Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vraag over slijtage remblokjes bruikleenfiets. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Vraag over slijtage remblokjes bruikleenfiets.

Shrek schreef:
zo 12 nov, 2023 11:21
Idd, op mijn eigen velgremfietsen komen absoluut geen velgvretende Shimano blokjes, maar Koolstop Salmon.
Ik heb ook lopen tobbe met de originele Shimano blokjes op fiets. Naar de fietsenmaker voor andere blokjes. Hij durfde mij geen garantie te geven dat de blokjes uit zijn winkel de oplossing zou kunnen zijn.
Bij de HEMA blokjes voor een prijs waarmee ik de gok wel durfde te wagen.
Nog steeds probleemloos geen gekras en nog steeds geen groeven in mijn velgen.
Volgens de beschrijving van Shimano waren de blokjes correct gemonteerd.
Screenshot_2023-11-12-10-59-50-02_ab7988c7b00b15bc78ec5a428c58236f.jpg
PhilipBe schreef:
zo 12 nov, 2023 15:10
Volgens de beschrijving van Shimano waren de blokjes correct gemonteerd.

Screenshot_2023-11-12-10-59-50-02_ab7988c7b00b15bc78ec5a428c58236f.jpg
Daar wordt niets genoemd over voor- en achterrem. Bij de achterrem zit zo de lange kant naar achteren dus voor die klopt het zo maar bij de voorrem zit diezelfde lange kant dan naar voren omdat de klauwen voor ook voor de vorkbuizen zit en achter ook achter de framebuizen. Gespiegeld om het dwarse vlak dus. Beetje onvolledig dat voor-en achterremmen niet beide behandeld worden. Zonder expliciet te melden dat ze voor met de lange kant naar voren gemonteerd zouden moeten worden ga ik toch van de logischer optie uit om de lange kant ook op het voorwiel naar achteren te monteren. De redenatie daarachter heb ik eerder beschreven.

Maar als een fietsenmaker klakkeloos alleen dat ene onvolledige plaatje gebruikt kan ik begrijpen dat ze dan voor met de lange kant naar voren worden gemonteerd.
Als er een verschil zou zijn tussen voorrem-achterrem en een bepaalde richting vereist is zou het vermeld zijn:

Bv op deze manier:
IMG_20231111_120206.jpg
Bij metalen houders en losse inserts krijg je dezelfde wijze, korte kant naar de vork/frame. Vandaar het verschil tussen voor en achterrem.
Helaas wordt er vaak veel te moeilijk gedaan. Als je met een - grofweg gezien - L-vormig object wilt remmen is het qua krachtenspel toch wel erg duidelijk dat de lange kant moet wijzen naar waar het tegenobject vandaan komt. Anders knikt het ding. Het is net als wanneer je zelf achteruit beweegt en dan met de voeten moet remmen. Dat werkt niet.
Bij Shimano hebben ze er kennelijk een heel verhaal bij verzonnen en dat vertaald in toch wel opmerkelijke pijlen, maar mijn vertrouwen in Shimano is wat remblokjes betreft niet zo heel groot.
Bij Kool Stop zijn ze er heel duidelijk in. Op https://koolstop.com/blogs/news vindt je meerdere instructies en in allemaal vind je dit plaatje, zonder de op deze manierc onnodige opmerking of het om een achter-of voorwiel gaat of aan welke kant van het frame of vork de rem gemonteerd is, want dat kan ook nog:
Afbeelding
PhilipBe schreef:
zo 12 nov, 2023 22:30
Als er een verschil zou zijn tussen voorrem-achterrem en een bepaalde richting vereist is zou het vermeld zijn:


Bij metalen houders en losse inserts krijg je dezelfde wijze, korte kant naar de vork/frame. Vandaar het verschil tussen voor en achterrem.
Volgens mij maken we het voor de ondewerp statrter te ingewikkeld.
Toch een opmerking mbt de tekst hierboven: met losse inserts altijd de open kant naar achter. Anders risico op er uit schuiven bij hard remmen.
Korte kant naar het frame / vork lijkt me dan niet juist.

Maar: koop gewoon 4 blokjes bij de fietsenmaker. Aan de foto’s te zien wordt de fiets niet super onderhouden en zal hij ook niet zoveel km hoeven te maken. En, ja, shimano maakt blokjes die bij veel velgen stukjes alumium losmaken.
Als je de fiets echt origineel wilt hebben heb ik nog wel een paar 20 jaar oude remblokjes, pas een kwart versleten en heerlijk uitgehard waardoor ze nooit meer slijten!
Een uitvergroting van de rechtse metalen houder voor.
Screenshot_2023-11-11-11-57-59-78_ab7988c7b00b15bc78ec5a428c58236f~2.jpg
De kant met het vijsje is de open kant .het vijsje zet het blokje vast.
Vandaar het belang en de aanduiding op de houder van "Forward" opdat inderdaad de gesloten kant naar voor moet.

Dus herhaal wat ik zei: als de richting belangrijk is (Shimano/koolstof) staat het duidelijk aangegeven.

En Shimano monteert zijn blokjes korte kant naar de vork/frame.
PhilipBe schreef:
ma 13 nov, 2023 21:21
En Shimano monteert zijn blokjes korte kant naar de vork/frame.
Dus niet, want sommige fietsen hebben de voorrem aan de andere kant van de vork.
Dat nog los van het idee of de pijl de richting van de band of die van het blokje moet voorstellen. Shimano maakt het onduidelijk.

(Het Kool Stop, niet koolstof. Het heeft niks met dat zwarte element te maken)
PhilipBe schreef:
ma 13 nov, 2023 21:21
Een uitvergroting van de rechtse metalen houder voor.

Screenshot_2023-11-11-11-57-59-78_ab7988c7b00b15bc78ec5a428c58236f~2.jpg

De kant met het vijsje is de open kant .het vijsje zet het blokje vast.
Vandaar het belang en de aanduiding op de houder van "Forward" opdat inderdaad de gesloten kant naar voor moet.

Dus herhaal wat ik zei: als de richting belangrijk is (Shimano/koolstof) staat het duidelijk aangegeven.

En Shimano monteert zijn blokjes korte kant naar de vork/frame.
Voor het argument om de lange zijde achter te doen zijn degelijk te onderbouwen argumenten die al gegeven zijn. Ik ben van alles te overtuigen maar dat dient dan wel met degelijke onderbouwing gepaard te gaan. Als men dus het standpunt in wil nemen dat de korte zijden tussen voor- en achterrem naar elkaar toe moeten wijzen en de lange zijde dus bij de voorrem naar voren zou moeten dan zou ik daar graag een onderbouwing voor willen lezen.

Het zou mij niet verbazen als instructies bij fabrikanten niet altijd door voldoende technisch onderlegde mensen gemaakt worden en dat daar ook fouten/onvolledigheden in kunnen voorkomen.

Hier kun je over trommelremmen hetzelfde concept van 'zelfbekrachtiging' lezen en waarom er daarom verbeterde, complexere uitvoeringen zijn ontworpen om dat effect tegen te gaan. Het lijkt daar niet expliciet benoemd te worden maar het is van enkelvoudige trommelremmen bekend dat die zelfbekrachtigende remvoering sneller slijt. Volkomen logisch als die meer remkracht genereert.

https://www.mvwautotechniek.nl/trommelrem/
Leon schreef: Bij Kool Stop zijn ze er heel duidelijk in. Op https://koolstop.com/blogs/news vindt je meerdere instructies en in allemaal vind je dit plaatje, zonder de op deze manierc onnodige opmerking of het om een achter-of voorwiel gaat of aan welke kant van het frame of vork de rem gemonteerd is, want dat kan ook nog:
Duidelijk plaatje inderdaad. Vertelt je alles wat je moet weten.
Met alle respect want je wilt echt begrijpen waar je mee bezig bent, maar is je ambitie nu om te promoveren op de gedachte achter de remwerking versus de uitwerking daarvan op de realiteit, of is je ambitie een fiets die remt?

In dat laatste geval kun je een blokje vervangen en testen of ie het doet.
Trouwens nog een argument om te gaan voor de variant van korte kant achter de vork: lange kant achter de vork kan de optie beperken om de rem naar buiten te draaien mocht het wiel ge(de)monteerd moeten worden. Het kan zelfs een wiel met een slag erin laten blokkeren. BTDT.
Grandonneur schreef:
di 14 nov, 2023 15:57
Trouwens nog een argument
Het is tot nu toe het enige argument dat ik voor deze methode heb gehoord.
Grandonneur schreef:
di 14 nov, 2023 15:57
Trouwens nog een argument om te gaan voor de variant van korte kant achter de vork: lange kant achter de vork kan de optie beperken om de rem naar buiten te draaien mocht het wiel ge(de)monteerd moeten worden. Het kan zelfs een wiel met een slag erin laten blokkeren. BTDT.
Zou best wel eens de reden kunnen zijn:
Een oude foto opgezocht van toen ik het balhoofd gesmeerd heb.
Screenshot_2023-11-14-15-28-47-11_ab7988c7b00b15bc78ec5a428c58236f~2.jpg


Ondertussen vervangen door kool-stop blokjes, in de voorgeschreven richting :wink:
Screenshot_2023-11-13-21-39-32-89_ab7988c7b00b15bc78ec5a428c58236f~2.jpg
Daar past het wel heel nipt maar de remklauwen gaan volledig open.
Ik heb even gekeken en het zou inderdaad kunnen dat de voorblokjes met de lange kant achter tegen de vorkbuis zouden stuiten als je de klauwen wilt openklappen en als je de blokjes niet losdraait zodat ze kunnen kantelen. Die wens zou dan in conflict zijn met het rationaal van lange zijde achter maar dat is een afweging die je inderdaad kunt maken.

Als weetgierig mens en wetenschapper wil ik gewoonlijk niet alleen weten maar ook begrijpen. Vandaar dat ik naar een reden voor die montage zocht. Dit zou als zodanig kunnen kwalificeren.

De remklauwen op de voorvork moeten voor de buizen gemonteerd worden omdat er achter die buizen bij dit type remmen geen toegang van boven voor de remkabel is en wellicht ook te weinig ruimte onder het frame. Het tegen de buizen aan geduwd worden door de remkracht i.p.v. eraf getrokken worden 'voelt' eigenlijk wel logischer aan maar hier kan dat daarom niet. Achter die buizen zou namelijk ook dat aspect van de lange kant van de blokjes tegen die buizen stuiten vermijden bij lange kant achter.

Ik weet niet of een ander type velgremmen wel achter de vorkbuizen zou passen. Bestaan die eigenlijk?

Nog even terugkomend op die link die ik gaf naar een wederverkoper op het Bol platform. Die pagina klopt niet. Ze bieden er 5 paar remblokjes aan maar leveren maar 1 paar. Niet gebruiken dus. Ik kan die posting niet meer editen dus kan die link daar niet meer weghalen. Ze willen zich er vanaf maken met te zeggen dat het een foutje is maar de consumentenwetgeving zegt toch echt anders. Daarvan moet je het product voor de aangeboden prijs leveren tenzij er sprake is van een 'kennnelijke fout', zoals een komma die verkeerd staat en de klant had kunnen weten dat de prijs niet juist kan zijn. Aangezien ze bij rosebikes voor €6,05 voor 1 setje verkocht worden is €4,05 per setje bij 5 stuks wel voordeliger, zoals je bij grotere aantallen mag verwachten, maar zeker geen kennelijke fout. €20 voor 1 setje is ook gewoon fors duur. Dat zou ik eerder geneigd zijn een kennelijke fout te noemen. Ik kan ze incl. bezorging ook voor minder dan de helft bestellen bij een enkele set. Als ik ze terug zou zenden moet ik nog meer extra tijd en moeite doen voor hún fout en dan alsnog met lege handen staan? Dacht het niet. Hún fout dus moeten zij de negatieve gevolgen maar dragen en die niet op de klant afwentelen. Hoort bij het ondernemersrisico.

Aan Bol gemeld. Waren het met me eens. Die gaan het verder met ze uitvechten. Als het even meezit worden die resterende 4 nog gewoon nageleverd want dat gaat Bol aan ze vragen.
Man Met Fiets schreef:
wo 15 nov, 2023 16:03

Nog even terugkomend op die link die ik gaf naar een wederverkoper op het Bol platform. Die pagina klopt niet. Ze bieden er 5 paar remblokjes aan maar leveren maar 1 paar. Niet gebruiken dus. Ik kan die posting niet meer editen dus kan die link daar niet meer weghalen.
Link en inleidende tekst in je bericht weggehaald.
moderator2 schreef:
wo 15 nov, 2023 17:48
Man Met Fiets schreef:
wo 15 nov, 2023 16:03

Nog even terugkomend op die link die ik gaf naar een wederverkoper op het Bol platform. Die pagina klopt niet. Ze bieden er 5 paar remblokjes aan maar leveren maar 1 paar. Niet gebruiken dus. Ik kan die posting niet meer editen dus kan die link daar niet meer weghalen.
Link en inleidende tekst in je bericht weggehaald.
Bedankt. Maar mijn klacht bij Bol heeft er al toe geleid dat op de productpagine nu "Niet Leverbaar" staat dus het 'gevaar' is ondertussen geweken.
Vijfendertig posts over een paar remblokjes; en dan durft men nóg te beweren dat forums hopeloos uit de tijd zijn, en nauwelijks nog bezocht worden. :D
Zonet gezien in een ander topic.

Dus het bestaat inderdaad: een type voorrem gemonteerd aan de andere kant van de vork....

Screenshot_2023-11-30-19-58-27-99_3aea4af51f236e4932235fdada7d1643.jpg
PhilipBe schreef:
vr 01 dec, 2023 00:47
Zonet gezien in een ander topic.

Dus het bestaat inderdaad: een type voorrem gemonteerd aan de andere kant van de vork....
Dan heb ik hier nog een ander topic voor je:
viewtopic.php?t=35549

Groetjes,

Carl