Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Veilig fietsen in Midden- en Zuid-Amerika - Forum Wereldfietser

Veilig fietsen in Midden- en Zuid-Amerika

Binnenkort hopen we voor 1 à 2 maanden in Midden- en/of Zuid-Amerika te gaan fietsen. Een keuze over de bestemming hebben we nog niet gemaakt. Wel hebben we van andere reizigers gehoord dat veiligheid onderweg een probleem kan zijn. Bendes die op verlaten wegen of in grote steden opereren.

Wie kan ons wat vertellen over zijn ervaringen met dit aspect? Welke landen zijn een aanrader en welke zijn de afraders?

Marcel,

Begin van dit jaar heb ik in Bolivia gefietst. Bolivia is een van de veiligste landen van Zuid-Amerika en wij hebben ook echt geen enkel probleem gehad. Ik heb me nooit onveilig gevoeld.

In 1999 fietste ik in Peru. De veiligheidssituatie is daar wat minder. Lima is een behoorlijk onveilige stad. Er schijnen in Peru een aantal gebieden te zijn waar je echt beter niet kunt fietsen. Alle gebieden met cocateelt kun je beter mijden.

Andere Zuid-Amerika ervaring heb ik niet.

Groeten,
Dennis

Marcel,

Over Equador (zuiden) gaan meerdere verhalen dat vooral fietsers beroofd worden.
Wij en veel andere fietsers zijn er echter wel zonder problemen doorheen gefietst.

Meest veilige landen zijn (volgens mijn ervaring): Argentinië, Chili, Costa Rica, Panama.

Overigens is het grootste risico dat je loopt in "onveilige landen" dat je met minder spullen vertrekt dan je bent gekomen.

Mvrgr,

Marco de Wit
Dag Marcel,

Als je wilt gaan voor een absoluut veilig fietsland, dan kan ik je zeker Cuba aanraden. Geen goedkope reisbestemming, maar wel een heel bijzonder eiland. En sommige Cubanen fietsen effectief tientallen kilometers met je mee om je veiligheid te kunnen waarborgen. Van harde criminaliteit geen sprake... tenzij je de voortdurende angst voor een inval van de VS tot die categorie rekent.

Groetjes,

Astrid
hoi marcel, ik ben nu aan het fietsen in midden amerika, je kan mijn avonturen lezen , zie Lars goes Amerika´s , groetjes Lars

In Costa Rica en Panama heb ik me geen moment onveilig gevoeld. Wel stond mijn fiets op het terrein van het guesthouse in San Jose (CR), dus binnen de hekken, geketend aan de muur en is 's nachts geprobeerd het hek te forceren. Werd me verzocht om de fiets de rest van de tijd dat ik daar was binnen te zetten.