Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietshelm? - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Fietshelm?

129 berichten
Zuiz schreef:"Als je langer wilt leven, moet je tijdens je fietstocht vooral geen fietshelm dragen" ??????

http://www.teleac.nl/echtniet/?site=sit ... em=2541891
Of waarom ligfietsen niet zoveel gevaarlijker zijn...

Op woon-werk route heb ik nooit een helm op, gewoon niet handig. Maar deze zomer op reis had ik hem niet mee. Was maar 4 dagen en had er niet aan gedacht dat er zulke stijle afdalingen in gingen zitten (Eifelgebergte in Duitsland). Ik ben, door me te misrekenen in een bocht, tegen een kleine 50 km/u uit de bocht gegaan en toen ging het toch onmiddellijk door mijn hoofd: let op je nek en hoofd. Verder kan ik niet hoog vallen (als je al laag ligt) en hebben mijn fietstassen veel opgevangen. Toch weet ik niet of ik daardoor vaker een helm zal dragen, voor mij was het eerder een bevestiging dat op een ligfiets de helm niet bijzonder veel meerwaarde heeft.
Zuiz schreef:"Als je langer wilt leven, moet je tijdens je fietstocht vooral geen fietshelm dragen" ??????

http://www.teleac.nl/echtniet/?site=sit ... em=2541891
Goeie tip: pruik met lange haren over je helm trekken :-)
slangetje schreef:Verder kan ik niet hoog vallen (als je al laag ligt)
Nee?
Afbeelding
Ik moet eerlijk zeggen dat een helm op die weg (Duivelsweg/Death Road in Bolivia, toch?) niets uit maakt. Bij een zoektocht naar een te rijke Amerikaan in de vallei zijn ze eens een toerist tegen gekomen die nog op zijn/haar fiets zat. Best handig zo'n helm, dan kunnen ze je nog identificeren... :D
Inderdaad Robertjan, want verder denk ik niet dat er een helm bestaat die je dan beschermd. Hier geeft de helm wel helemaal een vals veiligheidsgevoel als je denkt dat hij een verschil kan maken :lol:
Ach, ik had 10m zicht vanwege dichte mist. Dat geeft ook een vals gevoel van veiligheid. :wink:
Waarom heeft een bouwvakker verplicht een helm op? Om de betonplaat die op zijn hoofd valt op te vangen? Nee, om kleine ongelukken goed te kunnen weerstaan.

Zelfde geldt voor de fietshelm. Frontaal op een honderd km/h aanstormende vrachtwagen knallen redt je er niet mee, wel voorkomt het (ernstiger) letsel wanneer je bijvoorbeeld met je hoofd tegen de grond slaat. Al is het maar dat je niet meteen als een rund loopt te bloeden. Een helm is dus zeer praktisch, zeker als je midden in de rimboe aan het fietsen bent.

Vakantiefietsers rijden misschien langzamer dan wielrenners, maar een vakantiefiets is ook minder wendbaar en minder snel tot stilstand te krijgen. Voor mij een reden om deze zomer voor het eerst ook op vakantie een helm te dragen.

Bovendien is een fietshelm geen warme muts. Er zitten tegenwoordig zoveel ventilatiegaten in dat je hem ook bij dertig graden zonder probleem kunt dragen. De zweetbandjes in de helm zorgen er zelfs voor dat je in een klim niet meteen het zweet in de ogen hebt lopen.

Wel moet je wennen aan het dragen van een helm. Niet omdat een helm niet lekker zit, maar omdat je je uiterlijk er enigszins mee verandert. Dat brengt me op het Teleac-onderzoek. Ik merk geen verschil van voor en na mijn persoonlijke helmplicht, niet op de racefiets en niet op fietsvakantie. Het gaat om de auto's die je raken, niet of ze dichter langs rijden of niet. Ik zou wel eens willen weten wat het verschil in afstand in de drie categorieën van dat onderzoek was. Was dat verschil wel significant?
Alien schreef:Da's allemaal leuk en aardig, maar dat autos je meer ruimte geven als je zonder helm fietst, betekent niet dat je schedel dan ook minder opensplijt als je ermee op de kei landt.

.tsooJ
Wat moet ik me daarbij voorstellen; hoe fiets je dan precies?
Ga je alleen een helm dragen om er bij het scheppen door een auto beter van af te komen?
Ik prefereer het Duitse gebod om meer dan 1 meter tussenruimte te garanderen tussen een fietser en een passerende motorvoertuig(auto's etc.). Duitse bestuurder op Bundesstrassen hebben de neiging om niet te gaan inhalen als de afstand met een fietser niet kan worden gehaald.
Leo van Lierop schreef:Dus wij moeten allemaal een helm op omdat zo'n klojo te hard door de straat heen gaat? Ik zeg het misschien een beetje oneerbiedig, maar zo komt het een beetje bij mij over. Het is alsof wij ons leven allemaal moeten laten dirigeren door dit soort idioten. Nou sorry, daar doe ik niet aan mee. Dat is voor mij 'de omgekeerde wereld'.
Dit bericht spreekt me erg aan.
Fietsers aller landen verenigd u; kom in verweer(juridische term!) tegen het asociale gemotoriseerd verkeer.
Misschien ouderwets, maar je kunt toch ook normaal rijden in zo'n auto?
Hier in Bergen op Zoom zijn er nu straten waar automobilisten voorrang hebben op kruisende straten, maar fietsers zich in allerlei bochten moeten wringen om zonder voorrang over te mogen steken. De omgekeerde wereld...!!!

Zoals ik al in een ander topic schreef: geen fietshelm, maar elke automobilist van de weg die niet kan autorijden! Bonus: weg files...
Handig: geen geld nodig voor de aanleg van bredere snelwegen, dus kan dat geld naar een beter openbaar vervoer!
Het al dan niet ontbreken van fatsoen bij automobilisten (Duitse automobilisten zijn top, Sloveense ook!) gaat natuurlijk voorbij aan de discussie: wel of geen helm? Want je kunt natuurlijk ook op je muil gaan omdat je gewoon op je muil gaat.

Vakantiefietsers gaan wel met zware fietsen op pad en nemen gereedschap en reserveonderdelen mee, anders zou de trip wel eens een vroeg einde kunnen vinden door een kapot frame of pech. Waarom zou je dan geen helm op zetten als dat het verschil kan maken tussen doorfietsen of een gipsvlucht naar huis?
Omdat ik op de vakantiefiets niet vastgeklikt zit met m'n schoenen... :wink:
Robertjan schreef:Hier in Bergen op Zoom zijn er nu straten waar automobilisten voorrang hebben op kruisende straten, maar fietsers zich in allerlei bochten moeten wringen om zonder voorrang over te mogen steken. De omgekeerde wereld...!!!

Zoals ik al in een ander topic schreef: geen fietshelm, maar elke automobilist van de weg die niet kan autorijden! Bonus: weg files...
Handig: geen geld nodig voor de aanleg van bredere snelwegen, dus kan dat geld naar een beter openbaar vervoer!
Wat een absurde inrichting van een kruispunt.
Met jouw redenering sta je na die investeringen nog steeds te wachten op voorrang.
Mij lijkt het zinvoller om de ambtnaar die dit verzint en iedere bestuurs-, beleids- en uitvoeringsverantwoordelijke die met de kop in het zand erbij staat de laan uit te sturen met een claim in plaats van een oprotpremie.
Leon
Robertjan schreef:Omdat ik op de vakantiefiets niet vastgeklikt zit met m'n schoenen... :wink:
Ik ook niet! :wink:

Maar ik begrijp het gevoel van geen helm prima hoor. Had ik zelf ook, tot een andere overpeinzing de overhand kreeg. En ik fietste in de praktijk toch al steeds met een petje omdat ik als roodharige anders na dag 1 al een gloeiend rood voorhoofd heb.
Ik heb net 31 weken fietsvakantie doorgespit, en zie dat er 1 pad is geweest waar ik 5 uur op gefietst/gewandeld heb, waarbij een fietshelm geholpen zou kunnen hebben, mits ik ongunstig gevallen zou zijn... :roll:
In de rest van de 31 weken gaat het om:
* zandpaadjes; op zand val je zacht.
* asfalt met snelverkeer; tegen geschept worden helpt een fietshelm niet.
* zandpaden met ca. 1000m afgrond (inderdaad, de Duivelsweg of Death Road, met 10m zicht (dus voor mij 10m afgrond :lol:)); helm is handig voor identificatie, mocht je vallen en je bent miljonair zodat er naar je gezocht kan worden. Anders wordt er niet eens gezocht en wordt je sowieso geacht overleden te zijn (lokale mensen vertelden me de normale gang van zaken op de Duivelsweg).
* hopen keien met zand ertussen; hier duw je de fiets honderden meters door het mulle zand heen naar de andere kant van de wadi (=droge rivierbedding). Erg knap als je hier valt...
* asfalt naar beneden; als je onderuit gaat met ≥ 30km/u, gaat een fietshelm niet veel helpen.
* zand-/keienpaden naar beneden; je bent gek als je hierop > 20 km/u gaat. Aangezien je de fiets erg onder controle houdt, moet je wel redelijk wat moeite doen wil je hierop vallen.

Het pad waarop een fietshelm nut zou kunnen hebben, is een vlak keienpad tussen Zagora en Tissemoumine, waar de fiets over de keien maneuvreren bijna net zo snel was als op de fiets proberen die overeind te houden in de globale rijrichting. Uiteraard mits ik lelijk gevallen zou zijn. Ik ben daar dan ook wel gevallen, maar niet ongunstig.
Robertjan schreef:Ik heb net 31 weken fietsvakantie doorgespit, en zie dat er 1 pad is geweest waar ik 5 uur op gefietst/gewandeld heb, waarbij een fietshelm geholpen zou kunnen hebben, mits ik ongunstig gevallen zou zijn
Misschien begrijp ik je niet helemaal, maar denk je nu echt dat je niet ongelukkig op je kop kunt vallen als je met 5 of 10 of 15 km/u over asfalt rijdt? Dat is mij toch echt al een paar keer overkomen. Eenmaal raakte ik door stommiteit bv. zo'n dom verkeerspaaltje en ging helemaal onderuit, waarbij ik met mijn kop op het asfalt klapte. In zo'n situatie is een helm echt heel nuttig (ik had geen helm op, maar de klap was gelukkig net niet hard genoeg). Een andere keer waren het spoorrails die me vloerden (toen had ik wel een helm op). En ik kan nog wel even doorgaan: olie op het wegdek in Cuba, en hup daar lag ik... Stom stom stom allemaal, inderdaad... Maar het lijkt me een beetje hovaardig om te zeggen dat het je niet kan overkomen.
@Robertjan: Ik snap dat je naar je eigen keuze toepraat, maar dit is ronduit naief.

- zandpaadjes: steen of stronk o.i.d. op verkeerde plek is niet zacht voor je hoofd.
- geschept worden: ik heb afgelopen zomer nog een clubgenoot op de racefiets geschept zien worden. Auto reed ca. 40 km/h, net als hij. Hij klapte frontaal op de auto (impact ca. 80 km/h) en verdween langs de zijkant met naar de grond. Dankzij zijn (kapotte) helm had hij slechts een gebroken arm. Helm helpt hier dus wel.
- 1000 m afgrond: drogreden. Als een boer je met zijn jachtgeweer van je fiets schiet, helpt een helm ook niet. Duh.
- hopen keien met zand ertussen: als je loopt en geen risico hebt op vallen, mag je je helm best even afzetten.
- afdaling: als je onderuit schuift met je hoofd over de grond zorgt de helm dat je lekker doorschuift en huid, haar, schedel en hersens niet over een afstand van tien meter over de weg zijn uitgesmeerd.
- keien- /zandafdaling: klinkt als een technische afdaling met veel keien om lekker met je hoofd tegen aan te slaan.

NB: Ik ben niet iemand die overal gevaar in ziet.
Met het dragen van een helm verklein je percentueel gezien je kansen op het krijgen van hoofdletsel bij een val.

De vraag is alleen of het percentage hoog genoeg is in jouw geval, om het dragen van een helm te rechtvaardigen. Dit is voor iedereen verschillend.

Daarom pleit ik voor het systeem zoals het nu is. Laat de beslissing voor het dragen van een helm gewoon over aan het individu.
Leo van Lierop schreef:Met het dragen van een helm verklein je percentueel gezien je kansen op het krijgen van hoofdletsel bij een val.
Exact. En inderdaad mensen gewoon zelf de afweging laten maken.
Ask yourself the question:
Do you value your head?