Additionally, paste this code immediately after the opening tag: TU Delft onderzoek: e-bike ongelukken Concepten op pagina 3 - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

TU Delft onderzoek: e-bike ongelukken Concepten op pagina 3

125 berichten
Misschien een e-bike in combinate met auto-d de automatische geflopte versnellingsnaaf van shimano uitrusten? Dan starten de e-bikers wel in de juiste versnelling. Ik zie bij ouderen een onbekendheid met schakelen en handremmen. Zeker anticiperen door terug te schakelen voor het wegrijden is niet aanwezig. 4 versnellingen lijkt me ook voldoende. Ik zie nu e-bikes met 3 x 9 met berijders die onbekend zijn met een dergelijk groot aantal versnellingen en in een zwaar verzet wegschommelen bij het stoplicht of bij hetoversteken van een drukke straat. Kortom auto-d is wel ok! Kortom laat Bosch en Shimano een mooie oplossing ontwikkelen of een nieuwe markt voor Rohloff?
http://techdocs.shimano.com/media/techd ... 613000.pdf
Travelmaster schreef:
Alien schreef:
EHBO- en wijkverpleegkundigen lijken me niet per se een goede bron om deze informatie boven tafel te halen.
.tsooJ
Misschien geen bron die kan spreken voor de hele populatie, maar als ze aangeven dat ze die mensen nu in zorg hebben, waar ze voorheen geen ouderen door fietsongevallen in zorg hebben, zegt het wel iets. Experts op het gebied van de oorzaken van ongevallen zijn ze zeker niet, maar ze horen wel van de slachtoffers wat er is misgegaan...
Misschien dat die ouderen eerder niet (meer) fietsten, omdat ze dat zonder ondersteuning niet meer konen. Het zou zomaar zo kunnen zijn dat ze daardoor minder beweging kregen en met andere (ernstiger?) klachten te maken kregen.
Misschien weegt de verbeterde gezondheid door het langer blijven bewegen wel op tegen de vergrote kans op fietsongevallen...
Polling schreef:
Travelmaster schreef:
Alien schreef:
EHBO- en wijkverpleegkundigen lijken me niet per se een goede bron om deze informatie boven tafel te halen.
.tsooJ
Misschien geen bron die kan spreken voor de hele populatie, maar als ze aangeven dat ze die mensen nu in zorg hebben, waar ze voorheen geen ouderen door fietsongevallen in zorg hebben, zegt het wel iets. Experts op het gebied van de oorzaken van ongevallen zijn ze zeker niet, maar ze horen wel van de slachtoffers wat er is misgegaan...
Misschien dat die ouderen eerder niet (meer) fietsten, omdat ze dat zonder ondersteuning niet meer konen. Het zou zomaar zo kunnen zijn dat ze daardoor minder beweging kregen en met andere (ernstiger?) klachten te maken kregen.
Misschien weegt de verbeterde gezondheid door het langer blijven bewegen wel op tegen de vergrote kans op fietsongevallen...
Wie zal het zeggen :P ? Je weet ook niet hoevéél procent van de "ouderen" dit soort ongevallen krijgt. Misschien is het relatief gezien wel véél minder (of juist veel méér) dan ongevallen van ouderen met gewone fietsen.
Eric op de Fiets schreef:Ik zie nu e-bikes met 3 x 9 met berijders die onbekend zijn met een dergelijk groot aantal versnellingen en in een zwaar verzet wegschommelen bij het stoplicht of bij hetoversteken van een drukke straat.
Praat je met mensen over versnellingen en fietsen snappen ze er geen bal van. Begrijpen en willen niet begrijpen hoe meer versnellingen hoe prettiger het trappen is. 3 is al goed 7 dat heb je toch niet nodig. :lol:
Er is wel een recent rapport met veel statistische data. Het onderzoeksprobleem is dat de ongevallen registratie bagger is, en dat e-bikes niet een aparte categorie zijn (net zomin als scooters met blauwe dan wel gele platen). E-bikes worden geregistreerd als fietsen. Wat opvalt is dat de laatste jaren het aantal ongevallen met oudere "fietsers" sterk is toegenomen. De kans is groot dat dit inderdaad de e-bikers zijn. Wat verder opvalt is dat het vooral om eenzijdige ongevallen gaat. Dat zou dan bevestigen wat wij als ervaren fietsers zien: er zijn nog al wat berijders van e-bikes die hun fiets niet goed onder controle hebben.
Dit weekend waren wij een tochtje aan het fietsen en zagen in Drenthe en Friesland inderdaad weer heel wat ouderen op e-bikes. Erg hard reden die meestal niet, maar veel controle over hun e-bikes hadden ze evenmin. Tegenover al deze problemen moet je wel het plezier en de gezondheidswinst stellen van de beweging die deze mensen krijgen. Het houdt hen vast langer vitaal, ook al zouden de e-bikes inderdaad beter aangepast kunnen worden aan het feitelijke gebruik.
Wim
Travelmaster schreef:
Alien schreef:
EHBO- en wijkverpleegkundigen lijken me niet per se een goede bron om deze informatie boven tafel te halen.
Misschien geen bron die kan spreken voor de hele populatie, maar als ze aangeven dat ze die mensen nu in zorg hebben, waar ze voorheen geen ouderen door fietsongevallen in zorg hebben, zegt het wel iets.
Ja, het zegt dat er meer ouderen door fietsongevallen zorg nodig hebben.

Maar het zegt niets over de achterliggende redenen. Fietsen er wellicht nu navenant meer ouderen (en is dus de relatieve ongevalratio gelijk gebleven)? Zijn er niet gewoon meer ouderen, waardoor er überhaupt meer zorgdraag is, ongeacht de aanleiding? Wellicht een combinatie van beiden? Het lijkt me dat de anekdotes van verpleegkundigen over het aantal ouderen dat zorg vraagt na fietsongevallen niet zonder meer tot de conclusie mag leiden dat de e-bike voor een verslechtering van de verkeersveiligheid zorgt.

.tsooJ
Alien schreef:
Travelmaster schreef:
Alien schreef:
EHBO- en wijkverpleegkundigen lijken me niet per se een goede bron om deze informatie boven tafel te halen.
Misschien geen bron die kan spreken voor de hele populatie, maar als ze aangeven dat ze die mensen nu in zorg hebben, waar ze voorheen geen ouderen door fietsongevallen in zorg hebben, zegt het wel iets.
Ja, het zegt dat er meer ouderen door fietsongevallen zorg nodig hebben.

Maar het zegt niets over de achterliggende redenen. Fietsen er wellicht nu navenant meer ouderen (en is dus de relatieve ongevalratio gelijk gebleven)? Zijn er niet gewoon meer ouderen, waardoor er überhaupt meer zorgdraag is, ongeacht de aanleiding? Wellicht een combinatie van beiden? Het lijkt me dat de anekdotes van verpleegkundigen over het aantal ouderen dat zorg vraagt na fietsongevallen niet zonder meer tot de conclusie mag leiden dat de e-bike voor een verslechtering van de verkeersveiligheid zorgt.

.tsooJ
Dat ben ik met je eens. Het enige wat je uit die anekdotes kunt opmaken is dat het de verpleegkundigen die dat aangeven, het opvalt. Zegt dat iets? Geen idee.
De stijging van het aantal fiets ongevallen met ouderen is overigens wel degelijk groot en binnen een paar jaar gebeurd. Die stijging kan daarom niet verklaard worden uit de geringe stijging van het aantal ouderen over die periode. Het kan zijn dat het aantal fietskilometers inderdaad zo sterk gegroeid is, maar dan zijn dat gezien de verkoopcijfers van E-bikes vast goeddeels of helemaal E-bike kilometers. Dat is ook wat je op straat ziet. Of diezelfde ouderen met een gewone fiets minder ongelukken gemaakt zouden hebben is een lastige, want ze hebben gedaan wat ze gedaan hebben. De E-bike heeft ze op de fiets gekregen, en dat is niet ongevaarlijk, maar ook leuk en gezond. Het feit dat zoveel van die extra ongelukken onzijdige ongelukken zijn wijst wel op een geringe beheersing van die fiets, en vraagt zeker om aandacht.
Wim
Wat in de praktijk wordt gedaan. (Verkeerskunde is een merk van de ANWB. Een klasgenoot van me loopt momenteel stage bij Royal HaskoningDHV om hieraan mee te werken.)
Robertjan schreef:Wat in de praktijk wordt gedaan. (Verkeerskunde is een merk van de ANWB. Een klasgenoot van me loopt momenteel stage bij Royal HaskoningDHV om hieraan mee te werken.)
Een leuk rapport http://www.crow.nl/KpVV/KpVV-Overige-Co ... gedrag.pdf van dezelfde site.
Leuk, maar persoonlijk vind ik de onderbouwing (en categorisering) wat minder. Dan heb ik meer met de mensen van D&B vanwege hun sterkere verhaal. Misschien is XTNT wel goed op de hoogte maar weten ze het minder sterk te brengen?

Overigens mis ik de relatie met de e-bike ongevallen? Je wilt priming o.i.d. toepassen bij gebruikers van e-bikes?
Robertjan schreef:Wat in de praktijk wordt gedaan. (Verkeerskunde is een merk van de ANWB. Een klasgenoot van me loopt momenteel stage bij Royal HaskoningDHV om hieraan mee te werken.)
Een foto van een vergevingsgezind fietspad:
Afbeelding
(Kunnen ze eindelijk eens ophouden met allemaal die stoepranden en enge goten langs fietspaden)
Te smal.
Robertjan schreef:Te smal.
Voor een e-bike?
Voor welke fiets dan ook. Minimum is 2m voor een éénrichtingsfietspad, breder bij hoge intensiteiten. Ik mis ook kantbelijning op de foto.
Als die buiten de bebouwde kom is gemaakt, mis ik ook een obstakelvrije zone voor de 80km/u rijdende motorvoertuigen.
Robertjan schreef:Voor welke fiets dan ook. Minimum is 2m voor een éénrichtingsfietspad, breder bij hoge intensiteiten. Ik mis ook kantbelijning op de foto.
Dream on. In de realiteit worden de meeste fietspaden als op de foto in hoog tempo vervangen door smallere paden met stoepranden aan weerszijeden en meestal in tegels uitgevoerd. Verkeerskundiger komen met mooi verhalen zoals Tekenen Voor de Fiets en zo, maar als gemeenteambtenaren niet van fietsen houden zijn dan wordt het fietsbudget uitgegeven aan het versmallen van fietsvoorzieningen in plaats van verbreden.
Leon
Robertjan schreef:Voor welke fiets dan ook. Minimum is 2m voor een éénrichtingsfietspad, breder bij hoge intensiteiten. Ik mis ook kantbelijning op de foto.
Als die buiten de bebouwde kom is gemaakt, mis ik ook een obstakelvrije zone voor de 80km/u rijdende motorvoertuigen.
Pfoei! Er is nogal wat mis daar... als ik er zou rijden zou ik denken: "fijn, een fietspad".
Travelmaster schreef:
Robertjan schreef:Te smal.
Voor een e-bike?
Robertjan schreef:Voor welke fiets dan ook. Minimum is 2m voor een éénrichtingsfietspad, breder bij hoge intensiteiten.
Daar mag weleens naar gekeken worden. Brede fietspaden nodigen uit tot naast elkaar rijden, wat maar voor ongevallen zorgt.

.tsooJ
Ach, als het toch al een pagina lang over fietspaden gaat, dan kan mijn off-topic reactie er ook wel bij.
Leon schreef:maar als gemeenteambtenaren niet van fietsen houden dan wordt het fietsbudget uitgegeven aan het versmallen van fietsvoorzieningen in plaats van verbreden.
Leon
Ja, want zo gaat dat.
Elke ochtend ga ik vol goede moed naar mijn werk om mijn persoonlijke voorkeuren door te drukken. Ik heb een enorme hekel aan de kleur oudroze en toevallig is dat de kleur van fietspad-asfalt.
Gelukkig word ik in deze kruistocht enorm gesteund door de winkeliersvereniging die parkeerplaatsen wil behouden, monumentenzorg die een gietijzeren hekwerk rond een plantsoen op de monumentenlijst heeft gezet, de ouderenbond die klaagt over fietsen op de stoep, een plaatselijke horecaondernemer met een terrasvergunning, de blinden en gehandicapten die een breed trottoir willen, de wethouder die bang is dat zijn kiezers éénrichtingsverkeer niet zien zitten, de fractie van Lokale Dorps Belangen die net 3 zetels had gewonnen omdat ze met succes de herinrichting van het centrum campagnemateriaal hadden gemaakt, de beheerder die geen budget heeft om de bermen 20 keer per jaar te maaien, de ongevallenstatistieken die aangeven dat fietspaden en rijweg op één niveau niet veilig zijn, de agent die met jurisprudentie te maken heeft en dus niet kan bekeuren als de fysieke inrichting van de weg niet duidelijk is, de verkeerskundige die me met de CROW-bijbel om de oren slaat... En dan is de bewonersavond nog niet eens geweest.
En het helpt natuurlijk ook als er een beperkt budget is, als ik moet woekeren met de ruimte en als er een paar mooie laanbomen in de weg staan.

Weer een fietspad om zeep geholpen en de lokale vertegenwoordiger van de fietsersbond over de rooie. Hoera!

Onzin natuurlijk.
Deze ambtenaar houdt enorm van fietsen, maar ook ik ontkom er niet aan om af en toe een fietspad op een kaart te tekenen die te smal is of een vervelend randje heeft.