Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eerste fietsvakantie, eerste vakantiefiets! - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Eerste fietsvakantie, eerste vakantiefiets!

math schreef:
vr 19 okt, 2018 01:49
Kijk liever uit naar een 29 inch mtb, als je de mtb-kant uit wil.
De beschrijving van het gebruiksdoel is beslist niet-mtb.
Ik snap dat "29"" mtb's een langere vork moeten hebben dan 26" mtb's omdat anders de grotere wielen niet passen, maar zijn die lang genoeg? Als de fiets zo gebouwd is dat de band bijna tegen de zitbuis aankomt kun je je dat afvragen.
Bestaan er trouwens 29"-mtb's zonder verende voorvork? Als ik even googel kom ik er geen (!) tegen.
Gezien het budget wordt het ook lastig want 29" mtb's zijn nog niet zo lang op de markt.

Nog iets: momenteel is het niet de tijd van het jaar dat mensen hun fiets verkopen. Dat gebeurt in het voorjaar, dan worden weer massaal fietsen ingeruild bij de plaatselijke winkelier of via mp verkocht om plaats te maken voor een e-bike. Bij die winkelier binnenlopen heeft zeker zin. Hij heeft zijn handen dan vol aan het verdienen van de kost aan verkopen van de e-bikes en de inruilers staan vreselijk in de weg. Zeker als je de fiets neemt zoals hij is en de winkelier er geen tijd hoeft in te steken zijn er soms leuke deals te maken. Zelfs het wisselen van banden gaat bij een winkelier af van de werkplaatstijd en kost dus goud geld.
Je kunt allerlei interessante discussies voeren over welk type fiets het fijnst is, maar als het budget beperkt is zou ik niet snel een echt als zodanig gebruikte en dus wellicht redelijk versleten mtb kiezen, tenzij je voldoende technische kennis hebt om de staat van onderhoud te beoordelen.
In dit geval zou ik toch vooral kijken naar een gebruikte Koga hybride. Die zijn misschien wat suf, maar daarvan zijn er altijd wel heel veel, en vrij veel daarvan zijn niet echt intensef gebruikt. Ik help nogal eens bij de WF reparatiecursus en daar zie ik vaak genoeg heel nette exemplaren die niet meer dan een paar honderd euro gekost hebben. Een grote maat zal wat lastiger zijn om te vinden, maar er zullen ook minder kopers voor zijn. Een beetje geduld is wat je dan nodig hebt. Schrijf je in het voorjaar in voor een reparatiecursus, dan kun je hem gelijk laten inspecteren en onder deskundige leiding opknappen, als dat nodig blijkt.
Hij moet natuurlijk ook wat op de afstand letten. Helaas zijn ze (we...) in Limburg erg conservatief geweest qua fietsen kopen dus de meeste inruulers zijn Gazelles met voorvering en zo...
Ik vond deze: https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... 65-cm.html
Met nog twee jaar garantie ook.
Zijn er vakatiefietsets die ervaring hebben met tenten van Nature Hike Van Aliexpress? Zijn goedkope tenten die goed in zijn budget passen en zijn ook via een Nederlandse site te bestellen.
Leon schreef:
vr 19 okt, 2018 11:53
...De beschrijving van het gebruiksdoel is beslist niet-mtb.
Ik snap dat "29"" mtb's een langere vork moeten hebben dan 26" mtb's omdat anders de grotere wielen niet passen, maar zijn die lang genoeg? Als de fiets zo gebouwd is dat de band bijna tegen de zitbuis aankomt kun je je dat afvragen.
Bestaan er trouwens 29"-mtb's zonder verende voorvork? Als ik even googel kom ik er geen (!) tegen.
Gezien het budget wordt het ook lastig want 29" mtb's zijn nog niet zo lang op de markt.
...
De topic poster begon zelf over een 26 inch mtb. Ik raadde dat af en adviseerde een 29 inch.
Ruim binnen het genoemde budget van €500 - max €1000 koop je een nieuwe Evans Pinnacle Lithium 3 , een 29-inch mtb-achtige fiets met draadogen op het frame en een vaste voorvork. Die fiets voldoet prima aan alle eisen. Je kunt er in Nederland ook goed op mountainbiken. Voordeel is nog dat hij schijfremmen heeft.

Ik denk dat er op Marktplaats ook wel 29-inch mtb's van de goede maat aangeboden worden binnen het budget, maar dan moet je geduld hebben en het aanbod scherp volgen.

Een 29 inch mtb, met geveerde voorvork, als reisfiets met alleen achterbaggage en een stuurtas werkt prima. Ik doe al jaren hiermee mijn grote fietstochten.
In december komt er weer een Beginnerscursus. Hou het forum in de gaten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gerards schreef:
vr 19 okt, 2018 12:54
Zijn er vakatiefietsets die ervaring hebben met tenten van Nature Hike Van Aliexpress? Zijn goedkope tenten die goed in zijn budget passen en zijn ook via een Nederlandse site te bestellen.
Niet met Nature Hike maar wel met het (denk ik) vergelijkbare 3F UL Gear, daar heb ik een Nigor-achtige tipi van. De afwerking en kwaliteit is echt goed en ze zijn zeer betaalbaar.
Z'n Koga Traveller Signature heb ik ook als tweedehands vakantiefiets, weliswaar met een riem en versnellingsnaaf maar dat is niet het grote verschil.

Prima fiets wat mij betreft hoewel de vering, Koga Feathershock voor en de verende zadelpen, mij niet bevielen. Die zijn echter goed te vervangen, en dat heb ik ook gedaan, zie hier voor de voorvork. Een andere mogelijke zwakheid zijn de externe trapaslagers, die heb ik al een keer moeten vervangen.

De verf van het frame heeft wel aardig wat beschadigingen, goed opletten of dat alleen de verf is (dat zou geen probleem moeten zijn) of meer.