Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vliegschaamte? - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Vliegschaamte?

712 berichten
Leon schreef:
zo 07 nov, 2021 09:23
Ik zieuitsluitend karton en papier en verder een paar houten stokjes. Wie zegt dat dit achtergelaten word?
Zoals het er hier bij ligt zou ik denken van wel. Ook al is het geen plastic, "men" gaat er van uit dat een ander het wel op zal ruimen. Als die gedachte eens in algemene zin zou afnemen, zou dat al veel kunnen schelen (niet voor het klimaat, wel voor de vervuiling).
Senior2 schreef:
zo 07 nov, 2021 08:33
...zie ik vooral de rotzooi die men achterlaat
Dan zie je dingen die wij niet zien. Succes in de paranormale wereld.
Willem.m, nou doe je het opmerkingsvermogen van Senior2 tekort.
Want deze rommel (of 'rommel'?) bevind zich aan/bij een z.g. vindhek, en daarmee is het dus principieel aan te merken als achtergelaten spullen.😉
Ik zag gisteren vooral in de metro en de trein veel mensen die hun borden weer terug mee naar huis namen.
willem.m schreef:
zo 07 nov, 2021 10:48
Senior2 schreef:
zo 07 nov, 2021 08:33
...zie ik vooral de rotzooi die men achterlaat
Dan zie je dingen die wij niet zien. Succes in de paranormale wereld.
Of zoek je rechtvaardiging dat je er niet bij was, senior2?
Ik was er ook niet, was beter geweest van wel. De waan van de dag gaat voor. :(
LHTJoost schreef:
zo 07 nov, 2021 14:34
willem.m schreef:
zo 07 nov, 2021 10:48
Senior2 schreef:
zo 07 nov, 2021 08:33
...zie ik vooral de rotzooi die men achterlaat
Dan zie je dingen die wij niet zien. Succes in de paranormale wereld.
Of zoek je rechtvaardiging dat je er niet bij was, senior2?
Pijnlijk om te zien hoe er op de persoon wordt gespeeld als een mening niet in het straatje past... :roll:
@fedor: Je mist denk ik het punt. Iedereen mag zijn eigen mening hebben en uiten. Wat hier gebeurt is framing: uitvergroten van één enkel aspect. Met al dan niet bewust gevolg afleiden van waar het in de kern om gaat, namelijk dat heel veel mensen gebruik maken van hun demonstratierecht om op te komen voor iets dat zij belangrijk vinden. Misschien was mijn reactie wat onhandig. Sowieso moet ik me gewoon beter leren inhouden en er dus niet op ingaan als iemand zo iets schrijft. 🤔
Ik neem aan dat de kritiek van Fedor aan mij gericht was. Mogelijk terecht. Wel een beetje selectief geciteerd want ik geef ook mijn eigen hypocrisie of hoe je het wil noemen erbij aan.
Fedor schreef:
zo 07 nov, 2021 10:39
Leon schreef:
zo 07 nov, 2021 09:23
Ik zieuitsluitend karton en papier en verder een paar houten stokjes. Wie zegt dat dit achtergelaten word?
Zoals het er hier bij ligt zou ik denken van wel. Ook al is het geen plastic, "men" gaat er van uit dat een ander het wel op zal ruimen. Als die gedachte eens in algemene zin zou afnemen, zou dat al veel kunnen schelen (niet voor het klimaat, wel voor de vervuiling).
Fedor je maakt selectief gebruik van een beeld en parafeert ermee met plastic als algemeenheid, waar een ander mee "opgezadeld" zou zijn. En verbind dat dan aan klimaat en vervuiling. Beeldvorming = vorm van 'framing'.
Er wordt terecht opgemerkt dat het allemaal op een verzamelplek ligt.
De verdere omgeving is schoon achtergelaten. Het Westerpark is niet bezaaid met troep achtergelaten!

Ik erger mij soms ook aan afval rond afvalbakken die vol zijn. Maar terecht merkt dan een jongere op dat het wel allemaal bij de afvalbak ligt en niet verspreid over een groot stuk park. Ik kan het ook nog verbreden tot afspraken die vaak gemaakt worden door een organisatie wil zij een volgende keer weer gebruik maken van bv. Westerpark.
In duingebied van Noord Holland geldt dat voor een organisatie die de halve marathon van Egmond organiseert. Ik doe vrijwilligerswerk voor diverse organisaties en heb dit zelf al vele malen meegemaakt.
Er wordt ook rekening mee gehouden want je kan nooit voldoende afvalbakken neerzetten voor vele duizenden deelnemers.
Dan wordt na afloop alles netjes achtergelaten met hulp van zeer veel vrijwilligers.
Ik snap alle ophef niet. Ik begin mijn post met: “Even los van alle inhoudelijke boodschappen op de foto”, en ga vervolgens verder met de constatering dat er nogal wat troep achter gelaten wordt. Wie dat aangrijpt om te zeggen dat ik de aandacht af wil leiden van het klimaat probleem is in mijn ogen behoorlijk selectief aan het winkelen in mijn post.
Wat wordt er door sommigen weer onsympathiek gereageerd. Is dat nou nodig vraag ik me af. Het komt de leesbaarheid van dit forum niet ten goede, en de sfeer ook niet.
Waar gaat het helemaal over zeg.
Een fotootje van de kartonnen restanten van een demonstratie.
Senior2 schreef:
zo 07 nov, 2021 18:15
Ik snap alle ophef niet.
Dan heb je de reacties denk ik niet gelezen. joukon zegt toch dat het op die plek niet achtergelaten wordt? Wat je zegt klopt dus niet, tenzij Fedor weer niet de waarheid spreekt natuurlijk.

Niks mis met een discussie overigens, vind ik.
Het lag er vanochtend nog, niet meer zo netjes als op de foto, want het waaide nogal.
Leon schreef:
zo 07 nov, 2021 19:16
Senior2 schreef:
zo 07 nov, 2021 18:15
Ik snap alle ophef niet.
Dan heb je de reacties denk ik niet gelezen. joukon zegt toch dat het op die plek niet achtergelaten wordt? Wat je zegt klopt dus niet, tenzij Fedor weer niet de waarheid spreekt natuurlijk.

Niks mis met een discussie overigens, vind ik.
Dan denk je verkeerd wat betreft het lezen van de reacties, maar wat ik denk te zien op de foto is een boombank met een hoop achtergelaten protestborden. Absoluut loffelijk als de organisatie regelt dat het opgeruimd wordt, maar dat moet dan wel gebeuren. Het blijft rommel die achtergelaten wordt door diegenen die het meebrengen en dus een ander er mee opzadelen. Je mag er anders over denken maar mij is altijd verteld dat je je rotzooi weer meeneemt.
Ik neem tegenwoordig de houding aan om me er niet zo druk over (proberen) te maken.
Kort geleden was ik in Den Haag, Transvaal buurt.
Wat een troep op straat.
Het lijkt Napels wel.

In mijn dagelijks leven doe ik het zo:
Als ik rommel op straat zie liggen en er is niemand in de buurt raap ik het soms op.
Zijn er omstanders en er is een openbare vuilnisbak in het zicht dan raap ik het op en doe het in die vuilnisbak.
Niet op of om kijken, gewoon opruimen en hopen dat iemand het opmerkt en misschien na gaat denken over rommel op straat.

TIP
Installeer de app ' helemaal groen' en maak zo nu en dan een stukje straat schoon.
Het initiatief komt van Jaap de Boer uit de Achterhoek.
Dat doe ik ook. Eigenlijk altijd in de eigen wijk, en soms ook daarbuiten. En als ik een heleboel rotzooi zie meld ik het in de app en is het binnen een dag opgeruimd. Dat werkt best goed hier in Den Bosch, of in elk geval in de wijken waar ik fiets en wandel. Alles beter dan klagen over rotzooi en er vervolgens niks aan doen.

Maar goed, dit heeft allemaal niks met vliegen te maken.
Senior2 schreef:
zo 07 nov, 2021 20:36
Je mag er anders over denken maar mij is altijd verteld dat je je rotzooi weer meeneemt.
Nou ik neem zelf altijd alle rotzooi mee hoor.
Rommel van straat opruimen kan ik niet mee beginnen. Dan zouden mijn fietstochten niet erg ver meer komen. Ik licht ook alleen instanties in als er gevaar is voor mens of milieu of wanneer de stapel rommel de doorgang op de openbare weg fysiek belemmert. Het moet geen fulltime job worden.
Bellen wegens dode dieren doe ik wel, behalve voor dassen. Dat is me te ingewikkeld met alle instanties die daar nét niet over lijken te gaan.
Levende dieren die in nood zijn daar maak ik uiteraard wel werk van, maar meestal melden zwerfkatten zich gewoon aan onze achterdeur. :D
Instanties inlichten doe jij dat met deze site. Zo niet ik kan het je aanbevelen. Van de situatie maak ik een foto en zet deze erbij. Goeie ontwikkeling.
Ik kwam deze infographic tegen:

Screenshot_20211108-074719.png
Dat van die bomen is hopeloos optimistisch omdat er een paar randvoorwaarden gelden. Je moet de bomen namelijk planten op een plek waar je anders nooit bomen zou planten (die plekken zijn er dus niet) en - dat is de heftigste - je zult op die plek tot in alle eeuwigheid het bos moeten handhaven, of op zijn minst tot er zich weer nieuwe aardolie onder de grond heeft gevormd.
Als je dan uitrekent hoeveel bos er nodig is om alleen al het vliegverkeer van een jaar te compenseren dan blijkt dat compensatie een illusie is.