Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Winterbanden met spikes, maar welke? - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Winterbanden met spikes, maar welke?

remmen gaat uiteraard niet. Ik heb het alleen om het voorwiel gedaan zodat ik nog kon remmen met het achterste. Meer dan genoeg in de sneeuw, die remt namelijk al vanzelf heel goed af.
laagvlieger schreef:remmen gaat uiteraard niet. Ik heb het alleen om het voorwiel gedaan zodat ik nog kon remmen met het achterste. Meer dan genoeg in de sneeuw, die remt namelijk al vanzelf heel goed af.
en ik maar denken dat het een geintje was......
Lijkt me toch niet echt lekker fietsen met alleen een achterrem. Ik geef toe dat ik, bij gladde omstandigheden, voor 90% achterrem gebruik, maar een klein beetje bijremmen met de voorrem doe ik wel.
TravelDuck schreef:
VincentM schreef:Ik ga meteen nog een winterband met spikes bestellen voor mijn vriendin, dit zal een Schwalbe Marathon Winter gaan worden, op haar Koga Randonneur past de bredere 40 mm (voor de 28" Snow Stud) niet goed en een 42mm Marathon Winter dus ook niet, het zal de 28" 35mm Marathon Winter dus moeten gaan worden. Hopelijk kan ik die nog eentje bemachtigen.

Groet, Vincent
Ik hoop 't voor je. Heb ook pogingen gedaan met rond te bellen, uiteindelijk besteld via internet, hopelijk kunnen ze nog een paar leveren.
zojuist bericht gekregen dat 12gotrading.nl 28" marathon winter niet meer gaat leveren, deze winter.
fietspunt is wat onduidelijk op hun www pagina
rose.nl geeft ook een levertijd van meer dan 5 weken aan.

jammer, jammer. :(
maar goed inmiddels is de sneeuw aardig weg hier in NL, dus misschien red ik 't zo wel de rest van de winter. Ga ze wel proberen te krijgen voor de volgende winter.
Gideon schreef:
Wim schreef:Maak ons deelgenoot van je ervaringen met deze band.
Wim
Kreeg gisteren bericht van bikecomponents, dat de levertijd onbekend is.

Gideon
Winterband is er :D .
Nu de winter nog.

Gideon
Tja, ook hier gaan de Conti Topcontact Winter II banden er een dezer dagen af. Ze zijn erg goed bevallen, maar nu is het weer tijd voor wat anders.
Wim
Nú is natuurlijk het moment om winterbanden te kopen…

Net zoals mijn moeder vroeger de chocoladeletters ná Sinterklaas in de aanbieding kocht en ze dan een jaar in de bijkeuken liet liggen.

.tsooJ
TravelDuck schreef:
TravelDuck schreef: Ik hoop 't voor je. Heb ook pogingen gedaan met rond te bellen, uiteindelijk besteld via internet, hopelijk kunnen ze nog een paar leveren.
zojuist bericht gekregen dat 12gotrading.nl 28" marathon winter niet meer gaat leveren, deze winter.
fietspunt is wat onduidelijk op hun www pagina
rose.nl geeft ook een levertijd van meer dan 5 weken aan.

jammer, jammer. :(
maar goed inmiddels is de sneeuw aardig weg hier in NL, dus misschien red ik 't zo wel de rest van de winter. Ga ze wel proberen te krijgen voor de volgende winter.
jaha, vandaag binnen gekomen, de winterbanden (28" 42mm/ 42-622) van onze oosterburen (Bikecomponents.de).
Jammer dat de sneeuw nu weg is om ze uit te proberen :(
Maar dan heb ik ze wel mooi op tijd voor de volgende winter.
Ik aas al sinds vorig seizoen op Schwalbe Marathon winter winterbanden (mét spikes, dus meer geschikt voor Nederland (woon-werk), de Conti's (géén spikes) zijn vooral voor in de sneeuw gemaakt). Ik heb dus ook hier en daar geïnformeerd, het lijkt er nu inmiddels op dat Schwalbe produceert en levert voor komend winterseizoen aan de Nederlandse groothandels/delaers. Ik heb vooralsnog een paar in bestelling staan (mijn delaer heft zelf al een paar ontvangen in NL, ik hoop op een goede ervaring, zal het dan delen (maar wacht nog even op de eerste vorst :).
Inmiddels ontving ik een paar van deze banden in de maat 42-622, ik was benieuwd, dus gelijk gemonteerd, hoewel er nog geen echt teken van vorst is geweest. Op een sneeuw en ijsvrije weg, meer heb ik nog niet kunnen uitproberen, klinken deze banden alsof je steeds op een schelpenpad rijdt, terwijl het klnkers en asfalt is wat mijn woon-werk route betreft. De banden zijn gemaakt volgens de degelijke topkwaliteit bekend van oa de Schwalbe marathon Extreme banden. De banden zijn wel merkbaar zwaarder (draadband, niet vouwbaar) en ook de rijweerstand is goed merkbaar. Bezwaren die wellicht niet meetellen onder de condities die mij de voorgaande jaren valpartijen en niet-fiets-dagen hebben opgeleverd. Echter de claim die de fabrikant doet over dat ze rijdbaar zijn zonder ijs en sneeuw, is niet geheel onterecht, maar het is wel een beetje als klunen, fietsen op die banden zonder ijs. Daarom heb ik deze zelf inmiddels weer gedemonteerd, en deze wel op mijn reservewielen gezet, zodra het nodig is wissel ik de wielen dus maar om (sommige beweren dat we een heel serieuze winter kunnen verwachten dit jaar).
fietsert schreef:sommige beweren dat we een heel serieuze winter kunnen verwachten dit jaar
...om mijn ervaring/recensie af te maken na inmiddels een periode met redelijk wat sneeuw en ijs, tot aan bijna een Elfstedentocht: het is goed bevallen met de banden te rijden, ik heb nergens en slipper gemaakt, hoewel ik ook met deze banden niet vol door de bocht ben gegaan in de wetenschap dat het glad was, maar het geeft meer zekerheid in het verkeer, en bovendien kan ik op deze manier een beetje tempo aanhouden op weg naar kantoor, was ook wel nodig langer dan een uur fietsen bij een gevoelstemp van -15 gr celcius is niet heel prettig. Doet mij er aan denken te melden dat ik niet heb gereden met (volle) bagage door sneeuw/ijs...maar vooral dus als forens. Met name op ijzige stukken wegdek doen de spikes hun werk, ik heb ook een paar fietspaden waar de sneeuw alsmaar bleef liggen, agv geen onderhoud, en daar over heen rijden ging ook wel goed, mede doordat het relatief brede 42 mm (28 '' ) banden zijn, die ik op iets minder dan 4 bar hield, gecombineerd met een trekkingbike met een redelijk 'spoorvast' stuurgedrag. Het rijden door de sneeuw lijkt en beetje op rijden door zand, maar ik heb niet de indruk dat de spikes daar verder veel invloed op hebben. Qua slijtvstheid zag ik wel al wat zij het minieme, slijtage van de spikes , die het dicht op het loopvlak zaten, na slechts ongeveer 600 km, waarbij ik moet vermelden dat de wegen op 75 % van de route al wel weer ijs en sneeuwvrij waren, na enkele dagen en ik denk dat het contact met het asfalt en klinkers wel veel slijtage vroorzakt van de spikes in de banden.Ik zag een enkele spike die wat verdergaand was weggesleten gecorodeerd of beschadigd. Al met al denk ik dat je deze banden niet de hele winter door op de fiets laat zitten gezien de prijs en de slijtvastheid, iig niet in Nederland. Maar voor die enkele weken gladheid zou ik ze zeker aanraden voor mensen die afhankelijk zijn van goed presterend materiaal (en het leuk vinden om de elementen te trotseren op de fiets).