Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 1424 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

34237 berichten
Helemaal goed, beurt naar Poppink
Ik heb nog foto's van Oranjedorp, Roswinkel, Zwartemeer en zo, maar die wachten nog op scannen. Anders had ik iets uit die buurt genomen.
19850611.JPG

Deze is al gescand.
Geen idee. Zit weinig onderscheidends in. Groninger platteland?
(als je gaat scannen, misschien de foto / glasplaat wat stofvrij maken?)
Jan, weet je wat het verschil is tussen Groningen en Friesland?
Geen idee waar je op doelt. 🤷‍♂️
Wil je zeggen dat het in Friesland is?
JanH schreef:
zo 26 feb, 2023 16:21
Geen idee waar je op doelt. 🤷‍♂️
Wil je zeggen dat het in Friesland is?
Als je schaatst in Friesland heb je het land om je heen op enkel- of kniehoogte, in Groningen vaak op schouderhoogte.
In Groningen heb je het uitzicht dat een konijn heeft als je om je heen kijkt.
Poppink schreef:
zo 26 feb, 2023 16:30
Als je schaatst in Friesland heb je het land om je heen op enkel- of kniehoogte, in Groningen vaak op schouderhoogte.
In Groningen heb je het uitzicht dat een konijn heeft als je om je heen kijkt.
Klopt, waar ik woon is het water in de sloten wel 2 meter lager dan het maaiveld. Jaren geleden een kano gehuurd en ik zag niks van het landschap behalve riet....
Maar als het Friesland zou zijn, is het een onbegonnen werk met een enorm netwerk van die smalle waterwegen. De Ee bijvoorbeeld is veel te breed. Laat maar zitten....
Het is niet op de route van de Elfstedentocht
Had gisteren even bij Bartlehiem gekeken toen je het had over schaatsen en Friesland. Maar dat was het niet.
Met je laatste hint wordt het niet veel gemakkelijker gemaakt imho.
Is deze plek op één of andere manier zo bijzonder (en dan bedoel ik voor een breed publiek) dat je het de moeite waard vond er een foto van te maken en tig jaar later ook nog te scannen?
JanH schreef:
ma 27 feb, 2023 14:31
Is deze plek op één of andere manier zo bijzonder (en dan bedoel ik voor een breed publiek) dat je het de moeite waard vond er een foto van te maken en tig jaar later ook nog te scannen?
Inderdaad Jan.
Het plaatje is geschoten ten Westen van de Greidhoek.
Die regio is bekend om de Mennonieten.
Hoe oud is die foto al wel niet....
Is er op straatzicht nog wel iets van te herkennen...?
Jazeker. Denk het blad van de bomen.
Gewoon een foto uit Friesland.
Lees over de Mennonieten, vind een relikt en zoek binnen een straal 5 km.
Het Menno Simons Monument?
JanH schreef:
ma 27 feb, 2023 21:22
Het Menno Simons Monument?
Inderdaad.
Dit dan: Grauwe Kat?

En als dit het is, vertel dan eens: wat maakt dit zo bijzonder dat je er een foto van neemt en jaren later ook nog scant en wat is de relatie met de Mennonieten?
JanH schreef:
ma 27 feb, 2023 14:31
Is deze plek op één of andere manier zo bijzonder (en dan bedoel ik voor een breed publiek) dat je het de moeite waard vond er een foto van te maken en tig jaar later ook nog te scannen?
Volgens mij staat er in de ongeschreven regels niet dat je je moet verantwoorden waarom je een plaatje hebt uitgekozen.
Ik doe het toch omdat de ongeschreven regels altijd uitzondering op die ongeschreven regels toestaan.
Naar aanleiding van het vorige zoekplaatje zocht ik een plaatje van de kerk van Zwartemeer of van het veen en het turfsteken iets verderop. Ik heb daar tussen 1978 en 1985 redelijk veel rondgezworven.
Ik kon die bewuste foto niet vinden, maar trof wel een foto aan uit 1985 van de Grauwe Kat.
Martin E. van Doornik schreef:
zo 26 feb, 2023 16:42
Maar als het Friesland zou zijn, is het een onbegonnen werk met een enorm netwerk van die smalle waterwegen. De Ee bijvoorbeeld is veel te breed. Laat maar zitten....
De kniehoogte was de aanwijzing voor Friesland en ik wilde jullie niet eeuwig laten rondgrazen door heel Friesland en kwam daarom eerst met de locatie ten westen van de Greidhoek en vervolgens met de Mennonieten aanzetten.

Ik zal eens kijken of ik nog meer plaatjes uit Friesland heb.
Jij mag weer JanH.
Ja Grauwe Kat had ik ook gevonden maar vond nog te veel verschillen tussen de foto's, vandaar m'n vraag hoe oud de foto wel niet was....
HAK aka Herman schreef:
di 28 feb, 2023 00:07
Ja Grauwe Kat had ik ook gevonden maar vond nog te veel verschillen tussen de foto's, vandaar m'n vraag hoe oud de foto wel niet was....
De loop van het water was voor mij de trigger.
Poppink schreef: Volgens mij staat er in de ongeschreven regels niet dat je je moet verantwoorden waarom je een plaatje hebt uitgekozen.
Daar heb je gelijk in. De vraagstelling kwam meer voort uit nieuwsgierigheid. Naar het waarom van het nemen en scannen van de foto.
In de huidige digitale tijd nemen we snel foto's van alles en nog wat, en nu ook om materiaal te hebben van dit topic - ik spreek voor mezelf hè. In het analoge tijdperk was het nemen van een foto, althans in mijn geval, een min of meer bewuste keus.
Nieuwe opgave:
watligtdaar.JPG
Het dijktalud doet me sterk denken aan de Groninger of Fryske waddenkust. Ik woon al zowat een kwart eeuw dichtbij het Wad, maar zo'n Pampus-achtig geval op de achtergrond komt hier helemaal niet voor. Ergens in het Deltagebied?