Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Beter niet langer dan 1 uur sporten per dag. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Beter niet langer dan 1 uur sporten per dag.

AB schreef:Hoe is de oermens ooit groot geworden? Door zich vol te mesten zoals we nu doen?
Wat was zo'n beetje de gemiddelde leeftijd van een oermens? Een jaar of 25-35? En hoeveel werden er ouder dan 50?

Als argument voor (of tegen) iets slaat het nergens op.

Bovendien waren oermensen misschien heel de dag actief, het is maar de vraag hoe vaak ze 'tot het uiterste' gingen. En als het donker was, deden ze waarschijnlijk ook niet meer veel, dus het aantal uren dat ze niets deden, is volgens mij ook behoorlijk groot.

Renaat
Revanho schreef:
AB schreef:Hoe is de oermens ooit groot geworden? Door zich vol te mesten zoals we nu doen?
Wat was zo'n beetje de gemiddelde leeftijd van een oermens? Een jaar of 25-35? En hoeveel werden er ouder dan 50?

Als argument voor (of tegen) iets slaat het nergens op.

Bovendien waren oermensen misschien heel de dag actief, het is maar de vraag hoe vaak ze 'tot het uiterste' gingen. En als het donker was, deden ze waarschijnlijk ook niet meer veel, dus het aantal uren dat ze niets deden, is volgens mij ook behoorlijk groot.

Renaat
ja, je hebt gelijk. Ons oerinstinct zeg eteneteneten en zo weinig mogelijk bewegenbewegenbewegen. We hebben louter spieren en longen gekregen om ons vet te dragen, zodat we zolang mogelijk bewegingsloos in onze grot kunnen blijven zitten. Het enige verschil is dat we nu een tv hebben om naar te kijken.
Afbeelding
Revanho schreef:
AB schreef:Hoe is de oermens ooit groot geworden? Door zich vol te mesten zoals we nu doen?
Wat was zo'n beetje de gemiddelde leeftijd van een oermens? Een jaar of 25-35? En hoeveel werden er ouder dan 50?
Dat kan wel zo zijn, maar je wil hier toch niet gaan beweren dat ze niet oud werden doordat ze te veel beweging kregen he? Lijkt me dat dat toch veeeeeeel meer met een gebrek aan hygiene en gezondheidszorg te maken heeft...
AB schreef: ja, je hebt gelijk. Ons oerinstinct zeg eteneteneten en zo weinig mogelijk bewegenbewegenbewegen. We hebben louter spieren en longen gekregen om ons vet te dragen, zodat we zolang mogelijk bewegingsloos in onze grot kunnen blijven zitten.
Eigenlijk wel. Veel van onze 'oerinstincten' en de wijze waarop ons lichaam werkt, was redelijk geschikt voor de situaties eeuwen geleden, maar is niet meer geschikt voor de huidige leefomstandigheden. Zo is het opslagen van vet inderdaad een prima manier om de barre tijden door te komen en de mensen die nu te veel en te snel vet opslagen, hadden het in de oertijd waarschijnlijk beter gedaan dan zij die kunnen eten wat ze willen en geen grammetje bijkomen.

Luiheid is in die context ook redelijk logisch. Want energie verspillen is over het algemeen niet bepaald wenselijk in overlevingssituaties.
Henrie schreef: Dat kan wel zo zijn, maar je wil hier toch niet gaan beweren dat ze niet oud werden doordat ze te veel beweging kregen he? Lijkt me dat dat toch veeeeeeel meer met een gebrek aan hygiene en gezondheidszorg te maken heeft...
Nee, dat wilde ik zeker niet beweren. En dat tweede weet ik ook wel. Maar ik reageerde op de suggesties van AB.

Ik schrijf ook:
Revanho schreef: Als argument voor (of tegen) iets slaat het nergens op.
Daarna suggereren dat ik iets wilde bewijzen of beweren met de verwijzen naar de oermens is nogal - euh - vreemd.

Renaat
Revanho schreef:
AB schreef: ja, je hebt gelijk. Ons oerinstinct zeg eteneteneten en zo weinig mogelijk bewegenbewegenbewegen. We hebben louter spieren en longen gekregen om ons vet te dragen, zodat we zolang mogelijk bewegingsloos in onze grot kunnen blijven zitten.
Eigenlijk wel. Veel van onze 'oerinstincten' en de wijze waarop ons lichaam werkt, was redelijk geschikt voor de situaties eeuwen geleden, maar is niet meer geschikt voor de huidige leefomstandigheden. Zo is het opslagen van vet inderdaad een prima manier om de barre tijden door te komen en de mensen die nu te veel en te snel vet opslagen, hadden het in de oertijd waarschijnlijk beter gedaan dan zij die kunnen eten wat ze willen en geen grammetje bijkomen.

Luiheid is in die context ook redelijk logisch. Want energie verspillen is over het algemeen niet bepaald wenselijk in overlevingssituaties.

Renaat
Vanuit diezelfde oertheorie is het *imho* volkomen logisch om veel te bewegen. We zijn er voor gemaakt, meer dan we zijn gemaakt om vanuit luiheid op zoveel mogelijk vet te teren (=noodmaatregel voor schaarse tijden). Dat de fysieke arbeid zich daarbij verplaatst heeft van hard werken op het land, naar hard werken op de fiets, het zij zo. Wat dat betreft is het maar een geluk dat evolutie zijn eigen tempo kiest en we niet louter hersenen zijn.
Je hebt ook nog zoiets als sportverslaving/bigorexia. De zwetende loopjunk en de zwoegende fietser, waar gaan zij heen? Nog meer kilometers en nog meer kilometers, fysieke en mentale grenzen verleggen, nooit tevreden zijn maar altijd meer/beter willen worden.
En alleen maar prestatiegericht bezig zijn, rennen naar het gelukszalig gevoel van de endorfine, de vele blessures, het dopinggebruik, eetstoornissen (anorexia athletica), nee dat lijkt mij niet echt gezond. Bestaat er eigenlijk een overdosis aan endorfine?
En waarom willen we dat euforische gevoel, missen we het soms om in ons blootje met een speer achter ons eten te rennen (om de holbewoner er maar weer bij te halen).
Waar ligt de grens, wanneer ben je nog gezond bezig? Kotsend op de fiets en dan zeggen dat dat heerlijk is? Vrijheid blijheid, maar je hebt ook nog zoiets als hersengymnastiek, een beetje nadenken kan volgens mij geen kwaad (bedoel dus niet dat je je dan meteen als een bejaarde moet gedragen :wink: )
En dieren zijn misschien slimmer, zij doen niet aan sport.

Hier een goed voorbeeld van ongezond sporten: de bodybuilder die elk moment uit elkaar kan klappen.
Afbeelding
Yopie schreef: Hier een goed voorbeeld van ongezond sporten: de bodybuilder die elk moment uit elkaar kan klappen.
(Vergaand) bodybuilding is inderdaad een voorbeeld van ongezond sporten. Maar hoewel er redelijk extreme voorbeelden zijn, zou het me verbazen als bij deze foto geen photoshop te pas is gekomen.

Renaat
Het is de sport om je grenzen te verleggen en dat geeft ongemakken, regelmatig blessures en vaak vroegtijdige slijtage van gewrichten. Daarom sport ik niet meer en hou het op bewegen. Als ben ik in de ogen van bejaarden wel een sporter, omdat ik regelmatig meer dan 150 km fiets. Maar dit terzijde.

Ik krijg de indruk dat een aantal forumleden boot hebben gemist als beroepsrenner. Schrijven uit frustratie over VO2max en sportvoeding :) Met een andere benadering, die van een Vakantie-Fietser, hoop ik dat ze meer plezier zullen krijgen aan mooie ritten en nieuwe omgevingen.

Maar als een ander het maximale uit zijn lijf wilt trappen: Leve de lol.

Piet,
Grenzen verleggen is voor een mens van levensbelang. Als we deze eigenschap niet zouden bezitten liepen we nu nog, uh uh, misschien bestonden we niet eens. :lol:
Iedereen is de hele dag bezig of moet bezig zijn om zijn of haar grens te verleggen, zowel in je werk als in je vrije tijd.
In de ogen van die bejaarden ben je een sporter maar achter je rug om zeggen die is niet goed wijs je gaat toch geen 150 km op een dag fietsen zij vinden 30 km al ver genoeg. Dus wat bedoel je met grenzen verleggen. :wink:
PietV schreef:Het is de sport om je grenzen te verleggen en dat geeft ongemakken, regelmatig blessures en vaak vroegtijdige slijtage van gewrichten. Daarom sport ik niet meer en hou het op bewegen. Als ben ik in de ogen van bejaarden wel een sporter, omdat ik regelmatig meer dan 150 km fiets. Maar dit terzijde.

Ik krijg de indruk dat een aantal forumleden boot hebben gemist als beroepsrenner. Schrijven uit frustratie over VO2max en sportvoeding :) Met een andere benadering, die van een Vakantie-Fietser, hoop ik dat ze meer plezier zullen krijgen aan mooie ritten en nieuwe omgevingen.

Maar als een ander het maximale uit zijn lijf wilt trappen: Leve de lol.

Piet,
En wie zegt dat het niet perfect samengaat, je fysiek lekker zwaar inspannen, voelen dat je ook van de fysieke inspanning kunt genieten en daar beter en sterker van wordt. Wat een bonus om dat ook nog te kunnen doen door nieuw te doorkruisen landschappen en omgevingen.
multiwgb schreef:Grenzen verleggen is voor een mens van levensbelang. Als we deze eigenschap niet zouden bezitten liepen we nu nog, uh uh, misschien bestonden we niet eens. :lol:
Iedereen is de hele dag bezig of moet bezig zijn om zijn of haar grens te verleggen, zowel in je werk als in je vrije tijd.
In de ogen van die bejaarden ben je een sporter maar achter je rug om zeggen die is niet goed wijs je gaat toch geen 150 km op een dag fietsen zij vinden 30 km al ver genoeg. Dus wat bedoel je met grenzen verleggen. :wink:
Grenzen verleggen in de sport is voor de mens nog nooit van levensbelang geweest. De kosten die hieruit voortvloeien zorgen voor premieverhogingen in de gezondheidszorg. Probeer dat eens uit te leggen aan sportverdwaasden.
Ben ook niet grensverleggend bezig, omdat ik jaren op gelijk niveau beweeg. Het gehele jaar door. Op de fiets 4 a 5 dagen per week. Zonder aanmaak van Cortisol. Zonder pijntjes, blessures of schommelingen in gewicht. Daarom sport ik niet meer. Ook niet maximaal 1 uur per dag.

Piet.
PietV schreef:
multiwgb schreef:Grenzen verleggen is voor een mens van levensbelang. Als we deze eigenschap niet zouden bezitten liepen we nu nog, uh uh, misschien bestonden we niet eens. :lol:
Iedereen is de hele dag bezig of moet bezig zijn om zijn of haar grens te verleggen, zowel in je werk als in je vrije tijd.
In de ogen van die bejaarden ben je een sporter maar achter je rug om zeggen die is niet goed wijs je gaat toch geen 150 km op een dag fietsen zij vinden 30 km al ver genoeg. Dus wat bedoel je met grenzen verleggen. :wink:
Grenzen verleggen in de sport is voor de mens nog nooit van levensbelang geweest. De kosten die hieruit voortvloeien zorgen voor premieverhogingen in de gezondheidszorg. Probeer dat eens uit te leggen aan sportverdwaasden.
Ben ook niet grensverleggend bezig, omdat ik jaren op gelijk niveau beweeg. Het gehele jaar door. Op de fiets 4 a 5 dagen per week. Zonder aanmaak van Cortisol. Zonder pijntjes, blessures of schommelingen in gewicht. Daarom sport ik niet meer. Ook niet maximaal 1 uur per dag.

Piet.
Haha, onderscheid maken tussen sporten en bewegen, erg slim? Als dat geen verdwazing is ;)
AB schreef:Haha, onderscheid maken tussen sporten en bewegen, erg slim? Als dat geen verdwazing is ;)
AB,
Het artikel waar het hier over gaat maakt precies dát onderscheid dat Piet hier bedoelt. Je hebt het duidelijk niet gelezen, zelfs niet vluchtig bekeken.
Leon
Leon schreef:
AB schreef:Haha, onderscheid maken tussen sporten en bewegen, erg slim? Als dat geen verdwazing is ;)
AB,
Het artikel waar het hier over gaat maakt precies dát onderscheid dat Piet hier bedoelt. Je hebt het duidelijk niet gelezen, zelfs niet vluchtig bekeken.
Leon
Nou kom er maar in, wat is volgens de laatste inzichten der bewegingswetenschap of sportfysiologie het verschil tussen sporten en bewegen? Een boer die zijn land bewerkt of een bouwvakker die zich de ganze dag in weer en wind over de steigers begeeft, is dat bewegen of sporten? Of de kantoorklerk die wat buikspieroefeningen doet in de sportschool, is dat sport? Acht uur lang met harstlag 140 fietsen/bergwandelen, ben ik dan wel aan het sporten ook al voelt het als bewegen? Of geldt de definitie van sporten pas als ik drie uur met een gemiddelde hartslag van 175-180 fiets en daarna mijn beenspieren stijf van het melkzuur staan? Als ik een sprintje trek naar maximale hartslag, bijna moet overgeven, ben ik dan wel aan het sporten? Of bestaat sport alleen in competitieverband, zoals darten en dammen? En is iets pas verdwaasd als je er zelf totaal geen ervaring mee hebt en je er dus niet mee kunt associëren?

Zoals Zoetemelk al zei, de tour wordt in bed gewonnen. Rust/herstel is net zo belangrijk als inspanning. Maar veiligheidshalve altijd maar in hetzelfde trage tempo bewegen, omdat je niet weet hoe je op verstandige wijze inspanning met rust moet afwisselen (de essentie van het betreffende artikel), leidt ook maar tot een eentonigheid en uiteindelijk tot verzadiging en geen fysieke verbetering. Persoonlijk vind ik het heerlijk om de fysieke grenzen op te zoeken en je - naarmate de reis duurt - beter te voelen. Een berg rustig opfietsen, beschouw ik persoonlijk als dodelijk saai. Het zal wel met het voelen van de oerinstincten te maken hebben, als je je spieren, hart en longen voelt pompen. En uiteindelijk het uitzicht als beloning, als je zo'n berg weet te bedwingen. Badend in het zweet extra van de inhoud van je bidon genieten. Alles voelt en smaakt dan gewoon net iets beter ;).

“Avoid a chronic patron of extreme endurance athletics”. De doelgroep van het betreffende amerikaanse artikel staat dusdanig ver af van de mensen die zich vakantiefietser noemen, dat ik niet snap waarom er hier een waarschuwende werking van moet uitgaan. Dat is pas het artikel uit zijn verband trekken. Tuurlijk, jarenlang achterelkaar tot ver boven je zestigste kalenderjaar meerdere keren per jaar de 100cols tocht fietsen in maximale inspanning is niet de slimste overlevingsstrategie om 100 jaar te worden. Maar alles wat daar met een beetje gezond verstand (wat nog niet een gezapig tempo hoeft te betekenen) onder zit én weet te luisteren naar de beperkingen van zijn lichaam, zou vooral eens een keer zo’n soort tocht in zijn leven moeten doen. Grote kans dat je dan voor altijd kunt teren op een mooie herinnering.
vandaag weer 5.5uur gefietst door 3 landen met 330 hoogte meters en 95km aan afstand.
Ga ik nu dood :)
nee al voel ik mij nu wel zo ;)
Maar laten we dat soort tochten gewoon sport noemen.
Immers ik zit met een hartslag tussen de 125 en 177 tijdens klimmen.
En daar krijg je dus een sporthart van als je dat elke dag doet.
Ik neem nu 2 dagen rust wat zeer verstandig is.
Afbeelding
AB schreef:{veel}
Wat heb jij steeds veel tekst nodig :D
Wimmert schreef:vandaag weer 5.5uur gefietst door 3 landen met 330 hoogte meters en 95km aan afstand. Ga ik nu dood :) nee al voel ik mij nu wel zo ;)

Maar laten we dat soort tochten gewoon sport noemen. Immers ik zit met een hartslag tussen de 125 en 177 tijdens klimmen. En daar krijg je dus een sporthart van als je dat elke dag doet. Ik neem nu 2 dagen rust wat zeer verstandig is.
Bij mij wordt het sport als ik een competitie met mezelf aan ga. Ik ben 64 en rij rustig die 95 km, waarin 330 hoogtemeter zitten. Mijn hartslag zal maximaal naar 140 kunnen gaan. Die rit daags erna nog eens rijden in omgekeerde richting kan ook. Zie ik die mooie route van twee kanten.
Als je rustig rijdt ga je nooit hijgen. Je gaat pas hijgen als je je "kacheltje" te hoog op stookt. Hijgen komt van een CO2 overschot in het bloed. Niet van O2 te kort.

Maar als je na die rit voelt als "Nu ga ik dood", is dat voor jou een sport. Ik heb dat gevoel nooit en voor mij is het dus bewegen.

Piet.
@ AB,

het is niet omdat er geen duidelijke grens tussen sporten en bewegen te trekken is, dat er geen verschil is.

Is het doel van sporten niet het bewegen, het bevorderen van de conditie of fysieke prestatie, het verleggen van grenzen en soms het 'winnen' (van zichzelf of van een ander)?
Is bewegen niet elke andere vorm van fysieke activiteit dat niet het voorgaande tot doel heeft maar waar de fysieke activiteit dus eerder het 'neveneffect' is van een andere activiteit (zoals reizen met de fiets, werken, ...).
Ook met deze vage omschrijving zijn er zeker talloze voorbeelden waar over de categorisering te discussiëren valt, net omdat er geen duidelijk grens te trekken is.

In ieder geval zullen er zeker veel vormen van beweging te vinden zijn die niet gezond zijn (denk maar aan vele beroepsziekten) en is het ook mogelijk om gezond te sporten.

Maar op het moment dat men 'tot het uiterste gaat' (ongetraind of getraind), tijdens een wedstrijd, voor het plezier of door heel veel te trainen, schaadt men volgens mij het lichaam. Gezien de levensstijl van velen hier in het westen, zal dat 'tot het uiterste gaan' vaker voorkomen bij het sporten dan bij andere vormen van bewegen.

Af en toe het lichaam 'beschadigen' door 'tot het uiterste te gaan' hoeft nu ook geen ramp te zijn. Wie doet er nooit eens iets dat niet heel gezond is, dus wie dat leuk vindt doet wat mij betreft maar. En zonder twijfel is de schade van niet bewegen vaak groter dan de schade van sporten waarbij men af en toe wel tot het uiterste gaan.
Maar het lijkt me heel aannemelijk dat voldoende rustig, niet intensief bewegen (zonder ooit de grenzen op te zoeken) gezonder is dan de grens opzoeken en dat in die zin het bewegen van Piet beter is dan het grenzen opzoeken van sommige anderen.

Renaat
Leon schreef:
AB schreef:{veel}
Wat heb jij steeds veel tekst nodig :D
om het voor jou een beetje in simplistische termen te duiden: chronische overmaat schaadt. Alleen heeft dat in dit geval niets te maken met het fietsen van bijvoorbeeld een 100cols of langer dan een uurtje sporten per dag.
In de conclusie wordt het als volgt beschreven:

"In some individuals, long-term excessive endurance ET may cause adverse structural and electrical cardiac remodeling, including fibrosis and stiffening of the atria, RV, and large arteries. This theoretically might provide a substrate for atrial and ventricular arrhythmias and increase CV risk."

Dat klinkt niet als een enorm risico. Ik geloof ook nooit dat ze goed hebben kunnen achterhalen wie van de mensen die problemen kregen, voldoende aandacht aan rust en voeding hebben geschonken en wie niet.

Ik vind het wat raar dat er naar ratten wordt gekeken, en dat de arts zegt dat wij niet gebouwd zijn op langdurige inspanning. Bij mijn weten is de mens hoogstwaarschijnlijk geëvolueerd als een uitputtingsjager, wat betekent dat we juist bijzonder lang een forse inspanning kunnen leveren, in ieder geval langer dan het prooidier.

In ieder geval weet ik heel zeker dat als ik me tot gemiddeld 1 uur per dag zou beperken ik daar serieus ongelukkig van zou worden. Ik kan daar echt niet tegen. Dat ga ik nooit meer doen.

grtjs,

Walter