Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pakistan omzeilen - Forum Wereldfietser

Pakistan omzeilen

Hallo wereldfietsers,

Komende zomer vertrekken mijn vrouw en ik voor ca een jaar op de fiets naar Azië. Tot voor kort was het globale plan om in Nederland te vertrekken en via oa Iran en Pakistan naar India te gaan.
Kijkend naar de politieke ontwikkelingen in Pakistan begin ik het idee te krijgen dat ik er niet zo heel graag door heen wil fietsen. Daarom zijn we ons aan het oriënteren op alternatieven om Pakistan te omzeilen. Het is denk ik belangrijk om te weten dat we pas in augustus kunnen vertrekken, ik denk dat het dientengevolge niet meer mogelijk is om de route noordelijk langs Afghanistan via Tibet naar India (een land dat we niet willen missen) te nemen (mijn vrouw is een extreme koukleum :-).
- Zijn er mensen die alternatieven weten?

Ik hoor graag van jullie!

Groet,

Ies Goedbloed
Pakistan mijden? Ja, als je de kranten volgt zeker, maar doe ook je licht eens op bij Bernadette, zie http://bernadette.reisprofiel.nl/&el=2& ... 56#verslag die het over haar 2e thuis heeft. Daarnaast kan ik me nog een mooie presentatie herinneren van Freek en Quirien die je echt doet watertanden.
Ik heb ondertussen wel geleerd dat de wereld er toch wel anders uitziet door WFers dan de Telegraaf je graag doet geloven.
Zo'n reactie had ik wel verwacht en ik vind ze ook absoluut waardevol. Ik heb het echter over ontwikkelingen van de laatste paar weken en die vind ik erg ongunstig. Het zal vast zo zijn dat de kans dat je niets overkomt groter is dan dat je wel iets overkomt en er is nog altijd een kans dat ik wel vrolijk door Pakistan ga fietsen, maar ik wil alternatieven achter de hand hebben voor het geval dat.

ps. de laatste keer dat ik de Telegraaf las is al wel wat jaartjes geleden.
De berichtgeving van de laatste paar weken verschilt niet zoveel van de gemiddelde berichtgeving in de laatste paar jaren. UK en USA hebben er nou eenmaal belang bij om de oorlog gaande te houden. Terwijl ik daar was zou BinLaden eerst de pas in de Wachi corridor hebben overgestoken terwijl ik daar op dat moment ter plekke was. De oversteek was onmogelijk en wij moesten terugkeren. Door dit bericht was ik voorlopig wel de laatste daar. Vervolgens zou BinLaden via de K2 Pakistan zijn binnengekomen, dat was begin juni terwijl de expedities daar pas in juli kunnen aankomen. Opnieuw pech voor de Pakistani want door dit idiote bericht werden wel 2 belangrijke expedities afgezegd.

Het ligt er een beetje aan waar je wilt fietsen. Vanuit Iran is het altijd al een ander verhaal geweest. In Iran krijg je politie begeleiding tot aan de grens en vandaar weer in Pakistan voor een flink eind. In SWAT moet je zeker niet komen. Verder doen Pakistani er alles aan om je een geweldige tijd te bezorgen, ze zijn enorm aardig en enorm gastvrij.
Als het even kan ben ik in september weer terug in Pakistan, het liefst via Iran.
Helemaal met Bernadette eens behalve : het traject van Zahedan naar Minjaveh, beide Iran, hebben we met begeleding van hele aardige iraanse agenten gefietst. Over de grens zei men dat de bus daar en daar stond; bus ? , niks bus zeiden wij ( ik fietste samen met een deense fietster ) en we fietsten vrolijk weg. De volgende dag hebben we ons 2 keer ingeschreven in een boek bij een wegversperring maar niemand die ons tegen hield !
Zo hebben we de hele weg naar Quetta kunnen fietsen !
En ik weet zeker, de zeer vriendelijke mensen waar we thee hebben gedronken, water hebben gehaald en noem maar op, die mensen zijn nog even vriendelijk als voor deze berichtgevingen in de krant ....
- berichtgeving in de kranten ....
- dat wat 'de grote wereldleiders inclusief de leiders van de extremisten' willen dat we geloven....
Ook ik denk en weet dat er een heel groot verschil is tussen de berichtgeving, de beeldvorming en de dagelijkse wereld op straat. Tuurlijk lopen er gekken rond en moet je bepaalde delen van de wereld mijden. Maar ik moet dan altijd denken aan de situatie waarin we samen met een (islamistische :wink: !) marokkaanse visser op het strand zaten vlak na 11 september en ons beiden afvroegen of 'Zij' gek waren gevonden....vervolgens aten we samen vers gevangen krab.

Op dit moment worden zelfs waarschuwingen afgegeven voor Engeland en Spanje door Buitenlandse Zaken...!!! Ik begrijp dat dit geen antwoord is op je vraag, ik wil je absoluut niet ompraten maar kon het niet nalaten om te reageren.Succes met je beslissing en de reis.

Jim van den Berg gaat binnenkort naar Pakistan, van hem zou je over een maandje de meest recente 'straat' berichtgeving kunnen krijgen. Hij gaat met een groepje van 5 mensen waaronder een Nederlander die in Pakistan woont.
Er is een paar jaar geleden een buitenlandse fietsreiziger vermoord in de omgeving van Hoek van Holland. Pas op voor het fietsen in Nederland!
Tja....Hoek van Holland 8)

Maar nu even serieus.
In de tijd dat we nog workshops "Voorbereiden Wereldreis" gaven was het item "veiligheid" een hot-topic. Of iets wel of niet veilig is, is erg moeilijk te bepalen. Het begint met de definitie van veiligheid. Vind je het onveilig als er kans bestaat dat er iets wordt gestolen, of er de kans is op beroving, of er de kans is op lichamelijk geweld of dat de kans bestaat dat je komt te overlijden? Voor iedereen is die definitie anders. Die moet je dus eerst bepalen.

Dan moet je daarna de uitdaging aangaan om de juiste informatie boven tafel te halen over het gebied waar je naar toe wilt gaan. Sommige reizigers gebruiker de negatieve reisinformatie van het Ministerie van Buitenlandse zaken vooral om te achterhalen waar men WEL naar toe gaat. Terwijl anderen elke smet op een land gebruiken om "veilig" in NL te blijven.
Lees voor de lol eens de reisinformatie over NL op de site van BZ van de USA. Je lacht je rot.

Door veel ervaring met reizen te hebben ben je steeds meer in staat een oordeel te hebben over de veiligheid van een gebied. Maar dat oordeel is tijdsgebonden en alleen voor jou van toepassing.

Lang verhaal kort te maken: we hebben veel ervaring met reizen en schrikken niet terug van een negatief reisadvies. Daarnaast kennen we Pakistan erg goed. Ik zou dan ook het besluit nemen om hier wel te fietsen. En aan die laatste stelling heb jij helemaal niets 8) . Ik weet het, het zij zo.

Omzeilen kan wel. Vanuit Iran naar boven fietsen en via Centraal Azie China in om uiteindelijk via Tibet in Nepal aan te komen. Mocht het zuiden van Tibet niet lukken dan kan je altijd nog Laos in fietsen.....ook mooi...
Ik was nog een beetje voorzichtig met het traject in Pakistan vanuit Iran. Voor Lars was dat idd geen probleem. Kort geleden las ik een verslag van fietsers die begeleid werden, ik kan het nog even niet terugvinden.
Zoals Lars al schreef in Iran zijn de politiemensen echt aardig. Dat zijn ook mijn ervaringen. Ik werd zelfs getrakteerd door ze met een handvol rozenblaadjes!
In Pakistan vond ik ze nog vriendelijker, overal thee, als ze zelf geen engels spreken halen ze er iemand bij, uitnodigingen voor maaltijden, een bed, je kan het zo gek niet bedenken en alles op een heel warme en natuurlijke manier. Ik vind de Pakistani een van de liefste, zachtaardigste en meest gastvrije mensen die ik ooit heb ontmoet. Ze zijn ook echt bezorgd om je veiligheid want ze balen namelijk zelf ook enorm van de paar terroristen die het voor ze verpesten. En Amerika? daar hebben ze geen goed woord voor over. Terecht, de amerikanen gingen zo ver om wat bommetjes te gooien.
Je hoeft overigens niet je baard te laten staan. Een sjalwar kameez, de loklae klederdracht is misschien even wennen maar het draagt comfortabel en je bent niet verplicht om zo'n pakje te dragen.
Ik ben er 6 maanden gebleven, als vrouw alleen, heel wat gezien en mee gemaakt, onbeschrijflijk! Als het meezit komt in het najaar/vroege winter mijn 3e fietsreisgids uit: fietsen in Pakistan.

Bert, is de dader ooit gevonden?
Je hebt gelijk Marco, veiligheid is relatief. Juiste informatie is enorm belangrijk en vervolgens kun je dan je eigen keuze maken. Daar helpt dit forum dan ook aan mee. Het hangt ervanaf wat je wilt, aankunt, wat je eerdere ervaringen zijn etc. Over Pakistani hoorde ik toch ook veel verhalen over vrouwonvriendelijk gedrag (van jou ook trouwens) maar in de praktijk heb ik daar helemaal niets van gemerkt, integendeel! Niettemin vond ik het niet leuk toen er in Lahore op hemelsbreed 80m van het guesthouse een bom ontplofte die 26 mensen het leven kostte. Dan ga je wel effe nadenken.
Maar ja, in Laos zijn in 2003 een buslading passagiers vermoord en 2 fietsers. Het aantal verkeersslachtoffers daar is 1000 per maand. In Australie kan een dronkenlap een einde aan je leven maken. In Kyrgyzstan kan een zatlap zonder reden je gezicht verbouwen. In Mongolie kun je verkracht worden. Toch allemaal heel serieus terwijl die landen bij Buza niet echt als 'onveilig' te boek staan.
Fietsen doe je voor je plezier en het lijkt me geen goed idee bewust onverantwoorde risico's op te zoeken. Maar afgaan op buza en de media geeft geen goed beeld. Ik hoop natuurlijk ook dat Ies voor Pakistan kiest en ben accuut jaloers...
cyclingreddevil schreef:Van Pakistani hoorde ik toch ook veel verhalen over vrouwonvriendelijk gedrag (van jou ook trouwens) .
Van mij?????
Ik ben me van geen kwaad bewust. Misschien van Lisette?
Er wonen zelfs Wereldfietsers in Pakistan. http://tomenadineinpakistan.blogspot.com/ Volgens mij vinden ze het leuk vragen over het land te krijgen. En Annet en Edith zijn er misschien binnenkort: http://www.jaartjefietsen.web-log.nl/ . Overigens heb ik vorig jaar ook met heel veel plezier door Pakistan gefietst, de gehele KKH vanuit het noorden. De mentaliteit van de mensen verschilt wel van streek tot streek. Het vriendelijkst heb ik ze ervaren in het uiterste noorden, tot aan Gilgit ongeveer. Daarna wordt het duidelijk een armere streek en kun je zelfs vliegende stenen verwachten...(maar niet echt serieus te noemen), tot aan Haripur ongeveer. De grootste onveiligheid in Pakistan is het verkeer in en rond de steden en de drukkere regio's in midden van het land. (m.u.v. Islamabad) Vooral bussen rijden als gekken en gaan NIET voor je opzij. Oppassen dus, maar verder gewoon gaan!!! Pakistan is fantastisch!!
Hoi Snorbaarder,

In tegenstelling tot de rest zal ik je een atwoord geven ipv verkopen dat je toch via Pakiland moet / kan.
In Iran zou je de boot naar de UAE kunnen pakken.
Vanuit Dubai, Abu Dabi oid kan je de volgende boot pakken naar India.
Zie onderstaand bericht. (gevonden via Google)

ferry service launched two months ago linking Dubai with India's eastern ports of Chennai and Visakhapatnam [Images] has been expanded to connect Kochi and Tuticorin due to increased demand.

The feeder service, operated by Singapore-based Far Shipping Lines, has been operating two vessels between the ports of Jebel Ali in Dubai, Colombo, Haldia, Chennai and Visakhapatnam in every 12 days.

Now due to increased demand, the company has decided to operate new services to western ports of Tuticorin and Kochi and to upgrade the existing feeder link to a weekly service, a media report said.
Ja hoor Marco, van jou....

Wat een omweg trouwens John. Mis je toch heel wat moois!
johntelleman schreef:Hoi Snorbaarder,

In tegenstelling tot de rest zal ik je een atwoord geven ipv verkopen dat je toch via Pakiland moet / kan.
Ik (en de anderen vast ook niet) verkoop niets. Het is enkel enthousiasme dat naar mijn mening een goede tegenhanger is en mag zijn t.o.v. de negatieve beeldvorming die telkens in het nieuws naar voren komt.
Je hebt gelijk Harry. Ik heb er ook helemaal geen voordeel mee. Maar de Pakistani verdienen wel wat positieve aandacht vind je niet?

Bernadette
Halo
In Malta kwam ik een Zwitser tegen die onderweg was naar China
via Egypte.
Kijk maaar even op zijn site http://www.cycling4children.ch/eng/index.html
Alleen de gallery is actueel.


groeten Gerrit
harry-fietsenaar schreef:
johntelleman schreef:Hoi Snorbaarder,

In tegenstelling tot de rest zal ik je een atwoord geven ipv verkopen dat je toch via Pakiland moet / kan.
Ik (en de anderen vast ook niet) verkoop niets. Het is enkel enthousiasme dat naar mijn mening een goede tegenhanger is en mag zijn t.o.v. de negatieve beeldvorming die telkens in het nieuws naar voren komt.
Hoi Harry,

Enthousiasme is erg mooi.
Ik weet dat jij niets verkoopt, en dat je het beste voor hebt met zowel Snorbaarder als heel Pakistan.
Maar als ik vraag om een fietsroute over Veluwe ga je toch ook niet antwoorden dat het ook met de bus, trein, stoomboot kan? Trouwens, in Groningen en Twente is het ook leuk fietsen.
Dit gebeurt mijn inziens erg veel op ons forum.
Vraag je iets over Rohloff, krijg je als antwoord dat een derailleur ook goed is. Iets over GPS, kijk op je kaart, kompas en horloge.

Natuurlijk is Pakistan een schitterend land.
Het staat boven aan mijn lijstje, alleen poep ik zeven kleuren om naar Peshawar en de Chitral valley te gaan. Misschien heeft onze Snorbaarder ook deze ideëen.
Dat Pakistan positieve aandacht nodig heeft vind ik ook.
Helaas is het wel zo dat de NWFP nog lang niet Al Qeida en Taliban vrij is.
Dit volgens de familie van mijn collega, een geboren Peshawariaan.
Een beetje angst voor dit soort serieuze gevaren lijkt me niet meer dan gezond.

Ik ben benieuwd hoe Snorbaarders route gaat lopen!!!

John.
Ha John,

Je reactie is wel begrijpelijk maar toch niet helemaal terecht vind ik. Ies vraagt idd naar een alternatieve route naar India vanwege de politieke ontwikkelingen in Pakistan. Als je de media gelooft zou het idd niet verstandig zijn om nu naar Pakistan te gaan. Maar wat is er dan mooier om informatie te krijgen van fietsers die daar kortgeleden geweest zijn? (zodat je wellicht wel door Pakistan kan wat Ies in principe wilde) In die periode was de media net zo negatief of nog negatiever. Zo krijgt Ies iets mee van de werkelijke situatie als je daar fietst. Vervolgens maakt ie toch zijn eigen keuze? Maar op basis van net wat meer informatie. Daar is dit forum toch voor? Misschien kan Ies daar zelf op reageren.

Overigens, de provincie NWFP is behoorlijk groot. Voor het grootste deel is daar niets aan de hand, Peshawar is helemaal oké en juist de Chitral vallei is perfect om te fietsen, prachtig mooi en rustig. Terwijl ik daar was stond Peshawar te boek als bolwerk van de taliban. Als je er bent blijkt het heel anders in elkaar te zitten. Ik ben daar notabene in mijn uppie geweest, 6 maanden lang! Ook nog eens in de tijd van die stomme wildersfilm, dat Pakistan een anti-nederlandse houding zou hebben en er anti-nederlandse massa demonstraties zouden plaatsvinden :wink:
Alleen tussen Peshawar en Chitral is een stadje waar het soms onrustig kan zijn, die situatie verschilt. Maar daar hoef je dan ook niet persé doorheen op de fiets (ik heb je die informatie destijds uitgebreid gemaild). En SWAT is een gebied waar je nu niet moet komen zoals ik al eerder schreef. Pakistan is enorm veel groter dan SWAT en komende vanuit Iran hoef je daar ook helemaal niet te zijn. Je moet er echt geweest zijn om daar een idee van te hebben. Dat Pakistani bezorgd zijn is logisch, hun familie zit er en ze kijken bovendien met heel andere ogen naar onze fietsavonturen. Daar ter plekke zijn ze ook bezorgd. Nuchter verstand lijkt me beter dan angst. En mede door het enthousiasme van andere fietsers en Pakistani zelf (die ik onderweg ontmoette) wilde ik ook echt naar Pakistan. Nou, daar heb ik geen moment spijt van gehad zoals je merkt. Niemand dwingt hier iemand. Laat je goed informeren en maak zelf een keuze. Dat is toch het doel van dit forum?

Bernadette
Enthousiast fan van fietsen door Pakistan!
Hoi allemaal,

In het najaar van 2007 fietste ik door Pakistan -op dat moment was Bernadette er ook- op de Karokoram Highway. Ik zie hier veel positieve berichten over fietsen in Pakistan. Voor een groot gedeelte is dat ook waar, maar in Kohistan zijn buitenlanders toch minder populair.

Iemand richtte een geweer op me vanaf grote hoogte in de bergen. Ik kon niet zien of het echt was.

Vanuit de bergen gooiden jongens stenen met een diameter van soms wel 15 cm. Op één plaats gooiden een stuk of 10 jongens tegelijkertijd stenen. Gelukkig kwam deze hele stenenregen naast me op het wegdek.

Normaal gesproken is het geen probleem als mensen stenen gooien, maar als ze vanaf grote hoogte naar beneden komen is dat wel gevaarlijk.

Ook in een paar dorpen in Kohistan was er geen prettige sfeer.

Dit alles lijkt me geen rede om er niet naar toe te gaan, maar een waarschuwing lijkt me toch echt wel op zijn plaats als je Pakistan wil gaan bezoeken. Van de ruim 90 landen die ik toe nu toe bezocht heb is dit toch één van de minder veilige landen.

Groet Wilbert