Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe fiets nodig - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

nieuwe fiets nodig

Jurr schreef:
di 31 aug, 2021 20:39
Is het frame niet te redden? Vraag Marten van M-Gineering eens.
Het is te proberen, maar oplopers (gezien de klachten een logische diagnose) zijn zelden economisch te redden.

Verder:

27.5 zijn meestal brede velgen met heel dikke banden en zijn daardoor in de praktijk groter dan 28". Bandenkeus voor touring is niet grandioos.

Qua parts is het niet spannend (velg/spaken) en sowieso is 27,5 ook niet zo courant als 28"of 29". Qua banden zie ik meer opties in 26" dan in 27,5".

Als je zo klein bent en zoals de TS brede banden wil zou ik daarom eerder naar 26" kijken dan 27,5", anders blijf je met een hele grote fiets zitten. Eerlijk gezegd was mijn eerste gedachte dezelfde als die van Shadow: TM2.6 oid.
Corrie, vriendin van keesswart, heeft een maatbouw Snel 26" met verlaagde bracket.
hesta schreef:
wo 01 sep, 2021 06:34
De Quantec ziet er veel belovend uit maar zou wel moeten gaan passen, lijkt op papier een stuk langer dan mijn huidige fiets.
De street versie lijkt smalle banden te hebben, maar kom niet in de specificatie lijst.
Meten is weten.... Een horizontale bovenbuis van 530mm is heel kort.

je koopt een fiets niet voor de banden, die kies je zelf.
loknor schreef:
wo 01 sep, 2021 11:58
... je krijgt de fiets niet meer korter omdat de driehoek er op de een of andere manier tussen moet ...
Ik krijg toch de indruk dat veel fabrikanten vooral geen moeite willen doen. En dé oplossing, kleinere wielen, is door hun marketeers verboden. Dat duurt natuurlijk net zo lang tot een heleboel fietsers met belachelijk grote fietsen rijden (het is bijna zo ver, zeker bij de e-bikes) en dan wordt compact het nieuwe nieuwste.
Leon schreef:
wo 01 sep, 2021 13:07
loknor schreef:
wo 01 sep, 2021 11:58
... je krijgt de fiets niet meer korter omdat de driehoek er op de een of andere manier tussen moet ...
Ik krijg toch de indruk dat veel fabrikanten vooral geen moeite willen doen. En dé oplossing, kleinere wielen, is door hun marketeers verboden. Dat duurt natuurlijk net zo lang tot een heleboel fietsers met belachelijk grote fietsen rijden (het is bijna zo ver, zeker bij de e-bikes) en dan wordt compact het nieuwe nieuwste.
Ik ben ook wel sceptisch, begrijp me niet verkeerd, maar dit probleem was er ook toen ik nog met mijn stalen Concorde wedstrijden reed :lol:

Alleen toen er 26"MTB's gemeengoed werden was er een halve handvol merken die een 26"expeditiefiets uitbracht, maar voor de rest? Nope. Ik moet je heel eerlijk zeggen dat ik de laatste jaren juist heel tevreden ben over het aanbod (en als ik dan "toch tegen de stroom inroei, ook over de functionaliteit en kwaliteit). Feit dat je tegenwoordig bij de meeste merken 45cm damesfietsen kan krijgen is eigenlijk best verassend, dat is echt wel anders geweest. Dat er dan geen 26" wordt gemonteerd is natuurlijk jammer, maar dat is dus geen nieuw probleem.

Wat je wel ziet is dat we veel dikkere banden kiezen... daar waar 32mm normaal was, is 50 mm doodnormaal. Mijn ebike heeft 42mm Supreme's (smal vallend) en dat is al behoorlijk tegen de stroom in. Mijn volgende forens-fiets krijgt 27,5 62mm Supermoto's (waar ben ik aan begonnen....). Daardoor worden wielen inderdaad wel fors groter. Maar of dat marketing is? Ik vind het een fijne ontwikkeling.

Betreft e-bikes: E-bikes hebben gewoon 28"wielen. Er is geen mainstream (weg!) E-bike met 29"wielen. Wat je wel ziet is dat je veel meer oudjes op de fiets ziet en die zijn inderdaad klein en is er een groep nooit-fietsers en die worden nog wel eens de verkeerde fiets aangesmeerd). Maar er is buiten de motor eigenlijk niets niet standaard aan een e-bike, ook niet de maatvoering.

=> Wat ook meespeelt is dat veel ebike gebruikers in de chopperstand willen, dus een hele hoge en korte voorkant. Ik vind het een gruwel, maar het heeft ook wel voordelen (makkelijk omkijken in het verkeer) en luchtweerstand is geen issue voor de meeste ebike gebruikers.
Leon schreef:
wo 01 sep, 2021 13:07
loknor schreef:
wo 01 sep, 2021 11:58
... je krijgt de fiets niet meer korter omdat de driehoek er op de een of andere manier tussen moet ...
Ik krijg toch de indruk dat veel fabrikanten vooral geen moeite willen doen. En dé oplossing, kleinere wielen, is door hun marketeers verboden.
Wielgrootte maakt niet zoveel uit want die kleine frames worden toch zonder uitzondering ontworpen voor 170mm cranks. Waardoor het bottom bracket een minimum vereiste hoogte heeft en het voorwiel onderuit moet schuiven om niet met je tenen tegen het wiel te zitten (toe overlap).
Dat zelfs die kleine frames 170 mm-crancks gebruiken is onderdeel van het probleem.
Ik blijf bij mijn eerste reactie van dit draadje en ben blij dat ik zelf iets meer een confectielijf heb.
loknor schreef:
wo 01 sep, 2021 13:22

Betreft e-bikes: E-bikes hebben gewoon 28"wielen. Er is geen mainstream (weg!) E-bike met 29"wielen.
Flyer heeft vroeger de S-serie nog wel in 26 inch gehad. Niet allemaal geloof ik, maar wel een paar modellen.
ik zou nog eens overwegen je Vittorio te laten richten. ik heb even gezocht en foto's van je fiets gezien, maar zo'n fiets vind je niet zo maar weer
of, zoals Grandonneur al voorstelt: ga met die maten/tekening naar een framebouwer en laat een frame naar je wensen maken.
TS is dit topic gestart met de mededeling dat het frame krom is.
Afgaande op de reacties hierboven, lijkt iedereen dat een normaal gebrek te vinden.
Ik vind het niet normaal
Hoe komt een frame krom?

Ik heb zelf eens een Vittorio gehad.
En die fiets was vanaf het begin krom.
De spades van voor- en achtervork waren niet precies even lang.
Daar was maar een oplossing voor: een nieuw frame.
tndmbkr schreef:
wo 01 sep, 2021 19:04
Hoe komt een frame krom?
TAP Air Portugal heeft dat eens spontaan voor me geregeld maar er zijn legio andere beklemmende mogelijkheden.
- Ik ben 159cm lang, mogelijk in de loop der jaren iets gekrompen :roll:
tndmbkr schreef: TS is dit topic gestart met de mededeling dat het frame krom is.
Hoe komt een frame krom?

Ik heb zelf eens een Vittorio gehad.
En die fiets was vanaf het begin krom.
De spades van voor- en achtervork waren niet precies even lang.
Daar was maar een oplossing voor: een nieuw frame.
- ik weet niet of het frame altijd al krom is geweest maar weet wel dat op de laatste fietsvakantie, ca 3 jaar terug, het wiel 1x tussen perron en trein kwam, tijdens overstappen.
Was ook niet helemaal tevreden met de aflevering van de fiets. Heb er nog het een en ander aan moeten aanpassen.
- ik zit goed op de fiets hij heeft een bovenbuis van 45 cm en dat is te kort, met de lengte van de voorbouw van de stuurpen er bij kom ik op 51 cm. Een bovenbuis van 51 of 53 cm kan wel maar dan moet het stuur wel direct op de voorvork zitten.
-Met dit kleine frame heb ik offraod met bagage nog controle over de fiets en met een 28 inch heb ik altijd het idee dat de fiets controle over mij had.
-"
hoogframe schreef:
Feit dat je tegenwoordig bij de meeste merken 45cm damesfietsen kan krijgen is eigenlijk best verassend"
Ja en helaas is vaak de lengte van de bovenbuis niet of nauwelijks aangepast. Laat staan de hoogte van de balhoofdbuis en het stuur.

-Santos travel master 2.6 ga ik misschien binnenkort een keer proef rijden. als eerder op een santos gezeten vond hem toen te lang.
- op maat laten maken bij snel is een optie, en gezien de bereikbaarheid van uit Laren met OV of fiets ook de eerste keus als het een maat frame word.
- Breede banden is voor mij een must omdat ik meer off road rijd.

Dit is mijn Ebike en die vind ik te groot om lange afstanden te rijden. https://ebikesbrabant.nl/product/kali/
Dit is puur een werk fiets helaas noodzakelijk om als verzorgende in de wijk te kunnen blijven werken. En een van de weinige fietsen waar bij ik niet het gevoel had dat ik mijn armen in de lucht moest steken als ik naast de fiets stond. Wel een ander stuurpen zonder voorbouw opgezet, om de fiets korter te maken en zo minder last van een stijve nek en migraine te hebben
hesta schreef: - Ik ben 159cm lang, mogelijk in de loop der jaren iets gekrompen :roll:

- ik weet niet of het frame altijd al krom is geweest maar weet wel dat op de laatste fietsvakantie, ca 3 jaar terug, het wiel 1x tussen perron en trein kwam, tijdens overstappen.
Was ook niet helemaal tevreden met de aflevering van de fiets. Heb er nog het een en ander aan moeten aanpassen.
- ik zit goed op de fiets hij heeft een bovenbuis van 45 cm en dat is te kort, met de lengte van de voorbouw van de stuurpen er bij kom ik op 51 cm. Een bovenbuis van 51 of 53 cm kan wel maar dan moet het stuur wel direct op de voorvork zitten.
-Met dit kleine frame heb ik offraod met bagage nog controle over de fiets en met een 28 inch heb ik altijd het idee dat de fiets controle over mij had.

Ja en helaas is vaak de lengte van de bovenbuis niet of nauwelijks aangepast. Laat staan de hoogte van de balhoofdbuis en het stuur.

-Santos travel master 2.6 ga ik misschien binnenkort een keer proef rijden. als eerder op een santos gezeten vond hem toen te lang.
- op maat laten maken bij snel is een optie, en gezien de bereikbaarheid van uit Laren met OV of fiets ook de eerste keus als het een maat frame word.
- Breede banden is voor mij een must omdat ik meer off road rijd.
Surly Disc Trucker, de 42cm framehoogte heeft een bovenbuis van 48,9cm Dat lijkt mij de goedkoopste route naar een nieuwe fiets. Kun je 50mm banden mét spatborden in kwijt. Opbouw kan ook met een 'normaal stuur'
Just Pedal is er bekend mee en heeft al veel reizigers geholpen.

De Santos Travelmaster is idd 'lang' voor z'n hoogte, als het budget er is kun je maatbouw overwegen en dan zou ik Wind Cycleworks in Goes willen aanbevelen of M-Gineering in Kiel-Windeweer, beetje afhankelijk waar je woont en hoeveel tijd je hebt, want voor een fiets op maat ben je zo maar 1 jaar verder.
Shadow schreef: Surly Disc Trucker, de 42cm framehoogte heeft een bovenbuis van 48,9cm Dat lijkt mij de goedkoopste route naar een nieuwe fiets. Kun je 50mm banden mét spatborden in kwijt. Opbouw kan ook met een 'normaal stuur'
Just Pedal is er bekend mee en heeft al veel reizigers geholpen.

De Santos Travelmaster is idd 'lang' voor z'n hoogte, als het budget er is kun je maatbouw overwegen en dan zou ik Wind Cycleworks in Goes willen aanbevelen of M-Gineering in Kiel-Windeweer, beetje afhankelijk waar je woont en hoeveel tijd je hebt, want voor een fiets op maat ben je zo maar 1 jaar verder.
Net op de site van Justpedal zitten kijken vrijwel geen fiets op voorraad. Helaas. Is nog op fiets afstand.
Haast heb ik gelukkig niet de vittorio is nog goed genoeg om op te fietsen en vakantie te gaan. Maar het is wat minder fijn fietsen. Bovendien is er beperkte keus in afmontage op dit moment.
Budget: maak ik me op dit moment niet druk over. Als er geen gekke dingen gebeuren die veel geld gaan kosten heb ik over een maand of 5 een maatbouw bij elkaar, en dan heb ik over de duurste optie met son en rolhof. Weet nog niet of ik dat wil.

Ik woon in Laren NH. Heb zelf geen rijbewijs, Ben dus van OV en fiets afhankelijk. (of van mijn zoon) Goes of Kiel-Windeweer is wat gecompiceerder dan Snel in Utrecht.
hesta schreef:

Net op de site van Justpedal zitten kijken vrijwel geen fiets op voorraad. Helaas. Is nog op fiets afstand.
Haast heb ik gelukkig niet de vittorio is nog goed genoeg om op te fietsen en vakantie te gaan. Maar het is wat minder fijn fietsen. Bovendien is er beperkte keus in afmontage op dit moment.
Budget: maak ik me op dit moment niet druk over. Als er geen gekke dingen gebeuren die veel geld gaan kosten heb ik over een maand of 5 een maatbouw bij elkaar, en dan heb ik over de duurste optie met son en rolhof. Weet nog niet of ik dat wil.

Ik woon in Laren NH. Heb zelf geen rijbewijs, Ben dus van OV en fiets afhankelijk. (of van mijn zoon) Goes of Kiel-Windeweer is wat gecompiceerder dan Snel in Utrecht.

Ik zou even contact opnemen met Jelle van Just Pedal, ik zie op z'n instagram namelijk wel leveringen van Surly voorbij komen...

En mocht het maatbouw worden, je bent met de trein zo in Goes...
Shadow schreef:
wo 01 sep, 2021 22:22

En mocht het maatbouw worden, je bent met de trein zo in Goes...
...en met de fiets zo in Kiel-Windeweer. Laatst nog bij Marten langs gefietst.

Tentje mee, kun je er zo lang over doen als je wil. Schijnt men wel vaker te doen hier op het forum ;)
Kamperen wordt lastig in Goes :lol:
Kwam deze tegen op marktplaats:

https://link.marktplaats.nl/m1744853556

Weet niet of het ook een gebruikte fiets mag zijn, maar het is wel een kleine framemaat van een degelijke fiets.
Jurr schreef:
do 02 sep, 2021 05:47
Kwam deze tegen op marktplaats:

https://link.marktplaats.nl/m1744853556

Weet niet of het ook een gebruikte fiets mag zijn, maar het is wel een kleine framemaat van een degelijke fiets.
Ik heb het idee dat de velgen versleten zijn van deze fiets. Maar kan het niet goed zien op de foto's.
Er lijkt een randje ontstaan te zijn. Nee ik bedoel niet de slijtindicatie :)
Jurr schreef:
do 02 sep, 2021 05:47
Kwam deze tegen op marktplaats:

https://link.marktplaats.nl/m1744853556

Weet niet of het ook een gebruikte fiets mag zijn, maar het is wel een kleine framemaat van een degelijke fiets.
Zou een optie kunnen zijn als het geen santos was. Deze zijn te lang. En met deze setup rijd je liever op de weg dan offroad.
Heb ervaring met dit stuur.

Overigens denk ik niet dat de wielen versleten zijn, je ziet duidelijk de indicatie streep nog zitten