Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vliegschaamte? - Pagina 16 - Forum Wereldfietser

Vliegschaamte?

712 berichten
Boekentip voor wie geniet van KLM-bashen:
https://winkel.ftm.nl/products/de-blauwe-fabel

Screenshot_20211223-175840.png
P.S.
Pas nadat ik het boek heb gelezen heb ik een mening over de inhoud van het boek.
willem.m schreef:
do 23 dec, 2021 18:01

P.S.
Pas nadat ik het boek heb gelezen heb ik een mening over de inhoud van het boek.
'De tijd van ongebreidelde groei is voorbij. Ties Joosten legt helder uit dat de KLM zonder een krimpstrategie geen toekomst heeft.'

Marjan Minnesma
Directeur stichting Urgenda

Boek verschijnt 25 januari 2022 in de winkel.
Wie nu al wil genieten van de journalistiek van Ties Joosten;
https://neuzenenfeiten.nl/
In ieder geval is duidelijk -na e.e.a. van hem gelezen te hebben- dat schrijver meer een activist dan een journalist is, en dit dus minder een boek en meer een pamflet is.
Ik ben benieuwd met welke clichés ie op de proppen komt. Zal zich er ook wel niet voor schamen. :wink:
Volgens wikipedia is Ties Joosten onderzoeksjournalist bij Follow the Money. Gelukkig kan dat hier nog. Er zijn genoeg landen waar zulke journalisten verdwijnen, zomaar verongelukken of op een ambassade in mootjes worden gehakt. Ik kijk uit naar zijn boek.

In deze video wordt op een nette manier uitgelegd wat er mis is met Schiphol, hoe bestuurders zich in laten pakken door een machtige lobby en tegenstanders af worden geschilderd als onrealistische fanatiekelingen.

Ik denk, zonder enig onderzoek, dat de Nederlandse staat goed af is als ze de KLM laten vallen.
Kijk naar Swissair, Sabena en misschien nog meer.
Men wil zo graag de 'hub' van Europa zijn.
Het is simpel, het noodzakelijke vervoer blijft, de toeristen blijven komen en waarschijnlijk zullen er minder vliegbewegingen zijn.

Zo heb ik ook mijn gedachten over biomassa voor energie opwekken.
Op zich is de gedachte van circulair mooi uitgedacht, maar voor mij houdt het op zodra er biomassa uit het buitenland wordt gehaald.
Hoezo, CO² importeren uit het buitenland!
Belachelijk!

En voor iedereen die denkt dat ik vreemd denk; ik heb zojuist mijn booster gehad en ben daarom heel erg in de war. :wink:
Ook mensen die de andere (lees: negatieve) kant van iets boven tafel halen schuwen meestal niet om diezelfde zaak eenzijdig te bekijken. Echt objectief zijn is niet iets wat velen beheersen. Het blijft natuurlijk bittere noodzaak om misstanden boven tafel te halen.
keesswart schreef:
vr 24 dec, 2021 11:15
In deze video wordt op een nette manier uitgelegd
Ik ben het waarschijnlijk inhoudelijk voor een groot deel met de man eens maar qua youtubefilmpje vind het meer een op een kinderachtige manier gepresenteerde opsomming van conclusies, zonder inhoudelijke uitleg*, over veel verschillende onderdelen van het probleem die qua presentatie ook beslist niet aangepast is aan de doelgroep die men wil overtuigen.

*: voor een inhoudelijke uitleg heb je geen 8 1/2 minuut nodig maar eerder 8 1/2 jaar.
keesswart schreef:
vr 24 dec, 2021 11:15
Volgens wikipedia is Ties Joosten onderzoeksjournalist bij Follow the Money. Gelukkig kan dat hier nog. Er zijn genoeg landen waar zulke journalisten verdwijnen, zomaar verongelukken of op een ambassade in mootjes worden gehakt.
Vreemde redenering, Kees.
Eigenlijk zeg je: omdat in andere landen soortgelijke journalisten die kritisch zijn op de instituties, worden vervolgd of erger, zou Ties Joosten boven alle twijfel verheven zijn.
Als je dat niet zo bedoelt, zijn de tweede en derde zinnen irrelevant en had je achterweg moeten laten.
Ik lees er niet in wat jij er in leest.
Flix schreef:
vr 24 dec, 2021 15:29
keesswart schreef:
vr 24 dec, 2021 11:15
Volgens wikipedia is Ties Joosten onderzoeksjournalist bij Follow the Money. Gelukkig kan dat hier nog. Er zijn genoeg landen waar zulke journalisten verdwijnen, zomaar verongelukken of op een ambassade in mootjes worden gehakt.
Vreemde redenering, Kees.
Eigenlijk zeg je: omdat in andere landen soortgelijke journalisten die kritisch zijn op de instituties, worden vervolgd of erger, zou Ties Joosten boven alle twijfel verheven zijn.
Als je dat niet zo bedoelt, zijn de tweede en derde zinnen irrelevant en had je achterweg moeten laten.
Spijkers op laag water zoeken.
Er staat alleen maar dat Ties Joosten onderzoeksjournalist is bij Follow the Money.
Poppink schreef:
vr 24 dec, 2021 12:28
Ik denk, zonder enig onderzoek, dat de Nederlandse staat goed af is als ze de KLM laten vallen.
Het is belachelijk dat ministers in de eerste dagen na het uitbreken van welke crisis dan ook kostbare tijd kwijt zijn aan luchtvaartmaatschappijen. Als de luchtvaart niet in staat is passende reserves aan te houden, dient de luchtvaart zich te verzekeren tegen crises. En die premie door te berekenen in de ticketprijs.

Citaat uit: https://www.wattisduurzaam.nl/24046/ene ... ige-steun/
De een roept wat (Poppink) de ander zet er een stukje bij uit één of ander site, en hop: er is een nieuwe werkelijkheid geboren.
Ik vind het anders geen slechte suggestie van Marjan. En niet alleen voor de luchtvaart, maar voor nog veel meer producten en diensten waarvan de maatschappelijke kosten (of risico's daarop) niet voldoende in consumentenprijzen terugkomen.

Maar misschien zie ik het verkeerd?

@Flix: Vind jij dat de werkelijke kosten, dus inclusief de maatschappelijke kosten en inclusief 'premie' voor als de desbetreffende industrie moet worden gered, voldoende in vliegticketprijzen terugkomen? En zo nee, vind je dat erg?

Ik stel deze vragen niet om daar vervolgens tegenin te gaan of je te overtuigen. Sterker, ik heb vaak genoeg gevlogen en behoor niet tot de 'abrupt bekeerden' (al probeer ik wel te minderen). Het is meer dat ik vermoed dat jij van alle bezoekers op het forum relatief veel weet over de luchtvaartsector.
Poppink schreef:
vr 24 dec, 2021 12:28
Zo heb ik ook mijn gedachten over biomassa voor energie opwekken.
Op zich is de gedachte van circulair mooi uitgedacht, maar voor mij houdt het op zodra er biomassa uit het buitenland wordt gehaald.
Daar kon je wel eens gelijk in hebben, ik denk er als ex-centralewerktuigkundige net zo over. Ten eerste verschilt de rookgassamenstelling van houtstook niet eens zoveel van kolen e.d. maar de clou zit ‘m in het gegeven dat een boom bijvoorbeeld 20 jaar groeit om vervolgens in een paar minuten verstookt te worden.
Iets anders is bijvoorbeeld een vergistingsinstallatie om biogas te produceren; ook co2 uitstoot, maar omdat daar per definitie uitsluitend eenjarige planten worden gebruikt (graan, bieten, mais e.d.) is de kringloop op jaarbasis 100%.

By the way, je kunt goed beoordelen hoe serieus een regering (onze regering) z’n eigen milieubeleid neemt als voor de particulier gas verboden wordt maar houtkacheltjes niet. Passieve houtverbranding geeft juist een enórme vervuiling.
willem.m schreef:
vr 24 dec, 2021 20:54
Vind jij dat de werkelijke kosten, dus inclusief de maatschappelijke kosten en inclusief 'premie' voor als de desbetreffende industrie moet worden gered, voldoende in vliegticketprijzen terugkomen? En zo nee, vind je dat erg?
Een van de grootste fouten van de laatste ca. 30 jaar m.b.t. de aanpak van het milieuprobleem is mijns inziens dat we het nog tegenover geld denken te kunnen wegzetten; dat punt zijn we al lang voorbij, daarvoor is het probleem al te groot. Geld is slechts een verzonnen, kunstmatig, door ons ingesteld iets. Ik bedoel, ik kan wel met een auto van Maastricht naar Groningen rijden zonder wegenbelasting, maar niet zonder smeerolie in het blok.
Ach, grootbedrijven spelen natuurlijk altijd hetzelfde spelletje. Wie de kranten de afgelopen 40 jaar heeft gelezen heeft het tientallen, zoniet honderden, malen gezien.
# Als het slecht gaat zeggen ze dat het heel slecht gaat, dat het bedrijf en de werkgelegenheid ernstig in gevaar is, dat ze heel belangrijk zijn voor de maatschappij en dat ze daarom geld nodig hebben. Snel en veel ook.
# Als het goed gaat klagen ze steen en been dat ze niet mogen uitbreiden en er geen werknemers te vinden zijn, dat daardoor de werkgelegenheid ernstig in gevaar is, dat ze heel belangrijk zijn voor de maatschappij en dat ze daarom geld nodig hebben. Snel en veel ook.
# Als ze geld gekregen hebben hoor je een tijdje niks maar even later als de situatie verandert blijkt dat ze vinden dat ze ook weer een grote zak geld nodig hebben. Ze zijn immers heel belangrijk voor de maatschappij en anders dreigt grote werkloosheid en achteruitgang van de hele streek.
# Als het buitenland lonkt of ze hun hoofdkantoor willen verplaatsen is dat omdat dat heel belangrijk is voor de maatschappij en ze een grote zak geld erbij nodig hebben want anders gaan ze ergens anders naar toe endat is dan de schuld van de overheid en dan dreigt werkloosheid.
# Als ze het land binnenkomen zeggen ze dat ze heel belangrijk zijn, cruciaal voor de maatsschappij, veel werkgelegenheid opleveren (ook al zijn nergens opgeleide mensen te vinden), bedingen ze stevige gunstige voorwaarden die andere bedrijven niet hebben voor hun vestiging wat dus neerkomt op een grote zak geld, want die hebben ze hard nodig.

Geld verdienen lijken ze dus nooit te doen.
Het is maar dat je het weet dat het spel zo gaat.
Een paar jaar geleden zag ik een reportage op TV van een kussen en matrassen fabrikant in de VS.
Hij beschreef de economie als volgt.
Ik verdien veel, heb veel geld, maar dat geld geef ik maar 1 keer uit. Ik kan per slot van rekening maar op 1 kussen slapen.

Redenering 1)
Mensen en bedrijven met veel geld potten het op, willen dat het rendeert en investeren het bij een investeringsmaatschappij.
De investeringsmaatschappij kijkt alleen maar naar geld verdienen, bedrijven leegkopen, lage lonen, race naar de bodem. De investeringsmaatschappijen onttrekken geld aan de geldomloop en dat stimuleert de economie niet.
Ze kopen geen nieuw kussen.

Redenering 2)
Tot in de 70-er jaren van de vorige eeuw kon 1 persoon van het loon een gezin onderhouden.
De salarissen zijn achtergebleven en nu moeten 2 personen werken voor het gezinsinkomen en mensen met de lage lonen moeten ook meerdere banen nemen.
Er blijft geen geld over.
Ze kopen geen nieuw kussen.

Redenering 3)
Betaal de werkenden, vooral de middenklasse beter.
De rijken zijn in de minderheid, ze kopen weliswaar luxe zaken maar dat helpt de economie niet echt verder.
De middenklasse is de overgrote meerderheid. Als de middenklasse wat extra geld uit te geven heeft is dat een enorme stimulans voor de economie.
Ze kopen een nieuw kussen.

Vliegschaamte is het onderwerp, daarom nog even dit:
DSC_5772.JPG
Het lukt me niet om de afbeelding in portret view te krijgen
Het eigen individuele geluk, het hoogste goed, mag niet aangetast worden door buitenstaanders, laat staan dat er begrip en compassie bestaat voor het lot van anderen.
Als je de armen geld geeft geven ze het onmiddellijk uit, vaak lokaal.
Als je de rijken geld geeft potten ze het op of kopen er luxe zaken van, die niet zelden van ver komen.

Dat is een van de redenen waarom arme landen arm blijven. De binnenkomende valuta komen snel terug naar de rijke landen via fabrikanten van luxe auto's e.d.
Ik heb eens van iemand het advies gekregen hoe je het beste ontwikkelingshulp zou kunnen geven: geef ter plekke geld aan de armen, liefst vrouwen. Dan heb je beste kans dat dat geld een tijdje in de lokale economie blijft.
Maar we dwalen af. Je moet oppassen dat van het geld geen megaluchthaven wordt gebouwd, omdat die zo belangrijk is.
De salarissen zijn achtergebleven en nu moeten 2 personen werken voor het gezinsinkomen
De salarissen zijn niet achtergebleven, maar we willen steeds meer en doordat we met zijn tweeen zijn gaan werken konden de prijzen stijgen. (voorbeeld 1: Ik was in 1980 bij kennissen in de VS en heb me daar toen verwonderd: Ze klaagden dat ze zo hard moesten werken, allebij een fulltime job en ook nog bijklussen op zaterdag. Maar ja, wel een vrijstaand huis op een groot stuk grond, twee grote auto's, in iedere kamer een TV en (toen al) een grote dubbele koelkast. voorbeeld 2: Er is op dit moment meer m2 woonruimte per persoon als in 1980 en de prijs van deze m2 woonruimte is niet meer gestegen als de gemiddelde prijsstijging, echter wij willen inmiddels graag 2x zoveel m2 als in 1980, dus ontstaat er een tekort.)
Bert van Sprang schreef:
zo 26 dec, 2021 21:13
de prijs per m2 woonruimte is niet meer gestegen als de gemiddelde prijsstijging
(sinds 1980)

Ben je serieus?

Hans