komt geen helmplicht.
Rustig aan, maak je niet druk.
Het grondrecht op een schedelbreuk blijft voorlopig bestaan.

De helm is en blijft een keuze.
Afbeelding
Dat is een moderne prototype 55+ Helmmuts van Haglofs én een prototype 29"er trekking bike van Gazelle. Dat zie je zo. Met een leesbril op.

Alle gekheid in een auto, gewoon iedere 5 jaar een praktijk- en theorie-examen verplicht stellen helpt echt het aantal ongevallen te verlagen. Ook goed voor de werkgelegenheid. Misschien ook een e-bike rijbewijs invoeren met theorie en gedragsregels toets voor gewenst gedrag op het fietspad zoals, ga in de berm staan om je knooppuntenkaartje te bestuderen en niet met 2 stellen midden op het kruispunt of op het fietspad.
Eric op de Fiets schreef:Alle gekheid in een auto, gewoon iedere 5 jaar een praktijk- en theorie-examen verplicht stellen helpt echt het aantal ongevallen te verlagen. Ook goed voor de werkgelegenheid. Misschien ook een e-bike rijbewijs invoeren met theorie en gedragsregels toets voor gewenst gedrag op het fietspad zoals, ga in de berm staan om je knooppuntenkaartje te bestuderen en niet met 2 stellen midden op het kruispunt of op het fietspad.
of
Een leven-en-laten-leven training.
bijdragers aan dit draadje schreef:......
En deze verplicht stellen voor berijders van stokpaardjes.
SjirkM schreef:
bijdragers aan dit draadje schreef:......
En deze verplicht stellen voor berijders van stokpaardjes.
+1 :wink:
Elstar schreef:Pffffff.....{knip}
Dat is wel het vurigste pleidooi tot nu toe. :lol: Hulde!
Leon
Elstar schreef:De helm is en blijft een keuze.
Maar dat blijkt niet bij iedereen door te willen dringen... :wink: Dank voor de relativering in dit topic.
Hoho, ja zeg, "relativeren"? Zo was dit topic niet bedoeld hoor. :wink: Liep het net weer een beetje lekker, gaan jullie de boel lopen "relativeren".
Ik ben en blijf voor het verplichten van de fietshelm voor 55+ sers,

ik heb genoeg ouwe mensen met hevig bloedende hoofdwonden op straat naast hun fiets zien liggen..
Als vijftiger ben ik voor het verplichten van een fietshelm voor 50-minners. Die hebben nog de roekeloosheid die wij vijftigers oud en der dagen zat achter ons hebben gelaten. En ook al werkt die helm niet echt: het zal ze leren!

Overigens verzet ik me tegen regels die voor een bepaalde leeftijdsgroep gelden.

Maar alle gekheid op een stokje: ik heb afgelopen jaar in de zomer voor het eerst zo'n helm op gezet. Een gaar ding, gekocht bij de Aldi. Ik deed dat omdat ik vorig jaar met volle bepakking in de Spaanse Pyreneeën bijna 70 per uur naar beneden zoefde. Zonder helm op. Het gevolg is dat ik me nu met helm op veiliger voelde en merkte dat ik minder voorzichtig daalde. Bovendien las ik dat zo'n helm bij crashes nauwelijks werkt, wel bij valpartijen op lage snelheid. Volgend jaar zomer fiets ik van Sneek naar Assisi. Ik weet niet of ik een helm mee ga nemen. Misschien om mijn vrouw gerust te stellen die nog altijd vermoed dat zo'n helm bij hoge snelheden bij het afdalen helpt.