Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vraag voor fietshistorici: Cycles Brands? - Forum Wereldfietser

vraag voor fietshistorici: Cycles Brands?

Hallo forumleden,
het heeft niks met vakantiefietsen te maken.
maar wel met oude fietsen.
ik heb een nieuwe oude racefiets aan mijn stal toegevoegd: een Brands.
of beter gezegd een Cycles-Brands.
foto's: http://www.flickr.com/photos/deboof/set ... 65/detail/
ik vind hem erg mooi. schat hem op een jaar of 15. klassieker.
kan weinig vinden op het internet over Cycles-Brands.
een winkel in Amsterdam-oost. in de Javastraat. meer niet.
wie van jullie kent dit merk en weet er iets van?

groet,
niko
Helaas geen idee, nooit van dit merk gehoord, maar aan de foto's te zien lijkt de fiets wel haast nagelnieuw. Wees er zuinig op. Een wedstrijdfiets uit de tijd van Zoetemelk of zo? Geen spatborden aanwezig, wil je geen vieze rug krijgen....
Toen ik in Amsterdam woonde (tot 1992) zat Brands nog in de Javastraat. Mijn Giant Expedition waarmee ik nog altijd door Brussel cross, heb ik daar gekocht. Ik heb niet in herinnering dat hij zelf ook (maat-)fietsen bouwde, maar dat is kennelijk het geval geweest. Een fietsenfabriek met grote serieproductie zal het wel nooit geweest zijn, het was (is?) geen grote bedrijfsruimte...

Groet Astrid
Brands kocht frames in bij framebouwers. Een niet ongebruikelijke procedure bij handelaren met een eigen merk. In Amsterdam ging eind jaren '80, begin jaren '90 rond dat Brands toen inkocht bij Gazelle.
Bedankt, zover. Er is een beetje meer bekend: de fiets is inderdaad niet gemaakt door Brands maar door Peter van der Klundert. Die vind je nu bij Scirocco in Hoogerheide. Het is waar wat Ivo schrijft. De frames werden ingekocht.
Klopt het, Ivo, dat Gazelle ook frames van Columbusbuizen bouwde en niet alleen van Reynolds?
Het framenummer is 97004. Dus het kan de vierde fiets uit 1997 zijn. Heb Peter een mailtje gestuurd. Binnenkort hopelijk meer.
groet, niko
nikopaul schreef:Klopt het, Ivo, dat Gazelle ook frames van Columbusbuizen bouwde en niet alleen van Reynolds?
Dat weet ik niet. Ik heb maar 1x een Gazelle gehad. Dat was niet zo'n success (geometrie vond ik niet goed) en heb me daarna niet zo met Gazelle beziggehouden.
Ik ken de winkel in de Javastraat inderdaad - daar kon je alles vinden!
Het is helaas een jaar of 3-4 geleden dichtgegaan (eigenaar met pensioen denk ik).

Prachtig fiets trouwens!
Cycles Brands was idd een fiets winkel in A'damse Javastraat. Ik heb er zelf 3 fietsen gekocht. een Cadex/Giant racefiets (op welke ik nog altijd heerlijk fiets) 1 Brands hybride fiets en 1 koga terra liner.
De brands was een Gazelle Formula frame met reynolds 525 buizen, deze heeft nog een tijd als model fiets bij Carl Denig gestaan. Deze was voor het vele stadsverkeer geweldig. Helaas is deze gestolen...
Brands liet ook frames maken met columbus buizen, vooral veel raceframes. Deze werden volgens mij itt. de gazelle frames wel door hen zelf in de lak ed gezet. De fietsen werden vervolgens naar wens opgebouwd, incl met de hand gespaakte wielen.
Ik kwam er graag. was een zeer prettige winkel waar ze altijd wel datgene hadden wat je nodig had.
Leuk!
Bedankt voor de info!
Mijn fiets is van Columbus Brain buizen. Een soort die veel werd toegepast voor cyclocrossframes en ook voor grote frames.
Gisteren voor het eerst een tochtje gefietst. Erg comfortabel voor een race.
Want staal.
Bij een stoplicht komt er een racefietser op zo'n piepklein sloping koolstofje naast mij staan. Kijkt met verbazing en misschien wel afschuw naar mijn fiets (63cm) en zegt, 'godallemachtig, wat een dranghek.'

niko
:shock: Een dranghek van Columbus Brain buizen :lol: :lol: :lol:
Amsterdamse humor of.... :?:
Dick Schuurman schreef::shock: Een dranghek van Columbus Brain buizen :lol: :lol: :lol:
Amsterdamse humor of.... :?:
Gewoon onkunde.
Ik rij al 12 jaar een Randonneuse van Columbus Brain buizen. Is nog altijd mijn favoriete frame.