Additionally, paste this code immediately after the opening tag: The Transcontinental Race - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

The Transcontinental Race

164 berichten
Hoe win je zo'n race eigenlijk? Hier het verslag van Kristof Allegaert:
https://allegaertk.wordpress.com/2014/1 ... -my-story/
Epic.

Editie 2015 belooft met checkpoints op de Ventoux, Strada Assieta, Vukovar en Mount Lovcen ook wat!
Treist nieuws m soms gaat miss

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 2&start=40


Ik twijfel waar moet ik dit nieuws platsen - here of "Belgie is gevaarlijke land"
Frank Simons’ death in the early hours of this race is a tragedy that has affected the cycling community deeply, and will continue to affect everyone close to the Transcontinental for a long time to come.

The TCRNo5 team have been working today to verify the information and to contact Frank’s appointed next of kin.
Our next priority was to communicate with our riders, all of whom will be deeply affected by this shocking news.
It is important to us that we respect the wishes of Frank and his family. Frank was an Audax rider, and had applied to race in TCRNo4. We understand from Frank’s wife that he would have wanted the race to continue and that everyone racing be able to continue their adventure on the TCRNo5.

In honour and respect of what we understand to be Frank’s wishes, we currently feel it is appropriate that the TCRNo5 organisation continue to provide the race infrastructure as before, allowing the riders discretion in deciding their own course of action.

We cannot comment on the particular incident as it is an active police investigation. We will assist that investigation by providing all the information we are able to. The TCRNo5 team want to be able to provide the systems we had in place for those riders wishing to continue. We will, however, be guided by our riders.

To all riders still out on the road: we are here for you, if you want to contact us with your decision to continue or not with your own ride this year, please email race@transcontinental.cc
De bestuurder ging er na het ongeluk vandoor. De bestuurder is, voor zover bekend, nog niet gepakt. :shock:
Klotebericht. Ik wens zijn familie en zijn vrienden heel veel sterkte.
Schitterende race met een erg trieste gebeurtenis.
Vreselijk, vreselijk. Ik vind die laatavondstart van de TCR onnodig en zelfs een tikje gemeen, nog vlug even het bioritme onderuit halen van wie denkt het 'gewoon' met lange, harde fietsdagen te kunnen redden — het ongeval is natuurlijk niet de fout van de organisatie. Maar ze hadden de boel wel moeten afblazen vind ik, nu lijkt het wel of ze een fietsdode in hun ultra-wereldje collateral damage vinden.
*de automobilist in kwestie heeft zich gisteravond gemeld en is aangehouden*

aldus een plaatselijke krant
vreselijk dit. alle goeds en sterkte gewenst aan de nabestaanden!!
het blijft gewoon het verkeer, maar je verwacht het toch niet.
's-nachts starten lijkt me (qua verkeersveiligheid) ongelukkig/onverstandig, maar dan nog hoor je niet aangereden te worden.
en als de nabestaanden het goed vinden, dan kun je je evenement voortzetten. stoppen of doorgaan is eigenlijk een onmogelijke beslissing...
groet! hoogframe
Het is een zeer triest bericht voor familie, kennissen en racevrienden. Maar een race is geen normaal verkeer en bij wet verboden op de voor het openbaar verkeer open staande wegen. Bij sportwedstrijden zijn vele doden en gewonden gevallen, dan wel de gezondheid benadeeld. Dat gebeurde in het verleden, in het heden en zal ook in de toekomst plaatsvinden. De show moet gewoon doorgaan. Ook bij nacht en ontij. Afzien is een element van de show.

Piet.
PietV schreef: een race is geen normaal verkeer en bij wet verboden op de voor het openbaar verkeer open staande wegen.

Piet.
Piet in principe ben ik tegen te veel regels maar zelf ik vind dat dit soort van competitie horen in de categorie van Illegale auto races of Illegalen/underground/onmenselijke boxing partijen etc.
Het Idea is mooi – op oude/ambachtelijke manier met fiets van A naar B maar de auto verkeer is duizendvoudig
Regels zijn een grap –zelfs voor mij. ik heb geen verstand van wet regels etc.
https://reportage.transcontinental.cc/?page_id=126


Trwouwens gisterenavond ben ik pas om 1:00am thuis gekomen met de fiets.
Er waren veel autos. Opvallend was dat de automobilisten rijden super netjes op 60km/u wegen. Ze passeren mij met afstand en ze rijden echt met 60km/h. Zelfs bij een kruising de auto links stop en geeft mij voorgang :-)
Wat een afschuwelijke gebeurtenis. Ik wens familie, vrienden en alle betrokkenen veel sterkte.

Ik heb de diverse berichtgeving eens bekeken en ik zou als het organisatie niet aandurven om fietsers midden in de nacht over voorzieningsloze Waalse gewestwegen te laten fietsen.

Het is hier gebeurd om 03 uur: https://goo.gl/maps/iRzrk5t74YE2
Prachtige weg. In principe zou je daar ook in het donker moeten kunnen fietsen; met goede verlichting. Audax-ritten zijn vaak in het donker, in andere landen kan dat blijkbaar wel.
Vergeet ook niet dat er nog onlangs een stuk of drie racefietsers zijn doodgereden in Nederland, gewoon bij daglicht.
Helaas heb je tussen tientallen keurige automobilisten slechts 1 onoplettende/dronken/wegpiraat-achtige nodig voor dergelijke ellende.
Je hebt de statistieken tegen Georg, en niet een klein beetje.
Ik heb de regels ook bekeken. Ik vraag me altijd af waarom mensen met zoiets meedoen als je toch álles zelf moet regelen van proviand tot verzekering etc. Waarom zou je je dan uberhaupt nog allerlei andere regels en beperkingen opleggen zou je denken. Liever zelf lekker een mooie route fietsen op tijden die je zelf uitkiest.

Wat een vreselijke gebeurtenis dat sterfgeval onderweg. Ik had het al gelezen in de krant en was er even stil van want ik had gekeken naar de start van dit evenement en op de website gekeken voordat het allemaal van start ging. Zo ben je aan het fietsen en zo ben je er ineens niet meer. Ik weet er alles van maar het geeft weer aan 'carpe diem'!
Leon schreef:Wat een afschuwelijke gebeurtenis. Ik wens familie, vrienden en alle betrokkenen veel sterkte.

Ik heb de diverse berichtgeving eens bekeken en ik denk dat het een goed idee zou zijn als men fietsers niet midden in de nacht over voorzieningsloze Waalse gewestwegen liet fietsen.

Het is hier gebeurd om 03 uur: https://goo.gl/maps/iRzrk5t74YE2
"Sorry, maar u mag zich enkel verplaatsen met de auto omdat het nacht is". Dat is discrimantie die er bij mij niet in gaat: de wegen gebruiken is een basisrecht, er over scheuren met de wagen en ander leven in gevaar brengen een misdaad. De zaken omkeren zal heus de situatie niet beter maken.

Dit is een tragisch ongeval, en het feit dat de bestuurder vluchtmisdrijf pleegde spreekt niet in zijn/haar voordeel. Wat mij betreft moeten dergelijke zaken bekeken worden als moord (weliswaar zonder voorbedachte rade), ipv zoals nu vaak af gedaan te worden als een spijtig toeval. (om te kaderen: in België zijn al mensen er met een lichte straf van afgekomen met argumenten als "de zon scheen in mijn ogen", om maar te zwijgen van de politicus die na betrapt te worden op dronken rijden liet optekenen dat dat "inherent aan zijn beroep" was.
Georg schreef:Vergeet ook niet dat er nog onlangs een stuk of drie racefietsers zijn doodgereden in Nederland, gewoon bij daglicht.
Helaas heb je tussen tientallen keurige automobilisten slechts 1 onoplettende/dronken/wegpiraat-achtige nodig voor dergelijke ellende.
Helaas heb je, tussen tientallen wielrenners, slecht 1 onoplettende/prestatie gedreven/wegpiraat-achtige wielrenner nodig voor dergelijke ellende. Ik sta al jaren, tientallen keren per jaar, net als vele vrijwilligers met mij, als evenementen verkeersregelaar op de weg. Onze grote zorg tijdens het regelen gaat uit naar de gedreven wielrenner. Soms tuig van de richel.
Max2015 schreef:Ik heb de regels ook bekeken. Ik vraag me altijd af waarom mensen met zoiets meedoen als je toch álles zelf moet regelen van proviand tot verzekering etc. Waarom zou je je dan uberhaupt nog allerlei andere regels en beperkingen opleggen zou je denken. Liever zelf lekker een mooie route fietsen op tijden die je zelf uitkiest.
Omdat de “zogenaamde organisatie” de verantwoordelijkheid zoveel mogelijk bij de deelnemers legt. In hoeverre ze daar juridisch onderuit komt bij calamiteiten is de vraag. Daarom een weinig zeggende reglement. Met al regel 9: It is the rider’s responsibility to know and observe local laws.

Voor zover ik weet is in alle Europese landen het organiseren en deelnemen aan wedstrijden op de weg, zonder ontheffing, verboden.

Artikel 10 van de Wegenverkeerswet 1994
1. Het is verboden op de weg een wedstrijd met voertuigen te houden of daaraan deel te nemen.
2. Onder wedstrijd wordt voor de toepassing van dit artikel verstaan elk rijden met voertuigen ter vaststelling of vergelijking van prestaties hetzij van de deelnemers, hetzij van de voertuigen, hetzij van onderdelen daarvan, hetzij van bedrijfsstoffen.
3. Als deelnemer wordt beschouwd de bestuurder van een voertuig waarmee aan een wedstrijd wordt deelgenomen, en de eigenaar of houder van een voertuig, die daarmee aan een wedstrijd doet of laat deelnemen.
PietV schreef:....organiseren en deelnemen aan wedstrijden op de weg, zonder ontheffing, verboden.
Denk je dat een groot evenement als de TCR geen vergunning heeft? Weet je dat niet? Doe dan ook geen uitspraken die er van uitgaan dat ze geen vergunning hebben.
EnriceV schreef:
Leon schreef:Ik heb de diverse berichtgeving eens bekeken en ik denk dat het een goed idee zou zijn als men fietsers niet midden in de nacht over voorzieningsloze Waalse gewestwegen liet fietsen.
"Sorry, maar u mag zich enkel verplaatsen met de auto omdat het nacht is". Dat is discrimantie die er bij mij niet in gaat: de wegen gebruiken is een basisrecht, er over scheuren met de wagen en ander leven in gevaar brengen een misdaad. De zaken omkeren zal heus de situatie niet beter maken.
Even mijn bedoeling nuanceren: ik bedoelde dat een organisatie daar geen nachtelijke tochten zou moeten organiseren. Dat een fietser er in zijn 'eigen tijd' zelf voor kiest is voor mij wat anders. Maar maak je geen illusies: het aantal fietsers in Zuid-Wallonië dat daar op zulke wegen normaal 's nachts fietst is nul.
PietV schreef:Voor zover ik weet is in alle Europese landen het organiseren en deelnemen aan wedstrijden op de weg, zonder ontheffing, verboden.

Artikel 10 van de Wegenverkeerswet 1994
1. Het is verboden op de weg een wedstrijd met voertuigen te houden of daaraan deel te nemen.
2. Onder wedstrijd wordt voor de toepassing van dit artikel verstaan elk rijden met voertuigen ter vaststelling of vergelijking van prestaties hetzij van de deelnemers, hetzij van de voertuigen, hetzij van onderdelen daarvan, hetzij van bedrijfsstoffen.
3. Als deelnemer wordt beschouwd de bestuurder van een voertuig waarmee aan een wedstrijd wordt deelgenomen, en de eigenaar of houder van een voertuig, die daarmee aan een wedstrijd doet of laat deelnemen.
Dan kunnen we de mensen achter de rolweerstandtests van fietsbanden op fietspaden of rustige buitenweggetjes ook wel gaan aanklagen. In jouw eigen bewoordingen: tuig van de richel!