Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Iso matje onder luchtbed - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Iso matje onder luchtbed

Dit topic is toch weer een beetje de bekende discussie over een van de kernvragen die je als vakantiefietser/fietsreiziger voor je vertrek moet beantwoorden: Waar c.q. wanneer vind ik comfort het belangrijkst?
Is dat tijdens de uren dat je op de fiets zit? Neem dan vooral zo min mogelijk bagage mee, net voldoende om de uren dat je niet op je fiets zit op een acceptabele wijze door te komen. Bedenk voor onvoorziene problemen ter plaatse een oplossing.
Is dat tijdens de uren die je niet op de fiets zit? Neem dan alles mee dat je aan je fiets kunt hangen. Je hebt dan waarschijnlijk voor elk potentieel probleem en elke minder prettige omstandigheid de passende oplossing bij de hand. Nadeel is dan je die spullen al die uren en km's die je op de fiets zit allemaal mee moet slepen. Je fietst een stuk minder comfortabel, want bergop telt elke gram.
Als je wat rondkijkt op dit forum zie je snel dat de meeste fietsers kiezen voor zo min mogelijk bagage. Waarom doen ze dat?
wimmo17 schreef:Als je wat rondkijkt op dit forum zie je snel dat ...
Vormen de forumschrijvers waarvan jij de berichten leest een representatieve steekproef? Van wat? Er zijn tal van oorzaken aan te wijzen die de steekproef niet representatief kunnen maken.
@ Ave Gone
Zo Leon, gaan we op de vroege maandagmorgen meteen weer miezemuizen over de theorie? Reageer svp inhoudelijk op mijn bijdrage...
En om je vraag te beantwoorden: Natúúrlijk baseer ik me alleen representatieve steekproeven, uiteraard alleen genomen door mijzelf, aangezien ik alleen dan de garantie heb dat ik ze dan ook als zodanig kan kwalificeren :D
Een reactie "Dankjewel maar ik ben het niet met je eens" had ik meer op prijs gesteld.
Ik probeer alleen je waarneming te verklaren omdat je een vraag stelde, sorry daarvoor.
Sowieso vind ik deze niet helemaal passen Wimmo. Niet slapen omdat je het koud krijgt is gewoon niet meer acceptabel. Ik geloof heus wel dat de OP geen wintertenen eraan zal overhouden, maar geen nachtrust en koude is toch wel een aanslag op je fysiek.

Kijk of je nou een of twee schone hemdjes meeneemt, badslippers thuislaat en een dik boek in je tas steekt is een keuze. Niet slapen door een te dunne mat of slaapzak is ten allen tijde de verkeerde keuze.
On topic dan maar weer! Het mooie van de originele vraag (kan ik matjes stapelen en wat gebeurt er dan?) is dat het in beide strategieën past. Je kunt een extra mat meenemen van huis en altijd comfortabel slapen, op een lange tocht die vooral aan het begin koud is een goedkoop extra matje meenemen om die achter te laten wanneer je hem niet meer nodig hebt, of onderweg voor een paar koude nachten wat karton, bubbeltjesplastic of een decathlonkwaliteit matje regelen.
Even aanhaken;
Ik heb onlangs een exped synmat UL gekocht, maar vind de R waarde niet heel veel.
Ik ga volgende week naar Essex en Lincolnshire en het weer wordt niet al te best.

Nu heb ik nog wat radiatorfolie liggen, maar (daar komt ie weer!) naar welke kant kan ik het beste de zilveren folie leggen om minder optrekkende kou van de grond te krijgen?

Heb een donzen slaapzak van Lowland Outdoor met een comfort limit van +8.
jwkeij schreef:
wo 22 mei, 2019 14:44
Nu heb ik nog wat radiatorfolie liggen, maar (daar komt ie weer!) naar welke kant kan ik het beste de zilveren folie leggen om minder optrekkende kou van de grond te krijgen?
Het principe van radiatorfolie is dat warmtestraling door het glimmende deel teruggekaatst wordt. Dus je zou de folie met de glimmende zijde naar boven moeten leggen. Als je in voorgaande zin enige twijfel opmerkt dan klopt dat; ik denk niet dat het veel uit zal maken, die folie.
Als je onder niet best weer verstaat dat het zwaar bewolkt is en regelmatig regent dan worden de nachten dus niet koud. Koude nachten in de tent zijn - bij mij - de nachten dat het kraakhelder is. Dan zou je in theorie de folie dan het beste bovenop je kunnen leggen met de glimkant naar beneden, maar dat zal wel onhandig zijn.
In mediterraan gebied heb ik - tijdens een wel erg warme nacht - geleerd dat het tijdens hittegolven niet raadzaam is om de tent op te zetten op een stuk grond waar de hele dag de zon op heeft staan branden, maar beter langs een struik waar schaduw is geweest. Omgekeerd kan misschien ook werken: de tent juist op een zonopgewarmd stuk grond zetten.
Tja, mocht het echt koud worden (en dat wordt het zoals Leon al zegt eerder bij heldere hemel als bij gebruikelijk Altlantisch weer) dan kan je denkelijk het best een alu-reddingsdekentje onder de matras leggen, verder eventueel golfkarton of oude kranten (die zijn redelijk ad-hoc beschikbaar).
Verder is een dun fleece of anderszins kunstvezel-dekentje als onder legger op de matras aan te bevelen - dons waar je op ligt doet niks anders als verslijten.
Sinds lang geleden onze slaapzakken gestolen zijn (twee mooie Slee-slaapzakken) hebben we één slaapzak en daar aangeritst een war grovere fleece-achtige "deken". Het moet heel koud worden willen wij het koud hebben (denk aan min 6-8) en dat is vooral omdat van de sub-zero slaapzak inmiddels alleen de zomer-kwaliteit over is.
Is er sprake van veel uitstraling (en een grotere tent) dan kan je een regenponcho of een tweede reddingsdeken losjes over de slaapzak leggen (en sokken aantrekken) ... dan moet het echt koud worden voordat je het koud krijgt.

Tent opzetten zoals Leon zegt, op een "warme" plek ... warmer is ook een bodem met weinig vocht, het best is droog zand. Contra-intuïtief is dat zand bij kou ook het snelst koud wordt, maar dat is het samenspel van uitstraling en de betere isolatie van droog zand. Staat je tentje op dat droge zand dan voorkomt dat tentje een boel uitstraling, dus onderhoud je je eigen "warmte"eilandje.
De tent - als je de keuze hebt - zo neerzetten dat je 's ochtends kan profiteren van de zonnestraling (die je zelfs bij bewolkte hemel nog een beetje hebt) is ook winst.

Overigens, de afgelopen koninginnedag-week (of zo je wilt 1-mei week), was het in Z-België een paar nachten kraak-helder (met een ongekend fraaie sterrenhemel), en dus echt koud (tot min 6, direct naast de tent), en daarmee ook tegen de limiet van "te koud", maar ... toen het in de nacht van 3 op 4 mei sneeuwde was het niet koud (althans niet in de tent), bewolking (en sneeuw) isoleren.

Groeten BSM

PS   Ik heb altijd geleerd dat een "luchtbed" altijd koud is. De "self-inflatable" matjes zijn ook een soort luchtbed, maar de schuimkern houden de lucht vast waardoor ze heel veel van de koude "luchtbed" kwaal kwijt zijn. Hoe dit bij Exped-matjes zit weet ik niet.
jwkeij schreef:
wo 22 mei, 2019 14:44
Ik ga volgende week naar Essex en Lincolnshire en het weer wordt niet al te best.

Heb een donzen slaapzak van Lowland Outdoor met een comfort limit van +8.
Volgens Weeronline wordt het volgende week in Lincoln overdag ca. +15 graden en 's nachts ca. +8 graden. Ik neem aan dat het richting Essex nog warmer zal zijn. Da's toch helemaal niet koud?

Verder zou ik eerder een lakenzak meenemen. Daarmee kun je tenminste variëren en je donzen slaapzak blijft schoon. Als je het toch nog koud hebt, trek je gewoon sokken aan.
een simpele reddingsdeken werkt perfect en weegt echt geen drol, gouden kant naar beneden, zilveren kant naar boven. Heb het zelf met -8 getest en met het afbreken van de tent kon je precies zien waar ik had liggen slapen.
patrick_ijsselstein schreef:
wo 22 mei, 2019 20:49
.... gouden kant naar beneden, zilveren kant naar boven. ....
Een goed bewaard geheim is dat het geen moer (of althans onmeetbaar weinig) uitmaakt welke kleur je boven of onder doet. De truuk is dat je de warmtestraling (dus warmte-verlies) terugkaatst.

Groeten BSM
Bridgestone SM schreef:
wo 22 mei, 2019 22:34
De truuk is dat je de warmtestraling (dus warmte-verlies) terugkaatst.
Toch wel fijn om te lezen dat mensen van mijn bijdragen leren. :lol:
Bsm je hoeft niet steeds te herhalen wat ik net geschreven heb.
Hoe moet ik dat lezen, je kon zien waar je had gelegen. Was de grond waar je had geslapen bevroren of was er een afdruk dat deze was verwarmd.
willem.m schreef:
wo 22 mei, 2019 20:28
jwkeij schreef:
wo 22 mei, 2019 14:44
Ik ga volgende week naar Essex en Lincolnshire en het weer wordt niet al te best.

Heb een donzen slaapzak van Lowland Outdoor met een comfort limit van +8.
Volgens Weeronline wordt het volgende week in Lincoln overdag ca. +15 graden en 's nachts ca. +8 graden. Ik neem aan dat het richting Essex nog warmer zal zijn. Da's toch helemaal niet koud?

Verder zou ik eerder een lakenzak meenemen. Daarmee kun je tenminste variëren en je donzen slaapzak blijft schoon. Als je het toch nog koud hebt, trek je gewoon sokken aan.
Klopt, het weer is daar dan ook niet super koud. Maar afgelopen weekend zó beroerd geslapen in mijn tentje dat ik de factor kou zo veel mogelijk wil uitstellen.
En zorg er daarnaast voor dat je warm je slaapzak in gaat, je eigen warmte helpt bij het warm houden, gewoon even een stukje lopen (paar 100 meter) voor je gaat slapen is genoeg.
jwkeij schreef:
wo 22 mei, 2019 14:44
Even aanhaken;
Ik heb onlangs een exped synmat UL gekocht, maar vind de R waarde niet heel veel.
Ik ga volgende week naar Essex en Lincolnshire en het weer wordt niet al te best.

Nu heb ik nog wat radiatorfolie liggen, maar (daar komt ie weer!) naar welke kant kan ik het beste de zilveren folie leggen om minder optrekkende kou van de grond te krijgen?

Heb een donzen slaapzak van Lowland Outdoor met een comfort limit van +8.
De R waarde is toch ruim 3? Of kijk ik naar het verkeerde model.
Ik heb met een Serai Ultra 2 op een Exped Synmat 7 geslapen. Hogere R-waarde voor de mat maar ik vond de Lowland erg tegen vallen. Hij heeft volgens hen een comfort waarde van 0 graden.
Maar ik heb het idee dat ze wat te positief zijn over hun temp waardes. Heb je er al met kou in gelegen?
Sonny schreef:
do 23 mei, 2019 13:30
jwkeij schreef:
wo 22 mei, 2019 14:44
Even aanhaken;
Ik heb onlangs een exped synmat UL gekocht, maar vind de R waarde niet heel veel.
Ik ga volgende week naar Essex en Lincolnshire en het weer wordt niet al te best.

Nu heb ik nog wat radiatorfolie liggen, maar (daar komt ie weer!) naar welke kant kan ik het beste de zilveren folie leggen om minder optrekkende kou van de grond te krijgen?

Heb een donzen slaapzak van Lowland Outdoor met een comfort limit van +8.
De R waarde is toch ruim 3? Of kijk ik naar het verkeerde model.
Ik heb met een Serai Ultra 2 op een Exped Synmat 7 geslapen. Hogere R-waarde voor de mat maar ik vond de Lowland erg tegen vallen. Hij heeft volgens hen een comfort waarde van 0 graden.
Maar ik heb het idee dat ze wat te positief zijn over hun temp waardes. Heb je er al met kou in gelegen?
Zoals hiervoor al gezegd:
Een donzen slaapzak heeft daar waar je erop ligt een isolatiewaarde nihil, dwz weinig meer als die van de tijk.
Vroeger, lang geleden, sliep ik zonder een matje, maar dan wel in een degelijke slaapzak, en op een nog degelijker grondzeil. Je leert dan het verschil tussen koud en koud vooral je ook in het voorjaar kampeert: je gaat snel heel goed inschatten hoe koud de ondergrond zal optrekken.

Groeten BSM
Inderdaad, koop je voor een zolder glaswol van 16 cm dik en deze pers tot 14 samen dan isoleer je met de Rwaarde van 14. Dons kopen met een hoge R waarde en daar op gaan liggen. Zou dit verschijnsel in eens anders zijn bij dons?
Bridgestone SM schreef:
do 23 mei, 2019 13:39
Sonny schreef:
do 23 mei, 2019 13:30


De R waarde is toch ruim 3? Of kijk ik naar het verkeerde model.
Ik heb met een Serai Ultra 2 op een Exped Synmat 7 geslapen. Hogere R-waarde voor de mat maar ik vond de Lowland erg tegen vallen. Hij heeft volgens hen een comfort waarde van 0 graden.
Maar ik heb het idee dat ze wat te positief zijn over hun temp waardes. Heb je er al met kou in gelegen?
Zoals hiervoor al gezegd:
Een donzen slaapzak heeft daar waar je erop ligt een isolatiewaarde nihil, dwz weinig meer als die van de tijk.
Vroeger, lang geleden, sliep ik zonder een matje, maar dan wel in een degelijke slaapzak, en op een nog degelijker grondzeil. Je leert dan het verschil tussen koud en koud vooral je ook in het voorjaar kampeert: je gaat snel heel goed inschatten hoe koud de ondergrond zal optrekken.

Groeten BSM
Ja, dat snap ik. Ik had het over kou van bovenaf, dus de isolatie van de slaapzak.