Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De nieuwe Santos Travelmaster 3+ - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

De nieuwe Santos Travelmaster 3+

399 berichten
Ik zie even snel (bye bye productieve werkdag) dat het met Avid remmen voor dit specifieke worst case scenario interessant is om vóór een 20mm grotere remschijf te hebben.

https://www.bike-components.de/de/Avid/ ... mm-p36886/
Bij hun andere adapters geldt hetzelfde: 140 achter, 160 voor / 180 achter, 200 voor.
Pedalero schreef: Als je voor een grotere remschijf hebt en je wilt de achterste schijf naar voren zetten, kun je de adapter voor de achterste klauw toch naar voren zetten?
Ik heb me ongelukkig uitgedrukt. Thuis heb je altijd wat reserve onderdelen liggen voor het geval er iets stukgaat. Dan lijkt het mij handiger om 1 maat remschijf te hebben in plaats van twee verschillende. Als er dan een vervangen dient te worden hoef je maar 1 maat op voorraad te houden.
Tsja, maar Rohloff heeft dan weer een 4gaats montage met een groot gat in t midden. Geen voornaven gezien met dezelfde montage.
Jurr schreef:Tsja, maar Rohloff heeft dan weer een 4gaats montage met een groot gat in t midden. Geen voornaven gezien met dezelfde montage.
True. Zo blijf je bezig. :P
Inderdaad is het demonteren van schijven een goed idee. Helaas is niet iedereen even handig.

Kijk eens naar deel 2 van onze tocht door Malawi (op 3:45): http://www.vakantiefietser.nl/reisimpre ... -filmpjes/
Oh we hebben ze net binnen gekregen.
De 62 banden (in werkelijkheid 57 mm) hebben we meteen vervangen door 70 mm banden (in werkelijkheid 63 mm).
En de 50 mm banden door 42 mm banden. Zo vergroot je het verschil en het gevoel.
Heel erg mooi zijn de brakeboosters voor Magura die ik tot nu alleen als een geprinte versie heb gezien.

We gaan zo zelf testrijden, tja het leven is soms erg zwaar :D .
En iedereen neemt dan ook een moment-sleutel mee op vakantie? (ik dacht het niet) die schijven (fabrikanten) willen dat ze op precies ... vastgezet worden. De hardheid van de naaf waar de torx-schroefjes ingedraaid worden is nu ook weer niet je dat. Ik heb al de nodige helicoils gebruikt om er voor te zorgen dat de schijven nu wel goed vastgezet kunnen worden. En dat kwam niet doordat ik de momentsleutel niet goed had ingesteld.
Heb al een paar keer remschijven gewoon met een torxsleuteltje vastgedraaid, zonder momentsleutel dus. Geen probleem.
Ik heb even een beetje zitten rekenen wat dit frame (inclusief voorvork) kost en ik kom dan op zo'n 2.000 euro. Santos rekent ruim 1000 euro meerprijs voor wat extra nokken en een eccenter en een riemvoorzienig. Dat is toch wel gruwelijk veel geld.
Koffiekop schreef:Ik heb even een beetje zitten rekenen wat dit frame (inclusief voorvork) kost en ik kom dan op zo'n 2.000 euro. Santos rekent ruim 1000 euro meerprijs voor wat extra nokken en een eccenter en een riemvoorzienig. Dat is toch wel gruwelijk veel geld.
Je rekent de prijs van het frame nu uit als restprijs. Bij de dure merken gaat een groot deel van de nieuwprijs echter in andere zaken zitten, zoals service. Dit is zaak om rekening mee te houden als je ooit zo'n ding tweede hands wil kopen: alle service is (zo goed als) weg, daar kan dus een streep doorheen. Zo'n frame maken kost hooguit 500 euro.

Daarbij komt ook nog eens dat bij merken met scherpe prijzen de totale prijs voor een fiets lager is dan de som van alle onderdelen, en niet hoger zoals bij Santos, Idworx, etc.
Als ik kijk naar de frameprijzen op bike-discount.de denk ik dat de prijzen voor het maken van een frame nog veel lager zijn, ergens in de buurt van 200 - 300 euro. http://www.bike-discount.de/en/buy/thom ... /wg_id-276 Dit betekent dat de meerprijs van Santos/Idworx nog veel hoger uitkomt. Voor een deel wordt dit gerechtvaardigd door het doordachte design en de kleine series, de rest is marketing.
Peter_K schreef:Je rekent de prijs van het frame nu uit als restprijs. Bij de dure merken gaat een groot deel van de nieuwprijs echter in andere zaken zitten, zoals service. Dit is zaak om rekening mee te houden als je ooit zo'n ding tweede hands wil kopen: alle service is (zo goed als) weg, daar kan dus een streep doorheen. Zo'n frame maken kost hooguit 500 euro.

Daarbij komt ook nog eens dat bij merken met scherpe prijzen de totale prijs voor een fiets lager is dan de som van alle onderdelen, en niet hoger zoals bij Santos, Idworx, etc.
Deels reken ik zo. Een Travelmaster 2.8 koop je als los frame voor 800euro. Die vind je in hun configurator. De 3+ staat er (nog) niet in. De meerprijs heb ik afgeleid van een complete fiets. Je argumenten voor service gaan dus niet op.
Koffiekop schreef:
Peter_K schreef:Je rekent de prijs van het frame nu uit als restprijs. Bij de dure merken gaat een groot deel van de nieuwprijs echter in andere zaken zitten, zoals service. Dit is zaak om rekening mee te houden als je ooit zo'n ding tweede hands wil kopen: alle service is (zo goed als) weg, daar kan dus een streep doorheen. Zo'n frame maken kost hooguit 500 euro.

Daarbij komt ook nog eens dat bij merken met scherpe prijzen de totale prijs voor een fiets lager is dan de som van alle onderdelen, en niet hoger zoals bij Santos, Idworx, etc.
Deels reken ik zo. Een Travelmaster 2.8 koop je als los frame voor 800 euro. Die vind je in hun configurator. De 3+ staat er (nog) niet in. De meerprijs heb ik afgeleid van een complete fiets. Je argumenten voor service gaan dus niet op.
Tja, het is maar waar je naar kijkt. Voor de Racelite zie ik een prijs van 1600 euro, en dat voor een frame wat ik helemaal nooit zou willen hebben. En wat is er zo bijzonder aan dat frame dat het zo exorbitant duur is? Nee die meerprijs van Santos zit dan misschien op deze wijze verwerkt in de frameprijs, maar dat frame is die prijs in werkelijkheid echt niet waard.

Santos zal waarschijnlijk zeggen dat met die prijs de ontwikkelingen betaald worden. Maar wat is dat nu helemaal waard? De fiets is al meer dan honderd jaar geleden uitontwikkeld. Wat volgt is wat gekloot met dingen die al lang eerder door anderen zijn geprobeerd.

Heb je ook nog een verklaring waarom de prijs bij Santos niet lager is zoals bij "gewone" merken, maar hoger?
Jarenlang was er door vakbladen kritiek op de Koga Signature ivm de vele loze nokjes.
Een super fiets moest volgens de vakpers immers een cleane uitstraling hebben.

Nu komt Santos met een fiets met vele loze nokjes. Ik ben benieuwd hoe de vakpers nu gaat oordelen.

Blijkbaar past op deze fiets geen normaal ringslot meer. Wil je zoals verzekeraars verplichten een ART2 slot gebruiken, dan zit je aan een kettingslot van minimaal 1.5 kg.
Over twee kettingsloten maar niet te spreken.

Ik hoop dat AXA nog wel een slot gaat ontwerpen voor dit soort fietsen.
Hetzelfde geldt overigens voor een Idworx BLT en voor Idworx fietsen met DaRim LaW carbon velgen. Ook hier past geen normaal ringslot meer op.
Dat dit kwa prijs/kwaliteit niet geweldig is, is duidelijk.

Maar ik vermoed dat dat meer noodzaak dan luxe is ivm de toch kleine oplages. Ik kan me niet voorstellen dat ze bij Santos slapend rijk worden. Ga maar na hoeveel fietsen je moet verkopen om überhaupt het licht aan te houden :|

Er wordt al snel geklaagd door de consument, maar gezien het aantal fietsenzaken dat in Amsterdam over de kop is gegaan kan je lastig de indruk krijgen dat de marges te hoog liggen.
Peter_K schreef: Heb je ook nog een verklaring waarom de prijs bij Santos niet lager is zoals bij "gewone" merken, maar hoger?
Is dat een serieuze vraag? Natuurlijk zijn bij kleine merken de prijzen veel hoger. economie 101. Schaalvoordelen, groter volume (dus je kan een lagere marge pakken), meer activa, meer passiva om te belenen. Bovendien is de eigenaar rechtstreeks afhankelijk van het bedrijfsresultaat, iets wat bij grote merken heel anders ligt.

Geen aanval hoor, maar dit soort vragen zorgen er deels voor dat de fietsenbranche kapot gaat. De consument gaat voor het koopje en komt dan online terecht.

En ja, de meerwaarde van de traditionele fietsenmaker is natuurlijk ook niet altijd evident (zie het OOPSpinion onderwerp waar een fietsenmaker een naaf wil uitboren vanwege een brekende spaak....). Maar hoe je het ook wendt of keert, de kleine merken gaan altijd duur zijn.
loknor schreef:Maar hoe je het ook wendt of keert, de kleine merken gaan altijd duur zijn.
Er zijn fietsenmakers die dergelijke fietsen in oplagen van één stuks maken. Als de prijs van een fiets door zo iemand gemaakt lager komt te liggen van die van een serie-Santos dan is dat economisch gezien vreemd.
jumbo schreef:...Blijkbaar past op deze fiets geen normaal ringslot meer. Wil je zoals verzekeraars verplichten een ART2 slot gebruiken, dan zit je aan een kettingslot van minimaal 1.5 kg.
Over twee kettingsloten maar niet te spreken.
Zoiets vind ik altijd best wel oké/stoer als een merk dat doet. Een ringslot is alleen maar 'schijnbeveiliging'. De goedkoopste beveiliging kiezen om zo de verzekering te vriend te houden vind ik van beide kanten een verkeerde insteek (ik ben geen voorstander van de hele verzekeringscultuur).

Uiteindelijk is de Santos klant beter af met een goed(e) slot(en) en wijze van beveiliging (niet s'nachts buiten in Amsterdam aan een lantaarnpaal laten staan) dan met een goede verzekering. Dat het nadeel 2kg extra bagage is moeten we maar op de koop toenemen.
Ypuh (spannende naam); In het centrum van Amsterdam zijn een stuk of vier fietsenstallingen die bewaakt/bemand zijn en waar je je fiets gratis kan parkeren. En je, kan hem daar veilig 's nachts laten staan.

OK ik geef toe dat er niet zoals in Kenia een opa met een antieke Kalashnikov of ploertendoder voor de deur slaapt in een oude deken, maar ik heb nog nooit gehord dat uit zo'n stalling een fiets is gestolen :D
Peter_K schreef:
loknor schreef:Maar hoe je het ook wendt of keert, de kleine merken gaan altijd duur zijn.
Er zijn fietsenmakers die dergelijke fietsen in oplagen van één stuks maken. Als de prijs van een fiets door zo iemand gemaakt lager komt te liggen van die van een serie-Santos dan is dat economisch gezien vreemd.
Peter, als de markt al die kleinere merken heeft verloren komt dat niet omdat ze economisch rendabel zijn. Kleine framebouwers die goedkoop zijn is hobbyisme en armoede.
loknor schreef:Peter, als de markt al die kleinere merken heeft verloren komt dat niet omdat ze economisch rendabel zijn.
Of omdat ze gewoon slecht werk leveren natuurlijk.
loknor schreef:Kleine framebouwers die goedkoop zijn is hobbyisme en armoede.
Het punt is nu juist dat de fiets waar we het hier over hebben helemaal niet goedkoop is, en dat je voor dat geld dus al maatwerk kunt krijgen. Als je als framebouwer genoeg klanten weet te werven hoef je helemaal geen armoedig bestaan te leiden.

Het maken van een frame is overigens een ambacht. Als je die verhalen van Santos aanhoort lijkt het bijna een hogere kunst, en dat terwijl ze die frames nog niet eens zelf maken.