Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 'Fietser vanaf 55 jaar moet een helm dragen' - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

'Fietser vanaf 55 jaar moet een helm dragen'

131 berichten
Wim schreef: de oudere die vroeger niet meer fietste.
Ik denk dat er nog een reden is. Mensen die een bloeddrukverlagend medicijn gebruiken, hebben soms te maken met een bloeddruk 'valletje'. Daardoor is die persoon iets onzekerder ter been. Een bloeddruk 'valletje' komt vooral voor bij verandering van lichaamshouding, zoals op- en afstappen.
Maar het ging dus over helmen.

Heeft die man niet gewoon gelijk? Ik bedoel, die hele helmdiscussie gaat over statistiek. Vijfenvijftigplussers als groep gezien hebben statistisch gezien blijkbaar een aanzienlijk grotere kans op letsel tijdens het fietsen dan vijfenvijftigminners.

Misschien moeten we bij Wereldfietsertochten in het vervolg verplicht de leeftijd opgeven? En vijfenvijftigplussers die geen helm dragen eens ernstig toespreken?

(Hee, waar is die smiley nou? : - )
eindgebruiker schreef:Maar het ging dus over helmen.

Heeft die man niet gewoon gelijk? Ik bedoel, die hele helmdiscussie gaat over statistiek. Vijfenvijftigplussers als groep gezien hebben statistisch gezien blijkbaar een aanzienlijk grotere kans op letsel tijdens het fietsen dan vijfenvijftigminners.

Misschien moeten we bij Wereldfietsertochten in het vervolg verplicht de leeftijd opgeven? En vijfenvijftigplussers die geen helm dragen eens ernstig toe

(Hee, waar is die smiley nou? : - )

Goed idee...bij een WF activiteit moet je je legitimeren met je paspoort. Als je 50 plus bent en geen helm op hebt, mag je weer vertrekken.

haphaphaphelmenhaphaphap
eindgebruiker schreef:Heeft die man niet gewoon gelijk? Ik bedoel, die hele helmdiscussie gaat over statistiek. Vijfenvijftigplussers als groep gezien hebben statistisch gezien blijkbaar een aanzienlijk grotere kans op letsel tijdens het fietsen dan vijfenvijftigminners.
Ja, en dus moeten we meteen de helm maar verplicht gaan stellen? Vijftig plussers hebben toch nog wel genoeg hersencapaciteit om zelf te kunnen bedenken of ze een helm nodig vinden of niet?
Henrie schreef: Ja, en dus moeten we meteen de helm maar verplicht gaan stellen? Vijftig plussers hebben toch nog wel genoeg hersencapaciteit om zelf te kunnen bedenken of ze een helm nodig vinden of niet?
Nou, gezien uitspraken als "gebruik je kop, helm op" betwijfel ik dat... maar... als je nog geen 50 bent, ben je sowieso niet welkom op een WF-activiteit, toch??!? ( :twisted: :wink: )
??????
Matthie9000 schreef:
Henrie schreef: Ja, en dus moeten we meteen de helm maar verplicht gaan stellen? Vijftig plussers hebben toch nog wel genoeg hersencapaciteit om zelf te kunnen bedenken of ze een helm nodig vinden of niet?
Nou, gezien uitspraken als "gebruik je kop, helm op" betwijfel ik dat... maar... als je nog geen 50 bent, ben je sowieso niet welkom op een WF-activiteit, toch??!? ( :twisted: :wink: )
Als je de foto's soms ziet, zou je dat inderdaad bijna gaan denken... :D

Ik rijd trouwens altijd met helm op, op de racefiets en de mountainbike. Op fietsvakantie zou ik denk ik ook met helm op rijden. Alleen tijdens woon-werkverkeer niet...
Michael W schreef:Holland op z'n smalst, pure betutteling 8)
vierde berichtje, eerste drogreden.
In het artikel staat niks over regelgeving. Het is een advies van een belangenclubje. Dat mag je naast je leggen.

In Nederland zijn helmen niet verplicht. En terwijl de landen om ons heen langzaam overstag gaan, slaat er hier in Nederland op elk fietsersforum om de twee weken de vlam in de pan. Een partij die de helmplicht op de politieke agenda zet, tekent zijn doodsvonnis. 't is een h-woord, zoals hondenpoep en hypotheekrente-aftrek. De helmplicht komt er in dit land nooit, zolang er een cluppie bestaat die een tunnel kan afdwingen in onze eigenste Louvre.

Het dragen van een helm is hier nog steeds een keuze en dat zal het altijd blijven.

Hoewel....
Als ik meega op een WF-activiteit, sta ik altijd te wikken of ik 't doppie meeneem. Groot risico op valpartijen met bar-ends en trappers langs je schedel (want kudde-rijen), maar aan de andere kant: er rijden wel veel van die anti-helm-militanten mee.

Ik draag meestal een helm. Ben ik nou 't ei van de week?

Erik, 55 min 16.
Elstar schreef:In het artikel staat niks over regelgeving. Het is een advies van een belangenclubje. Dat mag je naast je leggen.
Wij van WC-eend adviseren ... WC-eend 8)
De nieuwste CBS-cijfers - van 62 minuten geleden - zien er niet goed uit voor oudere fietsers:
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/gez ... 028-pb.htm

Electrische fietsen zijn er niet in vermeld. Zover ik weet wordt deze categorie niet officieel geregistreerd.

Leon
Leon schreef:De nieuwste CBS-cijfers - van 62 minuten geleden - zien er niet goed uit voor oudere fietsers:
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/gez ... 028-pb.htm

Electrische fietsen zijn er niet in vermeld. Zover ik weet wordt deze categorie niet officieel geregistreerd.

Leon

Het is duidelijk, 60+ ers moeten op de motor, dat is pas veilig!
m-gineering schreef:
Leon schreef:De nieuwste CBS-cijfers - van 62 minuten geleden - zien er niet goed uit voor oudere fietsers:
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/gez ... 028-pb.htm
Electrische fietsen zijn er niet in vermeld. Zover ik weet wordt deze categorie niet officieel geregistreerd.
Leon
Het is duidelijk, 60+ ers moeten op de motor, dat is pas veilig!
Je hebt gelijk. Ik had er idd node bij moeten zetten dat er niet is verdisconteerd voor personenkilometers en ook niet voor toe- en afnames daarvan, dan krijg je uiteraard een totaal ander beeld van wat het gevaarlijkst is.
Als 80+ kun je volgens de cijfers het best met de bestel/vrachtauto gaan: nul doden.

Toch is een toename van bijna een kwart in de genoemde categorie opvallend te noemen. Wat de oorzaken zijn lijkt me duidelijk (en is niet dit of dat maar en en en). Wat en of er wat aan gedaan kan worden is interessanter.
Leon

Leon
Oude man op damesfiets met helm.

http://youtu.be/1fpaU8C-714

De held van Friesland. :wink:

Henk

kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef:Oude man op damesfiets met helm.

http://youtu.be/1fpaU8C-714

De held van Friesland. :wink:

Henk

kunst en fietswerk
http://www.youtube.com/watch?v=Zr4lRwtwoe4
je hoeft nog lang niet met pensioen Marten!
Leon schreef:Ik had er idd node bij moeten zetten dat er niet is verdisconteerd voor personenkilometers en ook niet voor toe- en afnames daarvan, dan krijg je uiteraard een totaal ander beeld van wat het gevaarlijkst is.
Succes!
Er is natuurlijk ook een variant van vóór 2009.
Robertjan schreef:{links}
Dank je! Ik zal eens kijken of ik er wat zinnigs uit kan krijgen. Wat onzinnigs is i.h.a. geen probleem, dat is een kwestie van in excel pleuren en vanallers door erlkaar delen :lol: .
Leon
m-gineering schreef:Het is duidelijk, 60+ ers moeten op de motor, dat is pas veilig!
Ja maar dan wel met een poes zoals Rastus op de tank! :P
RIP Max and Rastus

http://hooniverse.com/2012/03/13/last-c ... e-edition/

Afbeelding
http://www.fietsberaad.nl/?lang=nl&repo ... +fietshelm

Het gehele onderzoek heb ik nog niet gelezen (ook nog niet naar gezocht), maar deze zin valt wel op:
Daarnaast is gemeten of de uitgedeelde helmen ook goed gedragen werden en of dat ook daadwerkelijk effect heeft op het aantal kinderen met hoofd- en of hersenletsel. Uit dit onderzoek bleek dat het fietshelmgebruik in Zeeland na het eerste jaar van de campagne gestegen was van 0-2% van de kinderen in groep 1 tot en met 4 naar 15-16%.
Over het werkelijk effect op de hoofd- en hersenletsels wordt echter met geen woord gerept.

Renaat
Wim schreef:De achtergrond is het relatief grote aantal eenzijdige ongevallen bij fietsers op leeftijd. Dat is de laatste jaren flink gestegen omdat ouderen nu veel meer fietsen dan voorheen. Je zou denken dat dat komt door de ebikes, maar dat verband is slechts indirect: de ebike zelf blijkt tot ook mijn verrassing nauwelijks gevaarlijker, maar wel de typische berijder: de oudere die vroeger niet meer fietste.
Hier een onderzoek: http://www.veiligheid.nl/csi/veiligheid ... 130419.pdf
Of een helm en een damesfiets dan de oplossing zijn is weer een andere discussie.
Wim
Helemaal eens met je Wim. Het aantal fietsers op leeftijd neemt toe o.a. door de e-bikes en ook het aantal slachtoffers. Dat e-bikers op cursus moeten gaat vind ik ook weer te ver gaan. Mijn ervaring (ik heb als journalist soms een e-bike geprobeerd) is dat boven de 20 - 25 km ik geen enkele trapondersteuning meer ondervond dus het is geen opgevoerde brommer he?
Ik vindt dat overheden zich niet met dit soort zaken moeten bemoeien,hooguit adviseren.
Als je alleen fietst en je bent goed in staat om de risico,s in te schatten is de kans op valpartijen vrijwel nihil .
Hoewel,... Ik werd door sommige wel voor gek verklaard toen ik vorige week als 65 jarige zonder helm de Ventoux afsuisde. :D
Met een helm op heb ik het gevoel dat een groot deel van het fietsplezier mij ontnomen wordt
Dirk