Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voor wie is een elektrische fiets wél handig? - Pagina 46 - Forum Wereldfietser

Voor wie is een elektrische fiets wél handig?

939 berichten
Grandonneur schreef:
do 22 jun, 2023 09:30
Shorttrack schreef:
wo 21 jun, 2023 16:20
Volgens mij past hij al in het rijtje van topics met de meeste reacties.
jazeker, een top10 notering. In historisch perspectief is motorisering misschien wel de meest ingrijpende ontwikkeling die de fiets ooit heeft doorgemaakt?
Snel groeiende topic misschien ook wel? Is nog maar van 2020 dit topic.
Leon schreef:
do 22 jun, 2023 09:59
Grandonneur schreef:
do 22 jun, 2023 09:30
In historisch perspectief is motorisering misschien wel de meest ingrijpende ontwikkeling die de fiets ooit heeft doorgemaakt?
De motorfiets is nochthans geen nieuwe ontwikkeling.
correct, en omdat die categorie vanuit een heel andere invalshoek benaderd wordt (niet zijnde fiets), is de impact daarvan (op fietsers) ook heel anders.

USP van gemotoriseerde fietsen is dat ze fiets blijven. Dat heeft de enorme groei mogelijk gemaakt, met alle (positieve en negatieve) gevolgen van dien.
Shorttrack schreef:
do 22 jun, 2023 11:08
Snel groeiende topic misschien ook wel? Is nog maar van 2020 dit topic.
klopt, ongeveer 1 bericht per dag. Dat is erg bescheiden op een forum waar deze omgekeerde energietransitie zo relevant is, of niet?
Jurr schreef:
di 20 jun, 2023 00:06
Tot zover het reclameblok bij Omroep Max, want bij die generatie is echt wel geld te halen ;)
Niet alleen bij Omroep Max want een snelle blik over de vele Duitse fietsbladen laat duidelijk zien dat het zwaartepunt verandert. Niet alleen komen er steeds meer bladen die specifiek voor de e-biker bedoeld zijn, maar ook de reguliere fietsbladen focussen zich steeds meer op deze nieuwe doelgroep.

Had zin om één of meerdere bladen te kopen maar er stond zo weinig over normale fietsen in dat ik niets interessants heb kunnen vinden.
Gratis e-bikes vanwege onderhoud tunnels A73 in de buurt van Roermond en Swalmen kunnen bewoners van half juli tot begin september hiervan gebruik maken. Een gratis e-bike of speed-pedelec lenen voor woon-werkverkeer. Dit omdat in die periode de tunnels deels dicht zijn voor groot onderhoud.
In totaal gaat het om circa honderd e-bikes en speed-pedelecs en vijftig luxefietsen met versnellingen..

Op is op.
Fedor schreef:
do 22 jun, 2023 14:16
Jurr schreef:
di 20 jun, 2023 00:06
Tot zover het reclameblok bij Omroep Max, want bij die generatie is echt wel geld te halen ;)
Niet alleen bij Omroep Max want een snelle blik over de vele Duitse fietsbladen laat duidelijk zien dat het zwaartepunt verandert. Niet alleen komen er steeds meer bladen die specifiek voor de e-biker bedoeld zijn, maar ook de reguliere fietsbladen focussen zich steeds meer op deze nieuwe doelgroep.

Had zin om één of meerdere bladen te kopen maar er stond zo weinig over normale fietsen in dat ik niets interessants heb kunnen vinden.
Dat verbaast mij ten zeerste. Een eerste blik op internet leert mij dat je al snel circa 18 tijdschriften/magazines hebt met fietsnieuws. De 'normale' fiets kan in dit geval ook prima een racefiets of mountainbike zijn.
joukon schreef:
vr 23 jun, 2023 15:10
Dat verbaast mij ten zeerste. Een eerste blik op internet leert mij dat je al snel circa 18 tijdschriften/magazines hebt met fietsnieuws. De 'normale' fiets kan in dit geval ook prima een racefiets of mountainbike zijn.
Ik keek in een winkel (en daar lagen er een stuk of 5). Alleen bladen voor racefietsers gingen nog puur over "bio-bikes" maar bijv. de MTB-bladen hadden veel tests van e-bikes en hetzelfde gold voor de tourfiets-bladen en de fietsreis-bladen.

Daarnaast waren er ook zeker 5 bladen die specifiek op e-bikes en de gebruikers daarvan (zoals reizen per e-bike) gericht zijn.
Fedor schreef:
vr 23 jun, 2023 15:21
Daarnaast waren er ook zeker 5 bladen die specifiek op e-bikes en de gebruikers daarvan (zoals reizen per e-bike) gericht zijn.
Na und?
Poppink schreef:
vr 23 jun, 2023 18:42
Fedor schreef:
vr 23 jun, 2023 15:21
Daarnaast waren er ook zeker 5 bladen die specifiek op e-bikes en de gebruikers daarvan (zoals reizen per e-bike) gericht zijn.
Na und?
Nichts nah und. Het ging er om dat de groep mensen met ondersteuning steeds groter gaat worden.

Dus om terug te keren naar de oorspronkelijke vraag: Blijkbaar is een elektrische fiets voor vrijwel iedereen handig.
Fedor schreef:
vr 23 jun, 2023 18:48


Dus om terug te keren naar de oorspronkelijke vraag: Blijkbaar is een elektrische fiets voor vrijwel iedereen handig.
Je lijkt wel een verkooppraatje te houden voor "lui fietsen"; "elektrische fiets voor vrijwel iedereen handig".

Ik voel mij een jonge god dat ik nog 'ouderwets' fiets zonder stekker in stopcontact te hoeven steken.
Ik zie ook nog zat mensen die geen stekker-fiets berijden. Heerlijk onbezorgd je niet druk hoeven maken of er een camping op de route ligt waar stopcontact aanwezig is. Het kan nog steeds prima zonder stekker! Ook als je een jaartje ouder wordt.

Verder vind ik het prima wie een stekkerfiets gebruikt. Fijn die verschillende mogelijkheden.
Fedor schreef:
vr 23 jun, 2023 18:48
Dus om terug te keren naar de oorspronkelijke vraag: Blijkbaar is een elektrische fiets voor vrijwel iedereen handig.
Toch een serieuze reactie: Ja, met mitsen en maren: het is handig als je dingen doet die je anders niet zou doen. Voor slechts wat toeren is het heel lastig om er "noodzaak" van te maken (noodzaak in deze ruim op vatten).

Er zijn gewoon heel veel dingen die mensen met de Auto doen die je met een ebike (al dan niet met wagen) ook kan doen, soms zelfs aanzienlijk sneller. Ik kan aardig wat watts produceren, maar wat ik met kinder/transport wagens heb gedaan op mijn ebike zou ik anders toch niet hebben gedaan. Een paar voorbeelden (en ik heb er veel meer)

- Met vier kinderen in mijn eentje door de stad naar het zwembad (Zelf fietsen van onder de achtjarigen dwars door Amsterdam geen optie). Twee in de wagen, kleinste voorop, eentje achterop.
- Huis van overleden vriend deels uitgeruimd (op en neer gependeld tussen huis en erfgenaam). Met de fiets met Roland Carrie M was ik zoveel sneller dan de auto dat ik aan het einde van de dag uiteindelijk vrijwel evenveel volume had overgebracht (ook al omdat ik dwars door het Vondelpark kon en niet hoefde om te rijden). => Uiteraard kan ik geen meubels vervoeren, maar huisraad en boeken? Eitje.
- Allerlei andere zaken als grote hoeveelheden potgrond, tegels, gereedschap, paardenzadels, etc. etc. dat is elke maand wel eens of meerdere keren raak.

Maar de meeste mensen zeggen (niet onterecht) dat kan ik veel makkelijker met de auto doen. Ik vind het echter een valide alternatief, zeker in de grote steden.

Dus zolang "iedereen" de auto blijft gebruiken is het toch vooral een luxe ding. Ga je autogebruik ermee vervangen, ja dan is het een verdomd handig ding.
loknor schreef:
za 08 jul, 2023 09:54

Dus zolang "iedereen" de auto blijft gebruiken is het toch vooral een luxe ding.
Wat gaan we doen als je auto bijna niet meer vervuild, is of blijft het dan ook een luxe ding.
Het is waar dat auto en fiets, in de vorm van E-bike of speedpedelec, steeds dichter bij elkaar komen qua milieuvervuiling. Het blijven apparaten die desondanks toch behoorlijk veel energie en materiaal gekost hebben bij de produktie en gebruik, al zijn de hoeveelheden materiaal en energie die nodig zijn voor twee* speedpedelecs toch altijd nog veel minder dan dat voor een bescheiden electrisch autootje, en voor e-bikes nog veel minder.
Wel een stevig voordeel voor een electrische auto ontstaat zodra je die als thuisbatterijk op het net kunt aansluiten en de stroomtarieven sterk dynamisch worden zoals per uur variërend. Dat maakt het bezit van een electrische auto voor de weinig rijdende particulier interessanter.

E-bikes als thuisaccu gebruiken kan ook, maar het stelt qua capaciteit niet bepaald veel voor.

*: gezien de zitplaatsen is een een-op-een-vergelijk niet erg eerlijk. Een-op-twee is aan de veilige kant voor de e-bike.
Ach waar maken sommigen zich druk over.
Ik was vandaag op pad en zag vele racefietsers en vele fietsers met een fiets met elektrische ondersteuning.
Allemaal gelukkig.
Ik zag ook een aantal motoren.
Ook de berijders van die dingen ogen gelukkig.

Waar ik zwaar de schurft aan heb is dat er nog steeds niet serieus aan de milieu problematiek wordt gewerkt.

Als al die boeren eens zouden beginnen de motoren van die tractoren uit te zetten als ze uitstappen. (tenzij er vermogen nodig is).
Hetzelfde geldt voor al die mensen die voor gemeente of voor aannemers langs de weg zijn.
Zet (grote vloek) die motor eens uit als je uitstapt!
Poppink schreef:
zo 09 jul, 2023 20:16
Ach waar maken sommigen zich druk over.

Waar ik zwaar de schurft aan heb is dat er nog steeds niet serieus aan de milieu problematiek wordt gewerkt.

Als al die boeren eens zouden beginnen de motoren van die tractoren uit te zetten als ze uitstappen. (tenzij er vermogen nodig is).
Hetzelfde geldt voor al die mensen die voor gemeente of voor aannemers langs de weg zijn.
Zet (grote vloek) die motor eens uit als je uitstapt!
Ik dacht even dat je het over de productie en verwerking van al die batterijen had. Want dat is namelijk mijn grootste zorg in heel dit e-bike topic.

Neemt niet weg dat ik het met je eens ben over wat je wel aanhaalde. Maar die boeren zien er in mijn ogen ook gelukkig uit met hun draaiende tractor.
WimB schreef:
zo 09 jul, 2023 14:20
loknor schreef:
za 08 jul, 2023 09:54

Dus zolang "iedereen" de auto blijft gebruiken is het toch vooral een luxe ding.
Wat gaan we doen als je auto bijna niet meer vervuild, is of blijft het dan ook een luxe ding.
Een auto is per definitie altijd meer vervuilend als een e-bike. Slijtage, productie, verwerking,...
Leon schreef:
zo 09 jul, 2023 14:34
Dat maakt het bezit van een electrische auto voor de weinig rijdende particulier interessanter.
Nog interessanter voor die weinig rijdende particulier is een deelwagen. Dit enkel als dat een mogelijkheid is in de buurt natuurlijk.

Maar wij bezitten al 5 jaar geen auto meer. Veel goedkoper en praktischer is ons geval.
Leon schreef:
zo 09 jul, 2023 14:34

Wel een stevig voordeel voor een electrische auto ontstaat zodra je die als thuisbatterijk op het net kunt aansluiten en de stroomtarieven sterk dynamisch worden zoals per uur variërend. Dat maakt het bezit van een electrische auto voor de weinig rijdende particulier interessanter.

E-bikes als thuisaccu gebruiken kan ook, maar het stelt qua capaciteit niet bepaald veel voor.
Ja interessant. In 2005 werd dat al voorspeld. In de e-productie bepaald vraag en aanbod de actuele prijs, maar verdiep je vooral in de termijnmarkten wil je iets begrijpen van hoe het werkt. Veel factoren grijpen op elkaar in.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederland ... prov=sfla1

Onlangs kreeg ik berichtje dat een kennis zijn stekkerauto naar de buurman bracht om hem gratis op te laten laden terwijl die ondertussen daar geld mee verdiende door de negatieve energieprijs.

Vandaag met al die regen, onweer en harde wind piekten de windturbines in export energie. Dat was duidelijk waarneembaar.
Windturbine productiepng.png
windturbine
Leon schreef:
zo 09 jul, 2023 14:34
Wel een stevig voordeel voor een electrische auto ontstaat zodra je die als thuisbatterijk op het net kunt aansluiten en de stroomtarieven sterk dynamisch worden zoals per uur variërend. Dat maakt het bezit van een electrische auto voor de weinig rijdende particulier interessanter.
De auto gebruiken als thuisbatterij is met name handig als hij thuis staat op momenten dat de zonnepanelen leveren, d.w.z. met name als je nachtdienst hebt. Of eigenlijk alleen als je nachtdienst hebt. In andere gevallen is hij overdag van huis.
De autoaccu gebruiken in de avonduren is ook lucratief, maar dat heeft dan weer als nadeel dat je de volgende dag niet naar je werk kunt omdat de accu (bijna) leeg is.
En zo rijgen de off-topic pagina's zich aan elkaar...🫤
Speeder300 schreef:
zo 09 jul, 2023 21:02
Leon schreef:
zo 09 jul, 2023 14:34
Wel een stevig voordeel voor een electrische auto ontstaat zodra je die als thuisbatterijk op het net kunt aansluiten en de stroomtarieven sterk dynamisch worden zoals per uur variërend. Dat maakt het bezit van een electrische auto voor de weinig rijdende particulier interessanter.
De auto gebruiken als thuisbatterij is met name handig als hij thuis staat op momenten dat de zonnepanelen leveren, d.w.z. met name als je nachtdienst hebt. Of eigenlijk alleen als je nachtdienst hebt. In andere gevallen is hij overdag van huis.
De autoaccu gebruiken in de avonduren is ook lucratief, maar dat heeft dan weer als nadeel dat je de volgende dag niet naar je werk kunt omdat de accu (bijna) leeg is.
Ik had het niet voor niets over 'weinig rijdende particulier'. Dit zijn er veel.
De betere werkgevers kunnen trouwens ook best een deal maken met hun werkers en de systemen laten samenwerken. De crux zal moeten zijn dat beide partijen een voordeel wordt gegund, anders gaat het niet door.