Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ketting en casette vervangen:wat is de gemiddelde levensduur - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Ketting en casette vervangen:wat is de gemiddelde levensduur

Leon schreef:
gartnl schreef:Welke methode je ook neemt, ze meten trouwens toch nooit de sluitage van de rollen. Het blijft een indicatie. Henk
Bij meten met een Rohloff Caliber meet je wel degelijk twee rolletjes mee, en meet je zowel de verdunning aan de buitenkant als aan de binnenkant ervan.
Leon
Het blijft een leuk item. Overigens vraag ik me wel eens af of het allemaal wel zin heeft ... Ik heb een vriend die gewoon lekker door fietst tot het een paar keer berg-op overslaat en dan de hele boel vervangt. Volgens mij is ie goedkoper uit ... Die trend zie je namelijk ook bij fabrieken: niet langer vroegtijdig vervangen maar gewoon wachten tot het stuk gaat blijkt op termijn goedkoper.
gartnl schreef:Het blijft een leuk item. Overigens vraag ik me wel eens af of het allemaal wel zin heeft ... Ik heb een vriend die gewoon lekker door fietst tot het een paar keer berg-op overslaat en dan de hele boel vervangt.
Toch vindt ik het niet prettig een cassette en ketting + gereedschap mee te nemen op vakantie, om het onderweg evt te vervangen. Er is hier wel eens eerder gezegd dat als je voor een vakantie weet dat je binnen 1000km het spul moet vervangen je dat beter direct kan doen. Afhankelijk van de geplande afstand neem ik 1000km of meer, maar ik ben 't er wel mee eens.

GerdC schreef:
MiaV schreef:Waar is die ene andere???? :wink:
In de W......straat in A.....dam. Gerd
Dan heeft mijn fietsenmaker vast niet mee gedaan met het onderzoek
8)
Eerst hield ik netjes bij hoelang alles meeging (ketting en cassette vervangen is zo'n beetje de grootste periodieke kostenpost aan een derailleurfiets) aan de hand van een kilometerteller.

Je wilt niet onnodig dingen vervangen (ik fiets op mijn fietsen met elkaar zo'n 10.000 km per jaar), maar ook niet met een onbetrouwbare te ver versleten ketting op vakantie. Dus heb ik onlangs voor zeg 12 € een ketting slijtage indicator meter cq tool aangeschaft, dan kan je zelf meten of de ketting voor 50 of 75 % versleten is, bij 75 % slijtage vind ik het tijd om de ketting te vervangen.

Zie: http://www.parktool.com/products/detail ... tem=CC%2D3

Een goede fietsenmaker gebuikt deze ook in de werkplaats, en zal het meetresultaat gebruiken in de afweging wel of niet vervangen.

hmm, wat kosten technisch het voordeligste is zie ik geloof ik nog niet voorbij komen...

met twee kettingen doorrijden tot de kransjes echt op zijn, met kans op slijtage voor tandwielen 8000km =1 x per jaar 2 kettingene en kransje
1x per twee jaar voorbladen = ca 55 + 30 euro/jr


met vier (?!!) kettingen wisselen en meeest gebruikte kransjes optijd wisselen. na ca 2000km.

IK fiets meestal in de derde versnelling, dus als mijn cassette versleten is varvang ik alleen maar het derde tandwiel.

Mario

mijn vorige fiets was een medeo trekking van gazelle met een shimano alivio (3 x 8 versnellingen)er op. Daarmee deed ik gemiddeled 8000 km per jaar en verving ik om de 8000 km (dus 1x per jaar) ketting en cassette achter. Om de twee jaar waren dan de voorbladen aan de beurt .
Nu heb ik de Kathmandu met XT-groep en lijkt het erop dat na 6000 km al moet vervangen (3 x 9 versnellingen, dus dunnere tandwielen en ketting en dus sneller sleet).
Gemiddeld maak ik de aandrijving 1 x per 1000 km schoon of als het een paar keer hard regende (en de handel dus vuil is).
Ik vervang wel steeds door originele shimano stukken.

amateurke schreef:mijn vorige fiets was een medeo trekking van gazelle met een shimano alivio (3 x 8 versnellingen)er op. Daarmee deed ik gemiddeled 8000 km per jaar en verving ik om de 8000 km (dus 1x per jaar) ketting en cassette achter. Om de twee jaar waren dan de voorbladen aan de beurt .
Nu heb ik de Kathmandu met XT-groep en lijkt het erop dat na 6000 km al moet vervangen (3 x 9 versnellingen, dus dunnere tandwielen en ketting en dus sneller sleet).
Gemiddeld maak ik de aandrijving 1 x per 1000 km schoon of als het een paar keer hard regende (en de handel dus vuil is).
Ik vervang wel steeds door originele shimano stukken.
Ik hou het voor mezelf bij en kan met twee hg 73 kettingen en een cassette hg 70/9 speed van shimano zon 12500 kilometer rijden en het voorblad kan 35000 kilometer mee.
En jij schrijft lijkt het erop maar zolang de ketting niet overslaat hoef je niets te vervangen.

Mijn achterderailleur maakt al een paar 100'en km's meer lawaai dan vroeger. Er is ook beetje roest op de veer, ik smeer 'm nog wat en na een goeie 1000km vervang ik 'm. Ik heb geen idee hoeveel km hij al heeft gedaan.

De vorige eigenaar heeft 30000km met de fiets gedaan maar ik heb nergens een idee van de onderdelen apart, hij hield het niet zo bij. Ikzelf heb er al een 6000km mee gedaan. De achterste velg is gebroken ongeveer 1000km terug en de voorste ga ik ook weldra vervangen. In september ga ik nog een fietsvakantie maken. Tegen dan vervang ik de ketting nog eens en na de vakantie vervang ik de voorbladen, de cassette en de achterderailleur. De cassette vervang ik door een andere die nog niet helemaal versleten is. Ik heb er nu een XTR opstaan 14-32 8speed omdat ik ga fietsen in bergachtig gebied. Na de reis gebruik ik de fiets om naar school te fietsen elke dag en af en toe een korte trip.

Ik vervang de ketting na 2000 a 4000km (hangt van het gebruik af) en de cassette na 4000 a 12000. De voorbladen na 8000 a 16000. Er is redelijk wat verschil maar het hangt echt van de zorg af. Ik heb steeds maar 1 ketting en ik rij tot die bijna op is. Meestal is dat na 3000km, de casssete gaat 2-3 kettingen mee en de voorbladen 4 a 6. Derailleur gaat zeker 6 kettingen mee.

Ok, het is een dure ketting maar als je bedenkt dat je vaak bij het vervangen van de ketting ook naar je tandwielen moet kijken dan is de prijs wellicht te rechtvaardigen. Wij fietsen nu met de KMC Gold ketting. Lelijk goudkleurig ding maar de ketting blijkt bijzonder slijtvast te zijn. Beter dan de geroemde Sram ketting.

ik vervang ketting en krans samen. dit omdat ze op elkaar inslijten. samen gaat dat zo'n 12000km mee.
bovendien spaart het een hoop geld. reken maar uit wat het kost om iedere 2 a 3000 km een nieuwe ketting te kopen.

Ik heb 1 keer, als onderzoek, mijn ketting en krans zo lang mogelijk laten zitten. resultaat: na 17000km begint het slecht te werken. dan trap je door als je kracht zet, het lijkt alsof je de ketting over de tandjes heen trekt.
en uiteindelijk ketting breuk.

1200 km lijkt mij netjes gezegd wat weinig.
en een mooie mannier om geld te verdienen voor de fietsenmaker.