Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen Idworx Easy Rohler - Forum Wereldfietser

Ervaringen Idworx Easy Rohler

Dag allemaal,

Ik ben sinds begin november 2008 in het bezit van een 2e hands Easy Rohler XL met bijbehorende kettingkast.
De Easy Rohler was in 2004 gekocht en is dus van het model 2003 of 2004. Er was volgens de vorige eigenaar maximaal 500km opgefietst, aan de fiets te zien was dit zelfs nog overdreven (waarom iemand een fiets van +3000 euro koopt en er dan maar 100km per jaar op fietst snap ik ook niet).
Zelf heb ik er sindsdien iets meer dan 3.000km opgefietst, nog zonder bagage en in Nederland.
De fiets bevalt me uitstekend, echter heb ik wel wat kleine dinge op aan te merken:


Rohloff naaf:
De naaf heeft een extern schakelmechanisme (zie foto)
Afbeelding
Hierbij was de isolatie van de draden in het schakelmechanisme (zwarte doosje) losgekomen van de draad. Hierdoor klemde deze losse isolatie de draad in dezelfde versnelling vast. Na dit verwijdert te hebben en de overige isolatie van de draad afgehaalt te hebben werkt hij echter weer naar behoren.
De rohloff naaf bevalt me verder uitstekend, geen gedoe meer met tandwiellen schoonmaken en in de verkeerde versnelling voor het stoplicht staan. Echter heb ik de olie nog niet vervangen dus hier kan ik nog niets over zeggen.


De verlichting:
De fiets heeft een shimano naafdynamo en een B&M D-Lumotec Oval Senso koplamp en B&M DToplight XS Plus achterlicht
De voorlamp op de fiets geeft vrij weinig licht. Op de nieuwere modellen zitten echter andere lampen dus is dit waarschijnlijk verholpen.
Wat er wel handig aan is is dat je zonder gereedschap het lampje kunt verwisselen, dat hij automatisch aan gaat in het donker en dat hij blijft branden als je stopt met fietsen.
Verder viel 20km nadat ik de fiets gekocht had het achterlicht uit, dit bleek te komen doordat de draad van de verlichting waar deze het frame binnen komt vanaf de koplamp compleet door midden gescheurt was.
Of dit gewoon pech is weet ik niet, maar fijn is natuurlijk anders.


De spadborden:
De spatborden schuurden achter regelmatig over de band, na deze wat platter gebogen te hebben is dit echter verholpen.
Verder mogen de steunen van het spatbord wat steviger, bij drempels etc. trilt het tegen de band aan.


De kettingkast:
De kettingkast is stevig en degelijk.
Echter schuurt de ketting constant tegen de kettingkast, hoe je deze ook afsteld. Hierdoor verslijd niet alleen de kettingkast maar komt er ook allerlei plastic vijlsel en vuil in de ketting wat je juist wil voorkomen d.m.v. de kettingkast. Wat wel handig is is dat het niet nodig is om de gehele kettingkast te verwijderen om de ketting te smeren.
De kettingkast kost 150E, als hij goed zou werken was hij dit zeker waard, nu heb er echter zelfs al aan zitten denken om hem er in de zomer gewoon af te laten.


Excentrische trapas:
De excentrische trapas bevalt me goed, geen derailleur om kapot te gaan en toch makelijk je ketting spannen. Echter dient dit bij dit model nog met een pensleutel te gebeuren. Behalve dat deze vrijwel nergens te verkrijgen zijn blijft hij ook niet goed in de hiervoor bestemde gaten steken waardoor deze steeds groter worden. Ik kan me voorstellen dat na enkele jaren hierdoor de pensleutel geen grip meer heeft waardoor je je ketting niet meer aan kan spannen.
(Bij het 2009 model is dit systeem echter vervangen door een systeem met een imbus sleutel)


De Remmen:
De de magura firm-tech remmen zijn helemaal geweldig.
Ze remmen hard, de blokjes verslijten veel langzamer dan die op v-brakes, en zijn zeer eenvoudig te verwisselen.
Wat ook ontzettend fijn is is dat het niet meer nodig is om de remblokjes af te stellen en ze ook als ze half versleten zijn nog goed staan waardoor je constant veel remkracht hebt.


Banden:
De Schwalbe Big Aple banden zijn extra breed waardoor de fiets toch goed veert zonder dat er een ergens vering op de fiets zit.
Ook hebben ze erg veel grip, dit geld alleen niet op sneeuw, de banden lijken dan nog minder grip te hebben dan normale banden.
Verder heb ik er tot nu toe nog geen lekke band mee gehad, lijken de banden veel langerzamer ''uitzichzelf'' leeg te lopen dan het normale formaat banden en buigen ze als ze wat slapper zijn niet meteen rond de rand van de velg waardoor deze er doorheen slijt met lekke banden tot gevolg


Uiterlijk:
Misschien wel tegelijkertijd het meest en minst belangrijke aan een fiets.
Ik vind de fiets er erg mooi uitzien en door het onopvallend uiterlijk en relatief onbekende merk hoef je je ook een stuk minder druk te maken om diefstal. Verder zit er weinig extra rommel aan (bidonhouders, fietspompen, jasbeschermers, etc).


Algemeen:
De remkabel van de rechter rem komt tijdens het naar rechts sturen tegen het frame aan, hierdoor schaaft deze wat van de lak weg. Dit is maar een klein plekje, alleen aangezien de lak er na een paar maanden al bijna geheel af is ben ik bang dat dit naar verloop van tijd groter wordt.
Dit kan opzich geen kwaad, echter is het gewoon niet mooi als er na een paar jaar een kaal plek(je) op je frame zit.


Conclusie:
Er zijn verschillende details (het schakelmechanisme van de rohloffnaaf, de verlichtingskabel, de kettingkast, de spatborden) welke of door pech niet naar behoren functioneren of gewoon simpelweg niet goed genoeg getest of ontworpen zijn in mijn ogen.
Echter zijn enkele van deze onderdelen niet door Idworx gemaakt en kan deze hiervoor dus niet voor verantwoordelijk gehouden worden in mijn ogen. (als het schakelmechanisme aan mijn Rohloff naaf niet goed werkt ligt de oorzaak hiervan eerder bij Rohloff dan bij Idworx).

Verder bevalt de fiets mij ondanks bovenstaande punten goed, ik ben zeer benieuwd naar hoe hij het tijdens fietsvakantie houdt en hoe hij er over enkele jaren uitziet.

Ik hou jullie op de hoogte van verdere ervaringen :wink:
Bram, met deze fiets kun je wel in 2 weken op-en-neer naar Zuid-Frankrijk :D
Hoi Bram

Ook ik heb een 2e hand easy rohler gekocht. Mijn is van 2005 maar had ook minder dan 500 KM gereden. Ook ik voreg me wel af wie in hemelsnaam zo' n vreselijk dure fiets na zo. n korte tijd van de hand doet. Het was bij een officiele Idworx dealer met de originele papieren erbij dus zal het verder wel snog zitten maar goed... vraag niet hoe het kan maar profiteer er van. Nog een paar opmerkingen.
bramteunissen schreef:


De verlichting:
De fiets heeft een shimano naafdynamo en een B&M D-Lumotec Oval Senso koplamp en B&M DToplight XS Plus achterlicht


Ik verbaas me een beetje ohierover omdat ik dacht dat Idworx altijd SON naafdynamo's gebuikte. Die heb ik ook en de licht opbrengst is voor mij voldoende.
bramteunissen schreef:
De spadborden:
De spatborden schuurden achter regelmatig over de band, na deze wat platter gebogen te hebben is dit echter verholpen.
Verder mogen de steunen van het spatbord wat steviger, bij drempels etc. trilt het tegen de band aan.

Ik had iets vergelijkbaars. De draad van de achterverlichting loopt door de binnenkant van het achterspatbord. Om die reden liep het wel eens wat aan en zeker als je door mul zand heen fietste. Ik heb deze draad met de bestaande bevestingsclips nu aan de buitenkant van het spatbort geplaats. Ziet er misschien niet uit maar werkt prima.
bramteunissen schreef:



De kettingkast:
De kettingkast is stevig en degelijk.
Echter schuurt de ketting constant tegen de kettingkast, hoe je deze ook afsteld. Hierdoor verslijd niet alleen de kettingkast maar komt er ook allerlei plastic vijlsel en vuil in de ketting wat je juist wil voorkomen d.m.v. de kettingkast. Wat wel handig is is dat het niet nodig is om de gehele kettingkast te verwijderen om de ketting te smeren.
De kettingkast kost 150E, als hij goed zou werken was hij dit zeker waard, nu heb er echter zelfs al aan zitten denken om hem er in de zomer gewoon af te laten.
Ook ik had iets vergelijkbaars. Mij is het echter wel gelukt de kettingkast goed af te stellen. Je hoort nu helemaal niets mee. Ik zou toch nog proberen deze beter af te stellen (of even bij een idworx dealer langs te gaan) voordat je de kettingkast er af haalt of vervangt door een Hebie chainglider.
bramteunissen schreef:
Excentrische trapas:
De excentrische trapas bevalt me goed, geen derailleur om kapot te gaan en toch makelijk je ketting spannen. Echter dient dit bij dit model nog met een pensleutel te gebeuren. Behalve dat deze vrijwel nergens te verkrijgen zijn blijft hij ook niet goed in de hiervoor bestemde gaten steken waardoor deze steeds groter worden. Ik kan me voorstellen dat na enkele jaren hierdoor de pensleutel geen grip meer heeft waardoor je je ketting niet meer aan kan spannen.
(Bij het 2009 model is dit systeem echter vervangen door een systeem met een imbus sleutel)
Ik begrijp niet precies wat het probleem is. Je kunt de trapas gewoon verstellen met een Idworx sleutel of anders kan een goede dealer wel een sluetel leveren om deze te stellen. Er slijt verder helemaal niets . Zie ook http://www.idworx-bikes.de/nl/downloads/ebb.pdf
bramteunissen schreef:

Algemeen:
De remkabel van de rechter rem komt tijdens het naar rechts sturen tegen het frame aan, hierdoor schaaft deze wat van de lak weg. Dit is maar een klein plekje, alleen aangezien de lak er na een paar maanden al bijna geheel af is ben ik bang dat dit naar verloop van tijd groter wordt.
Dit kan opzich geen kwaad, echter is het gewoon niet mooi als er na een paar jaar een kaal plek(je) op je frame zit.
Dit lijkt me op te lossen door de remleiding iets te verschuiven of door een langere remleiding te plaatsen.
bramteunissen schreef:
Verder bevalt de fiets mij ondanks bovenstaande punten goed, ik ben zeer benieuwd naar hoe hij het tijdens fietsvakantie houdt en hoe hij er over enkele jaren uitziet.
Ik heb mijn ER sinds september vorig jaar en heb er al meer dan 3000 KM mee gereden. Ik heb nog wel een probleempje met de zadelpen maar hoop dat dankzij mede forumleden nu opgelost te hebben. Veel plezier met je fiets.

Groet Perer
bramteunissen schreef:Dag allemaal,

Hierbij was de isolatie van de draden in het schakelmechanisme (zwarte doosje) losgekomen van de draad. Hierdoor klemde deze losse isolatie de draad in dezelfde versnelling vast. Na dit verwijdert te hebben en de overige isolatie van de draad afgehaalt te hebben werkt hij echter weer naar behoren.
De rohloff schakelkabels bestaan uit een buitenkabel, een losse voering (dun zwart plastic buisje) en de dunne trekkabel. Als de dunne voering aan de wandel is gegaan en te veel uitsteekt betekent dat dat de trompetuitstulping aan de shifterzijde ( die de voering fixeert) het heeft opgegeven. De voering inkorten zal dan slechts tijdelijk werken



De rohloff naaf bevalt me verder uitstekend, geen gedoe meer met tandwiellen schoonmaken en in de verkeerde versnelling voor het stoplicht staan. Echter heb ik de olie nog niet vervangen dus hier kan ik nog niets over zeggen.
zou ik toch maar eens doen, olie veroudert en neemt vocht op. Rohloff beveelt daarom jaarlijks verversen aan

De verlichting:
De fiets heeft een shimano naafdynamo en een B&M D-Lumotec Oval Senso koplamp en B&M DToplight XS Plus achterlicht
De voorlamp op de fiets geeft vrij weinig licht.
Bij Shimano dynamo's helpt het vaak om de stekker bij de dynamo open te klikken en de draadjes schoon te krabben of iets in te korten. Monteren met vet
Op de nieuwere modellen zitten echter andere lampen dus is dit waarschijnlijk verholpen.
Wat er wel handig aan is is dat je zonder gereedschap het lampje kunt verwisselen, dat hij automatisch aan gaat in het donker en dat hij blijft branden als je stopt met fietsen.
Of je hebt een D-Lumotec met LED en dan kun je geen lampjes vervangen, of je hebt een halogeen uitvoering (Lumotec). Halogeen lampen zijn zeer gevoelig voor het juiste lampje (2.4watt, 6v en svp geen chinese junk met de gloeidraad op een fantasieplek). De D-lumotec geeft al maximaal licht bij lage snelheid, maar op tempo zou je graag meer hebben. De huidige generatie LED lampen (IQ fly, CYO etc) zijn aanmerkelijk beter
Excentrische trapas:
De excentrische trapas bevalt me goed, geen derailleur om kapot te gaan en toch makelijk je ketting spannen. Echter dient dit bij dit model nog met een pensleutel te gebeuren. Behalve dat deze vrijwel nergens te verkrijgen zijn blijft hij ook niet goed in de hiervoor bestemde gaten steken waardoor deze steeds groter worden. Ik kan me voorstellen dat na enkele jaren hierdoor de pensleutel geen grip meer heeft waardoor je je ketting niet meer aan kan spannen.
Klinkt alsof de sleutel niet lekker past, en de de excenter ook niet lekker draait. Demonteren, schoonmaken en opnieuw invetten



De Remmen:
De de magura firm-tech remmen zijn helemaal geweldig.
Ze remmen hard, de blokjes verslijten veel langzamer dan die op v-brakes, en zijn zeer eenvoudig te verwisselen.
V-brake blokken slijten ook niet hard, tenzij ze van Shimano zijn ;)

Banden:
De Schwalbe Marathon Supreme banden zijn extra breed waardoor de fiets toch goed veert zonder dat er een ergens vering op de fiets zit.
Ook hebben ze erg veel grip, dit geld alleen niet op sneeuw, de banden lijken dan nog minder grip te hebben dan normale banden.
In sneeuw zal het profiel door de lage druk niet insnijden, daar zijn andere banden met noppen (of spikes) voor


Algemeen:
De remkabel van de rechter rem komt tijdens het naar rechts sturen tegen het frame aan, hierdoor schaaft deze wat van de lak weg. Dit is maar een klein plekje, alleen aangezien de lak er na een paar maanden al bijna geheel af is ben ik bang dat dit naar verloop van tijd groter wordt.
De fietsenmaker heeft een heel assortiment rubber afstandhouders, kraagjes, beschermingsstickers etc
In het begin (4-5 jaar geleden) waren er wat problemen met de kettingkast. De bouwer (Hesling) vond het blijkbaar nogal lastig. Ik heb begrepen dat de kettingkasten later zijn aangepast. Uit eigen ervaring weet ik dat het aanlopen met de nieuwe kettingkasten verleden tijd is. Tenzij hij een tik krijgt of de ketting niet gespannen is :lol:
m-gineering schreef:zou ik toch maar eens doen, olie veroudert en neemt vocht op. Rohloff beveelt daarom jaarlijks verversen aan
Ik ben van plan om dit in de meivakantie te doen omdat ik dan de fiets niet dagelijks nodig heb en niet zeker weet of dat me de eerste keer meteen goed lukt, zeker omdat dan ook de kettingkast etc er af moet (iemand nog tips).

PeeWee schreef:Ik begrijp niet precies wat het probleem is. Je kunt de trapas gewoon verstellen met een Idworx sleutel of anders kan een goede dealer wel een sluetel leveren om deze te stellen. Er slijt verder helemaal niets . Zie ook http://www.idworx-bikes.de/nl/downloads/ebb.pdf
Wat ik bedoelde is dat de gaatjes waar de pensleutel invalt nogal ondiep zijn, hierdoor schiet deze er af en toe uit waardoor de gaatjes wat uitslijten en de pensleutel naverloop van tijd er alleen maar sneller weer uit schiet.
Of dit komt doordat ik evt. meer kracht moet zetten omdat er teveel wrijving is kan ik niet zeggen, maar ik zal hem is invetten.
(De pensleutel die ik heb is overigens niet de originele van idworx maar eentje van parktools)

m-gineering schreef: De fietsenmaker heeft een heel assortiment rubber afstandhouders, kraagjes, beschermingsstickers etc
Weet ik, en de lengte aan passen zal waarschijnlijk ook wel helpen.
Het was alleen beter geweest als er vanuit Idworx al iets aangedaan was door bijvoorbeeld een geleider voor de kabel op het frame te zetten waardoor deze er niet langs schuurt. Maar dit zijn natuurlijk maar details.

PeeWee schreef:Ik verbaas me een beetje ohierover omdat ik dacht dat Idworx altijd SON naafdynamo's gebuikte. Die heb ik ook en de licht opbrengst is voor mij voldoende.
Voor zover ik weet is dit gewoon de originele dynamo, misschien is Idworx pas hierna met SON begonnen?

Vincent Schol schreef:Bram, met deze fiets kun je wel in 2 weken op-en-neer naar Zuid-Frankrijk
Als je alleen de fietsdagen telt was dat toen op mijn Batavus rammel ook al bijna gelukt :wink: Maar in de zomer ''moeten'' we weer naar Zuid Frankrijk om de 100-cols tocht af te fietsen dus wie weet :roll:.
bramteunissen schreef:
m-gineering schreef:zou ik toch maar eens doen, olie veroudert en neemt vocht op. Rohloff beveelt daarom jaarlijks verversen aan
Ik ben van plan om dit in de meivakantie te doen omdat ik dan de fiets niet dagelijks nodig heb en niet zeker weet of dat me de eerste keer meteen goed lukt, zeker omdat dan ook de kettingkast etc er af moet (iemand nog tips).
De kettingkast hoeft er echt niet af als je de olie wilt verversen. Zie video.

http://sjscycles.wordpress.com/2006/11/ ... nge-video/

groet Peter
Hallo Bram,
Wat ik vreemd vind aan je verhaal is dat er Schwalbe Marathon Supreme banden op je Easy Rohler zitten. Deze banden bestonden helemaal nog niet in 2003/2004. Idworx monteerde toentertijd
Big Apple op de Easy Rohler.
Gr. Roger.
Roger schreef:Hallo Bram,
Wat ik vreemd vind aan je verhaal is dat er Schwalbe Marathon Supreme banden op je Easy Rohler zitten. Deze banden bestonden helemaal nog niet in 2003/2004. Idworx monteerde toentertijd
Big Apple op de Easy Rohler.
Gr. Roger.
Heey Roger, je hebt gelijk er zitten Big Apple banden op.
Ik wist het niet uit m'n hoofd en had daarom ff gegoogelt, maar blijkbaar waren de specificaties die ik gevonden had toch van een later model.
Gelukkig maar.
Anders had je voorzichtig de conclusie kunnen trekken dat er met je ER toch meer dan 500 km zou zijn gefietst.
Gr. Roger.
Ik ben aan het kijken naar een Easy Rohler en heb gisteren op ééntje gefietst in de maat L. Het leek de goede maat (ook volgens de fietsenhandelaar), maar ik vraag me af waar ongeveer de grens ligt voor de maat M. Ik neem aan dat dit in eerste instantie verband houdt met je lengte? Ik ben 1.80m (verder normaal postuur), als dat op de grens is tussen L en M, moet ik misschien ook nog een M proberen... In het andere geval kan ik wellicht direct een L bestellen :) Fiets reed heerlijk met de brede ballonbanden en ziet er mooi ingetogen uit.
De L is 56 cm. Tenzij je hele lange of korte benen zou dat goed moeten zijn. Maar euh, kijk ook even naar het soort stuur dat je neemt, de stuurbreedte, handvatten en de stuurpenlengte/afstand zadel-stuur.
Bij mijn ER uit 2008 liep de kettingkast achter ook enigszins aan. Dit was echter simpel te verhelpen door een kleine randje plastic bij de naaf weg te snijden en het bevestigingsbeugeltje licht bij te buigen.
De koplamp uit dat bouwjaar geeft nauwelijks licht en dan ook nog een smalle, rechthoekige bundel, waar je in een onverlichte tunnel weinig tot niets mee ziet. Hoofdlamp op derhalve. Ik meet 1m74 en rijd op een frame M.
Verder een superfiets.
Je ziet hoe snel we verwend raken: de koplamp uit 2008 was de beroemde Schmidt E6 halogeenlamp. Dat was en is de felste en beste halogeenlamp voor dynamo ooit gemaakt. Alle licht werd inderdaad geconcentreerd waar je het nodig had: precies recht vooruit, op de weg. Een moderne Edelux is inderdaad veel feller met vooral een veel bredere bundel. Het is hard gegaan.
Wim