Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuw: Santos met Rohloff, maar zonder ketting - Forum Wereldfietser

Nieuw: Santos met Rohloff, maar zonder ketting

Diverse fietsenfabrikanten hebben het geprobeerd, maar Santos is het gelukt: een fiets zonder ketting, maar met een drijfriem!
Deze methode is niet zo goed mogelijk op fietsen met derailleur, maar dus wel met een Rohloff-naaf!
Volgens Santos-eigenaar Robbert is een drijfriem veel duurzamer, aanzienlijk minder gevoelig voor onderhoud en en zorgt voor nooit meer een vieze broek!
Op de Fiets en Wandelbeurs, 28 februari en 1 maart in de Amsterdam-RAI, kun je die nieuwe, witte Santossen met riem zelf testen op het fietsparcours. Je hoeft er je zondagse pantalon niet voor uit te trekken.
bert sitters schreef:Diverse fietsenfabrikanten hebben het geprobeerd, maar Santos is het gelukt:
Voor de goede orde: het probleem dat opgelost moest worden was het bestellen en geleverd krijgen van de desbetreffende onderdelen bij Gates
Afbeelding
Betekend dit dat je later als je alsnog een ketting wilt zonder meer kunt overstappen?

mario
Nee, je kan weer overstappen naar een ouderwetse ketting en tandwielen.

Zoek je een excuus om je broek uit te trekken? :lol:
En als je al een Rohlof met ketting hebt: kun je de ketting vervangen door een aandrijfriem? Zo ja, wat moet je daarvoor doen, wat kost het etc.
Beste Willem,

Wanneer je een fiets met een Rohloff naaf hebt EN een frame met een opening (achtervork, achterpad, waar de fabrikanten dat dan ook hebben gemaakt) kun je zonder problemen (maar natuurlijk wel met wat financiele investeringen 8) ) overstappen van ketting naar riem en van riem naar ketting.

Voor de overstap van ketting naar riem heb je het volgende nodig:
* Geschikt frame
* Riem
* Achtertandwiel geschikt voor de riem met de juiste tool om het tandwiel te monteren.
* Voortandwiel geschikt voor de riem

Opening in het frame los maken, riem erdoorheen halen, tandwielen monteren, riem op de tandwielen plaatsen, riem op spanning brengen......en oh ja, opening in het frame weer dicht maken :lol:
Om de ketting weer terug te plaatsen volg je eigenlijk dezelfde stappen.
Oh ja, niet geschikt voor fietsen met een derailleur :!:

Kortom: de technische handelingen zijn vrij simpel.

Wanneer ik dit weekend tijd heb zal ik wat fotootjes van het resultaat plaatsen. (pin me er niet op vast want ik moet nog een lezing in elkaar zetten voor de fietsenwandelbeurs)

@Marten: nee, dat was niet het enige probleem/uitdaging.

Grt,
Marco
Ik heb geen concrete plannen hoor, maar toch uit nieuwsgierigheid...

Ik heb verstelbare padden. Gaat die riem net als een ketting nog wat rek krijgen?

En hoe duur is de operatie eigenlijk?
Nee, in principe rekt de riem niet of nauwelijks (dat doet een ketting overigens ook niet maar de speling ontstaat door slijtage van de kettingringen). Maar je hebt wel verstelbare achterpadden of een excenter nodig om de riem op te spannen op de twee tandwielen.
Maar nogmaals: je frame moet geschikt zijn voor riemaandrijving. Met alleen verstelbare acherpadden kom je er niet.

Ik heb helaas geen zicht op wat de prijzen zijn. Ik zou dat even op de FWB vragen bij de stand van Santos. Ik denk dat je de prijs inclusief fiets krijgt :lol:
willem.megens schreef:En als je al een Rohlof met ketting hebt: kun je de ketting vervangen door een aandrijfriem? Zo ja, wat moet je daarvoor doen, wat kost het etc.
nee, het voortandwiel is vrij breed dus voor een correcte kettinglijn (is heel belangrijk voor de riem) bieden de meeste achtervorken niet voldoende ruimte. En de achtervork moet ergens deelbaar zijn, omdat de riem dat niet is. Om voor mij niet naspeurbare redenen is dat altijd een exercitie in ingewikkeld, vermoedelijk omdat simpele oplossingen door leken en/of marketingmensen niet geaccepteerd worden
Bij Velotraum waren/zijn ze nog niet overtuigd:

Zum Abwarten raten wir im Moment noch beim Riemenantrieb von Gates. Zwar konnte uns die bei Nicolai Maschinenbau vorgenommene Teilung der rechten Sitzstrebe (zum Einfädeln des Riemens) eines »cross 7005 EX Plus«-Rahmen überzeugen, Probleme macht der Antrieb selbst. Hoher Verschleiß, Zwitschergeräusche (Gummi auf Metall), fehlende Rohloff-Freigabe und Lieferprobleme dämpfen die Begeisterung doch sehr. Wir bleiben aber an diesem spannenden Thema dran und werden wieder berichten.
Zuiz schreef:Bij Velotraum waren/zijn ze nog niet overtuigd:

Zum Abwarten raten wir im Moment noch beim Riemenantrieb von Gates. Zwar konnte uns die bei Nicolai Maschinenbau vorgenommene Teilung der rechten Sitzstrebe (zum Einfädeln des Riemens) eines »cross 7005 EX Plus«-Rahmen überzeugen, Probleme macht der Antrieb selbst. Hoher Verschleiß, Zwitschergeräusche (Gummi auf Metall), fehlende Rohloff-Freigabe und Lieferprobleme dämpfen die Begeisterung doch sehr. Wir bleiben aber an diesem spannenden Thema dran und werden wieder berichten.
Velotraum ist aber keinen Santos-Dealer. In Deutschland kann man das Sonderrad Santos Belt-Drive finden beim Meilenweit in Bochum: http://www.meilenweit.net
Ik weet niet of dit hetzelfde materiaal is, maar enkele jaren geleden had een van mijn collega's een dergelijke aandrijfriem op zijn (Batavus?)vouwfiets. Niets dan ellende: die riem moest regelmatig worden vervangen wegens breuk en uitrekken. Uiteindelijk heeft hij het dure apparaat bij het grof vuil gelegd. Maar misschien is de techniek gevorderd. Ik zou in ieder geval de eerste ervaringen aan iemand anders over laten.
arnob schreef:Ik weet niet of dit hetzelfde materiaal is, maar enkele jaren geleden had een van mijn collega's een dergelijke aandrijfriem op zijn (Batavus?)vouwfiets. Niets dan ellende: die riem moest regelmatig worden vervangen wegens breuk en uitrekken. Uiteindelijk heeft hij het dure apparaat bij het grof vuil gelegd. Maar misschien is de techniek gevorderd. Ik zou in ieder geval de eerste ervaringen aan iemand anders over laten.
De Gates carbondrive ss een heel ander type riem, die nauwelijks rekt en dus ook niet slipt
m-gineering schreef:En de achtervork moet ergens deelbaar zijn, omdat de riem dat niet is. Om voor mij niet naspeurbare redenen is dat altijd een exercitie in ingewikkeld, vermoedelijk omdat simpele oplossingen door leken en/of marketingmensen niet geaccepteerd worden
Wat mij verbaasd is dat ze de riem niet zo kunnen maken dat je hem - eenmalig - met een epoxy of andere twee componentenlijm kunt lijmen. Ik ben geen deskundige, maar heb de indruk dat je tegenwoordig voor vrijwel elk materiaal een lijm kunt vinden, waarmee je een lijmverbinding kunt maken die net zo sterk of sterker is als het materiaal zelf. Dan heb je geen deelbare achtervork meer nodig.

Gerd
GerdC schreef:Wat mij verbaasd is dat ze de riem niet zo kunnen maken dat je hem - eenmalig - met een epoxy of andere twee componentenlijm kunt lijmen. Ik ben geen deskundige, maar heb de indruk dat je tegenwoordig voor vrijwel elk materiaal een lijm kunt vinden, waarmee je een lijmverbinding kunt maken die net zo sterk of sterker is als het materiaal zelf. Dan heb je geen deelbare achtervork meer nodig.
Als je zo'n lijm hebt is het weer aan elkaar plakken van de gedeelde achtervork ook geen probleem :wink:
Zo'n aandrijfriem bestaat bovendien niet uit één materiaal, maar uit een heleboel. Je kunt niet zomaar de rondgaande structuur doorbreken en straffeloos aan elkaar maken. Het is net alsof je een zwaarbelast bandje van een wielrenfiets helemaal doormidden snijdt en dan weer wilt repareren. Jammer maar helaas.
Leon
GerdC schreef: Ik ben geen deskundige, maar heb de indruk dat je tegenwoordig voor vrijwel elk materiaal een lijm kunt vinden, waarmee je een lijmverbinding kunt maken die net zo sterk of sterker is als het materiaal zelf
Als de lijm net zo sterk was als de marketing, dan was zo'n verbinding inderdaad geen punt ;)

Lijmsterkte komt niet in de buurt van de sterkte van het moedermateriaal, en dat is nog voor de beperkingen van vocht ,wisselende belastingen en het lijmen in de thuissituatie ipv onder gecontroleerde omstandigheden.
arnob schreef:Ik weet niet of dit hetzelfde materiaal is, maar enkele jaren geleden had een van mijn collega's een dergelijke aandrijfriem op zijn (Batavus?)vouwfiets. Niets dan ellende: die riem moest regelmatig worden vervangen wegens breuk en uitrekken. Uiteindelijk heeft hij het dure apparaat bij het grof vuil gelegd. Maar misschien is de techniek gevorderd. Ik zou in ieder geval de eerste ervaringen aan iemand anders over laten.
Oef! Laat Robbert dat maar niet horen, dat zijn edele raspaardjes vergeleken worden met een (Batavus?)vouwfiets.
Zodra ik wat meer tijd heb zal ik op het forum van de WF wat ervaringen met de riemaandrijving plaatsen. James had dat een paar maanden geleden gevraagd. Nu ik er wat meer km mee heb gereden, de zaak regelmatig gemonteerd en gedemonteerd heb, meer zicht heb hoe je er op lange reizen mee om kan gaan, verschillende terreinen heb gereden, kan ik wat meer vertellen dan een paar maanden geleden. Ik zal daar even een apart topic voor aanmaken die alleen over de riemaandrijving gaat.
Maar goed.....alles valt of staat met de hoeveelheid tijd. En wanneer de lente snel opkomt is de kans altijd groot dat ik eerst een stukje verder ga met testen :lol:
James Bowthorpe gaat binnenkort fietsen op een Santos met riemaandrijving. Iets van 29.000 kilometer in 150 dagen! Dus over een paar maanden weten we hoe het met de degelijkheid gesteld is. En valt het tegen? Dan kan James hem gewoon weer terug bouwen naar een ketting.

Vorige week hebben wij al twee Santosjes met riemaandrijving verkocht. Dus er zijn mensen die tot de zogenaamde Early Adaptors behoren :lol:

Ik moet eerlijk zeggen dat als je er mee fietst, dat het erg fijn voelt. Op mijn website is overigens een aardige discussie aan de gang over de Santos. (Blij dat ik geen forum op mijn site heb, maar het gaat er wel op lijken :roll: )

Overigens heeft Koga een kleine fiets met riemaandrijving. En Gerd, Van Nicholas ook!