Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Uitgelezen: Frank van Rijn - Vijfentwintig jaar later - Forum Wereldfietser

Uitgelezen: Frank van Rijn - Vijfentwintig jaar later

Ik was recentelijk op de FenW beurs en na de lezing van Frank van Rijn leek het me ook leuk om een gesigneerd boekje te hebben. Het was erg druk direct na de lezing maar vlak voordat Eric en Carla begonnen zat hij er nog en toen heb ik deze aangeschaft. Hij was maar een tientje en dat paste goed in het motto van 'waarom duur doen als het goedkoop kan' waar Dhr van Rijn zich zeker in zou vinden.
Er staat best wel veel in het boekje. Zijn reis door Afrika maakt indruk, de Verenigde Staten zijn leuk en Centraal Amerika wat korter en saaier.
Afrika maakt indruk door her primitieve wat er 25 jaar geleden zeker moest zijn. Wat ook indruk maakt is de mate van afzien dat die man kan ondergaan. Zou jij een paar weken met een handje linzen per dag kunnen overleven? Of hoe zou jij reageren als je met een mitrailleur in een vrachtwagen gedirigeerd worden terwijl je beseft dat niemand weet dat je hier bent en dat dit rebellen zijn? En de afwezigheid van water en voedsel. En als er water is, dan is het smerig. Of met 40 km/uur over een steen stuiteren en er dan achter komen dat je voorwiel compleet in de kreukels ligt terwijl je in de rimboe zit. Je maakt wat mee...
Amerika was leuk omdat hij boeiend verteld over de mensen en de ontmoetingen. Het land was natuurlijk al aardig ontwikkeld (meer dan Afrika) en wat dat betreft is het contrast kleiner. Hij verteld veel over de nationale parken die hij bezoekt en dat zal nu wel anders zijn met het massatoerisme.
Centraal-Amerika vond ik een beetje saai. Hij bezoekt de oude tempels en wat vulkanen maar het verhaal hangt een beetje als los zand aan elkaar. De route is ook lastig te volgen op het kaartje terwijl dat bij de andere reizen wel goed te doen is.

Al met al heb ik het boekje met plezier gelezen en het was zijn 10 euro zeker waard. Het geeft een goed beeld van hoe Dhr. van Rijn onderweg is, maar ik denk niet dat ik dat op die manier zou kunnen en/of zou willen.
Hoi Hans,

Frank als verhalenverteller spreekt me wel aan. Not at least omdat hij in de buurt woont(Doldersum dacht ik?). Ook zijn lifestyle vind ik fascinerend.
Welk boekje van hem heb je gelezen?
Ik heb reeds meerdere boeken van Frank van Rijn gelezen. Schit-te-rend zijn ze. En ook ik heb op de fiets en wandelbeurs gewacht tot het meeste volk weg was, om me dan een gesigneerd exemplaar van de hernieuwde uitgave van 'Revange in de Andes' en 'De twee scherven' aan te schaffen.
Frank van Rijn is een grote meneer, waar ik nog veel van kan leren als het over iets meer basic reizen gaat.
In tegenstelling tot Frank ben ik wel dol op de spicy maaltijden in Azië :wink:

Koop de beste man z'n boeken, en help hem zo onderweg te blijven, en ons van meer pareltjes te voorzien.