Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Regels fietsvervoer TGV in de trein. - Forum Wereldfietser

Regels fietsvervoer TGV in de trein.

Volgens de site NS Speed:
Fietsen kunnen in de TGV Brussel - Zuid-Frankrijk kosteloos worden meegenomen, op voorwaarde dat deze zijn gedemonteerd en in een speciale fietshoes (met maximale afmetingen van 1,20 x 0,90 meter) worden vervoerd.

Mijn vraag is of deze regels zo streng worden toegepast als hier staat. De fiets zodanig afbreken en weer opbouwen lijkt met heel veel werk. Mijn ervaringen tot dus ver zijn heel positief: in de trein van Rome naar München en ook in Oostenrijk kon ik mijn fiets meenemen hoe ik wilde. In het vliegtuig per Lufthansa naar de V.S. hoefde ik alleen de trappers te verwijderen + het stuur recht te zetten: in de fietshoes kon ik de fiets zo naar de afgifte plaats rijden.
Dat hangt een beetje van de conducteur af.
Ik heb 3 keer de fiets op de tgv meegenomen: trappers eraf, stuur 90 graden draaien, wielen eruit, voordrager eraf, fiets in de hoes inpakken en ondersteboven en met een spin tegen de bagagerekken geklemd. De achterdrager heb ik er altijd aan gelaten ,waardoor de fiets langer is dan 1.20, maar daar heeft nooit iemand iets van gezegd. Een keer heeft een conducteur gezegd dat ik verplicht moest bijbetalen, maar dat heb ik geweigerd, en hoefde ook niet te betalen...

Er zijn TGVs die speciale fietsplaatsen hebben. Verplichte reservering (10 euro), maar dan hoef je niets te demonteren, wel zo makkelijk...
De montage/demontage heb ik vaker gedaan. Met wat oefening kwam ik op 15-20 minuten werk. Het helpt als je vooraf alle boutjes vervangt door dezelfde maatinbusboutjes (of desnoods 2).
Toon schreef:Dat hangt een beetje van de conducteur af.
Ik heb 3 keer de fiets op de tgv meegenomen: trappers eraf, stuur 90 graden draaien, wielen eruit, voordrager eraf, fiets in de hoes inpakken en ondersteboven en met een spin tegen de bagagerekken geklemd. De achterdrager heb ik er altijd aan gelaten ,waardoor de fiets langer is dan 1.20, maar daar heeft nooit iemand iets van gezegd. Een keer heeft een conducteur gezegd dat ik verplicht moest bijbetalen, maar dat heb ik geweigerd, en hoefde ook niet te betalen...

Er zijn TGVs die speciale fietsplaatsen hebben. Verplichte reservering (10 euro), maar dan hoef je niets te demonteren, wel zo makkelijk...
Die TGV's met fietsplaatsen rijden niet op Brussel-Zuid!
De meeste TGV's die vanaf Rijssel vertrekken hebben inmiddels wel fietsplaatsen: in rijtuig 8. Je moet wel vooraf reserveren. Dat kan bij de Treinreiswinkel: www.treinreiswinkel.nl
Heerda schreef:Volgens de site NS Speed:
Fietsen kunnen in de TGV Brussel - Zuid-Frankrijk kosteloos worden meegenomen, op voorwaarde dat deze zijn gedemonteerd en in een speciale fietshoes (met maximale afmetingen van 1,20 x 0,90 meter) worden vervoerd.

Mijn vraag is of deze regels zo streng worden toegepast als hier staat. De fiets zodanig afbreken en weer opbouwen lijkt met heel veel werk. Mijn ervaringen tot dus ver zijn heel positief: in de trein van Rome naar München en ook in Oostenrijk kon ik mijn fiets meenemen hoe ik wilde. In het vliegtuig per Lufthansa naar de V.S. hoefde ik alleen de trappers te verwijderen + het stuur recht te zetten: in de fietshoes kon ik de fiets zo naar de afgifte plaats rijden.

Vanuit Duitsland zou ik met de DB naar Karlsruhe reizen en daar op de TGV stappen. De TGV's van Karlsruhe naar Frankrijk nemen wel fietsen mee.
bert sitters schreef:
Heerda schreef:Volgens de site NS Speed:
Fietsen kunnen in de TGV Brussel - Zuid-Frankrijk kosteloos worden meegenomen, op voorwaarde dat deze zijn gedemonteerd en in een speciale fietshoes (met maximale afmetingen van 1,20 x 0,90 meter) worden vervoerd.

Mijn vraag is of deze regels zo streng worden toegepast als hier staat. De fiets zodanig afbreken en weer opbouwen lijkt met heel veel werk. Mijn ervaringen tot dus ver zijn heel positief: in de trein van Rome naar München en ook in Oostenrijk kon ik mijn fiets meenemen hoe ik wilde. In het vliegtuig per Lufthansa naar de V.S. hoefde ik alleen de trappers te verwijderen + het stuur recht te zetten: in de fietshoes kon ik de fiets zo naar de afgifte plaats rijden.

Vanuit Duitsland zou ik met de DB naar Karlsruhe reizen en daar op de TGV stappen. De TGV's van Karlsruhe naar Frankrijk nemen wel fietsen mee.
Met de Bundesbahn duurt de reis rond 24 uren en tig x overstappen: Dus dat is geen optie. Ik zal de fiets maar anleveren zoals in het vliegtuig en zonder voordrager. Kan ik altijd nog de wielen loshalen. De beste optie is het stukje weer terugfietsen of misschien opstappen in Duitsland.
Van Muenster naar Karlsruhe gaan rechtstreekse treinen. De snelse reistijd is 4:40. Van Karlsruhe brengt een TGV ( met fietsplaatsen) je in 42 minuten in Straatsburg.
Van Hengelo is het naar Brussel-Zuid 4:30 en je moet twee keer overstappen. De treinen naar Brussel puilen tegenwoordig uit en je kunt niet reserveren
Het bagagerek in de TGV's vanaf Brussel (zonder fietsplaatsen) is niet breder dan 120 cm. De fiets moet officeel daar inpassen. Dit betekent : trappers, stuur, beide wielen en voor- en achterdragers van de fiets af. Zorg dat je in Brussel-Zuid op tijd bent, anders is er geen plek meer in het bagagerek. Houd ook rekening met tijd voor het demonteren van je fiets. Als je een kleine maat frame hebt, kunt je je fiets in een body-bag (dat ding heet echt zo) stoppen, maar deze handige draaghoes is ontworpren voor mountain bikes. Deze hoes heeft een band die je over je schouder hangt. Zie: http://www.groundeffect.co.nz/product-d ... OD-BAG.htm
Er hebben tal van fietsers hun fiets niet geheel gedemonteerd mee kunnen in de TGV's vanaf Brussel, maar je moet het treffen met de conducteur. Bij een verkeerde conducteur heb je echt kans dat je op Brussel al uit de trein wordt gezet.
bert sitters schreef:Van Muenster naar Karlsruhe gaan rechtstreekse treinen. De snelse reistijd is 4:40. Van Karlsruhe brengt een TGV ( met fietsplaatsen) je in 42 minuten in Straatsburg.
Van Hengelo is het naar Brussel-Zuid 4:30 en je moet twee keer overstappen. De treinen naar Brussel puilen tegenwoordig uit en je kunt niet reserveren
Het bagagerek in de TGV's vanaf Brussel (zonder fietsplaatsen) is niet breder dan 120 cm. De fiets moet officeel daar inpassen. Dit betekent : trappers, stuur, beide wielen en voor- en achterdragers van de fiets af. Zorg dat je in Brussel-Zuid op tijd bent, anders is er geen plek meer in het bagagerek. Houd ook rekening met tijd voor het demonteren van je fiets. Als je een kleine maat frame hebt, kunt je je fiets in een body-bag (dat ding heet echt zo) stoppen, maar deze handige draaghoes is ontworpren voor mountain bikes. Deze hoes heeft een band die je over je schouder hangt. Zie: http://www.groundeffect.co.nz/product-d ... OD-BAG.htm
Er hebben tal van fietsers hun fiets niet geheel gedemonteerd mee kunnen in de TGV's vanaf Brussel, maar je moet het treffen met de conducteur. Bij een verkeerde conducteur heb je echt kans dat je op Brussel al uit de trein wordt gezet.
Met de reisplanner kom ik er niet uit: Met de fiets geen reisadvies. Zonder fiets gaan alle treinen eerst naar Parijs...
Dus gewoon in Avignon boeken via Straatsburg en Karlsruhe?
Ik heb afgelopen oktober de TGV naar Avignon genomen: in Brussel ingestapt en in Avignon uitgestapt, in ongeveer 4 uurtjes gepiept zonder overstappen!
De fiets is meegegaan zoals ik eerder beschreven heb.
Waarom moeilijk doen als het (relatief) makkelijk kan? Of neem je zoveel fietsen mee dat het problemen op kan leveren...?
Of met de fiets/slaaptrein naar Avignon. Eindhoven opstappen, slapen, Avignon aankomen ;)
Alleen de dienstregeling is niet continue en je moet reserveren :roll:
Stukje van website van m'n winkel:
Wat is beter: een klant die gelukkig de winkel verlaat en hier geld heeft uitgegeven, of een klant die in tranen de winkel uitloopt en geen cent heeft uitgegeven?

Ze kwam binnen en vroeg om een fietshoes. “Oh, waar vlieg je naartoe?”vroeg ik.

“Nee, ik vlieg niet, ik ga met de Thalys naar Parijs.”

“Maar je mag geen fiets meenemen hoor met de Thalys.” en ik liet haar een mail zien met het officiële standpunt van de Thalys. Ik legde haar ook uit, dat zelfs fietsers die hun fiets klein hadden gemaakt door de conducteur niet werden toegelaten. Een discussie op het perron was uitgesloten, want de trein hield maar 5 minuten stil. Bovendien had je dan erg goed Frans moeten spreken, want de conducteur sprak maar één taal.

“Maar ik heb € 200,- betaald en volgens NS International mag hij gewoon mee!”

Ik bood haar een kopje thee en een negerzoen aan. “Ga terug, vraag je geld terug en ga in vervolg naar de Treinreiswinkel op de Singel. Zij weten precies wat wel en niet mag met de fiets in de trein.”

In tranen verliet ze de winkel zonder een fietshoes te hebben gekocht.

Dus wat is beter: als zij gelukkig de winkel had verlaten met een fietshoes, of zoals ze nu hier wegloopt?

---------------------------------------------------------------------------------------

Het officiële antwoord op een 1e mailtje van een klant:

Geachte,

Fietsen zijn niet toegelaten op Thalys.
Enkel een plooifiets (frame geplooid en in een speciale fietstas) wordt toegelaten.
Het verwijderen van de wielen van een gewone fiets is NIET voldoende, de fiets zal
dan worden geweigerd.

Met de meeste hoogachting,

Katja Zackaroff
Adviseur klantendienst Thalys
Thalys customer councellor
Conseiller clientèle Thalys
070/66.77.88 (B)
0825/84.25.97 (F)
http://www.thalys.com

---------------------------------------------------------------------------------------

Het officiële antwoord op een mailtje van de klant uit het GeDag van boven:

Geachte,

Thalys vervoert in de eerste plaats reizigers. Gewone fietsen kunnen niet worden vervoerd aangezien de ruimte aan boord dit niet toelaat.

Daarom dient u uw fiets inderdaad te demonteren (voorwiel) en te verpakken in een draagbare hoes en zo als handbagage kan worden vervoerd.

Worden beschouwd als bagage: reistassen, rugzakken, koffers en ander reisgoed waarvan de grootste afmeting 85 cm niet overschrijdt. Het omhulsel, volume en gewicht zijn van die aard dat de reiziger ze kan dragen en dat ze in de daartoe bestemde ruimten aan boord van de trein kunnen geplaatst worden zonder dat het de reizigers of het boordpersoneel in hun bewegingen belemmert. Om conform te zijn, moet de bagage aan boord een adreskaartje dragen waarop de reiziger zijn naam en voornaam vermeldt. Indien de bagage groter is van omvang, kan deze door de boordcontroleur geweigerd worden.
De bagage valt steeds onder de volledige verantwoordelijkheid van de reiziger.

Oktober 2008
Heerda schreef:
bert sitters schreef:Van Muenster naar Karlsruhe gaan rechtstreekse treinen. De snelse reistijd is 4:40. Van Karlsruhe brengt een TGV ( met fietsplaatsen) je in 42 minuten in Straatsburg.
Van Hengelo is het naar Brussel-Zuid 4:30 en je moet twee keer overstappen. De treinen naar Brussel puilen tegenwoordig uit en je kunt niet reserveren
Het bagagerek in de TGV's vanaf Brussel (zonder fietsplaatsen) is niet breder dan 120 cm. De fiets moet officeel daar inpassen. Dit betekent : trappers, stuur, beide wielen en voor- en achterdragers van de fiets af. Zorg dat je in Brussel-Zuid op tijd bent, anders is er geen plek meer in het bagagerek. Houd ook rekening met tijd voor het demonteren van je fiets. Als je een kleine maat frame hebt, kunt je je fiets in een body-bag (dat ding heet echt zo) stoppen, maar deze handige draaghoes is ontworpren voor mountain bikes. Deze hoes heeft een band die je over je schouder hangt. Zie: http://www.groundeffect.co.nz/product-d ... OD-BAG.htm
Er hebben tal van fietsers hun fiets niet geheel gedemonteerd mee kunnen in de TGV's vanaf Brussel, maar je moet het treffen met de conducteur. Bij een verkeerde conducteur heb je echt kans dat je op Brussel al uit de trein wordt gezet.
Met de reisplanner kom ik er niet uit: Met de fiets geen reisadvies. Zonder fiets gaan alle treinen eerst naar Parijs...
Dus gewoon in Avignon boeken via Straatsburg en Karlsruhe?
De reisplanner van NS-Hispeed en van de DB kun je voor Frankrijk niet goed gebruiken voor het vervoer van fietsen. Er zitten veel treinen in Frankrijk waarin je wel je fiets kunt meenemen niet opgenomen.

Je wilt dus andersom en wel vanaf Avignon?
Een mogelijkheid op maandag 25 mei.
Allemaal treinen met officieel ruimte voor de fiets.
V 06:12 Avignon
A 08:34 Lyon
V 09:04 Lyon
A 10:52 Geneve
V 11:14 Geneve
A 13:53 Basel SBB
V 14:18 Basel SBB
A 20:50 Muenster Hbf
Er kunnen per dag verschillende dienstregelingen zijn, maar ook de directe TGV van Avignon naar Brussel-Zuid (zonder fietsplaatsen) rijdt niet altijd. Deze TGV doet vijf uur over Avignon naar Brussel.
Het probleem is dat, iig op het laatste moment dat ik het controleerde, NS personeel niet gerechtigd is/was aan hun klanten te zeggen dat een fiets in een hoes voor de Franse spoorwegen bagage is. Een paar jaar geleden heb ik de proef op de som genomen aan het loket in Maastricht. Met in de binnenzak het boekje fiets en trein van de SNCF. Gewoon gevraagd of een verpakte fiets in de Thalys/TGV mee mocht. Nee was het stellige antwoord. Waarop ik het boekje uit m'n zak haalde. 'O dat weten we, maar dat mogen we niet zeggen' was daarop het antwoord van de lokettiste. De NS was daarmee een klant kwijt voor internationale treinkaartjes.
Eric,

is je informatie niet wat verouderd?

Op de site http://www.nshispeed.nl/nl/voorbereidin ... s-meenemen:

Thalys

Fietsen zijn aan boord van Thalys uitsluitend toegestaan als het voorwiel is gedemonteerd en de fiets is verpakt in een speciale fietshoes (max. afmeting 120x90 cm). De fiets wordt dan als bagage gezien. Een vouwfiets is toegestaan mits deze is ingeklapt en verpakt.

TGV

Fietsen worden alleen toegelaten in de TGV, als ze met het voorwiel gedemonteerd worden verpakt in een speciale fietshoes met maximale afmetingen 1,20 m x 0,90 m.

Eurostar

Het is mogelijk fietsen met Eurostar te laten vervoeren. Deze dienen te worden aangeboden bij het bagagekantoor te Brussel Zuid, London St Pancras of Paris Gare du Nord. Op het aankomststation kan de fiets 24 uur later worden afgehaald. De kosten zijn € 25,- per enkele reis.

ICE International

Helaas hebben NS en DB verschillende regels voor het vervoer van (vouw)fietsen:

Op ICE trajecten binnen Nederland en de grensoverschrijdende trajecten via Emmerich gelden de volgende bepalingen:

* ICE reizigers met een NS binnenland kaartje mogen onverpakte vouwfietsen meenemen (ook als zij toevallig Duitsers zijn)
* ICE reizigers met een internationaal ticket mogen verpakte vouwfietsen meenemen en geen onverpakte (dit geldt voor Nederlanders en voor Duitsers).
* ICE reizigers mogen geen gewone fietsen mee nemen ook niet als ze gedemonteerd en verpakt zijn tenzij ze geheel in een koffer van niet groter dan 85 cm zijn gestopt. (dit geldt voor Nederlanders en Duitsers).

Op ICE trajekten in het Duitse binnenverkeer geldt:

* Vouwfietsen of gewone fietsen worden uitsluitend als handbagage toegelaten in de ICE, mits gedemonteerd en verpakt in een speciale fietshoes met maximale afmetingen 1,20 m x 0,90 m.

Kan een conducteur zomaar een fiets weigeren ook als deze binnen de vereiste afmetingen valt? Ik zou hem/haar toch eventjes fijntjes op de regels wijzen en proberen (al of niet vriendelijk) aan boord te komen (vervelend karaktertrekje :lol: )
"Fietsen zijn aan boord van Thalys uitsluitend toegestaan als het voorwiel is gedemonteerd en de fiets is verpakt in een speciale fietshoes (max. afmeting 120x90 cm). "

Bij NS-Hispeed weten ze totaal niet hoe een fiets eruit ziet. 120 cm red je echt niet met alleen je voorwiel demonteren! :evil: :evil: :evil: :evil:
Vouwfietsen hoeven in duitse ICE's niet verpakt te worden. Die regel is, gelukkig, al in 2007 afgeschaft. Helaas is niet ieder DB-personeellid van deze regel op de hoogte.

Demontierte und komplett verpackte handelsübliche Fahrräder sowie zusammengeklappte Fahrräder (letztere auch unverpackt) können als kostenloses Handgepäck mitgenommen werden, sofern diese unter bzw. über dem Sitz sicher verstaut werden können.
Misschien is een optie van Avignon naar Lille of misschien Metz of een andere stad in de buurt te reizen en vandaar uit verder te fietsen...
Ik heb mijn fiets een keer in een Franse TGV meegenomen, alleen het voorwiel eraf, geen hoes gebruikt en vertikaal verstopt achter een stapeltje koffers. Geen probleem! Het ging om de TGV van Paris-Montparnasse naar Nantes in augustus 2002. Het loket van Gare de Montparnasse kon mij niets over meedelen. Een contucteur liep erlangs maar ondernam niets. Gewoon geluk gehad?
Martin E. van Doornik schreef:Ik heb mijn fiets een keer in een Franse TGV meegenomen, alleen het voorwiel eraf, geen hoes gebruikt en vertikaal verstopt achter een stapeltje koffers. Geen probleem! Het ging om de TGV van Paris-Montparnasse naar Nantes in augustus 2002. Het loket van Gare de Montparnasse kon mij niets over meedelen. Een contucteur liep erlangs maar ondernam niets. Gewoon geluk gehad?
Geluk gehad. In de TGV's tussen Parijs en Nantes mogen (nog) geen fietsen mee, tenzij ze volgens de regels gedemonteerd en verpakt zijn.
bert sitters schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Ik heb mijn fiets een keer in een Franse TGV meegenomen, alleen het voorwiel eraf, geen hoes gebruikt en vertikaal verstopt achter een stapeltje koffers. Geen probleem! Het ging om de TGV van Paris-Montparnasse naar Nantes in augustus 2002. Het loket van Gare de Montparnasse kon mij niets over meedelen. Een contucteur liep erlangs maar ondernam niets. Gewoon geluk gehad?
Geluk gehad. In de TGV's tussen Parijs en Nantes mogen (nog) geen fietsen mee, tenzij ze volgens de regels gedemonteerd en verpakt zijn.
Het is dus deze hier op de foto. Bert Sitters heeft deze foto al eerder van mij ontvangen. Foutje van me, de fiets zat niet vertikaal verstopt maar liggend met stuur 90° gedraaid en afgenomen voorwiel. De foto is genomen toen de trein nog op Gare de Montparnasse in Parijs stond. Daarna stapten er meer passagiers in, die hun koffers voor mijn fiets hebben neergezet en hem voor de contucteur onzichtbaar maakte. Maar 49 euro voor een enkele reis naar Nantes vond ik wel erg duur! Het ging om een zilvergrijze Batavus. Op de bovenste plank een Jumbo-draagtas voor mijn AGU-regenkleding en ernaast de groene Karrimor uit 1977.

Afbeelding