Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voor wie is een elektrische fiets wél handig? - Pagina 45 - Forum Wereldfietser

Voor wie is een elektrische fiets wél handig?

939 berichten
Grandonneur schreef:
ma 19 jun, 2023 08:47
Zoals meer asfalt geen duurzame oplossing is voor drukte op de snelweg, zo is meer asfalt net zo min een duurzame oplossing voor drukte op het fietspad.
Goed, het wordt al aangestipt door anderen hierboven, maar omdat het een reactie op mijn bijdrage is, roer ik me ook nog even...

'Think different' is zelfs aan sommige fietsers niet besteed, blijkt. Niet meer asfalt nee, maar wel een wezenlijk andere verdeling. Kijk maar eens wat er hier in de grote steden gebeurt, iig in Amsterdam: de weg wordt één groot fietspad, waar de auto's te gast zijn. Waardoor er wezenlijk meer personen/uur van dezelfde strook asfalt gebruik kunnen maken. Want een fiets (met één persoon) neemt aanzienlijk minder ruimte in dan een auto (ook standaard met één persoon). En dat is als het rijdt, dan heb ik het nog niet eens over parkeren.
Neem DLD: ik elk dorp/stad geldt dat 80% of zo van de openbare ruimte tussen gevels/tuinen links en rechts, door de auto's worden ingenomen: ruime rijstroken, veel parkeerruimte, en op de resterende 20% mogen fietsers, voetgangers, invaliden, bomen, kinderwagens, rollators, spelende kinderen, plantenbakken, etc, het uitvechten. Bizar, als je erover nadenkt. Dat kan rustig veranderd worden in bv 50-50%. Niet meer asfalt; liefst zelfs minder, maar wel anders gebruikt.

Geldt ook voor jou MTB verhaal, @Leon. Onzin om te stellen dat 'er geen ruimte meer over is'. Met creativiteit is veel op te lossen.
Flix schreef:
ma 19 jun, 2023 11:46
'Think different' is zelfs aan sommige fietsers niet besteed, blijkt. Niet meer asfalt nee, maar wel een wezenlijk andere verdeling. Kijk maar eens wat er hier in de grote steden gebeurt, iig in Amsterdam: de weg wordt één groot fietspad, waar de auto's te gast zijn.
Ha! Dat heeft men in Belgisch Limbirg ook ontdekt. Dat heet daar een fietszone. "Op één jaar tijd kwam in Limburg 24 kilometer aan fietszones bij." Indrukwekkend, zou je zeggen. Ze hebben er vast subsidie voor gekregen en de fabrikanten van roze wegenverf zijn tevreden.
Of het helpt? Zie het filmpje in het artikel in de krant: https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230617_91994407

Mijn ervaring (ik kom regelmatig in Zutendaal, waar dit al een paar jaar is) is dat men inderdaad wat minder inhaalt. Het werkt natuurlijk niet als je je helemaal aan de rechterkant van de rijbaan verstopt zoals de journalisten in het artikel een aantal keren doen. Ook solliciteren ze zo hevig om eens met de punt van een openslaande autodeur kennis te maken.
Leon schreef:
ma 19 jun, 2023 12:08

Of het helpt? Zie het filmpje in het artikel in de krant: https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230617_91994407

Mijn ervaring (ik kom regelmatig in Zutendaal, waar dit al een paar jaar is) is dat men inderdaad wat minder inhaalt. Het werkt natuurlijk niet als je je helemaal aan de rechterkant van de rijbaan verstopt zoals de journalisten in het artikel een aantal keren doen.
Ik woon in een fietszone en ik moet zeggen dat het een hele verbetering is vergeleken met de toestand daarvoor. Maar je moet er dan als fietser ook gebruik van maken. Als je heel defensief aan de rechterkant fietst, dan nodig je automobilisten uit om alsnog in te halen.

Er is waar ik woon overigens ook een lange, rechte fietsstraat waar speed pedelecs stilaan de rol van dominante weggebruiker overnemen van de auto. Dat is dan weer een minder gunstige evolutie. Misschien moet er in fietsstraten ook een inhaalverbod voor speed pedelecs komen.
Stof tot nadenken met alle elektrisch vraagpatroon. Behalve meer ruimte (om in te halen op hoge snelheid) doet het ook een beroep op 'regelbare' (voorspelbare) energie. Dat is dus fossiel (- en kernenergie), net als biomassa en waterkracht. Regelbaar is belangrijk. Net als toerental van centrales die per minuut 50Hz is.
Wind en zon zijn autonome bronnen, die doen niet mee met het oude spel van regelbaar zijn. Zij hebben karakter, net als wij ook.
De samenleving is verslaafd aan stroom, knopje aan, licht aan- hopla. Het systeem is altijd 'aan'.
De vraag is hoeveel batterijen zijn er nodig om de vuile centrales te vervangen of kunnen we ons eigen gedrag aanpassen aan het karakter van de wind en de zon?

Zo ja, hoe? Wat is uw idee?
Elektrische fiets is handig zolang er een stopcontact in de buurt is.
Ik vind het vooral frapant om te zien dat mensen bereid zijn om veel geld uit te geven aan een e-bike.
Voorheen fietsten veel mensen op een al versleten goedkope fiets die 20 jaar geleden al dringend onderhoud nodig had.
En plots geven ze allemaal meer dan 2000 euro uit voor een e-bike.
Dit terwijl het een heel dure grap is. Niet alleen kost de fiets veel geld. Hij zal al zeker geen 20 jaar mee gaan zoals hun oude niet e barrel. Ik denk dat veel mensen dat nog niet beseffen.
Die denken toch ergens dat ze een fiets voor het leven kopen. (Als je al 80 jaar bent zal hij wellicht wel voor het leven zijn)

Ik denk dat een beter gewone fiets voor veel mensen al de oplossing is. Mijn vriendin was erg tevreden over haar eigen oude fiets die ze voor haar communie had gekregen. Maar nu ze op mijn fiets heeft gefietst moet ze toegeven dat dat een stuk soepeler en vlotter fietst.

De nog maar 5 jaar oude gazelle van mijn schoonmoeder is echt een ramp. Die fietste bij aankoop al belabberd. Het gevoel dat je bij iedere trap opnieuw op snelheid moet komen zeg maar. Ze fietste in het begin redelijk veel maar had het snel opgegeven. Toch maar weer de auto. Zelfs voor 2km

Moet een betere fiets duurder zijn? Moet je dan maar doe 2000 euro aan een gewone fiets geven? Helemaal niet. Mijn fiets kost maar 250 euro en fietst fantastisch. En is ondertussen al ongeveer 30 jaar oud.

Ik denk ook dat sommige fietsenmakers beter advies moeten geven en beter moeten selecteren in welke fietsen ze verkopen. De gazelle van mijn schoonmoeder is gewoonweg een slechte fiets. Dat zou de verkoper ook moeten weten. Binnen die prijs klasse (900 euro) en dat type moeten er zeker beter fietsen te verkrijgen zijn.
Voordat veel e-bike kopers daadwerkelijk aan zo'n ding gaan zou het best handig zijn om eens een lichte kwaliteitsfiets te proberen met weinig tierelantijntjes. Geen onnodig zware verende vork die maar weinig doet, een verstelbare stuurpen die alleen bij aflevering daadwerkelijk versteld wordt, een verende zadelpen met weer wat extra gewicht, een lekker zwaar slot met extra ketting, en de banden met de meeste antileklagen.

Maar ach, de vorige fiets had al die dingen ook al en die ging steeds zwaarder fietsen. En Trudy van de tennis is zo blij met 'r Stella... en Astrid van drie huizen verder zo blij met 'r Amslod, Petra met 'r Pendix en Nancy met 'r Neodrives ;)

Lekker een licht fietsje zonder al die tierelantijntjes, met afhankelijk van het wegdek in de omgeving een smal of een breed bandje. Dat zou voor veel mensen natuurlijk een prima alternatief kunnen zijn voordat die electrische ondersteuning daadwerkelijk een uitkomst gaat zijn.

En tsja, zo willen veel mensen op fietsvakantie ook niet van de zorgvuldig bij elkaar verzamelde spulletjes af die allemaal op een eigen plekje in een specifieke fietstas gaan. Die laten er nog liever een retrofit e-bike ombouwkitje op schroeven, of misschien zelfs wel een nieuwe fiets. Want minder spullen mee mee gaat echt niet gebeuren.

Jammer wel van al die ebikes die bij electronische problemen massaal afgedankt worden. Met een voorwielmotortje en bagagedrageraccu kun je er dan nog gewoon een naafdynamo voorwiel in schroeven en een reguliere bagagedrager, om er zo een best prima stadsfiets van te maken. Maar al die hippe met in de frames geïntegreerde accu's worden straks gewoon afgedankt zonder dat een hobbyist er wat mee kan.

En natuurlijk kan het anders, maar dat gaat voor het grootste deel echt niet gebeuren. Die marketingmachine is echt veel te sterk. 'Lekker vitaal' met een e-bike, en daarna kun je vrolijk door richting dure stoelen met electrische sta-opfuctie met een vanafprijs die geldt voor de barkruk, de 'crossover-SUV' met lekker hoge instap, en daarna door voor de traplift en scootmobiel. Oh, en vergeet het alarm op het huis niet...

Tot zover het reclameblok bij Omroep Max, want bij die generatie is echt wel geld te halen ;)
Flix schreef:
ma 19 jun, 2023 11:46
'Think different' is zelfs aan sommige fietsers niet besteed, blijkt.
Bedankt voor het inzicht.


Ruimte herschikken is geen nieuwe gedachte maar de essentie van infrastructuur. Het gestelde probleem nu is drukte. stimuleren van verkeersbewegingen, van aankoop van fietsen, van maken van kilometers staat per definitie haaks op drukte verminderen. Dus de enige juiste optie is: inzetten op minder. Meer is nooit de oplossing voor minder.

Nobele gedachte dat door deze stimulatie het autogebruik zal afnemen maar daar is niet per se een verband tussen. Een heel grote groep elektrische fietsen raakt in conflict alle verkeersdeelnemers, zowel sterker als zwakker. Beschouw groei als een probleem van zichzelf. De elektrische fiets is niet het probleem, de groei is het probleem.

Dus, think different. De enige juiste weg is om (elektrisch) vervoer niet te stimuleren. Laat iedereen zelf weten wat ie gebruikten wil, maar stimuleer het niet. In welk belang is dat? Zelf zou ik een stap verder gaan en actief willen beperken, maar dat ligt gevoelig en dat snap ik ook volledig. Iedereen kan en mag veel meer niet dan wel, maar kan dat slecht accepteren of überhaupt inzien en denkt wel dat je overal recht op zou moeten hebben ofzo. Bizar en onzinnig omdat het niet realistisch is. Stap 1: acceptatie van het gegeven dat niet alles je gegeven is.

Elektrificatie stimuleren is een perverse prikkel voor méér consumptie en daar heeft het grootkapitaal veel baat bij maar een leefomgeving eigenlijk totaal niet.
Grandonneur schreef:
di 20 jun, 2023 09:20
Ruimte herschikken is geen nieuwe gedachte maar de essentie van infrastructuur.
Een sterke!

Vooralsnog is Nederland, bij monde van de laatste verkiezingsuitslag, echter op volle kracht bezig de ruimte zo te herschikken dat er meer omzet van alles gedraaid kan worden en Nederland doet er ook alles aan om te voorkomen dat de EU daar iets tegen probeert te doen. Dat er ergens een probleem was met het milieu wordt ter kennisgeving aangenomen. Dat zien onze kinderen later wel.
Jurr schreef:
di 20 jun, 2023 00:06
Tot zover het reclameblok bij Omroep Max, want bij die generatie is echt wel geld te halen ;)
Mijn moeder kijkt graag Omroep Max mar heeft toch op haar 78e besloten de e-bike weer om te ruilen voor een normale fiets (voor tochtjes tot 10 km of zo). Ze vond het maar een lomp en onhandig ding (kreeg hem amper de schuur in).
Dat klinkt als een verstandige dame, die heeft vast een fietsliefhebber in de familie ;)

Ik snap haar ook wel, het is om te hanteren natuurlijk vaak best een flink ding qua gewicht. Fietsenkelder uit, fietsenschuurtje in, camper in&uit, voor- of achterop de caravan, op de fietsendrager achterop de auto... allemaal dingen waar je geen electrische ondersteuning bij krijgt. Integendeel ;)
Shorttrack schreef:
ma 19 jun, 2023 23:27
Ik vind het vooral frapant om te zien dat mensen bereid zijn om veel geld uit te geven aan een e-bike.
Voorheen fietsten veel mensen op een al versleten goedkope fiets die 20 jaar geleden al dringend onderhoud nodig had.
En plots geven ze allemaal meer dan 2000 euro uit voor een e-bike.
Zo gek is dat laatste niet. De mogelijkheden met een e-bike zijn voor het gros van de mensen nu eenmaal veel groter dan met een trapfiets. Je kunt er tamelijk moeiteloos tochten door de duinen van 50 km mee maken, een afstand waaraan de meeste mensen niet zouden denken om te ondernemen met een gewone fiets. En dan nog de helft van het traject wind tegen en die steile hellinkjes, geen probleem meer!
En dan op vakantie: ik ben de afgelopen twee weken op allerlei campings in de buurlanden geweest, de meeste camperaars (mensen met een camper) hebben e-bikes mee om fietstochten in de heuvelachtige omgeving te maken, iets wat ze nooit zouden doen met een gewone fiets omdat de meeste mensen nu eenmaal geen echte fietsers zijn. De actieradius in de Ardennen en Elzas met een gewone fiets grenst voor al die camperaars aan nul, en met een e-bike kunnen ze zomaar 50km wegtrappen.
Als je de fiets alleen gebruikt om naar AH te gaan, heb je uiteraard gelijk, daarvoor heeft een e-bike meestal nul toegevoegde waarde, maar 90% van de fietsen die ik bij de plaatselijke AH zie staan, zijn gewone trapfietsen (heeft ook te maken met het diefstalrisico vrees ik).
Wat ik maar zeggen wil: een e-bike is niet alleen een vervanging van een gewone fiets, maar biedt ook een enorme uitbreiding van de mogelijkheden, Dat rechtvaardigt een hogere prijs.
peter de rijk schreef:
di 20 jun, 2023 13:46
[...] e-bike [...] trapfiets [...]
Maar een e-bike is toch net zo goed een trapfiets? Ik vind dat maar een verwarrende term.

Zodra je niet hoeft te trappen is het namelijk een bromfiets of snorfiets en behoort zo'n apparaat voorzien te zijn van een kenteken en de daarbij behorende verzekering.

Dat daar massaal geen gehoor aan wordt gegeven en ook weer niet op gehandhaafd wordt is weer een ander verhaal...
Jurr schreef:
di 20 jun, 2023 13:52
peter de rijk schreef:
di 20 jun, 2023 13:46
[...] e-bike [...] trapfiets [...]
Maar een e-bike is toch net zo goed een trapfiets? Ik vind dat maar een verwarrende term.

Zodra je niet hoeft te trappen is het namelijk een bromfiets of snorfiets en behoort zo'n apparaat voorzien te zijn van een kenteken en de daarbij behorende verzekering.

Dat daar massaal geen gehoor aan wordt gegeven en ook weer niet op gehandhaafd wordt is weer een ander verhaal...
Ja klopt maar ik vind "gewone fiets" zo'n ongelukkige term. En e-bike wordt steeds meer synoniem met fiets, dus hoe geven we het onderscheid dan goed aan? Fiets zonder trapondersteuning? Dat is ambtenarentaal.
Daar is op dit form een speciaal onderwerp voor:
"Hoe noem je een fiets zonder E-aandrijving?"
viewtopic.php?p=439108
Wat mij betreft is een fiets gewoon een fiets. En als jij daar een Pendix motor en accu op schroeft dan is'ie wat mij betreft nog steeds fiets. Op een moment dat ik een verschil wil aanduiden tussen jouw fiets met en zonder Pendix zal ik 'm wel e-bike noemen. Maar verder maakt dat mij vrij weinig uit eigenlijk. Zolang je er maar lol in hebt. Met of zonder motor&accu.

't Zou leuk zijn als men het zo lang mogelijk zonder motor&accu blijft proberen op een lichte kwaliteitsfiets, maar ach... zo werkt de babyboomer-generatie-targeted-marketingmachine nu eenmaal niet ;)
peter de rijk schreef:
di 20 jun, 2023 13:46
Shorttrack schreef:
ma 19 jun, 2023 23:27
Ik vind het vooral frapant om te zien dat mensen bereid zijn om veel geld uit te geven aan een e-bike.
Voorheen fietsten veel mensen op een al versleten goedkope fiets die 20 jaar geleden al dringend onderhoud nodig had.
En plots geven ze allemaal meer dan 2000 euro uit voor een e-bike.
Als je de fiets alleen gebruikt om naar AH te gaan, heb je uiteraard gelijk, daarvoor heeft een e-bike meestal nul toegevoegde waarde, maar 90% van de fietsen die ik bij de plaatselijke AH zie staan, zijn gewone trapfietsen (heeft ook te maken met het diefstalrisico vrees ik).
Wat ik maar zeggen wil: een e-bike is niet alleen een vervanging van een gewone fiets, maar biedt ook een enorme uitbreiding van de mogelijkheden, Dat rechtvaardigt een hogere prijs.
Ik had het eigenlijk zelfs niet eens over de mensen die alleen naar de AH fietsen. Want ik ken er genoeg denk enkel pleziertochtjes maken op hun nieuwe peperdure e-bike. Boodschappen doe je met de auto. Wat voor een gekke praat is dat hier zeg... Met de fiets boodschappen doen. Ben je niet goed wijs misschien? :roll: :P
Met afstand hét grootste voordeel van de elektrieke fiets is het gegeven dat hele groepen mensen er zo lekker eindeloos over kunnen keuvelen. Alleen hier al 44 pagina’s :wink: .
Speeder300 schreef:
di 20 jun, 2023 18:32
Met afstand hét grootste voordeel van de elektrieke fiets is het gegeven dat hele groepen mensen er zo lekker eindeloos over kunnen keuvelen. Alleen hier al 44 pagina’s :wink: .
Volgens mij past hij al in het rijtje van topics met de meeste reacties.
Shorttrack schreef:
wo 21 jun, 2023 16:20
Volgens mij past hij al in het rijtje van topics met de meeste reacties.
jazeker, een top10 notering. In historisch perspectief is motorisering misschien wel de meest ingrijpende ontwikkeling die de fiets ooit heeft doorgemaakt?

Topic gaat aardig gelijk op met 'grappige zaken onderweg' en 'te koop op...verzameltopic'. Ook leuk, maar dan heeft deze toch wel meer verdieping. Het bikepacking topic zou wel meer aandacht verdienen imho, omdat die het meest over reizen gaat.
Grandonneur schreef:
do 22 jun, 2023 09:30
In historisch perspectief is motorisering misschien wel de meest ingrijpende ontwikkeling die de fiets ooit heeft doorgemaakt?
De motorfiets is nochthans geen nieuwe ontwikkeling.

Het is misschien leuk om eens te reconstrueren.
Het hele verhaal hangt aan elkaar van de regels die overheden hebben gesteld en stellen.
Onderwerpen daarin zijn zaken als 25/50/125 cc, aantal pk's in bv Duitsland, wat een scooter is, waarom scooters rond de Middellandse zee populair werden lang voordat dat bij ons gebeurde, rijbewijzen, tweetakt, uitlaatgasregels, pedaalplicht, snelheidsbeperkingen aan het voertuig, motorvermogen voor e-bikes, helmplicht per categorie, ondersteuningsgraad, uitvoeringseisen, snelheidsbeperking op de weg, handhaving of niet ... etc. etc.
Het is ook leuk om je af te vragen waarom mensen toch nog gingen fietsen nadat de brommer werd uitgevonden.