Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 26 inch trekking fietsen lijken schaarser te worden? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

26 inch trekking fietsen lijken schaarser te worden?

Het gewicht zoveel mogelijk in het zwaartepunt hebben is niet verkeerd. Zelf doe ik dat door vooral de vloeistoffen daar te vervoeren. Het soortelijk gewicht daarvan ligt in de orde van 0,8-1,0, terwijl het soortgelijk gewicht van kleding, slaapzak etc eerder 0.25 is. Dus een paar goedgekozen zware dingen als brandstof en drinken in bidons, plus je gereedschap in een heel klein frametasje, en je hebt al net zoveel gewicht in het midden van je fiets als wanneer je zo'n frametas gebruikt, die ook nog eens erg zijwindgevoelig is. Ik hou er ook niet van met de benen wijd te fietsen (geef mij ook maar cranks met een lage q).
Wim
Wim schreef:Het gewicht zoveel mogelijk in het zwaartepunt hebben is niet verkeerd. Zelf doe ik dat door vooral de vloeistoffen daar te vervoeren. Het soortelijk gewicht daarvan ligt in de orde van 0,8-1,0, terwijl het soortgelijk gewicht van kleding, slaapzak etc eerder 0.25 is. Dus een paar goedgekozen zware dingen als brandstof en drinken in bidons, plus je gereedschap in een heel klein frametasje, en je hebt al net zoveel gewicht in het midden van je fiets als wanneer je zo'n frametas gebruikt, die ook nog eens erg zijwindgevoelig is. Ik hou er ook niet van met de benen wijd te fietsen (geef mij ook maar cranks met een lage q).
Wim
Allemaal theoretisch gefilosofeer of heb je er ervaring mee?
Zijwindgevoelig? Een HED3 voorwiel met storm, dat is pas zijwindgevoelig, zo'n frametasje merk je niets van, net zo min als rijden met een discwiel in een storm. En fietsen met je benen wijd slaat ook nergens op, anders zouden die Amerikanen toch niet massaal met frametassen op hun mountainbike een race als de Great Divide fietsen?
Cranks met een lage Q, voor ons touristen maakt dat toch niets uit? Je hebt zeker de film "The Flying Scotsman" gezien :), daar had het wel effect (Obree maakte een bracket vanuit een wasmachine).
Zijn we weer in een bot humeur?
Wim
Wim schreef:Zijn we weer in een bot humeur?
Wim
Altijd, vooral als het tussen friezen en grunningers gaat :). Argumenten wil ik hebben :).
Hier nog een aantal leuke voorbeelden.

Maar even on topic, het betreft hier slecht een manier zoals veel amerikanen hun mountainbike ombouwen tot reisfiets (bikepacking noemen ze dat). Ik vind het zelf wel een verfrissende kijk op dingen t.o.v. wat we in Nederland en Duitsland normaal achten (Ortlieb, Vaude, Agu). Maar zal heus niet beweren dat het de ultieme oplossing is, maar om nou te zeggen dat het zijwindgevoelig is en dat je wijdbeens moet fietsen, zonder er zelf ervaring mee te hebben.....
AB schreef:
Wim schreef:Zijn we weer in een bot humeur?
Wim
Altijd, vooral als het tussen friezen en grunningers gaat :). Argumenten wil ik hebben :).
Hier nog een aantal leuke voorbeelden.

Maar even on topic, het betreft hier slecht een manier zoals veel amerikanen hun mountainbike ombouwen tot reisfiets (bikepacking noemen ze dat). Ik vind het zelf wel een verfrissende kijk op dingen t.o.v. wat we in Nederland en Duitsland normaal achten (Ortlieb, Vaude, Agu).
Vragen:
- hoe dikwandig mogen die lange zadelpennen wel zijn om over een langere periode (25000 km) heel te blijven? Of zit er niet zo veel in die tassen?
- idem voor de situatie rond het stuur.
- hoeveel pakvolume hebben zulke tassen? Volgens mij stelt het niet voor.
- waar laten ze kun drinkwater?

Ik heb idd wel eens een frametasje gemonteerd gehad en het eerste wat me opviel is dat ik wijdbeens moest gaan fietsen. Het ding was er snel af.

Leon
Laten we het op Rotterdammer (en Maastrichtenaar) houden. Het argument heb je nota bene gehad: veel gewicht in het midden is weliswaar fijn voor de hanteerbaarheid van vooral een mtb, maar in de praktijk zet dit geen zoden aan de dijk. In mijn frame heb je een oppervlak tussen de buizen van circa 12 vierkante dm. Als de tas 10 cm dik is is dat dus 12 liter, of bij een soortelijk gewicht van 0,25 3 kilo. Ik kan binnen mijn frame ongeveer 2,5 liter water kwijt, plus een klein frametasje met 500 gram gereedschap. Ook 3 kilo dus. In de praktijk is het verschil dus niet zo groot. Nee met een frametas heb ik nooit gereden, maar dit is een klacht die vaak geuit wordt over frametassen. Ervaring met windvangers op de fiets heb ik genoeg toen de kinderen klein waren. Een grote zadeltas als van Carradice is ook aerodynamisch, en brengt het gewicht ook sterk naar het midden.
Wijdbeens fietsen heb ik genoeg kunnen oefenen toen ik nog een kinderzitje voorop had. Mijn reisfiets met TA Zephyr cranks heeft een relatief lage q, maar ik merk het verschil met de nog veel lagere q van mijn oude racefiets met 120 mm naven en TA Pro Vis cranks heel goed. Dat laatste vind ik toch lekkerder.
Wim
Leon schreef:
AB schreef:
Wim schreef:Zijn we weer in een bot humeur?
Wim
Altijd, vooral als het tussen friezen en grunningers gaat :). Argumenten wil ik hebben :).
Hier nog een aantal leuke voorbeelden.

Maar even on topic, het betreft hier slecht een manier zoals veel amerikanen hun mountainbike ombouwen tot reisfiets (bikepacking noemen ze dat). Ik vind het zelf wel een verfrissende kijk op dingen t.o.v. wat we in Nederland en Duitsland normaal achten (Ortlieb, Vaude, Agu).
Vragen:
- hoe dikwandig mogen die lange zadelpennen wel zijn om over een langere periode (25000 km) heel te blijven? Of zit er niet zo veel in die tassen?
- idem voor de situatie rond het stuur.
- hoeveel pakvolume hebben zulke tassen? Volgens mij stelt het niet voor.
- waar laten ze kun drinkwater?

Ik heb idd wel eens een frametasje gemonteerd gehad en het eerste wat me opviel is dat ik wijdbeens moest gaan fietsen. Het ding was er snel af.

Leon
Het zal ongetwijfeld even wennen zijn, en heb zelf ook niet goede ervaringen met een frametas bovenop de bovenbuis (je knie komt er dan wel eens tegen aan). Kennelijk hebben die Amerikanen er geen last van, of ze wennen er aan, of ze zeuren er niet over.
Veel Great Divide racers vullen hun frametas aan met een rugzak, waarin een drinksysteem verborgen zit (camelbak)...... of de frametassen zijn om de bidons heen gebouwd.
In de zadeltas zit veelal hun bivvyslaapzak, dus veel gewicht is het niet en het zal zeker geen invloed hebben op de dikte van de zadelpen. Zelfde zal gelden voor het stuur naar ik aanneem (opgerolde matjes, regenkleding, etc).
Zwaardere spullen in de frametassen of gastanks.

Groot voordeel van deze custummade tassen is dat je smaller bent en eenvoudiger de singletracks kunt nemen, zonder met je voor- of achtertassen achter bomen en struiken te blijven haken. Je bent dan net iets smaller en wendbaarder.
Wim schreef:Laten we het op Rotterdammer (en Maastrichtenaar) houden. Het argument heb je nota bene gehad: veel gewicht in het midden is weliswaar fijn voor de hanteerbaarheid van vooral een mtb, maar in de praktijk zet dit geen zoden aan de dijk. In mijn frame heb je een oppervlak tussen de buizen van circa 12 vierkante dm. Als de tas 10 cm dik is is dat dus 12 liter, of bij een soortelijk gewicht van 0,25 3 kilo. Ik kan binnen mijn frame ongeveer 2,5 liter water kwijt, plus een klein frametasje met 500 gram gereedschap. Ook 3 kilo dus. In de praktijk is het verschil dus niet zo groot. Nee met een frametas heb ik nooit gereden, maar dit is een klacht die vaak geuit wordt over frametassen. Ervaring met windvangers op de fiets heb ik genoeg toen de kinderen klein waren. Een grote zadeltas als van Carradice is ook aerodynamisch, en brengt het gewicht ook sterk naar het midden.
Wijdbeens fietsen heb ik genoeg kunnen oefenen toen ik nog een kinderzitje voorop had. Mijn reisfiets met TA Zephyr cranks heeft een relatief lage q, maar ik merk het verschil met de nog veel lagere q van mijn oude racefiets met 120 mm naven en TA Pro Vis cranks heel goed. Dat laatste vind ik toch lekkerder.
Wim
Een kinderzitje voor op het stuur zeker? Windvangers aan je voorwiel of stuur zou je kunnen vermijden, dat heeft invloed op het onder controle houden van je stuur tijdens harde wind. Dat zou je zelfs bij voortassen kunnen merken, maar bij een frametas zeker niet (echt te verwaarlozen).
En alles went, zelfs een hoge Q-factor, of een diepe zithouding (laag stuur, hoog zadel), of een fietskar te zwiepen.

Anyways, ik zou best zo'n custommade-frametas als vervanger voor mijn voortassen willen proberen.

En nogmaals, we hebben het hier toch over het ombouwen van een mountainbike naar een reisfiets? Dan is dit Amerikaanse alternatief van frame-saddle- en barbags + gastanks een mogelijke oplossing. Zelf zou ik kiezen voor een hardtail met Old Man Mountain Sherpa achterrekje en daarop een set ortliebtassen met topbag, aangevuld met een stuurtas of evt. een framebag :).
Een Carradice Camper Longflap zadeltas steekt met 35 cm breedte evenmin uit, en er kan 24 liter in, ofwel twee keer zoveel als wat ik schat dat er op mijn fiets in een frametas zou passen. Het probleem met nogal wat Amerikaanse fietsers is dat ze of alles opnieuw willen uitvinden, of alleen maar geinteresseerd zijn in romantische retro.
Wim
Minder meenemen zou mijn keus zijn, overigens. Dat is ook waar deze frametassen voor bedoeld zijn. Helaas is 12 liter slechts een enkel voortasje, en niet eens twee. En nu terug naar de OP, die ook vooral niet teveel zou moeten meenemen.
Wim
Wim schreef:Minder meenemen zou mijn keus zijn, overigens. Dat is ook waar deze frametassen voor bedoeld zijn. Helaas is 12 liter slechts een enkel voortasje, en niet eens twee. En nu terug naar de OP, die ook vooral niet teveel zou moeten meenemen.
Wim
Inderdaad, het blijft de kunst om zo weinig mogelijk mee te nemen, maar dat is weer erg persoonsafhankelijk. Maar als je een ATB geschikt wilt maken dan ga je toch niet te veel meenemen lijkt me. Eerst een uitgebreide packlijst maken, dan schrappen wat je wel of niet nodig hebt en daaromheen een zo compact mogelijke tassenset omheen breien. Persoonlijk zou ik niet kijken naar zo licht mogelijk, maar juist naar zo degelijk en compact mogelijk. Een kilootje meer of minder maakt het verschil niet. Wel zou ik nooit een ATB met achtervering (full suspension) willen ombouwen tot reisfiets. Hoogstens voorvering (en het liefst geen voorvering natuurlijk, maar lekkere dikke banden, veel leuker ;)) En neem vooral een standaard op je fiets mee, ontzettend practisch en handig en het meergewicht merk je echt niet.
Ben bang dat we voor onze reis niet genoeg aan de frame& zadel tassen hebben. Denk dat het een setje Ortliebs gaat worden, de classic of de plus versie.
Wij kijken nu voornamelijk naar de Santos 2.6 Alu Travelmaster die we het liefst met LX en hs33 willen. Verder vinden we de vsf 400 erg interessant alleen jammer dat het geen Alu frame is en dat er hs11 op zit.
Cyril schreef:Ben bang dat we voor onze reis niet genoeg aan de frame& zadel tassen hebben. Denk dat het een setje Ortliebs gaat worden, de classic of de plus versie.
Wij kijken nu voornamelijk naar de Santos 2.6 Alu Travelmaster die we het liefst met LX en hs33 willen. Verder vinden we de vsf 400 erg interessant alleen jammer dat het geen Alu frame is en dat er hs11 op zit.
Dat lijkt zeker een mooie keuze te worden. Heb je het idee verlaten om een volbloed ATB te kopen en dan die eventueel om te bouwen?

Denk dat je met een kale Travelmaster ook hele mooi ATB tochten in de Benelux kunt doen (zelfs zonder voorvering, zolang je de snelheden een beetje in de hand houd en geen wedstrijdambities hebt, en mits je natuurlijk lekkere brede banden monteert).

Wat betreft de VSF400, velen vinden het fietsgedrag van een stalen frame heel comfortabel. Staal absorbeert de schokken iets beter dan een knalstijf alu frame.... Persoonlijk hou ik meer van stijf alu-frame + knalstijve wielen in combinatie met goed schokabsorberende banden. Zowel op de racefiets, reisfiets als ATB. Voor de zondagochtendritjes vind ik mijn stalen racefietsje weer heerlijk. Kortom de vraag om staal- of aluframe is nogal persoonsgebonden (imho).
AB schreef:
Wim schreef:Minder meenemen zou mijn keus zijn, overigens. Dat is ook waar deze frametassen voor bedoeld zijn. Helaas is 12 liter slechts een enkel voortasje, en niet eens twee. En nu terug naar de OP, die ook vooral niet teveel zou moeten meenemen.
Wim
Inderdaad, het blijft de kunst om zo weinig mogelijk mee te nemen, maar dat is weer erg persoonsafhankelijk. Maar als je een ATB geschikt wilt maken dan ga je toch niet te veel meenemen lijkt me. Eerst een uitgebreide packlijst maken, dan schrappen wat je wel of niet nodig hebt en daaromheen een zo compact mogelijke tassenset omheen breien. Persoonlijk zou ik niet kijken naar zo licht mogelijk, maar juist naar zo degelijk en compact mogelijk. Een kilootje meer of minder maakt het verschil niet. Wel zou ik nooit een ATB met achtervering (full suspension) willen ombouwen tot reisfiets. Hoogstens voorvering (en het liefst geen voorvering natuurlijk, maar lekkere dikke banden, veel leuker ;)) En neem vooral een standaard op je fiets mee, ontzettend practisch en handig en het meergewicht merk je echt niet.
Als de kunst is om zo weinig mogelijk mee te nemen, maar een kilootje meer of minder maakt het verschil niet., wat is dan jouw mening? Wel of geen voorvering of toch liever dikke banden. Het blijft vaag.
Wat algemene regels. Alles wat vast aan de fiets bevestigd is beïnvloed het stuurgedrag. Alles wat ver van het scharnierend balhoofd zit, geeft een “slingereffect”. Massa die in de lijn balhoofd achter-as is geplaatst verkleind dat het effect. Dus ook frametas, mits vast en onbewegelijk.
Dat geldt ook voor de lijn door het balhoofd. Alle massa zo kort mogelijk naar het draaipunt en zo laag mogelijk nabij de vooras. De massa liefst symmetrisch verdeeld. Kort op het draaipunt geeft minder slingereffect en draait lichter. Grote stuurtassen zijn dus ondingen. Volume kan op de achterdrager. Zorgt ook voor een betere stroomlijn.

De enige die dat stuurgedrag nog kan beïnvloeden is de fietser. Die kan gezien worden als een grote zak siliconen met een dempende werking. Hoe zwaarder de rijder, hoe meer demping. Zeker sportief voorover, met in verhouding meer druk op het voorwiel. Maar met een rugzak rijden is weer nadelig. Dat geeft een slingereffect op de dempende werking van de rijder en mogelijk ernstiger letsel bij een valpartij. Ik kom (ATB) fietsers tegen met rugzak en zonder tassen.
Voor mij dus geen frametas, grote stuurtas of rugzak. Amerikanen zijn toch een beetje vreemd.
Piet.
Voor mij dus geen frametas, grote stuurtas of rugzak.
Dat van de stuurtas en rugzak heb ik begrepen, maar ik dacht juist pro-argumenten voor de frametas gelezen te hebben.

We dwalen een beetje af van het onderwerp trouwens.
PietV schreef:
AB schreef:
Wim schreef:Minder meenemen zou mijn keus zijn, overigens. Dat is ook waar deze frametassen voor bedoeld zijn. Helaas is 12 liter slechts een enkel voortasje, en niet eens twee. En nu terug naar de OP, die ook vooral niet teveel zou moeten meenemen.
Wim
Inderdaad, het blijft de kunst om zo weinig mogelijk mee te nemen, maar dat is weer erg persoonsafhankelijk. Maar als je een ATB geschikt wilt maken dan ga je toch niet te veel meenemen lijkt me. Eerst een uitgebreide packlijst maken, dan schrappen wat je wel of niet nodig hebt en daaromheen een zo compact mogelijke tassenset omheen breien. Persoonlijk zou ik niet kijken naar zo licht mogelijk, maar juist naar zo degelijk en compact mogelijk. Een kilootje meer of minder maakt het verschil niet. Wel zou ik nooit een ATB met achtervering (full suspension) willen ombouwen tot reisfiets. Hoogstens voorvering (en het liefst geen voorvering natuurlijk, maar lekkere dikke banden, veel leuker ;)) En neem vooral een standaard op je fiets mee, ontzettend practisch en handig en het meergewicht merk je echt niet.
Als de kunst is om zo weinig mogelijk mee te nemen, maar een kilootje meer of minder maakt het verschil niet., wat is dan jouw mening? Wel of geen voorvering of toch liever dikke banden. Het blijft vaag.
Wat algemene regels. Alles wat vast aan de fiets bevestigd is beïnvloed het stuurgedrag. Alles wat ver van het scharnierend balhoofd zit, geeft een “slingereffect”. Massa die in de lijn balhoofd achter-as is geplaatst verkleind dat het effect. Dus ook frametas, mits vast en onbewegelijk.
Dat geldt ook voor de lijn door het balhoofd. Alle massa zo kort mogelijk naar het draaipunt en zo laag mogelijk nabij de vooras. De massa liefst symmetrisch verdeeld. Kort op het draaipunt geeft minder slingereffect en draait lichter. Grote stuurtassen zijn dus ondingen. Volume kan op de achterdrager. Zorgt ook voor een betere stroomlijn.

De enige die dat stuurgedrag nog kan beïnvloeden is de fietser. Die kan gezien worden als een grote zak siliconen met een dempende werking. Hoe zwaarder de rijder, hoe meer demping. Zeker sportief voorover, met in verhouding meer druk op het voorwiel. Maar met een rugzak rijden is weer nadelig. Dat geeft een slingereffect op de dempende werking van de rijder en mogelijk ernstiger letsel bij een valpartij. Ik kom (ATB) fietsers tegen met rugzak en zonder tassen.
Voor mij dus geen frametas, grote stuurtas of rugzak. Amerikanen zijn toch een beetje vreemd.
Piet.
Als je geen voorvering neemt, dan kan het ook niet kapot gaan. En bergop fietst het prettiger staand in de pedalen, en leuk dat het iets lichter is. Geen voorvering op de fiets staat ook mooier, en het is gewoon leuker fietsen (soort fiets-oergevoel). En op wegen met niet al te grote hobbels, vangen de grote brede banden de schokken prima op. Fietsen met zware bagage houdt je fiets wel aan de grond, je stuitert met een zwaar beladen fiets dan toch wel iets minder.

Als de snelheden omhoog gaan (zoals bergaf) en de wegen zijn slecht, dan kan voorvering je wel een grote dienst bewijzen. Het vangt de schokken op, en je behoud beter wegcontact want je stuitert minder op en neer. Het lijkt me dat je dan sneller kunt afdalen. Met de lockout kun je gelukkig de vering uitzetten (als dat erop zit tenminste), zodat je ook effectief kunt blijven klimmen. Echte wedstrijdrijders op ATB’s, met hoge snelheden, op technische singletracks, zijn daarom (denk ik, want ben geen ATB-wedstrijdrijder) beter af met voorvering.

Voor een reisfiets stel ik niet hele grote eisen aan afdaalsnelheid, maar meer aan stijfheid en degelijkheid. Voorzichtig dalen, je fiets goed in bedwang houden, vooral niet willen vallen, geen risico’s nemen en goed vooruitkijken is belangrijker dan als eerste bij het aankomstpunt zijn lijkt me.

Wat je wel in je betoog vergeet is dat je als fietser gewend geraakt aan een bepaald slingereffect van je fiets. Ik kan me nog herinneren dat ik bijna op mijn plaat ging toen ik op mijn fiets reed zonder al mijn tassen, alsof mijn hele lichaam geprogrammeerd was om te fietsen met bagage en het dus niet meer kon zonder bagage.

En je concludeert voor jou geen frametas, terwijl een vaste en onbeweeglijke frametas minder slingereffect geeft dan voortassen+stuurtas. Waarom dan geen frametas voor jou? En voortassen dan?

Wat betreft rugzak, ook dat slingereffect zal wennen (mits strak om je heupen en rug). En als je er geen harde onderdelen in opbergt (eten, jasje, waterzak) dan is het toch geen gevaar bij een eventuele valpartij?
Mijn eerste fietsvakantie daarentegen ging op racefietsje met grote rugzak (10kg bagage), dat was weliswaar een supergrote vergissing. Enorm veel rugpijn en veel geslinger inderdaad. Maar met de huidige rugzakjes (goede ergonomie) en mits je niet teveel meesjouwt, moet je toch een eind kunnen komen (zie ook de gemiddelde great divide racer).
Even terug naar Cyril en zijn keuzes. Staal of alu is inderdaad erg persoonlijk. Mijn vrouw houdt van een stijf en wat sneller sturend frame, en heeft een alu Travelmaster. Zelf houd ik van iets meer comfort en souplesse, alsook van een rustiger stuurgedrag. Ik rij op een stalen m-gineering maatfiets waar ik omdat het een maatframe is het stuurgedrag kon krijgen dat ik hebben wilde. Kortom, dit is allemaal erg persoonlijk, en de enige oplossing is zelf proberen.
Een paar dingen kan ik nog wel toevoegen. Voor het gewicht hoef je geen alu te nemen. Mijn stalen m-gineering met Rohloff naaf is lichter dan de kleinere maat alu Santos met derailleur van mijn vrouw (voor de rest zijn ze tamelijk vergelijkbaar afgemonteerd). Het alu frame begint na een aantal jaren toch wel slijtage te vertonen op de schroefdraden van dragers, bidonhouders etc. Ik ben erg voorzichtig geweest, maar tochi shet gebeurd. Ik vind dit wel een issue (framebreuk ben ik niet zo bang voor). Bij Santos moet je er ook op letten dat de geometrie van de alu frames anders (langere zit) is dan die van de chromo frames. Bij mijn vrouw (en als ik op WF weekends zo rondkijk bij veel vrouwen) komt dit niet echt goed uit. Bij recente modellen is er wel iets aan gedaan.
Santos maakt mooie fietsen, maar ik vind ze duur. Een T 400 geeft meer waar voor je geld, en hetzelfde geldt voor een door m-gineering opgebouwde Thorn Sherpa of een Avaghon Series.
Wim
Cyril
soms kun je een gebruikte op de kop tikken
Deze kwam ik tegen: http://link.marktplaats.nl/374361232
Ik denk dat deze van 2001 is zie; http://www.koga.com/nl/bike.asp?collect ... 3&id=64566
Misschien kun je er wat mee.
Wim schreef:Bij Santos moet je er ook op letten dat de geometrie van de alu frames anders (langere zit) is dan die van de chromo frames. Bij mijn vrouw (en als ik op WF weekends zo rondkijk bij veel vrouwen) komt dit niet echt goed uit. Bij recente modellen is er wel iets aan gedaan.
Santos maakt mooie fietsen, maar ik vind ze duur. Een T 400 geeft meer waar voor je geld, en hetzelfde geldt voor een door m-gineering opgebouwde Thorn Sherpa of een Avaghon Series.
Wim
Nu kan ik het mis hebben, maar volgens mij hebben een Thorn Sherpa en de VSF T400 beiden ook een wat langere bovenbuis, dus in principe zou hetzelfde probleem qua geometrie ook hier moeten bestaan. Mocht je voor een van deze fietsen kiezen, dan is het wel nuttig dit even uit te zoeken of (nog beter) even the passen.
De T400 is inderdaad vrij lang. De Sherpa is niet alleen in hoogtematen te krijgen, maar ook in lengte maten.
Wim