Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies over goed kettingblad gevraagd - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Advies over goed kettingblad gevraagd

Leon schreef:
di 27 aug, 2019 08:51
willem.m schreef:
vr 23 aug, 2019 15:38
. Zolang het maar beter is dan de alu Truvativ die ik er nu op heb zitten, en die voor mijn gevoel (thuis even nakijken) nauwelijks langer meegaat dan één ketting. (En nee: ik rij niet al jaren rond met die ketting. Of eigenlijk wel rond, maar niet ovaal... Eh... Hè, wat verwarrend wordt het nu...)
Voor aller info: hoeveel km heb je uiteindelijk met redelijk comfort met het gewraakte kettingblad kunnen fietsen?
De levensduur van één ketting is een vrij vaag begrip, vandaar.
Ik tikte dit allemaal in toen ik in Duitsland onderweg gefrustreerd was over het irritante geratel - en vooral ook omdat ik het thuis niet had gecontroleerd :|

Anyway, ik heb het nagezocht. Het blijkt dat ik er een stalen blad op had zitten :roll:, maar al wel wat langer dan ik dacht: precies vier jaar. Ik hou pas sinds twee jaar kilometerstanden bij zodat ik beter weet wanneer ik iets aan welke fiets (reis, race, mtb, ww) heb vervangen, maar ik schat zo in dat ik in die periode ca. 8.000-9.000 km op de Avaghon heb gereden, en in die periode zal ik denk ik twee kettingen (KMC X1 - heet tegenwoordig E1) hebben versleten (pin me er niet op vast). Ik heb nu dus wederom een stalen Truvativ besteld, die misschien niet lang meegaat, maar dan ook slechts een paar tientjes kost.
Dat is wel erg weinig inderdaad.
Leon schreef:
di 27 aug, 2019 22:05
Dat is wel erg weinig inderdaad.
Dat is een understatement, zeker voor kettingblad (al heeft die weinig tanden) waar verder niet mee geschakeld wordt, zou ik voor een paar tientjes eens een TA-specialites proberen, die gaat denk ik net zo lang en mogelijk wel langer mee.
Ik lig er niet wakker van hoor. Voor een paar tientjes kan ik een paar jaar vooruit. Er zijn ergere dingen, zoals bosbranden in het Amazonegebied, dooiende permafrost in Noord-Siberië en de komst van Disney Channel.
willem.m schreef:
di 27 aug, 2019 22:17
Ik lig er niet wakker van hoor. Voor een paar tientjes kan ik een paar jaar vooruit. Er zijn ergere dingen, zoals bosbranden in het Amazonegebied, dooiende permafrost in Noord-Siberië en de komst van Disney Channel.
Ik denk dat die dooiende permafrost gevaarlijker is dan de brand van de Amazone, de gassen die daar bij vrijkomen zijn een stuk schadelijker dan de CO2. Maar dat mogen we niet weten, anders was het wel echt in het nieuws geweest.
Disney kun je gewoon uitzetten (je kinderen alleen niet) die andere 2 zou mooi zijn maar gaat niet lukken ben ik bang.
Zelf rijd ik met een kettingblad van Thorn dat ook ongeveer een paar tientjes kost, die zat vanaf het begin op mijn fiets. Inmiddels tussen 20Mm en 25Mm mee gefietst (fiets vooral tijdens vakanties gebruikt) en nogal wat onverhard en slecht weer voor de kiezen gehad ook. Het kettingblad kan nog worden omgedraaid als hij van een kant versleten is. Dit is nog niet nodig geweest. Sterker nog, er is met het blote oog nog maar heel weinig verschil te zien tussen de twee kanten van ieder tandje. Wel heb ik altijd op tijd de goedkope kettingen die ik er op doe, vervangen. Ik heb het vermoeden dat het wel enkele grammen zwaarder zal wegen dan kettingbladen van andere merken. Blad kan worden besteld bij sjs cycles, in verschillende maten (aantal tandjes, armen, verschillende steekcirkels etc.).

PS ik gebruik er in regenachtige / koude landen wel een Hebie chainglider bij.

Hans
Met enige gène deel ik nog even een evaluatiemomentje...

Na het vervangen van het voorblad hield het geratel aan. Gelijk dacht ik: "Shit, het achterkransje!" En jawel: nadat ik het Rohloff-kransje had omgedraaid, was de ratel weg. Wat een blinde vlek had ik zeg... :oops:

Het nieuwe voorblad laat ik er nu maar op zitten. En ik wil bij deze mijn excuses aanbieden aan het oude voorblad dat ik ten onrechte van vroegtijdige slijtage heb beschuldigd, evenals aan degenen die tijd hebben gestoken in het meedenken over een nieuw voorblad. Mea culpa!