Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dia's scannen - Forum Wereldfietser

Dia's scannen

Hallo,

Heeft er iemand een tip om dia's te scannen?

Is een redelijke flatbed scanner met dia module net zo goed als een "goedkope" (€200) diascanner.

Wat is de minimale resolutie, waar een scanner aan moet voldoen?

Groeten,

Marco de Wit
Marco de Wit schreef:Heeft er iemand een tip om dia's te scannen?
Is een redelijke flatbed scanner met dia module net zo goed als een "goedkope" (€200) diascanner. Wat is de minimale resolutie, waar een scanner aan moet voldoen?
Hoi Marco,
"Overige vraag"....
Een dure flatbedscanner met module is altijd slechter dan een goedkope diascanner. Als je het volledige oppervlak van de dia mooi op je beeldscherm wilt hebben is 1800 dpi genoeg. Als je ook bv een beetje een uitvergroting wilt maken heb je 2400 dpi nodig. Voor fraaie afdrukken kun je beter dieper in de budel tasten (4000 dpi), en vooral veel op de nieuwsgroep nl.fografie lezen: (http://www.google.nl/groups?q=nl+fotogr ... scoring=d). Maar als je liever je tijd en geld besteed aan fietsen kun je beter traditioneel fotograferen, dan heb je voor een schijntje best fraai afdrukken en het kost veel minder tijd. Om een echt goede scan te maken en bewerken moet je toch wel iets weten van fotografie.
Ik zelf heb een HP-scanner van 2400 dpi in een opruiming gekocht door 200 euro, best leuk. Het ging me er vooral om om dia te *kunnen* scannen en een uitvergroting fraai op het beeldscherm te krijgen. Voor negatieven is het verschil tussen het gescande negatief en een met de (goedkope) flatbedscanner gescande foto minimaal.
Maar leuk is het allemaal wel.
Groeten, Leon

Hoi Marco:

Ten eerste: Dia's scannen is tijdrovend!!! Ik heb nu bijna al mijn dia's ingescanned (ongeveer 13.000) en ben daar 2 jaar mee bezig geweest. Ik kan het geluid van mijn scanner niet meer horen!

Ten tweede: de belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is wat het resultaat van de uitvoer moet zijn. Oftewel: wil je van de gescande beelden afdrukken maken en zo ja, op welke grote? Wil je je dia's alleeen op beeldscherm zien of via een beamer weergeven?
Kortom: je moet je echt bezighouden met het uiteindelijke doel om te bepalen wat voor scanner je nodig hebt en op welk reslotie en opslagformaat je wilt gaan sannen. En dat is iets waar je je met conventionele fotografie bijna niet mee bezig houdt. Bovenstaande geldt overigens ook voor het gebruik van een digitale camera.
In theorie geldt hier: hoe meer hoe beter. Maaaaarrr: daar zit natuurlijk een keerzijde aan van. Dure apparatuur en veel ruimte kwijt voor het opslaan van bestanden.

Een "echte" 35-mm scanner is bijna altijd beter dan een flatbed scanner. Ik heb zelf een Nikon Coolscan IV scanner. Dit soort scanners kunnen zowel dia's als negatieven aan, verwijderen automatisch stofdeeltjes, kunnen resoluties scannen waar menig top-model digitale cmera een puntje aan kan zuigen, maar het scannen zelf is tijdrovend.

Om de reslutie te bepalen bepaal je dus eerst je uitvoerformaat. Afdrukken gaat bijna altijd op 300 dpi (dots per inch). Het grootste formaat om af te drukken is ongeveer A3 of A2 (zonder dat er geinterpolleerd wordt). Je bepaalt dus hoeveel inch dat is, vemenigvuldigd dit met 300 en je weet je uitgaande resolutie.
Ik scan zelf op 2400 * 3600 pixels. Dat is voldoende om hele mooie plaatjes te krijgen.
Je kan het opslaan als JPEG (wordt dan ongeveer 3 MB met de hoogste kwaliteitswaarde) of als RAW.
Een RAW bestand is dan ongeveer 30 MB maaaaaar je kan dit bestand daarna vele malen gebruiken om wijzigingen aan te brengen. Je moet het zien als een soort negatief van je opname. Een JPEG bestand is dan je uiteindelijke foto. Wijzigingen aan een JPEG bestand zorgt altijd voor kwaliteitsverlies.

Een andere methode om van dia's digitale bestanden te maken is het gebruik van een één-op-één objectief met een dialichtbakje daarachter samen met een goede digitale spiegelrefelex camera. Je maakt dan eigenlijk een foto van je dia. Werkt een stuk sneller dan scannen maar hiermee worden stofdeeltjes natuurlijk niet verwijderd.

Wil je gewoon wat dia's op je pc laten zien dan is een flatbedscanneer meer dan voldoende. De methode die ik gebruik is voor het "professioneel" verwerken van digitale bestanden voor bladen.

Kortom: over dit onderwerp kan ik nog uren doortypen.....bel me maar op wanneer je meer wilt weten.

Groetjes,
marco

Hoi Marco,

Zelf ben ik in bezit van een minolta dimage nog wat huppeldepup.
Wat marco zegt over tijdsduur is inderdaad waar. In mijn scanner verdwijnen vier dia's per keer. om deze dia's te verwerken heeft de scanner ongeveer 12 minuten nodig. Voor het scannen moet ik met een baaskwastje en stofzuiger stof verwijderen. daarna in fotoshop de laatste stofdeeltjes weghalen dit kost ook ongeveer 12 minuten voor vier dia's.
Maar,,, daarna heb je je spullen digitaal en kan je leuk knoeien.
Ook hoop ik dat mijn fotografie op deze manier de tand des tijds kan doorstaan. Ik sluit me bij Leon en Marco aan, het heeft veel nadelen.

Groeten, John.