Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff-kilometers (hoeveel, hoe snel, hoe goed?) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Rohloff-kilometers (hoeveel, hoe snel, hoe goed?)

146 berichten
Aniphys schreef:Ik merkte op dat hier veel Rohloff-gebruikers rondwaren op dit forum. Bijna iedereen is enthousiast (net zoals ik). Ik ben nu wel eens nieuwsgierig naar de cijfertjes...dus, indien je een Rohloff gebruikt (vakantie of woon-werk), graag even antwoorden op volgende vraagjes:
Aniphys
A) 6 - 7 jaar
B) 25.000+ ( Hou de kilometers niet bij )
C) 0 x
D) 1x per jaar
A) 7 mnd.
B) 5500 km
C) 0 keer
D) 1 keer
Nu: 00.12 uu,r 29 juli 2010

vanaf 2006 avaghon 28 inch series met rohloff extern schakelmechanisme,
20200 km
geen enkel probleem gehad
3 maal olie en net 3 e rohloff ketting maar 2 e kon nog best tijdje mee. Verwisseld met oog op Cuba reis winter.
gr. rob
A) Ruim 2 Jaar dagelijks woonwerkverkeer (hele jaar door)
B) +-15 000
C) 0 keer
D) 2x olie 1x ketting (2e ketting zit eraan te komen)
@jpost0760: ik ben ook niet erg onder de indruk.
Maar ben ik nu zo'n zuinige jongen: gewoon XT spul met SRAM kettingen (2 stuks die om de 1000KM worden gewisseld) en ik rij al dik 16KKM en alles doet het nog als 'n zonnetje: voor- en achter derailleur, crankbladen, casette en kettingen. En ik rij echt niet alleen keurige asfaltwegen in Europese landen.

Is het enige voordeel van de Rohloff nu dat er minder onderhoud noodzakelijk is?

groeten,
Peter.
Ik vraag me ook een beetje af waar de posters met de schakelproblemen blijven. Daar werden onlangs toch een handjevol van uit de mouw geschud.
Beste liefhebbers,
Tot voor kort was ik ook van plan mijn nieuwe fiets met rohloff te kiezen, maar ik ben inmiddels ook meer dan overtuigd dat dat erg weinig voordelen biedt. Het grappige is dat ik vooral daarvan overtuigd raak door dit soort positief bedoelde draadjes.
Dit soort data haal ik met een deralleurversnelling met minimaal onderhoud zonder problemen. 2000-3000 km met een ketting vind ik echt ongelooflijk kort. Het zal wel aan mijn veelvuldig schakelen liggen, maar mijn tandwielen gaan ook altijd ongelooflijk lang mee. Opvallend overigens ook dat de levensduur bij rohloffers ook erg uiteenlopend is. Ik begin te vermoeden dat naast schoonhouden souplesse van trappen ook een grote rol speelt in de levensduur.
Als je dan ook de draadjes met rohloffproblemen leest, wordt het toch wel heel moeilijk om nog voor een naafversneller te kiezen. En dat is jammer want ik houd wel van technische snufjes en hebbedingen.
Volgens mij is het tijd voor een upgrade van de rohloff, waarbij het gelek, doortrappen en misschakelen opgelost worden.

Bij deze een oproep voor de echte kilometervreters om hun rohloffdata ook op te geven. Eigenlijk wil ik nog steeds overtuigd worden....

Marc
geelfietsje schreef:Beste liefhebbers,
Tot voor kort was ik ook van plan mijn nieuwe fiets met rohloff te kiezen, maar ik ben inmiddels ook meer dan overtuigd dat dat erg weinig voordelen biedt. Het grappige is dat ik vooral daarvan overtuigd raak door dit soort positief bedoelde draadjes.
Dit soort data haal ik met een deralleurversnelling met minimaal onderhoud zonder problemen. 2000-3000 km met een ketting vind ik echt ongelooflijk kort. Het zal wel aan mijn veelvuldig schakelen liggen, maar mijn tandwielen gaan ook altijd ongelooflijk lang mee. Opvallend overigens ook dat de levensduur bij rohloffers ook erg uiteenlopend is. Ik begin te vermoeden dat naast schoonhouden souplesse van trappen ook een grote rol speelt in de levensduur.
Als je dan ook de draadjes met rohloffproblemen leest, wordt het toch wel heel moeilijk om nog voor een naafversneller te kiezen. En dat is jammer want ik houd wel van technische snufjes en hebbedingen.
Volgens mij is het tijd voor een upgrade van de rohloff, waarbij het gelek, doortrappen en misschakelen opgelost worden.

Bij deze een oproep voor de echte kilometervreters om hun rohloffdata ook op te geven. Eigenlijk wil ik nog steeds overtuigd worden....

Marc
Beste Allemaal,

Wellicht iets terzijde. Ik maakte enkele dagen gelden melding van af en toe een keertje doortrappen toen ik in heet binnenland Spanje was. In kouder NL doet zich dit euvel niet meer voor, olie is kouder.

Overigens, ik hoef niet te melden de vele andere voordelen van Rohloff t.o.v. derailleur versnellingen. Deze site staat er vol van.

Rob
Beste liefhebbers,

De site staat inderdaad vol van "voordelen" van een Rohloff, dus die discussie hoeft wat mij betreft niet meer gevoerd te worden. Dat is precies mijn punt....
Liefhebbers die aangeven die voordelen niet zo te zien worden doorgaans stevig aangepakt. Ik herinner mij een discussie met "Waltertje" een tijdje terug...

Over het algemeen is de mens gelukkig erg tevreden over een gemaakte keuze. Als je voor iets kiest en vervolgens je blik richt op de negatieve kanten van die keuze wordt je niet echt gelukkig. Ik heb geen enkele behoefte aan dit psychologisch mechanisme afbreuk te doen. Ik ben blij te zien dat medeliefhebbers van fietsen tevreden zijn.
Ik heb die keuze nog niet gemaakt en het lukt me maar niet overtuigd te worden door mijn voorgangers. Mijn belangrijkste argument voor Rohloff is eigenlijk gemak in de winter (maar juist daarover heb ik veel klachten voorbij horen komen) en verder dat een Rohloff goedkoper is in onderhoud bij veel km's (daarom volg ik dit draadje)
Een Rohloff koop je niet omdat die goedkoop is, tenzij je jezelf voor de gek wil houden

Als je goedkoop woon-werk verkeer wil doen neem je een fixed wheel of een fiets met een terugtraprem en een kettingkast. Die 13 versnellingen heb je alleen echt nodig als je er een kinderkar achterhangt of de posbank over moet

Een Rohloff koop je omdat je dan van het gezeur af bent , van moeilijk schakelen, afvallende kettingen a la Schleck ;) , vastlopende aandrijving in modder of sneeuw, uitstekende delen die ontregeld raken, kabeltjes die niet meer functioneren als ze ook maar een beetje vies worden en dat soort werk. Vandaar dat als een Rohloff een keer toch kuren heeft het zeer breed uitgemeten wordt.

n mijn 'praktijk' zie ik veel mensen die in hun tweede fiets ook een Rohloff willen,
of kennissen van bestaande klanten die ook overtuigd raken

zie ook hier
Ik ben erg blij met mijn Rohloff fiets. Het schakelgemak is groot, en er is gewoon minder gedoe mee, zeker bij wat zwaarder gebruik. Maar als mijn budget beperkt zou zijn, dan is er niets mis met een Fahrradmanufaktur T 400 of een Surly Long Haul Trucker met derailleur. Ik heb bovendien liever een derailleur fiets met een verfijnd stalen frame dan voor datzelfde geld een Rohloff fiets met een goedkoop lomp frame. Het gevoel van een fiets zit nu eenmaal in dat frame. En als ik een heel lichte snelle fiets zou willen, dan zou ik gaan voor een randonneur met derailleurversnellingen en ultracompacte dubbele crankset (42/26). Dat is lichter, heeft toch iets minder weerstand, en schakelt ook heel handig. Je gebruikt het grote blad voor de vlakke weg, of lichte klimmetjes, en het kleine blad voor het echte klimmen, waarna je weer met het grote blad afdaalt. Zelf vind ik dat veel overzichtelijker dan zo'n triple. Voor een stadsfiets in Nederland is singlespeed nog veel makkelijker.
Horses for courses, al met al.
Wim
Dank, dank, dank.

De opmerking over het overbelichten van relatief zeldzame problemen op fora snijdt hout.
De opmerkingen van Wim sluiten aan bij mijn overwegingen.

Ik fiets 10000 woonwerk km's per jaar. Daarbuiten zo'n 4000 vakantie km's. Ik heb een avaghon 28 xt (staal derailleur) welke voor de vakanties prima voldoet (erg tevreden), maar in de winter met veel pekel bloedt mijn hart. En daar zit hem mn het op te lossen probleem.

Overigens is erg van belang dat naast het blijkbaar bovengemiddelde aantal woonwerk km's, het te overbruggen terrein het Rijk van Nijmegen is (van Noord naar Zuid vice versa). Dat is heel erg mooi en juist de reden dat ik fiets (met de auto ook erg omrijden en een slechte verbinding, zo erg zelfs dat fietsen nauwelijks extra tijd vergt!), maar wel minstens "type Posbank". Bij elkaar behoorlijk wat hoogtemeters (ongeveer 250) en sommige stukjes ook knap stijl. Ik fiets graag op souplesse. Ik begin de ochtend met de oude holleweg (nr 7 van de zwaarste hellingen van NL, ter vergelijking Posbank bank niet in top 20 en scoort op de zwaartescore ongeveer de helft. De Cauberg staat op nr16 ......http://heuvelsfietsen.nl/ranglijst_Nederland.php ). Het stelt in de grote wereld natuurlijk niets voor, maar versnellingen zijn wel een must.

Rohloff of toch maar compact? Ik kom er niet uit.

Wim?

Dank,

Marc
De fiets an sich lijkt niet gemaakt voor snelheid, dus wil je comfort/souplesse. Dan zouden beide keuzes kunnen natuurlijk.
Wil je meer snelheid, dan zou je naar een (2e hands?) racer kunnen kijken voor woon-werk met de door Wim gesuggereerde (ultra-)compact. Aangezien er weinig/geen bagage mee hoeft, kan het wellicht iets minder compact dan 42-26 voor. Wielrenner Harrie was in Noorwegen mee, en zijn gewone compact was met erg lichte bagage niet compact genoeg, maar daar zijn de hellingen soms 1500 hoogtemeters en was de bagage meer.

Waltertje lijkt een groot voorstander van de SRAM X0 met gripshift. Ik heb in Noorwegen, en tijdens eigen dagtochtjes in Nederland, toch wel de voordelen van een draaischakelaar gezien. Dat zou voor m'n volgende mountainbike wel een must zijn. Hetzij met X0 (of opvolger), of naaf (Rohloff, de nieuwe Shimano Alfine 11-speed?).
Voordeel van de naaf is dat er eventueel een kettingkast omheen kan, wat bij pekel natuurlijk een groot voordeel is.
Mijn opvatting is steeds dat als je zoals jij al een goede fiets hebt er geen reden is om over te stappen. Ombouwen zie ik ook niet zitten. Tja de winter is niet leuk voor een ketting, maar dan had hij maar geen ketting moeten worden. Het slijtageprobleem is eigenlijk simpel: het is de kettingslijtage die de tandwielen doet slijten. Sommigen gaan dan verwoed poetsen en schoonmaken, maar volgens mij is dat verspilde moeite. In jouw geval zou ik gewoon vaker de ketting vervangen. Een goede Wippermann Connex ketting kost heel weinig, en heb je er in een half uurtje op zitten. Elke paar duizend kilometer een nieuwe ketting, en zeker onmiddellijk na het pekelseizoen, en je dure tandwielen gaan een stuk langer mee. Lijkt me een heel veel goedkopere oplossing dan een dure Rohloff naaf. Dat kun je altijd nog doen als je huidige fiets versleten is, want in principe is een Rohloff naaf in jouw omstandigheden geen slecht idee.
Wim
Ik kijk ook wel uit naar de nieuwe shimano 11 naaf.

Ik sprak laatst een vrouw die vertelde dat zij op haar nieuwe Santos fiets XT afgemonteerd van Rotterdam naar Iran was gefietst met een ketting en tandwielen. Het hoeft dus niet duur te zijn.

Ik kan voorlopig geen afstanden meer fietsen. Moet aan allebei mijn knieen worden geopereerd.

Mario
Sterkte,
Wim
:D Kom, we gaan verder met het begin:

A:?
B:?
C:?
D:?

Rob
mario schreef: Ik kan voorlopig geen afstanden meer fietsen. Moet aan allebei mijn knieen worden geopereerd.

Mario
Oei,, het beste dan maar, Mario is het heel ernstig?
Jee, Sorry dat ik zo naar A,B,C en D wilde. Allebei de knieën, dat is erg i.h.b. voor fietsers. Hopelijk kont het goed? ik had dat bericht niet goed gelezen. Idd sterkte. Rob
Hoi,

Ben net new hier...
Vind dit gezien mijn recente fietskeuze een leuk topic om later nog eens de pro's en contra's naast elkaar te leggen.

Dus mijn bijdrage;
A) Vandaag precies één maand
B) 1125 km.
C) 0 keer
D) 0 maal