Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos Travelmaster 2.6 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Santos Travelmaster 2.6

Wim schreef:Minder gewicht maakt in mijn eigen ervaring veel uit. Het geeft je toegang tot routes die je anders misschien zou ontwijken, en het fietst gewoon dynamischer. Dat vind ik zelf fijner aanvoelen dan zo'n vrachtwagencombinatie.
Hummmm... die redenering gaat vaak maar niet altijd op. Soms brengen extra voortassen je op fantastisch mooie plekken (zo mooi, wat mij betreft zoveel mooier dan het 'saaie' Noorwegen afgelopen zomer) waar je zonder voortassen bijna niet kan komen (neem maar eens voor 10 dagen eten mee in de rugzak). Het is dan een kwestie van training, kracht en doorzettingsvermogen om die routes te rijden - thuis op de bank kunnen we wel weer uitrusten :wink:
Natuurlijk zijn er exotische bestemmingen waar je niet zonder voortassen komt. Moet die nuancering elke keer herhaald worden?
Wim
Wel ja, ik vind het zo sneu (en in dit geval ook onterecht) voor de topicstarter als eerst zijn keuze voor de fiets in twijfel wordt getrokken en daarna de investering in voordragers en voortassen. Er zijn verschillende gebruiksdoelen en verschillende configuraties: de topicstarter kan nu variëren en dat is handig. Dat gezegd hebbende heb ik als eerste actie na IJsland 2013 de voordragers van de Avaghon afgehaald en de voortassen opgeborgen om ermee te kunnen mountainbiken, maar dan zijn er vast ook weer mensen die zeggen dat dat beter met een 6 kg lichtere en geveerde atb kan, maar dat zal mij werkelijk waar een worst wezen.
Hornbach verkoopt transparante slang met diverse binnendiameters.
Bijv ; 8-10-12-mm.
Deze zijn eenvoudig overlangs te knippen en passen perfect om je drager.

Groet.
Wim

Als je een lange reis maakt word je tent je huis. jij bent door je werk altijd lekker in de zomer maanden vrij en heb je geen winter spullen nodig.

Als je net als bv Mirjam, die al 7 jaar aan het fietsen is, reist dan moet je met alle klimatologische omstandige heden rekening houden, en dus heb je veel meer spullen nodig.

Toen ik een paar weken gelden aan het fietsen was in Nederland, kwam ik een jonge knul tegen die een tent en slaapzak had gekocht bij de Lidl voor 50 euro. Hij heeft er 2 weken heerlijk gebruik van kunnen maken.

mario
@Reichegg-je vroeg naar welke fiets ik heb gekocht...een M-Gineering die tussen nu en Januari "under construction' is

Hier het topic waarin alles staat: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=22915
willem.m schreef:
Wim schreef:Minder gewicht maakt in mijn eigen ervaring veel uit. Het geeft je toegang tot routes die je anders misschien zou ontwijken, en het fietst gewoon dynamischer. Dat vind ik zelf fijner aanvoelen dan zo'n vrachtwagencombinatie.
Hummmm... die redenering gaat vaak maar niet altijd op. Soms brengen extra voortassen je op fantastisch mooie plekken (zo mooi, wat mij betreft zoveel mooier dan het 'saaie' Noorwegen afgelopen zomer) waar je zonder voortassen bijna niet kan komen (neem maar eens voor 10 dagen eten mee in de rugzak). Het is dan een kwestie van training, kracht en doorzettingsvermogen om die routes te rijden - thuis op de bank kunnen we wel weer uitrusten :wink:
Als het om een dynamischer rijgevoel gaat zou ik eerst met rugzak gaan bikepacken (iets wat wim nog moet ontdekken), je klieft bovendien makkelijker door de wind en je ontwijkt bomen, rotsen, tegenliggers en hekwerken net iets beter. Tweede aanvullende keus (voor meer volume-inhoud) zou respectievelijk zijn achtertassen, voortassen en/of karretje. Bikepackend dwars door IJsland kan echt wel, desnoods met grote ortlieb rackpack achterop. Afweging comfort/volume/gewicht/sterkte-achterwiel moet ieder zelf maar maken. Dat is wel het mooie aan de Santos 2.6..... je kunt die fiets zo zwaar als zo licht maken zoals jezelf wilt zonder ergens een hoofdprijs te moeten betalen. Mooie middenweg die fiets!
@ Inge1: Dat kan een mooie fiets gaan worden! Ik ben benieuwd hoe hij er straks precies gaat uitzien.
Gerrit-Jan vd Hoorn schreef: Dat is wel het mooie aan de Santos 2.6..... je kunt die fiets zo zwaar als zo licht maken zoals jezelf wilt zonder ergens een hoofdprijs te moeten betalen. Mooie middenweg die fiets!

Dat was inderdaad ook nog iets wat meespeelde bij de aanschaf, die middenweg (of multifunctionaliteit zoals ik het zelf zie). Op dit moment weet ik niet waar deze nieuwe fietsverslaving nog allemaal toe gaat leiden. De afgelopen fietsvakanties verliepen grotendeels via prima asfaltwegen, maar met mijn nieuwe fiets moest ik eventueel over een paar jaar ook IJsland of het Atlas-gebergte kunnen gaan omploegen mocht ik daar zin in krijgen.
Op het asfalt heeft de 2.6 me nu al positief verrast en het is fijn om te weten, dat de fiets nog veel meer aankan.
Dat wordt hij ook! Althans daar ben ik van overtuigd. T.z.t. zal ik updates plaatsen.
Reichegg schreef: Dat was inderdaad ook nog iets wat meespeelde bij de aanschaf, die middenweg (of multifunctionaliteit zoals ik het zelf zie). Op dit moment weet ik niet waar deze nieuwe fietsverslaving nog allemaal toe gaat leiden. De afgelopen fietsvakanties verliepen grotendeels via prima asfaltwegen, maar met mijn nieuwe fiets moest ik eventueel over een paar jaar ook IJsland of het Atlas-gebergte kunnen gaan omploegen mocht ik daar zin in krijgen.
Op het asfalt heeft de 2.6 me nu al positief verrast en het is fijn om te weten, dat de fiets nog veel meer aankan.
Die middenweg is een van de belangrijkste redenen om een trekkingtractor aan te schaffen. In principe kun je daar alle kanten mee op. Vooral de banden en het totaalgewicht maken het verschil en daar kun je met een trekkingtractor mooi mee spelen. Zoals willem.m zei: de overbodige boel eraf slopen, juiste banden monteren en je hebt een mountainbike of racefiets. Uiteraard niet exact dezelfde ervaring als een enduro of een downhiller maar menig eenvoudig atb parcour kun je er al mee rijden en komt bij benadering al een beetje in de buurt van een xc machine. Aan de andere kant van het spectrum (de racefiets) is een kale trekkingbike met snelle asfaltbanden al goed genoeg om menig recreantrenner te passeren (snelle kleding, aero houding, goesting en de juiste fysiek is voldoende). M.a.w. menig randonneur-wannabee in wollen onderbroek en lange kniekousen fluit je ook met een santos 2.6 met gemak voorbij. Multifunctionaliteit is het sleutelwoord bij de aanschaf van een trekkingsfiets (en dan zit je bij die santos wel goed).

Uiteraard begin je je uitrusting met een serie ortliebtassen zoals menigeen hier. Die tassen blijven tenminste lekker drijven als je een rivier in ijsland moet oversteken. Naarmate je ervaring vordert zul je steeds minder mee willen nemen en je zult zelf ook steeds sterker lichter en atletischer worden. Wie weet wil je dan wat comfort inleveren om met een kale treakkingbike en minimale UltraLight packlijst rond te fietsen (150-200km per dag wordt dan een eitje). Succes met je aankoop en de komende ontdekkingsreizen.


@wim
Ik zou het op prijs stellen als je mij geen belerende pb'tjes meer stuurt. Ik zou zeggen verbreed je horizon, verban je ortlieb & tubus en ga eens echt het snelle UL-bikepack avontuur aan. Dat kan namelijk ook op staal en asfalt.
Wim schreef:Natuurlijk zijn er exotische bestemmingen waar je niet zonder voortassen komt. Moet die nuancering elke keer herhaald worden?
Wim
Wat mij betreft wel. Ik heb wel vaker gelezen dat voortassen volgens jou overbodig zijn, maar daar stond nergens deze nuance bij. Ik kan dat net gemist hebben natuurlijk. Het lijkt me in ieder geval wel relevant. Niet voor iedereen is een fietsvakantie buiten Europa (wereldfietsen) "exotisch".
Dan heb je eerder inderdaad niet goed gelezen. Bovendien staat mijn opmerking in dit draadje in een conditionele zin.
Wim
ook ik heb de zelfde fiets aangeschaft 18 maanden geleden maar dan zonder Son dynamo ik heb wel extra spaken in het achterwiel en ook ik ben erg tevreden over de travelmaster.
Ik heb er nu 5500 km. mee gereden ook bij mij kraakt het stuur ik krijg het er niet uit heb alles al geprobeerd het gekke is dat hij niet kraakt in de regen.
in nov. gaat mijn Rohloff naaf terug naar de fabriek de olie kering bij as lekt en het is geen doorzweten deze klacht is op het forum al besproken.
Ik zou toch even laten controleren of ook bij jou de kering niet goed afsluit rond de as .
saagstree
saagstree schreef:ook bij mij kraakt het stuur ik krijg het er niet uit heb alles al geprobeerd het gekke is dat hij niet kraakt in de regen
Ook al montagepasta op de pen geprobeerd (met name getriggerd door het niet kraken in de regen).