Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets als bagage (b.v. in Zweden) - Forum Wereldfietser

Fiets als bagage (b.v. in Zweden)

Hallo,

in steeds meer treinen is het niet mogelijk een fiets mee te nemen. Bijvoorbeeld hier in Zweden: in vrijwel geen enkele trein mag je een fiets meenemen. Heel slecht. Ik las op een Zweeds forum dat een Zweedse conducteur als tip had gegeven: haal je fiets uit elkaar en neem de onderdelen als bagage mee. Bagage mag wel en de hoeveelheid is niet expliciet begrensd.

Ik lees op de website van De Vakantiefietser dat Thalys officieel fietsen in een fietszak toestaat, ookal is de grootste afmeting meer dan 85 cm. Bij SJ (Zweedse spoorwegen) is de regel dat je het zelf kan tillen en dat het anderen niet hindert. Heeft iemand ervaring met een fiets op deze manier meenemen? Is er genoeg plek in typ.ische plaatsen in de trein voor bagage?

Voor een fiets versturen kan het trouwens ook flink schelen. Bij DHL is de maximale paketgrootte 120x60x60 cm, daar is wel een gedemonteerde fiets in te verpakken. Ik heb dat gedaan toen ik naar Zweden verhuiste, maar dat was met een matige, oude fiets. En een doos van 120x60x60cm is te groot voor de trein, kon het bovendien niet zelf tillen. Ik had toen wielen, stuur en zadel erafgehaald, maar crank laten zitten. Pakket heeft er trouwens wel bijna drie weken over gedaan, maar dat ben ik in Kiruna wel gewend (2 dagen Würzburg->Malmö, 2 dagen Malmö->Luleå, >2 weken Luleå->Kiruna).

Gerrit.
Er zijn in Zweden veel lange-afstands bussen, daar heb ik vaak de fiets wel in mee kunnen nemen. Die kan je plat in de bagageruimte onderin schuiven. Maar het blijft irritant dat de treinen zo moeilijk doen.
Een goede maar dure oplossing zijn dan S&S koppelingen. Zo past je fiets in een koffer of grote tas. Je bent wel een half uurtje bezig om je fiets weer in elkaar te zetten. Dit is een oplossing die vooral de moeite waard is bij maatframes. Achteraf inbouwen (doorzagen en weer spuiten) is niet erg voordelig. Voor een lichte snelle fiets met smalle banden kun je ook denken aan een Airnimal.
Wim
Zweden heeft een beperkte mogelijkheid voor het vervoeren van fietsen in de trein, zie:

http://www.visitsweden.com/zweden/Reisg ... -de-trein/

en voor het zuid-oosten van Zweden, zie ook:

http://www.skanetrafiken.se/upload/doku ... e_2008.pdf (pagina 22)

Bicycles can be taken on board, provided there is sufficient space. You can
take your bicycle on a Pågatåg train at any time between 15 June–15 August.
During the rest of the year, bicycles are not permitted on specific Monday–Friday rush
hour departures. These departures are clearly marked in the timetables.
Bicycles can be taken on board {resund trains, with the exception of certain
departures, marked by the crossed-out bicycle symbol in the timetables.
On the regional buses bicycles are permitted throughout the year (maximum of two
bicycles) if room is available and the bus is equipped with a bicycle frame support.
This service does not apply on the city buses.
Bicycles must have their own ticket and incur a child’s fare.
Hangfiets schreef:Zweden heeft een beperkte mogelijkheid voor het vervoeren van fietsen in de trein, zie:
Ja, er is in het uiterste zuiden van Zweden een trein waarin je 's zomers wel eens een fiets mag meenemen. Vandaar dat ik schreef, in vrijwel geen enkele trein. Alhoewel ik nu tegenstrijdige berichten zie over fietsen in Lapplandståget 's zomers (vanaf 19 juni). Bussen kunnen soms, maar helaas zijn juist de expres-bussen in het noorden ongeschikt.

Alternatief in Zweden is bussgods, voor 300-600 kronen (25-50 euro) met vliegtuig-type behandeling, kun je binnenlands een fiets versturen. Dat was mijn eerste plan toen ik hiernaartoe verhuisde: fiets in trein naar Kopenhagen/Malmö en dan met Bussgods naar Kiruna sturen. Ik heb echter gelezen dat mensen daar slechte ervaringen mee hebben. Dat wil ik met een nieuwe fiets (ik overweeg in Nederland een fiets te kopen en er hier op te gaan fietsen) niet riskeren.

Per post versturen is duur. Ik verwacht dat het 200-300 euro kost. En ook dan is het maar afwachten hoe het er achteraf uitziet.

Daarom was mijn idee... wielen, stuur en trappers eraf en dan in één of twee colli meenemen. Mijn vraag is dus of het dan klein genoeg is om als bagage in de trein mee te nemen en of mensen daar ervaring mee hebben.
gerritholl schreef:
Hangfiets schreef: (ik overweeg in Nederland een fiets te kopen en er hier op te gaan fietsen)

Per post versturen is duur. Ik verwacht dat het 200-300 euro kost. En ook dan is het maar afwachten hoe het er achteraf uitziet.

32 kilo nr zweden ~€50 ex btw

zelf meenemen: http://www.veloplus.ch/AlleProdukte/Tra ... nBACH.aspx
m-gineering schreef:
gerritholl schreef: (ik overweeg in Nederland een fiets te kopen en er hier op te gaan fietsen)

Per post versturen is duur. Ik verwacht dat het 200-300 euro kost. En ook dan is het maar afwachten hoe het er achteraf uitziet.

32 kilo nr zweden ~€50 ex btw
Gewicht is niet het probleem, volume wel. Doorgaans zijn de maximale afmetingen zodanig dat ik 'm een heel eind uit elkaar moet halen. Binnen die maximale afmetingen moet ik dan een doos zien te vinden die stevig genoeg is, en in die doos alles goed vastzetten zodat het niet beschadigd. Dat is lastig, er komt dus nog heel wat bij. Met 200-300 euro bedoelde ik het zodanig versturen dat ik alleen stuur en trappers hoef aan te passen.
m-gineering schreef: zelf meenemen: http://www.veloplus.ch/AlleProdukte/Tra ... nBACH.aspx
Dat ziet er leuk uit. Heeft De Vakantiefietser niet iets vergelijkbaars? 'k Geloof dat 't toch wat anders is. Veloplus meldt "Mit den Massen von 160 x 90 cm können bei heruntergelassenem Sattel Bikes bis 19" und Rennvelos mit einer Rahmengrösse bis 58cm verpackt werden", ik denk dat een grote fiets niet past al weet ik niet precies welke maat wordt bedoeld met 19". Verder meldt SBB: "Velos in Tragtaschen sind in allen Nachtzügen, CisalpinoNeues Fenster-Neigezügen sowie auf Zügen in Schweden und Norwegen nicht zugelassen". Dat laatste hoef ik natuurlijk niet te weten en bovendien melden de Zwitserse spoorwegen zelf niets. Heeft iemand ervaring met zo'n fietstas?
gerritholl schreef:Hallo,
In steeds meer treinen is het niet mogelijk een fiets mee te nemen. Bijvoorbeeld hier in Zweden: in vrijwel geen enkele trein mag je een fiets meenemen. Heel slecht. Gerrit.
Het lukte me anders wel heel gemakkelijk met mijn fiets in de trein Göteborg-Borås retour in 1972 en een enkele reis Uddevalla-Strömstad in 1975. De fietskaartjes van de Statens Järnvägar heb ik nog in bezit. Is hun beleid zo veranderd? Ik bezit een huis in Värmland. Ik ga wel persoonlijk navragen op järnvägstationen av Karlstad. Jag talar svensk (ik spreek Zweeds)
Martin E. van Doornik schreef:
gerritholl schreef:Hallo,
In steeds meer treinen is het niet mogelijk een fiets mee te nemen. Bijvoorbeeld hier in Zweden: in vrijwel geen enkele trein mag je een fiets meenemen. Heel slecht. Gerrit.
Het lukte me anders wel heel gemakkelijk met mijn fiets in de trein Göteborg-Borås retour in 1972 en een enkele reis Uddevalla-Strömstad in 1975. De fietskaartjes van de Statens Järnvägar heb ik nog in bezit. Is hun beleid zo veranderd? Ik bezit een huis in Värmland. Ik ga wel persoonlijk navragen op järnvägstationen av Karlstad. Jag talar svensk (ik spreek Zweeds)
Die treinen waarin fietsen meekunnen zijn Deense treinen vanaf Kopenhagen.
1975 was in de goede oude tijd in Zweden.
Martin E. van Doornik schreef:
gerritholl schreef:Hallo,
In steeds meer treinen is het niet mogelijk een fiets mee te nemen. Bijvoorbeeld hier in Zweden: in vrijwel geen enkele trein mag je een fiets meenemen. Heel slecht. Gerrit.
Het lukte me anders wel heel gemakkelijk met mijn fiets in de trein Göteborg-Borås retour in 1972 en een enkele reis Uddevalla-Strömstad in 1975. De fietskaartjes van de Statens Järnvägar heb ik nog in bezit. Is hun beleid zo veranderd? Ik bezit een huis in Värmland. Ik ga wel persoonlijk navragen op järnvägstationen av Karlstad. Jag talar svensk (ik spreek Zweeds)
Als je Zweeds kent, zie dan hier op de website van Cykelframjändet.
Väljer man att ta tåget är det bökigare, åtminstone i Sverige. SJ transporterar inte cyklar överhuvudtaget längre - Här är Sverige verkligen ett unikt land i Europa!
SJ rekommenderar istället att man skickar cykeln med Bussgods.
Ik ga wat nader kijken naar een fietstransporttas, dat ziet er leuk uit en lijkt best wel verkrijgbaar te zijn.
gerritholl schreef:Väljer man att ta tåget är det bökigare, åtminstone i Sverige. SJ transporterar inte cyklar överhuvudtaget längre - Här är Sverige verkligen ett unikt land i Europa!
SJ rekommenderar istället att man skickar cykeln med Bussgods.
Ik heb bovenstaande tekst vertaald: De keuze om de trein te nemen is erg lastig, tenminste in Zweden. De SJ (Statens Järnvägar, Zweedse staatsspoorwegen) vervoert over het geheel genomen verder geen fietsen. Zweden is werkelijk een uniek land in Europa! De SJ beveelt inplaats daarvan aan dat men de fiets met Bussgods verzendt.

Hieronder links het Zweedse treinkaartje Göteborg–Borås (16,60 kr.) en rechts het kaartje voor mijn fiets (6 kr.), datum 2 april 1972.

Afbeelding

Sinds deze week is Google Maps of Google Earth op de Zweedse kaart sterk verbeterd (en verscherpt)! Mijn Zweedse huis staat haarscherp op 59° 52' 93" N en 13° 43' 04" E
Dat de fiets meenemen in de trein in zweden een probleem is, ondervonden wij in 2003 toen we vanuit Kiruna naar het zuiden wilden (Malmo, Trelleborg).
Dit was niet mogelijk. Ook de bus bood geen uitkomst.
We zijn toen naar het postkantoor gegaan waar de vrachtwagen op het punt van vertrekken stond. De fietsen konden nog mee en waren net als wij anderhalve dag later in Malmo.
Uiteindelijk prima geregeld en voor zover ik me kan herinneren niet duur.