Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietshelm of niet? - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Fietshelm of niet?

Mee eens. Ik heb toch maar een helm voor IJsland gekocht. Niet zozeer vanwege de snelheid (die zal laag zijn), maar vooral door het verwachte mountainbike-gehalte van de tocht. Bij nader inzien toch wijzer geworden dus.

willem.megens schreef:Mee eens. Ik heb toch maar een helm voor IJsland gekocht. Niet zozeer vanwege de snelheid (die zal laag zijn), maar vooral door het verwachte mountainbike-gehalte van de tocht. Bij nader inzien toch wijzer geworden dus.
Is niet raar, want daar zijn ze op ontworpen. Bovendien zijn ze lekker warm :D

O ja, en wie een helm te warm vindt....
In Oost-Turkije heb ik op een gegeven moment mijn pet voor de helm gewisseld. Die was koeler en zorgde ervoor dat ik geen zonnesteek opliep.

Weet iemand trouwens of mijn zogenaamde moutainbikeklepje op mijn hel te verlengen is, zodat ik ook de zon uit mijn gezicht weghou? Of moet ik nog een zonneklep gaan dragen onder mijn helm?

Blanche

Re:

Sephi schreef:precies wiskey :)... moet ik zeggen dat met 50 naar beneden crossen op een recht stuk leuk is... maar veel harder zal ik nooit gaan met bagage, remmen wordt dan veelste tricky met al die extra kg's op je fiets
Ik voel me juist veel veiliger met bagage achterop mijn fiets. Door de bagage komt je zwaartepunt meer naar achteren te liggen en je hebt meer massa dat op je wielen drukt. Dus meer grip waardoor je wielen minder snel blokkeren.

Tijdens vorige zomer met bagage 75 km/h gehaald zonder ook maar enige problemen met remmen, terwijl ik zonder bagage weet dat ik rond de 65 km/h mijn achterwiel kan blokkeren.

Remweg is overigens bij mij korter met bagage dan zonder.

En over helmgebruik:
Casartelli - 1994:
http://proflavio.com/wp-content/uploads ... Fabio-.jpg
monkeyman schreef:En over helmgebruik:
http://proflavio.com/wp-content/uploads ... Fabio-.jpg

getver

moet dat nou zo'n foto van cassartelli doodbloedend?

het is toch zonder zo'n foto ook wel logisch dat een helm altijd veiliger is dan geen helm?

Zelf draag ik geen helm als ik alleen fiets. In een groep draag ik echter altijd een helm, aangezien ik degene die voor me rijdt nooit vertrouw, en ja, ook dat is irrationeel, maar geeft wel meer gevoel van vrijheid. En aangezien mensen irrationele wezens zijn...... Bijna hetzelfde als mensen die zeggen dat ze veiliger rijden als ze harder rijden omdat ze dan meer geconcentreerd zijn.....

Kortste weg is gewoon helmdragen verplicht stellen, maar waar begin je en waar eindig je? Moet dan elke forens een helm dragen?.... of als je savonds even naar de kroeg gaat, moet dan ook een helm op?

Maar als het helmgebruik dan toch verplicht wordt gesteld ooit.... dan ook de andere kant veel harder aanpakken, namelijk de automobilist.

Qua veiligheid is het grootste probleem gewoon de auto in het verkeer. Ik vind dan ook gewoon dat de maximumsnelheden buiten en binnen de bebouwde kom veel strenger gecontroleerd moeten worden, auto's moeten botsvriendelijker worden, maximumsnelheden omlaag, geen vrachtwagens in binnensteden, en automobilist ten alle tijde schuldig stellen bij een ongeval.
AB schreef:
monkeyman schreef:En over helmgebruik:
http://proflavio.com/wp-content/uploads ... Fabio-.jpg
getver

moet dat nou zo'n foto van cassartelli doodbloedend?

het is toch zonder zo'n foto ook wel logisch dat een helm altijd veiliger is dan geen helm?
Heb hem maar even in een url veranderd, misschien iets te 'in your face' als je deze discussie binnen komt lopen.

Weet dat het een enigszins confronterende foto is, maar hij illustreert de gevolgen wel heel erg goed.

Afweging moet iedereen zelf maar maken, voor mij weegt het ongemak van een helm niet op tegen de voordelen tijdens alledaags gebruik. Als ik mezelf echter langere tijd ga pushen op de fiets (tijdens vakanties/mtb/race) dan zie ik er vooral de voordelen van om jezelf te beschermen.
AB schreef:Qua veiligheid is het grootste probleem gewoon de auto in het verkeer.
Ik voel me in Amsterdam in het algemeen juist onveilig door medefietsers die zonder licht rijden, die stelselmatig door rood rijden, die tegen het verkeer inrijden, etc, etc.

Gerd
Idem.

Alleen zie ik zulke mensen niet echt als "mede-"fietsers.

.tsooJ
Ongepast Ab om dan ook eens een foto te herhalen in een quote, terwijl de "originele" al verwijderd is. Mijn verzoek is om de foto van jouw bericht weg te halen.
Dank,
Rutger

Re:

Blanche schreef: Of moet ik nog een zonneklep gaan dragen onder mijn helm?

Blanche
Gewoon een fietspetje onder de helm, net zoals (prof)wielrenners dat doen. Staat nog hartstikke soignee ook!
Rutger schreef:Ongepast Ab om dan ook eens een foto te herhalen in een quote, terwijl de "originele" al verwijderd is. Mijn verzoek is om de foto van jouw bericht weg te halen.
Dank,
Rutger
yep
GerdC schreef:
AB schreef:Qua veiligheid is het grootste probleem gewoon de auto in het verkeer.
Ik voel me in Amsterdam in het algemeen juist onveilig door medefietsers die zonder licht rijden, die stelselmatig door rood rijden, die tegen het verkeer inrijden, etc, etc.

Gerd
Als je een keer door een SUV overreden bent en je hele fiets in de kreukels ligt dan zul je daar wellicht anders overdenken.... Kijk, ongelukken zitten in een klein hoekje... Een vriend van mij is eens met zijn gebit op het trottoir gevallen terwijl ie 20kmh reed en geen last had van medeweggebruikers.... Heb zelf 4x mijn pols gebroken bij het fietsen, en ook daar had geen helm tegen geholpen. En zo kun je nog wel tig voorbeelden noemen. Op preventief gebied is heeeeel veel te doen, maar uiteindelijk hoort bij het leven ook het lopen van risico's....

Concentratie, anticiperen en gewoon voorzichtig zijn en niemand in het verkeer vertrouwen geeft je al veel meer veiligheid dan onbesuisd door het verkeer lopen met een helm op je hoofd. Maar ben een groot voorstander van helm dragen hoor, begrijp me niet verkeerd, maar lekker de wind door je haar en geen afklemmende riem om je kin en oren is op zijn tijd ook heel fijn.
Rutger schreef:Ongepast Ab om dan ook eens een foto te herhalen in een quote, terwijl de "originele" al verwijderd is. Mijn verzoek is om de foto van jouw bericht weg te halen.
Dank, Rutger
Ik vind het een nette foto. Het geeft een goed beeld van de werkelijkheid. Niets mis mee.
Een helm geeft altijd meer veiligheid. Kan het verschil maken tussen verder gaan op de fiets, op een brancard of in een kunststof schaal met deksel.

Ik draag bijna altijd een helm. Bij uitzondering wel eens niet tijdens het boodschappen doen in het dorp. Ook in de ligfiets met helm. Een Flevobike Alleweder.

Een helm zit erg prettig. In de winter of bij koude regen een hoes er over. In de zomer verkoelend. Heb twee helmen, waarvan bij de ene enkele maanden geleden de zonneklep sneuvelde. Een met 19 en de ander met 22 ventilatie-sleuven. Beide helmen in opvallende contrasterende kleuren. Er rijden wat visueel gehandicapten in het verkeer, zonder dat ze het zelf weten.
Het betreft mijn eigen gezondheid, dus ik maak zelf wel uit wat ik wel en niet doe!

Pfff, ik dacht dat we van dit 4 jaar oude topic af waren. :roll:
Je hebt volkomen gelijk. Iedereen bepaalt gelukkig zelf wat ie wel of niet doet. Maar veiligheid blijft een belangrijk onderwerp. Ik heb beroepshalve 33 jaar met verkeersslachtoffers te maken gehad.

Ik heb de discussie gevoerd met Veilig Verkeer Nederland. Die wijzen de helmplicht voor fietsers af. Niet uit het oogpunt van veiligheid, maar uit oogpunt van mobiliteit voor de jeugd. Helmplicht verhoogt de drempel om gezond te bewegen. Dikke kinderen is erger dan een aantal schedelbreuken per jaar. Ook een standpunt.
PietV schreef:Je hebt volkomen gelijk. Iedereen bepaalt gelukkig zelf wat ie wel of niet doet. Maar veiligheid blijft een belangrijk onderwerp. Ik heb beroepshalve 33 jaar met verkeersslachtoffers te maken gehad.

Ik heb de discussie gevoerd met Veilig Verkeer Nederland. Die wijzen de helmplicht voor fietsers af. Niet uit het oogpunt van veiligheid, maar uit oogpunt van mobiliteit voor de jeugd. Helmplicht verhoogt de drempel om gezond te bewegen. Dikke kinderen is erger dan een aantal schedelbreuken per jaar. Ook een standpunt.
En dan hebben we het nog niet eens over rutte, verhage en wilders die niet weten hoe hard ze holadiejee kunnen roepen omdat ze met hun stoere haantjes ego de 120 limiet op de afsluitdijk naar 130 weten te verhogen.... die paar extra verkeersdoden als gevolg van grotere snelheidsverschillen tussen auto's wordt ook maar voor lief genomen. En dat soort politici moet het voorbeeld geven. Wat dat betreft zijn helmdragende fietsers natuurlijk lieverdjes ;).
Wat is nog mis in deze discussie (tenzij ik eroverheen heb gelezen) is dat uit onderzoek is gebleken dat fietsers met een helm op meer risico nemen. Zo zitten mensen in elkaar, hè, in 'veilige' auto's rijden ze ook roekelozer, etcetera. Dat is ook een argument tegen helmplicht.

Ben ook niet voor helmplicht, dat zou inderdaad een grote drempel opwerpen om te fietsen, en past ook helemaal niet in de Nederlandse cultuur.

Neemt niet weg dat ik een helm draag als ik vastgeklikt zit aan m'n pedalen, in de bergen rij, in een groepje fiets of op een andere manier meer risico neem dan alledaags, enzovoort. M'n hoofd heel houden is me veel waard. Maar dagelijks in de stad - nee.

De dood van Cassartelli heeft toentertijd enorme indruk op me gemaakt - maar het is de dood van Kivilev geweest (tijdens Parijs-Nice in 2003) die voor de helmplicht bij de profs heeft gezorgd.

Enne: voor wie een helm niet lekker vinden of te warm: kwestie van goed zoeken totdat je een betere helm gevonden hebt. Pasvorm en ventilatie e.d. verschillen enorm, en moderne helmen hoeven echt niet oncomfortabel te zitten. In de brandende zon kan het juist een voordeel zijn, tegen de stralingswarmte. Ik bedoel: dan moet/wil je toch iets op je hoofd.

Louise
Dat profs een helm dragen kan ik ook wel begrijpen. :D

http://www.youtube.com/watch?v=kgBzeClIx-U
Zie dan ook de discussie op "draag altijd een helm" die ik startte nadat ik zelf een ongeluk had gehad.

Enne wat die foto betreft van Cassartelli. Helaas heb ik last van een fotografisch geheugen en dat beeld wat ik per ongeluk zag (slechts een halve seconde misschien want ik was aan het scrollen), staan nu in mijn geheugen gegrift. Je hoeft niet met beeld te overtuigen hoe het is. Dat weet ik heus wel.

Rutger
Louise schreef:Wat is nog mis in deze discussie (tenzij ik eroverheen heb gelezen) is dat uit onderzoek is gebleken dat fietsers met een helm op meer risico nemen.
Louise
Dit vind ik een zeer vreemde conclusie van die onderzoekers. Volgens mij zijn de mensen die de moeite doen om een helm op te zetten ofwel (heel) voorzichtig, en die gaan dan niet eventjes meer risico nemen omdat ze iets gekocht hebben uit veiligheids overwegingen, of het zijn mensen die zodanig rijden met de fiets dat ze het "ongemak" van zo een helm echt nodig vinden.