Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waar is het leuk vlak fietsen? - Forum Wereldfietser

Waar is het leuk vlak fietsen?

Na vier standplaatsfietsvakanties willen we van de zomer weer eens echt ouderwets gaan trekken met de fiets.

Probleempje hierbij zijn onze twee favoriete stukjes bagage: Ellen (4 jaar, 20 kilo) en Wieteke (bijna 2 jaar; 13 kilo). Inclusief hun aanhangligfiets (12,5 kilo) en Burley d'Lite fietskar (13 kilo), de kinderbagage (kilo of 15) en onze normale fietsbagage (goede 20 kilo pp), fietsen we toch al snel met dikke kilo of 60 aan onze fietsen. En dan voelt elke 2% helling aan als die beklimming van de Kardung La (5602 meter, hoogste weg ter wereld volgens sommigen) in 1997... :cry:

Als je dan ook nog weet dat elk van onze voorgaande circa 30 fietsvakanties heuvels of bergen als hoofdthema had, begrijp je wellicht ons probleem: bestaat leuk vlak fietsen? Ik krijg acuut visioenen van dodelijk saaie polders, tegenwind, Denemarken, Polen, Hongarije :roll:. Op zich zouden we graag weer terug gaan naar Zweden, maar onze oudste heeft een bloedhekel aan bossen (pap, wanneer gaan we nou weer naar buiten!) en op hun leeftijd is wat zon en een lekker temperatuurtje ook niet weg.

Heeft iemand nog wat leuke suggesties?

Groeten,
Dennis
Ik weet niet hoe lang je wilt gaan en of dit stukje vlak daarvoor toereikend is...
De camargue.....
De bewegwijzerde fietsroutes langs rivierdalen in Duitsland, Oostenrijk of zelfs Zwitserland zijn nagenoeg vlak. Of de Donauroute helemaal tot de Zwarte Zee?
Misschien fietsroutes over oude spoortrajecten, die klimmen ook nauwelijks.
Zoals de Vias Verdes in Spanje: http://www.viasverdes.com/ViasVerdes
of de Voie Verte in Frankrijk.
Iedere fietsroute langs een rivier is in principe tamelijk vlak, al zul je af en toe korte gemene hellingen kunnen tegenkomen als je fietst van de rivieroever zelf naar iets erboven. De fietsroute langs de Loire is misschien bruikbaar (vorige zomer gedaan, heel makkelijk, maar ik vond het wat saai), al is daar het probleem een beetje hoe je er komt met jullie outfit (de bus?). Basel tot Thusis van de Benjaminse route naar Rome was ook tamelijk vlak, en makkelijk bereikbaar met de trein. Je kunt zelfs in Straatsburg beginnen en goeddeels vlak rijden. Zelf hebben we destijds het Ardennen gedeelte van die route gedaan, en dat was zwaar maar leuk, en later Luxemburg Straatsburg (vlakker, maar saaier).
Wim
Hoi Dennis,
We hebben een tijdje geleden in Bretagne gefietst voor een fietstijdschrift. Dat is ons erg goed bevallen. Het is niet totaal vlak maar als je de fietspaden langs de kanalen en de spoorlijnen volgt dan is het denk ik met kinderen goed te doen.
Afbeelding

Groetjes,
Marco
Precies, we komen allemaal op hetzelfde uit: beschreven routes als van de FIS of Benjaminse die gebruik maken van de traditionele vlakke trajecten langs rivieren, jaagpaden langs oude kanalen, of trajecten van oude spoorlijnen. Je kunt proberen dat zelf uit te zoeken, maar onze ervaring is toch dat je dan makkelijk voor steile teleurstellingen kunt komen te staan. Bovendien wil je ook erg weinig verkeer, en dat kan soms alleen met speciale doorsteekjes en zo die je zelf niet makkelijk vindt.
Wim
Wij hebben vorig gefietst in Zwitserland waar je verrassend vlak en verkeersluw kunt fietsen met goed bewegwijzerde routes. Zie voor onze ervaringen:
http://www.fietsvakantielinks.nl/harryo ... 02008.html
Ha die Dennis,

Denemarken is niet saai, mooie bewegwijzerde fietsroute, maar veel klimmetjes, ongeasfalteerde paden en hinderlijke klaphekjes voor fietsaanhangers. Overigens goed campings voor kinderen.
Er is een nieuwe, handige, brochure van het Duits Verkeersureau in het Nederlands: Duitsland per fiets ontdekken, met een selectie aan fraaie routes. Pictogrammetjes geven aan of er wel of geen klims inzitten een ander pictogrammatje geeft aan of de route geschikt is voor fietsaanhangers. http://www.duitsverkeersbureau.nl
In Frankrijk komen steeds meer voies vertes: vlak fietsen over voormalige spoorbanen of jaagpaden: zie http://www.voiesvertes.com/
De rode delen zijn inmiddels bewegwijzerd. De oranje delen zijn nog niet bewegwijzerd, maar wel befietsbaar. Voie vertes vind je vooral langs de vlakke zuidwest-kust, in Bourgondie en het noordelijk deel van de Elzas: daar sluiten ze aan op Duitse fietsroutes.
Klik op een rode lijn op de kaart en je krijgt meer informatie over dat onderdeel.
De Eurovelo6 langs de Loire, de Rijn en de Donau is grotendeel bewegwijzerd.
In Zwitserland kan ik je de Aare route aanbevelen. Je gaat met de trein naar Meiringen en volgt de Aare naar de Rijn. Vervolgens kun je langs de Rijn en je neemt met je gezin een coupe in de CityNightLine terug naar huis.
De Voie Verte in de Bourgogne is behoorlijk vlak. Zoals eerder genoemd volgt het een oude spoorlijn. Bij voor Macon is er wel een stevige klim wanneer je zoveel kilo's mag meetorsen als jullie gaan doen.
Verder is er daar in de buurt ook een (inmiddels voltooide?) Voie Blue. Deze volgt de Saone.
(In de derde week van juli is er overigens een fantastisch straattheaterfestival in Chalon sur Saone. De hele stad bruist van theateruitspattingen die week.)

Wel hebben zowel de Voie Verte als de Voie Blue om de zoveel km hekjes en andere obstakels om de route autovrij te houden. Niet heel prettige fietsen vind ik. Zeker met een kar kan het lastig zijn lijkt me.

Hetzelfde treft je trouwens op de Donauradweg aan. Voor ons reden om de routes snel te laten voor wat ze zijn...
EuroVelo 6 en dan vooral door Frankrijk van oost naar west over voornamelijk fietspaden langs kanalen en rivieren. Absoluut een aanrader als je vrij vlak wilt fietsen.
Canal du midi.
Bijna volledig autovrij fietsen over de jaagpaden. Om de zoveel kilometer een dorp met een campingkje.
Volledig vlak. Zag er regelmatig ouders met kinderen in wagentjes fietsen.
Het canal de Nantes a Brest is zoals gezegd ook een goed idee. Maar reis dan van west naar oost qua wind. In de buurt van Mur de bretagne is het prachtig. Ik vond dat kanaal soms erg verlaten. Af en toe kwam ik daar een zonderlinge Breton tegen met uiterlijk dat generaties alkoholmisbruik en inteelt verrade: twee kleuren ogen en oren met grote verschillen. En natuurlijk de geur. In het begin was het schrikken als zo'n man het jaagpad overstak.
Er zijn verschillende boekje over fietsen langs kanalen in Frankrijk verschenen.
Het lijkt me wel lastig om een rondje te te fietsen.

niko
Tochtje langs de kust richting het zuiden?
Als je terug fietst heb je waarschijnlijk wind in de rug.

Ivo
Wat een reacties in zo'n korte tijd op zo'n saai onderwerp en op zo'n mooie zondag. Tijd om het iets moeilijker te gaan maken!

Ik lees in alle reacties in ieder geval de tip een route te gaan volgen, wat al een enorme mentale barrière is om te slechten. Een echte Wereldfietser zit toch het liefst de hele avond op zijn kaart te turen om de perfecte route te vinden? Ik wel in ieder geval. Alleen tijdens een MTB vakantie in de Dolomieten hebben we ooit een route gefietst en dat soort paadjes vind je echt niet zonder. Maar ik snap het punt en zal er over nadenken. Ben benieuwd of ik Astrid (helemaal zwaar routeallergisch) zo ooit ver kan krijgen.

Ten tweede lijkt Frankrijk de meest genoemde bestemming. We hebben de afgelopen twaalf maanden 8 weken in Frankrijk op de fiets doorgebracht (2 weken Ardeche, 2 weken Dordogne, 2 weken Pyreneen en 2 weken Provence / Cote d'Azur). Voorlopig doel voor van de zomer is dus weer eens een ander land aan te doen dan Frankrijk. Astrid is overigens om onduidelijke redenen erg anti Duits (enige land waar ik altijd de gesprekken moet doen), dus dat gaat ook moeilijk worden.

Verder hebben we vier weken de tijd in de periode half juli tot half augustus. Aangezien we van rust houden, zijn populaire routes als Loire, Donau en Benjamine uitgesloten. We hebben zeker geen behoefte aan filefietsen. Op onze bestemmingen komen we zelden andere fietsers tegen, of het moet je dat multitalent uit Krimpen aan de IJssel met zijn fotomodel zijn ergens in Lilongwe (Malawi) :lol:

Fietsen langs een kanaal of rivier klinkt heel logisch maar ook vooral dodelijk saai. Ik kan me er echt de lol niet voorstellen van de hele tijd naast een sloot rijden. Door de Alpen fietsen langs een rivier lijkt me de ultieme net-niet fietsvakantiefrustratie. Dan zit je in een geweldig landschap met honderden kilometers mountainbiketracks vlakbij, maar kun je er niet op.

De oude spoorwegen klinkt me overigens wel interessant in de oren, daar ga ik zeker nader kijken. Bert's favoriete Europaland Spanje lijkt me wel wat, hoewel dat midden zomer wel wat heet zal zijn. We hebben zelf de afgelopen week op de Fiets en Wandelbeurs gesprokkelde folders van Kroatie doorgenomen en na een kaart gekocht te hebben lijkt dit een fantastische bestemming ... voor als de kinderen het huis uit zijn. Wat een bergen, geweldig!

Ergo, de ultieme tip zit er nog niet bij maar blijf posten!

Groeten,
Dennis
De voormalige DDR ; Mechlenburg-Vorpommern.
Glooiend af en toe slechte fietspaden maar veel meer nieuwe zo glad als een Biljartlaken

Schorfheide in de buurt van de Muritzsee

Rondom de Muritzsee hebben we een paar jaar geleden een georganisserde toer van 10 dagen gemaakt perfect!!

Het voordeel van de voormalige DDR t.o.v. West-Duitsland is dat ze er veel kindvriendelijker zijn dan in de BRD ( Wij hebben in de BRD gewoond)

In de regionale treinen in Duitsland is meestal een grote afdeling voor fietsen

Opa Leen
De spaanse vías verdes vind je op deze site (met een knop voor engelstalig). Het zijn meest korte stukjes, vaak in een heuvelige of bergachtige omgeving. De langste stukken zitten van Teruel tot Valencia en in Andalusië. Zuidelijk en warm dus. Het noorden van Spanje is 's zomers koel genoeg, vooral boven de 1000 m hoogte ... Langs de noordkust loopt een treinboemel. Misschien kun je daarmee toch een goede combinatie van fietsen, treinen, strand en zee maken.

Liz
hallo,

de Vlaanderen Fietsroute ? 800 km fiets"pret" :?
Gewoon lekker in Nederland gaan fietsen, een paar goede kaarten mee en je vindt vast zelf wel een leuke route ; niet te veel bos; niet te veel Duitsers; genoeg campings; lekker vlak; geen lange saaie routes langs rivieren; geen fietsfiles (mits je niet tijdens de fiets-4-daagse toevallig in Drenthe zit); geen eindeloos saaie polders (mits je niet in de N-O-Polder gaan fietsen) etc etc etc.

Je zou bijna vragen waarom je je vraag hier stelt; een beetje "wereldfietser" weet toch precies wat hij wel en niet wil :wink:
Het lijkt erop dat je nog nooit langs een Duitse rivier hebt gefietst, wat voor een wereldfietser toch wel een schande is. Zo dichtbij huis zulke mooie landschappen, prima fietspaden, goede horecavoorzieningen, goede campings, vriendelijke mensen... Of je nu langs de Rijn, de Main, het Altmühltal of de Donau fietst, ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je je daar niet zult vermaken, zeker als je met jonge kinderen reist.
Dat het af en toe druk is met fietsers, is waar, maar om nu te zeggen dat je langs de Duitse rivieren in file fietst, is zwaar overdreven, zelfs in juli en augustus.
Ja kijk Dennis, er is geen gratis lunch. Persoonlijk vind ik jullie wat slap, met dat gemekker over vlakke trajecten..... Maar goed, vlak rijden zonder verrassingen betekent een bepaald soort vlak landschap, of vlakke dwarsdoorsneden door een minder vlak landschap. Voor een volledig vlak landschap heb je geen route nodig, maar als je een vlakke doorsteek in een wat spannender landschap wilt maken zonder af en toe toch een gemene helling tegen te komen, dan heb je meer informatie nodig dan een gewone kaart je kan leveren. Tel daarbij de eis op van zeer verkeersarme wegen, en je kunt bijna niet zonder die routes (of je moet zin hebben al die research zelf te doen).
Verder wil je ook nog eens relatief korte dagafstanden, met aan het eind van de dag een camping met een wipwap of een wipkip (en volgend jaar ook een zwembad, het is maar dat je het weet), en redelijk bruikbare winkels.
Ik kan je overigens verzekeren dat het met het filerijden op zelfs de drukste routes wel meevalt, als is het gewoon niet hetzelfde als rijden in de Himalaya, of mtb-en in de Alpen. Dat laatste deed mijn dochter overigens al angstig fanatiek op haar tiende, dus er is nog hoop.
Tel je zegeningen, de tijd van kamperen op dezelfde plek is voor jullie voorlopig weer voorbij (wij gaan vrees ik een nieuwe fase daarvan in, inclusief de noodzakelijke disco).
Geniet ervan,
Wim
peter de rijk schreef:Het lijkt erop dat je nog nooit langs een Duitse rivier hebt gefietst, wat voor een wereldfietser toch wel een schande is. Zo dichtbij huis zulke mooie landschappen, prima fietspaden, goede horecavoorzieningen, goede campings, vriendelijke mensen...
etc etc, ik kan het helemaal beamen, maar om in 2009 nog problemen te hebben met "Duits" en "Duitsers" gaat toch wel erg ver :wink: