Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe belangrijk kan dit spiegeltje zijn.... - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Hoe belangrijk kan dit spiegeltje zijn....

Waar is dat polariseren goed voor?

Er rijden idioten rond met een andere normbeleving, en dat is volstrekt fout. Maar de overgrote meerderheid van de automobilisten houdt wel rekening met voetgangers en fietsers. Tenminste, dat is mijn ervaring.
het probleem bij de meerderheid der automobilisten is dat ze vanaf hun 18 jaar en het behalen van hun autorijbewijs, bijna nooit meer de fiets gebruiken, tenzij om achter de hoek naar de bakker te gaan (uitzondering)
Graag bewijs voor deze stelling!
willem.m schreef: Er rijden idioten rond met een andere normbeleving, en dat is volstrekt fout. Maar de overgrote meerderheid van de automobilisten houdt wel rekening met voetgangers en fietsers.
Klopt. Spijtig genoeg volstaat één idioot om je het leven te ontnemen.
willem.m schreef: Maar de overgrote meerderheid van de automobilisten houdt wel rekening met voetgangers en fietsers. Tenminste, dat is mijn ervaring.
het probleem bij de meerderheid der automobilisten is dat ze vanaf hun 18 jaar en het behalen van hun autorijbewijs, bijna nooit meer de fiets gebruiken, tenzij om achter de hoek naar de bakker te gaan (uitzondering)
Graag bewijs voor deze stelling!
Er is denk ik een behoorlijk verschil in gemiddelde beleving van veel Belgen (en Frank en Diane wonen blijkbaar net als mij in Antwerpen) en van veel Nederlanders. Zowel de infrastructuur maakt dat er in Belgische steden meer conflicten zijn tussen de verschillende soorten verkeersdeelnemers dan in Nederland. Bovendien heeft Nederland nog veel meer een fietscultuur dan België, hoewel er ook hier steeds meer en meer gefietst wordt. Dat verschil heeft o.a. tot gevolg dat in Nederland de groep mensen die stoppen met fietsen op het moment dat ze 16-18 zijn veel kleiner is dan in België en dat door de kracht van de massa de gemiddelde Nederlandse automobilist meer oog heeft voor fietsers dan de gemiddelde Belgische automobilist.

Maar gelukkig is er dus ook in de Vlaamse steden een positieve evolutie, al is er nog een gigantische weg te gaan. Meer en meer leren automobilisten rekening te houden met fietsers, omdat ze er figuurlijk nog moeilijk over kunnen kijken.

Renaat
Robertjan schreef: Misschien verstandig eens stil te staan bij het type weg waarop je rijdt. Een automobilist die keert zie jij ook als een gevaar op de weg? Evenals een automobilist die iemand in/uit laat stappen? Alle acties die omwonenden zouden kunnen doen omdat zij langs die weg wonen (ook al houden ze alle rekening met alle verkeer) komen in gevaar omdat jij op die weg rijdt?

Lekker is dat. :roll:

(Want je gaat me niet vertellen dat het een verschil maakt of een fietser op de weg staat of een auto die half op de weg staat om iemand in/uit te laten stappen of om even om te keren terwijl er geen verkeer -aan komt- op het moment dat de bijzondere manoeuvre wordt ingezet.)
Ik zal het even uitleggen: op de weg bevinden zich twee categorieen:
1- verkeersdeelnemers, mensen die zich er van bewust zijn dat ze niet als enige van de weg gebruikmaken en die bij hun gedragingen ook in het spiegeltje kijken, zich ongeveer aan de verkeersregels houden, en die enigzins voorspelbaar zijn.
2- andere bewegende objecten waarvan het totaal onduidelijk is waar ze heen fladderen zoals futen met kuikens, reeen, kleuters op fietsjes, loslopende honden, katten, koeien en schapen en (met het minste gevoel voor lijfsbehoud) recreative fietsers die zich in hun eigen bubbeltje wanen en die vooral leuk met elkaar kletsen.

Het probleem met de recreatieve fietsers dat ze lijken op categorie 1
Robertjan schreef: Misschien verstandig eens stil te staan bij het type weg waarop je rijdt.
Dit is niet het type weg waar je het over hebt. De snelheid is 60 vanwege het slechte wegdek en bomen aan de kant van de weg. Daarnaast vind ik dat op geen enkel type weg een fietser of auto zonder achterom te kijken midden op de weg moet stoppen.
Martin E. van Doornik schreef:...dat sommige Luxemburgers nogal scheuren op de wegen. Oppassen dus.
Ook ik kan dit beamen. Ik zie er niet heel erg veel hier in de buurt maar diegenen die ik zie rijden in dure auto's en trekken zich vaker dan anderen niet veel aan van verkeers- of fatsoensregels.
Leon
Lennart-Tampico schreef:Wat een verhaal. Niet te begrijpen dat soort mensen.
Zou je trouwens eens een foto kunnen plaatsen van de spiegelen op je bril/ hoofd?
Lijkt me intressant om te zien hoe het precies zit.
Hallo Lennart, hier is de foto van mijn bril met achteruitkijkspiegeltje. Het spiegeltje is 16 x 27 mm groot. De witte verf is alweer iets afgeschaveid na gebruik. Op de achtergrond mijn Bell-fietshelm. Ik heb een Zweeds vlaggetje erop geschilderd, omdat ik hem in Zweden heb gekocht.

Afbeelding
Ik vroeg me eigenlijk al af waarom sommigen een groot plakkaat "NL" achteraan de fiets hangen.
Ondanks het feit dat de overgrote meerderheid ongetwijfeld aimabele mensen zijn, zijn NLers misschien (heel misschien!) toch niet overal even geliefd in het buitenland? :?: :oops: :? (hopelijk heb ik dat zacht genoeg aangebracht! :wink: )

Heel mooi om fier te zijn op je afkomst en je natie, maar als je op je eentje in een vreemde streek zijt, zou ik toch trachten de meeste tekenen van religie, natie, favoriete voetbalclub, sexuele voorkeuren,... niet al te uitdrukkelijk kenbaar te maken... Ge moet maar ene zot tegenkomen die er aanstoot aan neemt...
Met een volgeladen reisfiets, trekken we sowieso al aandacht genoeg, en staan we al in het hoekje van een kleine minderheid.

Inderdaad erg dat we daar rekening (zouden) moeten mee houden. :cry:
Xyuny schreef:Ik vroeg me eigenlijk al af waarom sommigen een groot plakkaat "NL" achteraan de fiets hangen.
In sommige buitenlanden dacht men vroeger, dat zo'n sticker op je auto NO LICENSE betekende...
Ongelovelijk wat een verhaal!
Gelukkig heb je er alleen emotionele schade aan overgehouden :shock:

Het deed me overigens denken aan het verhaal van James Cracknel. Hij werd achter op zijn hoofd geraakt door een vrachtwagenspiegel tijdens zijn officieuze race across america.
On 20 July 2010, Cracknell was hit from behind by a petrol tanker whilst cycling during an attempt to cycle, row, run and swim from Los Angeles to New York within 16 days.The accident happened at around 5.30am on a quiet stretch of road outside Winslow, Arizona. He has attributed his survival to the fact he was wearing a cycle helmet at the time, which was "shorn in two". In the crash he suffered a contre-coup injury to the frontal lobes of his brain. He was "fully kitted out" by sponsors including the manufacturer of his helmet. He is now back at home with his family, although his recovery may never be complete. In 2012 Cracknell and his wife wrote Touching Distance about his life before and after his brain injury, which has left him with epilepsy and a changed personality (including a short temper).
bron
Ik heb zelf ook al aan de aanschaf van een dergelijk spiegeltje gedacht, maar jouw minimalistisch systeem lijkt me zeer geschikt.
Kan ik het kopieren zolang er nog geen patent op rust? :)
Michaël schreef: Kan ik het kopieren zolang er nog geen patent op rust? :)
Ik denk dat het ' patent' al verlopen is:
http://www.dispatch.com/content/stories ... -dies.html
Michaël schreef: Ik heb zelf ook al aan de aanschaf van een dergelijk spiegeltje gedacht, maar jouw minimalistisch systeem lijkt me zeer geschikt.
Bestaat al jaren, vooral populair bij ligfietsers (omdat het op een ligfiets moeilijk is achteruit te kijken en omdat ligfietsers graag vermijden dat ze worden ingehaald ;-) )

Renaat
Bedankt voor de foto. Ik ben zelf ook brildrager dus een zeer intressante oplossing.
Ik vind het een zeer slimme oplossing.

(beetje een analoge Google glas met achteruitkijkcamera :D )
Hallo,


even een reactie op Xyuny en over vooroordelen:

vorig jaar wandelden we met onze fiets over de markt te Verdun, een vrouw aan een fruitkraam vroeg ons of we aardbeien wilden kopen, toen we "non merci" antwoorden, zei ze tegen haar collega: " ah ce sont des neerlandais"
waarop ik zei: "non, nous sommes des belges"
je had haar gezicht moeten zien :lol:

haar vooroordeel was blijkbaar dat elke fietser met bepakte fiets die niets van haar koopt een Nederlander is.
dat vooroordeel hebben we trouwens al vaker tegen gekomen, op gemiddeld 6 à 7 van de 10 campings waar we aankomen is de eerste vraag of we Nederlanders zijn :roll:

Frank en Diane
Lennart-Tampico schreef:Bedankt voor de foto. Ik ben zelf ook brildrager dus een zeer intressante oplossing.
Ik vind het een zeer slimme oplossing.

(beetje een analoge Google glas met achteruitkijkcamera :D )
Dat spiegeltje weegt geheel 16 gram, waarbij het voorste gedeelte natuurlijk het zwaarst is. Ik heb er zo een gehad uit Amerika, maar ben hem kwijt geraakt daarom zelf gefabriceerd. Handig als je thuis spullen hebt om glas-in-lood ramen te maken :wink:
Martin, heb je geen foto van de Hummer tegen de boom????...voor het leedvermaak :D

Vincent
VincentM schreef:Martin, heb je geen foto van de Hummer tegen de boom????...voor het leedvermaak :D

Vincent
Nee, ben met kloppende hart meteen doorgefietst naar de rotonde van Bleesbreck, daar rechtsaf vals plat omhoog naar Vianden, maar ik keek wel achterom dat de Hummer (type H2, metallic zandkleurig) door zijn stevigheid nauwelijks of geen schade had en zich achteruit van de boom losreed. De klap was licht. Kennelijk schaamde hij zich voor z'n daad, geen politie en reed weer verder. Zand erover.
Over een week alweer fietsen in Denemarken en Zweden!
De bestuurder van de Hummer is nu opgespoord en zijn rijbewijs is door de Luxemburgse politie ingevorderd. Kort na mijn thuiskomst heb ik mijn nicht (dochter van mijn vaders broer) die in Keiwelbach woont, van dit voorval op de hoogte gebracht. Dat liet zij zich niet bij de pakken neerzitten en heeft samen met haar Luxemburgse man stappen ondernomen. Het geval is dat er een Hummer-dealer op slechts 7 km van haar huis staat en daar heeft de wagen, die aan mijn beschrijving voldeed, inderdaad met lichte schade ter reparatie gestaan. De rest laat zich raden en de bestuurder heeft toegegeven. De zaak is nu voor mij gesloten. Er valt nu een last van mijn schouders af....
Gerechtigheid! Goed man! Fijn dat-ie heeft ingezien dat dit dus écht-niet-kán!! Met alleen een invordering komt hij er nog goed vanaf ook!
Haha heel erg goed!
Zojuist van mijn nicht Fenneke van Doornik, die in Luxemburg woont, per e-mail onderstaande krantenknipsel (van 8 juli 2013) ontvangen en zij schreef daarbij dat deze fietser ook net zo goed als ikzelf had kunnen zijn!

Mijn commentaar: het ongeval vond plaats na 21.30 uur plaats, dan is het in Luxemburg al donker en ik vraag me af of die fietser wel verlichting gevoerd had.

Afbeelding