Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuw binnen: De Santos Travel Lite Rohloff - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Nieuw binnen: De Santos Travel Lite Rohloff

Altijd maar weer die circa 2 kg verschil. Is dat het nu echt? Een degelijke stalen avaghon met rohlof is circa 17,5 kg , zelfde kwaliteit hoewel... mischien wel beter want ik moet nog zien of zo'n lite/light (lite heeft met caloriën te maken volgens mij) duizenden km over onverhard met vallen overleeft, maar uh, .....wel eur 1000,- goedkoper. Moest ik toch even kwijt. Rob W
Als ik mijn oerdegelijke stalen m-gineering met Rohloff net zo uitkleed is hij binnen een paar honderd gram net zo licht als deze Santos.
Wim
Wim schreef:Als ik mijn oerdegelijke stalen m-gineering met Rohloff net zo uitkleed is hij binnen een paar honderd gram net zo licht als deze Santos.
Wim
Een echt licht frame is een kilo, een deftig ;) stalen kader 2. De rest is spullen
m-gineering schreef:
Wim schreef:Als ik mijn oerdegelijke stalen m-gineering met Rohloff net zo uitkleed is hij binnen een paar honderd gram net zo licht als deze Santos.
Wim
Een echt licht frame is een kilo, een deftig ;) stalen kader 2. De rest is spullen

maar dan zonder grond- en andere verf
Rob W
rvdh schreef:
AB schreef:Die stealth zwarte travel lite ziet er goed uit, eindelijk een fiets met fatsoenlijke bidonhouders! King Cage uit Durango? Kleurt goed bij de achterdrager.
Kan het niet goed zien, maar zit hier ook zo'n tout terrain usb-plugin-topcap op?
Weet je ook wat ongeveer de maximale bandbreedte is bij deze fiets?
In deze prijscategorie zou ik er wel CSS-coating op de velgen bij willen hebben... en voor forens gebruik lijkt me die riem ideaal. Kreas fytske.
Idd, stealth black (gave naam).
En 3 punten voor AB, er zit inderdaad een PLUG in verwerkt! En de houders zijn idd van King. Deze passen geweldig mooi bij de achterdrager (Tubus airy, titanium) en de toekomstige voordrager (RVS NOVA) die ligt te wachten op de vakantie.
Nog meer details: het achterlicht zit op draad. Deze heb ik "onzichtbaar" naar achteren laten lopen, geen draadje te zien (op het eerste gezicht voor de critici).

De bandbreedte is gelijk aan de ketting versie uiteraard. Die kun je in het begin van het topic vinden. Er zitten op deze fiets 50mm's, en dat past ruim.

Ik reed zelf eerst met CSS, maar bewust geen CSS meer genomen.
Rob, waarom bewust geen CSS gekozen.
Heeft dit met het remgedrag in de regen te maken ??

Ik ben tevens benieuwd hoe het gaat met de excentische trapas aan de onderzijde. Heeft Santos hier inmiddels een bescherming/ afdichting voor bedacht ? ( voor indringen vuil )
Hi Jimbo,

Klopt, ik heb geen CSS gekozen vanwege het gedrag in de regen. Ik neem die slijtage voor lief.

Het excenter is een gesloten bus waar de trapas in zit. Er komt dus geen water bij de trapas. Ik hoop dat dit het antwoord op jouw vraag was?

Groet Rob
Er zit toch een sleuf aan de onderzijde van het bracket ?
Idworx heeft een afdichting in die sleuf zitten, zodat er geen vuil in kan komen.

Santos heeft toch geen bushnell-excenter ( zoals Van Nicholas ) :?:
Ik heb de Travel Lite uitgebreid getest, o.a. in IJsland.

Het testverslag staat nu online: http://www.sintchristophorus.nl/santos- ... lite-test/
alime schreef:... ik moet nog zien of zo'n lite/light (lite heeft met caloriën te maken volgens mij) duizenden km over onverhard met vallen overleeft
Ik ben er in IJsland van een drie meter hoge richel mee afgekletterd. De fiets leeft nog.
Christophorus schreef:Ik heb de Travel Lite uitgebreid getest, o.a. in IJsland.

Het testverslag staat nu online: http://www.sintchristophorus.nl/santos- ... lite-test/
Ik lees vrijwel alleen lovende woorden over deze fiets, in meerdere artikelen inmiddels. Zijn er echt geen nadelen? Wat kost de fiets bijvoorbeeld? Ik heb 7 jaar geleden voor een Rohloff/Magura tractor 2250 euro betaald.
Welke route heb je op IJsland gereden?
Nog een opmerking over een van de foto's: als je een rivier met fietstassen op kunt doorwaden dan valt de stroming wel mee.
Grappige foto over het vallen van die richel; gelukkig liep het naar omstandigheden goed af!
Verder: zelf zou ik naar IJsland wel een achterdrager, geen naafdynamo/dure verlichting en geen ringslot (toegegeven: die had ik eerst wel) meenemen.
willem.m schreef:Wat kost de fiets bijvoorbeeld?
De fiets kost "iets meer dan € 4700", staat aan het eind van het verhaal.
willem.m schreef:Ik lees vrijwel alleen lovende woorden over deze fiets, in meerdere artikelen inmiddels. Zijn er echt geen nadelen?
Er waren wel wat kleine puntjes, maar die heeft Santos inmiddels aangepakt. Uiteraard is niets helemaal perfect, maar in het kader van de gebruiksdoeleinden van de fiets en de breedte van de inzetbaarheid heeft de fiets me alleen maar verrast.
willem.m schreef:Welke route heb je op IJsland gereden?
We zijn rond de Langjokull gereden.
willem.m schreef:Nog een opmerking over een van de foto's: als je een rivier met fietstassen op kunt doorwaden dan valt de stroming wel mee.
Klopt, we hadden geluk. Iets eerder in het seizoen hadden we de rivieren waarschijnlijk niet over kunnen steken.
willem.m schreef:Verder: zelf zou ik naar IJsland wel een achterdrager, geen naafdynamo/dure verlichting en geen ringslot (toegegeven: die had ik eerst wel) meenemen.
Dat ringslot was inderdaad overbodig, maar het is ook een fiets voor dagelijks gebruik, dus heb ik alles gewoon laten zitten.

De naafdynamo vond ik ideaal, want we kwamen twee weken geen stopcontact tegen.
willem.m schreef:Ik lees vrijwel alleen lovende woorden over deze fiets, in meerdere artikelen inmiddels. Zijn er echt geen nadelen?
Er waren wel wat kleine puntjes, maar die heeft Santos inmiddels aangepakt. Uiteraard is niets helemaal perfect, maar in het kader van de gebruiksdoeleinden van de fiets en de breedte van de inzetbaarheid heeft de fiets me alleen maar verrast.
willem.m schreef:Welke route heb je op IJsland gereden?
We zijn rond de Langjokull gereden.
willem.m schreef:Nog een opmerking over een van de foto's: als je een rivier met fietstassen op kunt doorwaden dan valt de stroming wel mee.
Klopt, we hadden geluk. Iets eerder in het seizoen hadden we de rivieren waarschijnlijk niet over kunnen steken.
willem.m schreef:Verder: zelf zou ik naar IJsland wel een achterdrager, geen naafdynamo/dure verlichting en geen ringslot (toegegeven: die had ik eerst wel) meenemen.
Dat ringslot was inderdaad overbodig, maar het is ook een fiets voor dagelijks gebruik, dus heb ik alles gewoon laten zitten.

De naafdynamo vond ik ideaal, want we kwamen twee weken geen stopcontact tegen.
Lijkt me een prachtige niet light weight fiets en prijs. Er blijft te veel geld ergens tussen fabriek tussenhandel/werkplaats zitten. Zou het dan toch weer zijn dat je 'de naam' betaalt? Avaghon is nauwelijks meer dan de helft verschil (en doet niet onder voor kwaliteit). Maar daar is de tussenhandel nauwelijks aanwezig volgens mij wat je terugziet in de prijs. Robw
Dat lijkt me een vrij eenvoudige voorstelling van zaken Rob... Denk dat de organisaties van beide merken nogal verschillen en dat daarin ook een groot deel van de prijs te verklaren is.
Maarten & Line schreef:Dat lijkt me een vrij eenvoudige voorstelling van zaken Rob... Denk dat de organisaties van beide merken nogal verschillen en dat daarin ook een groot deel van de prijs te verklaren is.
Tsja, je kunt je dus afvragen of je zo'n prijsverschil over hebt voor verschil in organisatie bij de fabrikant. Ik vind het echt een heel mooie fiets, maar buitenproportioneel duur als je kijkt naar de gebruikte onderdelen en innovaties die erin zitten.
Hoi Maarten en Line
Ik ben er altijd wel benieuwd naar hoe dat dan zit. Weet jij (of anderen) wat meer van die bedrijfseconomische dingen? Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat dat grote prijsverschil in een kwaliteitsverschil zit (als dat verschil er al is).
Robw
Misschien kan Marco (van bike4travel/Avaghon) er zelf iets over vertellen, als hij tenminste mee leest? Robw
alime schreef:Misschien kan Marco (van bike4travel/Avaghon) er zelf iets over vertellen, als hij tenminste mee leest? Robw
Wat denk je wat daar voor een verhaal uitkomt? Hij verkoopt beide merken.
Leon
alime schreef:Avaghon is nauwelijks meer dan de helft verschil (en doet niet onder voor kwaliteit).
Ik heb nog nooit uitgebreid met een Avaghon gereden, dus daar kan ik (nog) niet over oordelen. Op basis van diverse korte proefritten en onderhoudsbeurten die ik diverse Avaghons heb gegeven kan ik wel stellen dat het kwaliteitsniveau niet gelijk is.