Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waar is het leuk vlak fietsen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Waar is het leuk vlak fietsen?

Of course in Beautiful England, in het oostelijke deel East Anglia (Norfolk, Lincolnshire en zuidelijk Yorkshire)!
Niet voor niets heb ik al 9 keer in Engeland gefietst. Soms hier en daar een heuveltje, maar het stelt niets voor. Overal fotogenieke pittoreske plaatsen, de schattige dorpskerkjes, de rotskust van Cromer, etc. De indrukwekkende kathedraal van Lincoln. Alléén al het links fietsen is een aparte ervaring op zich.


Afbeelding
Zo vlak als Holland, tussen Grantham en King's Lynn, foto 7 juli 1972

Afbeelding
Naast de deur van dit winkeltje in Leadenham (Lincs.) staat mijn fiets, foto 9 juli 1984
Met twee kiddo's zou ik lekker in de buurt blijven. Gewoon thuis opstappen en de neus richting het oosten. Probeer eens zo'n Duitse rivierenroute. Als je het niet bevalt kun toch nog altijd je route aanpassen (je bent wereldfietser of je bent het niet). Maar onze ervaring is dat 'file-fietsen' nooit echt het geval is en je bent in ieder geval verzekerd van een redelijke 'camping-dichtheid' en de nodige speelvoorzieningen. Ben je uitgefietst dan is de terugreis ook relatief eenvoudig te organiseren, of een rondje is ook niet moeilijk te plannen.

Spanje zou ik niet overwegen. In het binnenland zijn de campings niet zo dik gezaaid (m.a.w. dwingt je tot langere etappes) en de warmte in het binnenland in juli en augustus kon wel wat teveel zijn om het gezellig te houden.

Gelukkig hebben we aan de lijve ondervonden dat de combi kleine kinderen en fietsvakanties compromissen betekent.

Succes met plannen

Groet,
Eric
Dennis de Vries schreef: Ergo, de ultieme tip zit er nog niet bij maar blijf posten!
http://www.heywhatsthat.com/profiler.html
In combinatie met google terrein, mag je zelf een mooie bestemming uitzoeken waar het niet te veel klimt en waar je géén hordes fietsende Duitsers tegenkomt die in colonne door de bossen of in de valleien langs saaie jaagpaden fietsen :lol:
Michael W schreef:
peter de rijk schreef:Het lijkt erop dat je nog nooit langs een Duitse rivier hebt gefietst, wat voor een wereldfietser toch wel een schande is. Zo dichtbij huis zulke mooie landschappen, prima fietspaden, goede horecavoorzieningen, goede campings, vriendelijke mensen...
etc etc, ik kan het helemaal beamen, maar om in 2009 nog problemen te hebben met "Duits" en "Duitsers" gaat toch wel erg ver :wink:
Eh... mis ik iets? Ik snap je reactie niet...
Ik probeerde het negatieve imago van Duitsland, dat ik bij velen nog altijd aantref, juist bij te stellen.
peter de rijk schreef:Eh... mis ik iets? Ik snap je reactie niet...
Ik probeerde het negatieve imago van Duitsland, dat ik bij velen nog altijd aantref, juist bij te stellen.
Dennis de Vries schreef: Astrid is overigens om onduidelijke redenen erg anti Duits (enige land waar ik altijd de gesprekken moet doen), dus dat gaat ook moeilijk worden.
Zie hierboven Peter; Ik ben het met jou juist helemaal eens en snap niet dat mensen (Dennis dus) anno 2009 nog met zoiets aan durven komen zakken :wink:
Michael W schreef:
peter de rijk schreef:Eh... mis ik iets? Ik snap je reactie niet...
Ik probeerde het negatieve imago van Duitsland, dat ik bij velen nog altijd aantref, juist bij te stellen.
Dennis de Vries schreef: Astrid is overigens om onduidelijke redenen erg anti Duits (enige land waar ik altijd de gesprekken moet doen), dus dat gaat ook moeilijk worden.
Zie hierboven Peter; Ik ben het met jou juist helemaal eens en snap niet dat mensen (Dennis dus) anno 2009 nog met zoiets aan durven komen zakken :wink:
Als ze nou anti Frans geweest was.... :D
Ergens tussen Belgie en Duitsland schijnt een leuk erg klein land te liggen(* edit* aan zee) die best vlak is. Daar zou je misschien ook kunnen kijken.

Ik heb ook van horen zeggen dat ze wat Nederlands spreken daar! En ze denken dat ze ook wat engels kunnen :lol:
Shane schreef:Ergens tussen Belgie en Duitsland schijnt een leuk erg klein land te liggen die best vlak is. Daar zou je misschien ook kunnen kijken.
Ze hebben daar veel routes over oude spoorbanen....hoe vlak wil je het hebben? Volgens mij is de info daarover via het verkeersbureau te krijgen.
Michael W schreef:
Dennis de Vries schreef: Astrid is overigens om onduidelijke redenen erg anti Duits (enige land waar ik altijd de gesprekken moet doen), dus dat gaat ook moeilijk worden.
Zie hierboven Peter; Ik ben het met jou juist helemaal eens en snap niet dat mensen (Dennis dus) anno 2009 nog met zoiets aan durven komen zakken :wink:
Ah, sorry, daar had ik overheen gelezen. Er is nog het nodige zendingswerk te verrichten!
peter de rijk schreef:
Michael W schreef:
Dennis de Vries schreef: Astrid is overigens om onduidelijke redenen erg anti Duits (enige land waar ik altijd de gesprekken moet doen), dus dat gaat ook moeilijk worden.
Zie hierboven Peter; Ik ben het met jou juist helemaal eens en snap niet dat mensen (Dennis dus) anno 2009 nog met zoiets aan durven komen zakken :wink:
Ah, sorry, daar had ik overheen gelezen. Er is nog het nodige zendingswerk te verrichten!
Even rechtzetten: niets tegen Duitsers, maar het land spreekt mijn partner niet zo aan. En ja, we hebben bijna nog nooit in Duitsland gefietst, wel wat weekendtrips, maar voor een vierweekse reis lijkt het me echt niet interessant genoeg.
Hoi Dennis,
Iets avontuurlijker?
Wat dacht je van Senegal (de Casamanche), of Mali (erg mooi). Beiden erg vlak en afwisselend. Mocht je meer info nodig hebben: je weet me te vinden (zelfs in Malawi :lol: )
Groetjes,
Marco
Zo mag ik het horen! Senegal staat nummer 1 op mijn lijst van bestemming als de kids iets groter zijn om weer eens echt avontuurlijk te gaan fietsen. We zitten nu echter wel met de Hase Trets aanlighangfiets, waar we nog wel een jaar of 5 aan vast zitten. En ik heb er een hard hoofd in dat we die het vliegtuig in krijgen...

Ergo: probleem nog steeds niet opgelost :?

Dennis
Dennis,

Hase Trets is toch zo Duits als het maar kan!
Kun je jouw hevige drang naar een pittige colletje als je met een aanhangfiets langs een rivier met uitzicht op de bergen fietst niet op lossen door regelmatig vroeg op een camping met leuke voorzieningen voor kinderen te eindigen. Daar koppel je alles wat achter je fiets hangt los en je leeft je even solo uit op een gemene helling.
Variatie kun je inbouwen door diverse landen in je tocht op te nemen. Veel rivieren zijn niet saai: achter iedere bocht zit weer een nieuwe verassing. Luister eens naar de Moldau van Smetana!
Verder hoef je niet altijd langs de rivier te blijven. Kijk op de kaart en je ontdekt veel onderweg. Je kunt bijvoorbeeld beginnen in Zuid-Tirol (Italie) en je volgt de Drava/Drau door Italie, Oostenrijk, Slovenie, Kroatie en Hongarije. Dan heb je al vijf verschillende landen met allerlei mogelijkheden voor varianten.
Voordeel van landen als Zwitserland, Duitsland en Oostenrijk is dat fietsen gemakkelijk mee kunnen in de trein: ook aanhangers etc. Je kunt dan van gebied A naar gebied B en C.
Ik ben een groot liefhebber van Spanje, maar Spanje is zeker niet vlak, tenzij je kiest voor de Meseta en dat kan ook saai zijn. Wildkamperen met kinderen lijkt mij niet ideaal. Zeker als er geen water op de plek is en een kind zit met een poepbroek.

Sterkte.
Dennis de Vries schreef: Even rechtzetten: niets tegen Duitsers, maar het land spreekt mijn partner niet zo aan. En ja, we hebben bijna nog nooit in Duitsland gefietst, wel wat weekendtrips, maar voor een vierweekse reis lijkt het me echt niet interessant genoeg.
Uh, hoe kun je nou volhouden dat je niets tegen Duitsers hebt, maar het land wegstreept vanwege 'niet interessant genoeg', een oordeel dat gebaseerd is op weekend trips?

Dat vind ik onbegrijpelijk.

Ten eerste is Duitsland eigenlijk een samenraapsel van Länder, ook historisch gezien. Iedere deelstaat heeft zo zijn eigen verhaal. Bovendien is het landschap in de 'Bundesrepublik' zeer gevarieerd juist omdat het zo'n groot deel van Centraal-Europa beslaat. En last but not least is er een enorme aandacht voor de fietser ontstaan onder andere door de Grüne lobby.

Dus ik begrijp het bezwaar tegen een reis in dat reusachtige gebied echt niet. En als de taal het struikelblok vormt dan moet je Zwitserland en Oostenrijk ook mijden. Wel triest want Duits is ook de taal van Schiller en Goethe en mijn favoriet Lessing!

Zelf ben ik een zoals ik het noem herintredende vakantiefietser. Vorige zomer heb ik voor het eerst sinds jaren een paar weken lange tocht gefietst. Eerst de R1 en daaraan vastgeplakt de Weserradweg. Het was voor mij een verademing om in Duitsland te fietsen. Ik ben nog nooit zo vaak aangesproken door passanten. Mij is nog nooit zo vaak hulp aangeboden door locals. Er is in het 'buitenland' nog nooit zo vaak een poging gedaan om mij aan te spreken in het Nederlands, terwijl ik het Duits uitstekend beheers. Eigenlijk alleen maar positieve ervaringen dus.

Ik begrijp om al die redenen niet waarom jullie je zo te kort willen doen en de Bondsrepubliek willen mijden als fietsvakantieland.

Probeer het mij maar eens uit te leggen! :D


P.S.: Zoals je aan mijn nickname kunt zien heb ik een complicerende achtergrond. :|
Ik denk dat ik het met Rachel eens moet zijn dat je in Duitsland eigenlijk altijd erg voorkomend behandeld wordt (vaak beschaafder dan in Nederland om eerlijk te zijn), en dat de huidige Duitsers in niets lijken op hun recente voorouders. Duitsland heeft het verleden echt mooi achter zich gelaten, al is dat verleden natuurlijk niet weg. toch ga ik niet zo heel veel naar Duitsland, omdat ik de stadjes vaak zo lelijk vind. De historische bebouwing is heel vaak verdwenen, en ik vind dat een raar en naar gevoel. Is fiets misschien wel daarom veel liever in bijvoorbeeld Engeland, waar je achter elke heuvel ineens een kerkje uit bijvoorbeeld 1200 kunt tegenkomen.
Ook in Italie kom ik liever dan in Duitsland, en misschien ook wel weer omdat het verleden zo op straat ligt. Tegelijk is dat vaak genegeerd of onverwerkt verleden. Ik logeerde laatst een paar dagen in de officiersclub in Rome van de Italiaanse luchtmacht, en niet alleen is die club opgericht onder Musolini om de banden tussen de maatschappelijke bovenlaag en de officiersklasse te vernauwen, maar alle uiterlijk tekenen van de fascistische tijd zijn gewoon nog te zien: op de kamers bijvoorbeeld hangen gewoon tekeningen van officieren uit de jaren dertig in gala uniformen etc, inclusief de speciale tropenuniformen voor de oorlog in oost Afrika. En in een winkel met religieuze artikelen zag ik nog onlangs een bidprentje met de tekst Caro Benedetto, ora pro nobis... Dan hebben onze oosterburen het nog niet zo slecht gedaan.
Wim
Wim schreef: toch ga ik niet zo heel veel naar Duitsland, omdat ik de stadjes vaak zo lelijk vind. De historische bebouwing is heel vaak verdwenen.
Dat zal niet iedereen met je eens zijn Wim, en ik zeker niet; er zijn nog heel veel ongeschonden oude stadjes en er is ook waanzinnig veel gerestaureerd. :wink:
Michael W schreef:
Wim schreef: toch ga ik niet zo heel veel naar Duitsland, omdat ik de stadjes vaak zo lelijk vind. De historische bebouwing is heel vaak verdwenen.
Dat zal niet iedereen met je eens zijn Wim, en ik zeker niet; er zijn nog heel veel ongeschonden oude stadjes en er is ook waanzinnig veel gerestaureerd. :wink:
De interpretatie van de term heel veel verschilt bij jullie :wink:
Groeten,
Leon
Nou weer on-topic! :D

Hoi Dennis,

Wat dacht je van Polen?

Zie deze site: http://www.opfietsvakantie.nl/index.php ... &Itemid=56

Maar misschien ken je die al vind je het niks..

Groetjes Marieke
Dennis de Vries schreef: Even rechtzetten: niets tegen Duitsers, maar het land spreekt mijn partner niet zo aan. En ja, we hebben bijna nog nooit in Duitsland gefietst, wel wat weekendtrips, maar voor een vierweekse reis lijkt het me echt niet interessant genoeg.
Nou, dan doe je er wat Polen, Tsjechië, Oostenrijk, Zwitserland of Luxemburg bij als het je allemaal zo saai lijkt.
Het is echt jammer dat je zo bevooroordeeld bent (ik was dat zelf ook, tot een jaar of drie geleden, toen ik langs de Duitse rijn ging fietsen!), ik durf wel te zeggen dat bijvoorbeeld de Freistaat Bayern (Beieren) een zeer hoog exotisch gehalte heeft voor bewoners van de lage landen (evenals voor Duitsers uit NRW overigens; Duitsland is wat dat betreft een verzameling staten met een eigen karakter). En juist met de fiets kun je dat allemaal zo goed ontdekken!
peter de rijk schreef:Nou, dan doe je er wat Polen, Tsjechië, Oostenrijk, Zwitserland of Luxemburg bij als het je allemaal zo saai lijkt.
Sorry, maar nu moet zelfs ik even hard lachen; met 2 kids en een giga-berg bagage haalt hij op en neer Berlijn echt niet eens in 4 weken, laat staan dat ze dan iets "zien" onderweg :wink: