Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GESTOLEN : Santos Travelmaster 2.8 alu mixte - Forum Wereldfietser

GESTOLEN : Santos Travelmaster 2.8 alu mixte

Vanochtend kwam mijn vriendin er achter dat haar Santos gestolen is :evil:

De poort in de schutting is geforceerd en de fiets die achter het huis stond is gevlogen.

Ik zit nu op m'n werk dus heb niet alle gegevens bij de hand dus even uit mijn hoofd:

Santos Travelmaster 2.8 alu
Mixteframe maat 53
kleur zwart (witte letters)
Rohloffnaaf
SON naafdynamo
Tubusdragers (waarvan de beugel over het wiel van de lowrider in een vreemde hoek staat)

Zal straks een foto plaatsen.
Klinkt als een kenner die wist wat hij zocht.
Wim
Ja, er zit een slot op de fiets.

Of het een kenner is kan ik niet echt beoordelen. In de brandgang stond een herenfiets die niet op slot stond. Volgens de politie is het zeer waarschijnlijk dat deze fiets door de dief is achtergelaten. (Wat mij ook logisch lijkt.) Maar daardoor lijkt het weer wat minder op een voorbedacht plan...
Ik snap niet dat je zo een dure fiets niet goed op slot zet. Ik heb in mijn berghok een stalen plaat naast het slot gemaakt, zodat dieven deze niet goed kunnen opbreken en in het berghok zelf heb ik een stalen beugel in de muur gemaakt en daar met een stalen ketting mijn fiets aan vast gemaakt.

Dieven hebben al 3 keer ingebroken, bij bijna alle buren fietsen en andere spullen gestolen, maar bij mij nog nooit.

mario
Op een bericht zoals hierboven zit je op dit moment niet echt te wachten....

Sterkte met de afwikkeling gewenst.

Ik zou in ieder geval aangifte doen en in de buurt vermist posters met een beloning ophangen. Misschien kun je wat buurtjongens 'motiveren' om een onderzoekje te doen. Ik weet niet of er bij jou in de buurt ook wat coffeshops ed zijn maar daar zou je ook wat vaker langs kunnen lopen. Uit jou beschrijving lijkt het me haast een gelegenheidsdief en die fietst waarschijnlijk nu gewoon op de Santos zonder door te hebben wat hij nu eigenlijk gejat heeft.

Ook zou ik de komende tijd marktplaats goed in de gaten houden, je zou niet de eerste zijn die zijn of haar fiets daar op terug vindt....

Sterkte en succes!!

Eric
Veel sterkte voor je vriendin, Maarten! Om kippenvel van te krijgen.... Is de Santos goed verzekerd? Heeft de onafgesloten herenfiets in de brandgang (volgens de polisie waarsch. van de dief) geen ingegraveerde postcode van de dief?
Dank je Martin, ze is er inderdaad goed ziek van. Ondanks het feit dat de Santos goed verzekerd is (wanneer alles goed wordt afgehandeld weet je gelukkig weer waarvoor die €500,- verzekeringspremie is geweest) blijft het ellendig.
Wanneer ik thuis ben zal ik eens kijken of de fiets er nog staat en naar een gravering zoeken. Al vrees ik dat wanneer er een postcode gegraveerd is me deze bij de vorige rechtmatige eigenaar zal brengen en dat dit een ander persoon zal blijken te zijn dan degene die de fiets in de brandgang heeft achter gelaten.... (Nou ja, misschien weer een persoon blij omdat ie z'n fiets terug heeft. (Al is het alles behalve een kwaliteitsvelo.)
Maarten W schreef:In de brandgang stond een herenfiets die niet op slot stond. Volgens de politie is het zeer waarschijnlijk dat deze fiets door de dief is achtergelaten.
Dat levert wellicht wat sporen van de dader op! Vingerafdrukken en mogelijk DNA-sporen. Of doet de politie daar weer niets mee?

Gerd
GerdC schreef:
Maarten W schreef:In de brandgang stond een herenfiets die niet op slot stond. Volgens de politie is het zeer waarschijnlijk dat deze fiets door de dief is achtergelaten.
Dat levert wellicht wat sporen van de dader op! Vingerafdrukken en mogelijk DNA-sporen. Of doet de politie daar weer niets mee?

Gerd
Zelfs bij fietsen in de prijsklasse van die van m'n vriendin is de politie daar niet in geïnteresseerd. Zeker niet gezien de hoeveelheid geweldige overvallen met die de laatste maanden hier in Tilburg kan ik me voorstellen dat een fietsendiefstal (ookal is het met braak) niet de hoogste prioriteit krijgt.
Maar wellicht heeft een diender nog even tijd om te zien of ie er wat mee kan.... Fiets stond er in elk geval nog en staat nu bij ons achter in de tuin. Wordt binnenkort door de politie opgehaald.
Nog een tip: de fietsenmaker G.G. Borsen () in mijn vroegere woonplaats Blaricum had de gewoonte om de framenummers van nieuwe verkochte fietsen op een lijst te noteren, met de naam en adres van de eigenaren erbij. Ik weet niet of andere fietsenzaken dezelfde werkwijze op na houden, maar zou dit opgespoord kunnen worden via het framenummer van de fiets die in de brandgang staat (niet alle fietsen hebben een gegraveerde postcode).
Maarten W schreef:Ja, er zit een slot op de fiets.
Helpt niet veel denk ik, fietsen kunnen opgetild en meegenomen worden. Later kan de boef een slijpschijf in zetten.... Het moet wel iemand zijn die je vriendin op haar Santos vanuit haar huis zag rijden en zij ermee thuis kwam. Met dit afschuwelijke gevolg. Dure fietsen worden geloof ik voorzien van een GPS-zender.
Wim schreef:Klinkt als een kenner die wist wat hij zocht.
Denk 't niet.
Waarschijnlijk is die fiets voor een paar tientjes door een junk verkocht. In het beste geval staat-ie op marktplaats te koop (hou het daar de komende maanden in de gaten).

Een kenner zou weten dat dit soort fietsen zeldzaam èn opvallend èn traceerbaar zijn. Ik heb sinds de aanschaf van mijn eigen Santos pas 3 keer een Travelmaster in het wild gezien. Mocht ik een zwarte met witte letters zien, dan...

Bovendien is deze fiets te herleiden naar de eigenaar. Als de fiets ooit bij de politie terecht komt, dan is er slechts een telefoontje naar Santos nodig om de oorspronkelijke eigenaar te achterhalen.
Je vriendin zal de fiets zeker tot in detail kunnen beschrijven. Daarom zou je in dit geval zéker aangifte moeten doen. Als dit een veelpleger is, dan is de politie wèl geïnterresseerd. Deze aangifte is hard te maken.
Goed argument. Het veronderstelt wel dat de politie inderdaad iets van fietsen afweet.
Wim
Toen bij mij was ingebroken, was de agent die de aangifte kwam opnemen juist heel erg geïnterresseerd in specifieke details van de gestolen fiets en laptop. De agent wist niks van fietsen, maar hij gaf wel aan dat hij veel had aan de details die ik kon beschrijven.
Zeg bij de aangifte dan ook dat de Santos erg weinig verkocht wordt en (min-of-meer) custom made is.

Helaas was die fiets de veelverkochte Gazelle Medeo. Dat moet bij een Santos nog beter kunnen.